Search
Close this search box.

صورت معاملات فصلی چیست؟ تهیه و ارسال معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی چیست؟ تهیه و ارسال معاملات فصلی

فهرست مطالب

صورت معاملات فصلی چیست؟ تهیه و ارسال معاملات فصلی

سازمان امور مالیاتی کشور، با توجه به گزارش صورت معاملات فصلی که در طول مدت معینی توسط مدیران سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی ارائه می شود، مبلغ مالیات شرکت مورد نظر را تعیین می‌نماید. شرکت ها جهت سهولت کار خود می‌توانند از نرم افزار حسابداری فرداد استفاده کنند. این سازمان افراد حقیقی و حقوقی را موظف به ارائه گزارشات فصلی یا معاملات فصلی خرید و فروش می نماید.

درصورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صورت معاملات فصلی، نحوه ارسال صورت معاملات فصلی، مشمولین ارسال صورت معاملات فصلی، نحوه تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی، خرید نرم افزار حسابداری و… دارید مقاله حاضر را مطالعه نمایید.

خواندن مقاله صورت معاملات فصلی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

  • مدیران کسب و کار ها
  • مدیران مالی شرکت ها
  • افرادی که باید صورت معاملات فصلی خود را ارسال نمایند.

در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:

صورت معاملات فصلی چیست؟

صورت معاملات فصلی چیست؟ این پرسشی می باشد که توسط خیلی از افراد پرسیده می شود. در پاسخ به سوال صورت معاملات فصلی چیست؟ باید بگوییم که صورت معاملات فصلی، فهرست معاملات مدیران کسب و کار های مختلف می باشد، که در هر فصل به اداره مالی ارائه می گردد. درواقع تمام خرید و فروش های اشخاص حقیقی و حقوقی که در طی مدت زمان معین یعنی یک دوره سه ماهه انجام می شود، معاملات فصلی نام می گیرد که به این موضوع در دوره های رایگان آموزش حسابداری فرداد نیز اشاره شده است. یکی از این دوره ها، آموزش حسابداری مالیاتی فرداد است که علاقه مندان می‌توانند به رایگان در آن ثبت نام کنند.

در طی هر دوره مؤدی موظف می باشد که تمام مبادلاتی که انجام داده است را همراه با سایر اطلاعات موردنیاز و اطلاعات طرف معامله، در یک فهرست ثبت نموده و در پایان دوره مربوطه برای اداره مالیات ارسال نماید. در کنار ارائه لیست صورت معاملات خود، پرداخت مالیات ارزش افزوده را نیز فراموش نکنید. ( برای اطلاع از روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کلیک کنید).

صورت معاملات فصلی چیست

بررسی صورت معاملات فصلی از وظایف حسابدار می باشد.

تفاوت مالیات برارزش افزوده و صورت معاملات فصلی

معاملات فصلي با مالیات ارزش افزوده تفاوت دارد، که در این زمینه پیشنهاد می کنیم نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید. تفاوت معاملات فصلی با مالیات ارزش افزوده به این صورت است که معاملات فصلي فقط یک فهرست معاملات می باشد، که جهت مشخص شدن بهتر معاملات و معامله گران مورد استفاده قرار گرفته و هیچ مالیات جداگانه ای بابت آن دریافت نخواهد شد.
اما اشخاصی که مشمول مالیات برارزش افزوده می باشند، علاوه بر پرداخت مالیات باید حتما صورت معاملات فصلي خود را ارائه دهند.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

روش های ارسال صورت معاملات فصلی

برای ارسال صورت معاملات فصلی دو روش وجود دارد که عبارتند از: روش آنلاین یا برخط و روش آفلاین یا غیر برخط

1. ارائه صورت معاملات فصلی به روش برخط (online)

در روش آنلاین، مودیان باید در سایت سامانه معاملات فصلی (سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان) ، مراحل پیش ثبت نام و اعتبارسنجی مورد نیاز را با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی انجام دهند. سپس کد کاربری و کلمه عبور ورود به سامانه مودیان مالیاتی از طریق پاکت پستی برای مودی ارسال می شود.

در نهایت مودی می تواند با استفاده از کد کاربری و رمز عبوری که دریافت نموده است، وارد سامانه شود و گزارش خرید، گزارش فروش، گزارش اطلاعات پیمانکار در پیمان های بلند مدت، گزارش اطلاعات کارفرما در پیمان های بلند مدت، گزارش امتناع برای پیش از سال 1395، گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال 1395، گزارش واردات، گزارش صادرات، گزارش حق العملکاری و مدیریت پیمان، گزارش اجاره و گزارش پیش فروش را ثبت و ارسال نماید.

