Search
Close this search box.

اظهارنامه مالیاتی چیست و مشاهده سوابق اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

فهرست مطالب


سالیانه همه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات باید گزارش مالی جامعی از کلیه سود‌ها، زیان‌ها و هزینه‌های خود در اختیار سازمان مالیات کشور قرار دهند. این گزارش تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی توسط خود شخص باید انجام شود. ارائه و ثبت اظهارنامه برای همه شرکت‌ها، تاجران و افراد مشمول مالیات اجباری است و در صورت دیرکرد، مجبور به پرداخت جریمه می‌شوند. در این مقاله قرار است به نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی و بررسی سوابق بپردازیم. با خواندن این مقاله همه سوالاتتان درباره کار کردن با سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی پاسخ داده خواهد شد. پس تا پایان همراه ما باشید.

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اظهارنامه مالیاتی نوعی مالیات بر درآمد برای شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی است. همه شرکت‌ها و افرادی که مشمول مالیات می‌شوند، باید میزان درآمد، سود و زیان، هزینه‌ها و استهلاک را به اداره مالیات اعلام کنند. شما به‌عنوان یک شرکت یا فرد مشمول مالیات می‌توانید با استفاده از برنامه حسابداری همه هزینه‌ها و سود و زیان خود را با دقت محاسبه کرده و اظهارنامه مالیاتی ایجاد کنید. اداره مالیات بر اساس این اظهارنامه میزان مالیات پرداختی را برایتان محاسبه می‌کند.

برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود. همه ساله افراد مشمول مالیات بر درآمد باید برای محاسبه مالیات خود، اظهارنامه را به سازمان مالیاتی تحویل دهند. در غیر این صورت، جریمه‌های سنگینی از سوی اداره مالیات متوجه شرکت یا شخص خواهد شد. در حال حاضر ارسال این اظهارنامه از طریق سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی امکان‌پذیر شده است و نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالیات ندارید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ نوعی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

ثبت اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟ آموزش گام‌به‌گام

در کشور ما مالیات به‌صورت خوداظهاری محاسبه می‌شود. به عبارت ساده‌تر، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات باید میزان درآمد خود را از طریق فرم اظهارنامه مالیاتی به اطلاع سازمان مالیاتی کشور برسانند. اولین کار برای اعلام میزان درآمد به سازمان امور مالیاتی ثبت اظهارنامه مالیاتی است. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. برای ثبت اظهارنامه مالیاتی tax.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید.
  2. بعد از ورود به سامانه مالیاتی روی گزینه «پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی» کلیک کنید.
  3. با مطالعه خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک از کلیه مراحل ثبت‌نام آگاه خواهید شد. بعد از مطالعه و در انتهای صفحه دکمه قرمزرنگ «ورود به ثبت نام» را مشاهده می‌کنید که باید روی آن کلیک کنید.
  4. با وارد کردن اطلاعات موردنیاز مانند نوع مودی، شماره/شناسه ملی/فراگیر و کلمه امنیتی و زدن دکمه «ورود به ثبت نام» فرایند ثبت نام در سامانه برایتان شروع می‌شود.
  5. بعد از ورود به سامانه مالیاتی از قسمت اظهارنامه الکترونیک می‌توانید برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، اظهارنامه اجاره املاک و سایر اظهارنامه‌های مالیاتی اقدام کنید. به این منظور باید نام کاربری و رمز عبوری را که هنگام ثبت‌نام تعیین کرده‌اید، وارد کنید.

ورود به سامانه اظهارنامه الکترونیکی فقط با ثبت نام امکان‌پذیر است. با طی کردن مراحل بالا به‌راحتی می‌توانید در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده و کارهایی مانند بررسی و مشاهده اظهارنامه مالیاتی انجام دهید. بعد از ثبت نام می‌توانید اظهارنامه مالیاتی را که بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه کرده‌اید، از طریق سامانه ارسال کنید. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم لازم برای پر کردن فرم اظهارنامه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش استانداردهای حسابداری را با دقت مطالعه کنید.