مودی می تواند پس از تکمیل فرم مورد نظر خود، اطلاعات را ثبت نهایی نماید. لازم به ذکر می باشد که فقط یک بار می توان اطلاعات هر رکورد را ویرایش نمود.

2. ارائه صورت معاملات فصلی به روش غیر برخط (offline)

روش آفلاین برای مودیانی می باشد، که با استفاده از سیستم های کامپیوتری خرید و فروش، به معاملات خود می پردازند. این مودیان با استفاده از اتصالات شبکه و نرم‌افزار هایی ازقبیل پایشگر، صندوقچه، پایدار و… معاملات خود را انجام می دهند.

ارائه صورت معاملات فصلی به روش غیر برخط یا آفلاین

شخص در حال ارائه صورت معاملات فصلی خود به روش آفلاین می باشد.

اطلاعات مورد نیاز در صورت معاملات

در صورت معاملات فصلی باید اطلاعات معامله مطابق استاندارد های سازمان امور مالیاتی کشور ایران درج گردد. به علاوه درج اطلاعاتی ازقبیل شماره اقتصادی خریدار و شماره اقتصادی فروشنده نیز لازم می باشد.

در موارد صادراتی و وارداتی، علاوه بر اطلاعات ذکر شده، درج شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی، شماره اختصاصی اشخاص خارجی برای موارد وارداتی و کد گمرک ترخیص کننده الزامی می باشد.

در موارد ارزی نیز درج نوع ارز، نرخ برابری ارز، مبالغ ارزی، معادل ریالی معامله انجام شده در صورتحساب ها و اسناد درآمدی صادره الزامی می باشد. این موارد در نرم افزار حسابداری ابری تعریف شده است و می‌توانید به راحتی از امکانات این نرم افزار استفاده کنید.

مشمولین ارائه گزارش فصلی خرید و فروش

در ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، افراد مشمول ارائه گزارش های فصلي خرید و فروش به دو گروه تحت عنوان مشاغل بند الف و مشاغل بند ب تقسیم شده اند. گروه هایی که جزء مشاغل بند الف هستند، باید اطلاعات خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت نمایند. گروه هایی که جزء مشاغل بند ب هستند نیز، باید معاملات خود را در دفتر درآمد و هزینه ثبت نمایند، همچنین گزارشات فصلی کامل معاملات را نگهداری نمایند.

مشمولین مشاغل بند الف ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

تمام افرادی که دارای کارت بازرگانی می باشند، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا ها (بیشتر بخوانید: روش های قیمت گذاری کالا)، صاحبان کارخانه ها و شرکت های تولیدی که به واسطه فعالیت تولیدی خود دارای جواز و پروانه کسب می باشند، دارندگان امتیاز بهره برداری از معادن، مدارس، درمانگاه ها، زایشگاه ها، بیمارستان ها، آسایشگاه ها، تمام شرکت های حسابداری، خدماتی و حسابرسی، مشمول مشاغل بند الف ماده 169 بوده و باید گزارش خرید و فروش فصلی خود را ارسال نمایند.

اگر از علاقمندان به مباحث مرتبط با پروانه کسب هستید، در مقاله پروانه کسب ما مفهوم، طریقه دریافت آن و همچنین مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب را تشریح نموده ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله جواز کسب چیست مراجعه نمایید.

شمولین مشاغل بند ب ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

طلا و جواهر فروشان، مشاوران دادگستری، وکلای دادگستری، دارندگان کارگاه های صنعتی، دلال ها و افرادی که در کار خرید و فروش آهن فعالیت می نمایند، مشمول مشاغل بند ب ماده 169 بوده و باید مدارک مورد نیاز را ارسال نمایند.

مشمولین مشاغل بند ب ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

وکلا، جواهر فروشان، دلال ها و … از جمله مشمولین مشاغل بند ب ماده 169 قانون مالیات های مستقیم هستند.

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار 1401

معاملات فصلی  هر سه ماه یکبار تهیه می شوند. یعنی هر شخصی که مشمول ارسال صورت معاملات فصلي می باشد، باید یک بار در فصل بهار، یک بار در فصل تابستان، یک بار در فصل پاییز و یک بار در فصل زمستان صورت معاملات فصلي خود را برای سامانه معاملات فصلی خرید و فروش (سامانه گزارشات فصلی) ارسال نماید. مهلت و تاریخ ارسال صورت معاملات فصلی هر دوره نیز تا 45 روز پس پایان همان فصل می باشد.

به عنوان مثال شخص می تواند روز 15 مرداد، صورت معاملات فصلی برای فصل بهار را پرداخت نماید. البته وزیر اموراقتصادی و دارایی قادر می باشد، که در برخی از موارد نحوه ارسال صورت معاملات فصلی را تغییر داده و یا مهلت ارسال صورت معاملات فصلي را تمدید نماید.

مهلت ارسال لیست معاملات فصلی در هر فصل، تا 45 روز پس از پایان همان فصل می باشد. بنابراین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی بهار سال 1401 تا تاریخ 1401/05/15 می باشد.

در حال حاضر اطلاعاتی درباره مهلت ارسال صورت معاملات فصلی بهار 1401 توسط سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نشده است، به محض دریافت اطلاعات درباره مهلت ارسال صورت معاملات فصلي پاییز 1401 از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات لازم را در سایت قرار خواهیم داد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه تهیه و تنظیم صورت معاملات

یکی از دغدغه هایی که اکثر مودیان دارند نحوه تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی یا گزارشات فصلی می باشد، زیرا صورت معاملات فصلی سند مهمی در نظام اقتصادی و مالیاتی کشور بوده و با استفاده از این سند تصمیمات اقتصادی کلان گرفته می شود. بنابراین باید تمام اطلاعات وارد شده در صورت معاملات فصلی کاملا صحیح بوده و به درستی وارد شوند. مطابق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم تمام صاحبان کسب و کارها باید جزئیات خرید و فروش های خود را در مدت زمان تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در قالب صورت معاملات فصلی تنظیم و ارسال نمایند.

نحوه ارسال لیست معاملات فصلی

دو روش برای ثبت و ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی وجود دارد، که عبارتند از :

ردیف روش ها
1 روش آنلاین
2 روش آفلاین

ادامه به شرح هر یک از روش های ارسال صورت معاملات فصلي می پردازیم.

نحوه ارسال به صورت آنلاین

قبل از ارسال صورت معاملات فصلي به صورت آنلاین، مؤدی ابتدا باید مراحل پیش ثبت نام و اعتبارسنجی های مورد نیاز را انجام دهد، بدین طریق می تواند کد کاربری و کلمه عبور دریافت نماید. مؤدیانی که مرحله پیش ثبت نام و اعتبارسنجی را طی نموده باشند، می توانند وارد سامانه امور مالیاتی شوند و گزارشات خرید، فروش، امتناع و اطلاعات پرداخت قرارداد ها را ثبت نمایند.

در ادامه به شرح مراحل ثبت صورت معاملات فصلي آنلاین می پردازیم.

در مرحله اول سایت سازمان امور مالیاتی را باز نموده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سامانه آنلاین شوید .

مرحله اول ارسال صورت معاملات فصلی

برای ارسال صورت معاملات فصلی، ابتدا نام کاربری و رمز عبور وارد می شود.

اگر شخص برای بار اول وارد سامانه امور مالیاتی شود، ابتدا یک فرم برای وی باز می شود و شخص باید اطلاعاتی نظیر بنگاه اقتصادی، نام کاربری، گروه و نام استان را وارد نماید. به علاوه از قسمت پایین صفحه می توانید آخرین زمان ورود خود به سامانه را مشاهده نمایید.

در مرحله دوم صفحه ای باز می شود، که امکان ثبت انواع گزارش ها را دارد.

ثبت انواع گزارش ها در صورت معاملات فصلی

انواع گزارش های صورت معالات فصلی را می توان در این مرحله وارد نمود.

نحوه ثبت گزارش خرید

با انتخاب گزینه ثبت گزارش خرید می توانید لیست گزارشات خرید قبلی خود را مشاهده نمایید و با انتخاب گزینه ایجاد، گزارش خرید جدید خود را ثبت نمایید.

ثبت گزارش خرید در صورت معاملات فصلی

دراین بخش می توانید گزارش خرید جدید برای صورت معاملات فصلی خود ثبت نمایید.

حالا با دوبار کلیک بر روی ردیفی