فرم اظهارنامه را با دقت پر کنید تا مشمول جریمه نشوید

ضرورت بررسی اظهارنامه مالیاتی

در ایران شرکت‌ها و اشخاص حقیقی باید در زمان مشخص نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در صورتی که شخص یا شرکت مشمول مالیات از این کار سر باز بزند یا به هر دلیلی برای خوداظهاری مالیاتی پا پیش نگذارد، سازمان مالیات مبلغ مشخصی را به‌عنوان مالیات معین کرده و مودی موظف به پرداخت آن است. از همین رو توصیه می‌کنیم برای اطمینان از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان معین، بررسی وضعیت آن و جلوگیری از جریمه شدن برای بررسی اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید.

همچنین بسیاری از شرکت‌ها برای بررسی عملکرد خود از اظهارنامه‌های مالیاتی استفاده می‌کنند. بنابراین مشاهده اظهارنامه مالیاتی سال های قبل به شما کمک می‌کند تا بر روند پیشرفت یا پسرفت شرکتتان نظارت کنید. مالیات بر درآمد فقط بخشی از مالیاتی است که اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت می‌پردازند. علاوه‌بر آن روش‌های دیگری هم برای پرداخت مالیات وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌های غیرمستقیم برای پرداخت مالیات، مالیات بر ارزش افزوده است که روی قیمت محصولات لحاظ می‌شود.

بررسی عملکرد شرکت با مشاهده اظهارنامه مالیاتی سال های قبل

روش‌های مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

قبل از راه‌اندازی سایت سازمان امور مالیاتی و یکپارچه شدن کارهای مالی در این سامانه، برای مشاهده اظهارنامه مالیاتی با کد رهگیری باید به سازمان مالیات مراجعه می‌کردید. مراجعه حضوری به اداره مالیات سختی‌ها و اتلاف وقت فراوانی به همراه دارد و به دلیل ترافیک سنگین، شلوغی بیش از حد سازمان و ماندن در صف انتظار اصلا منطقی نیست.

سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir امکانات مختلفی را در اختیار مودیان مالی قرار داده است. برای مشاهده اظهارنامه مالیاتی فقط کافی است وارد سایت شوید و گزینه موردنظرتان را برای انجام کارهای مالی کلیک کنید.

مشاهده سوابق اظهارنامه مالیاتی از طریق نرم‌افزار

مشاهده سوابق اظهارنامه مالیاتی با کد ملی از طریق نرم‌افزار سازمان امور مالیاتی کشور امکان‌پذیر است. بعد از دانلود و نصب نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی، می‌توانید با وارد کردن شناسه ملی و کد رهگیری، اظهارنامه موردنظرتان را از طریق فایل tsfile جستجو و مشاهده کنید. همچنین امکان چاپ اظهارنامه و سوابق مالیاتی هم در این نرم‌افزار برایتان فراهم شده است. برای آشنایی بیشتر با قوانین مرتبط با کار مقاله حقوق وزارت کار 1401 را از دست ندهید.

امکانات سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی کشور

تهیه اظهارنامه مالیاتی با نرم‌افزارهای سپیدار سیستم

در این مقاله به توضیح صفر تا صد نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی و بررسی سوابق آن پرداختیم. قبل از ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی باید با چگونگی پر کردن فرم آن آشنا باشید. باتوجه‌به اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاع بیشتری از کار خودشان دارند، تهیه اظهارنامه مالیاتی به آن‌ها سپرده شده است. بااین‌حال آشنایی با مفاهیم حسابداری و استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری پیشرفته شرط اصلی محاسبه سودها، زیان‌ها، هزینه‌ها و به طور کلی عملکرد شرکت است.

شرکت حسابداری سپیدار سیستم بیش از ۱۰ سال است که انواع نرم‌افزارهای حسابداری را با بالاترین کیفیت و بیشترین امکانات در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم می‌توانید با هوشمندی و دقت بیشتری شرکت خود را مدیریت کنید. اگر سوالی در ارتباط با پر کردن فرم خوداظهاری یا مشاهده اظهارنامه مالیاتی دارید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید یا از طریق شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید.

درخواست دموی نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد

کارشناسان متخصص سپیدار جهت ارائه مشاوره رایگان خرید نرم افزار سپیدار به شما آماده هستند. لطفا فرم زیر را برای کسب اطلاعات بیشتر تکمیل فرمایید.


Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON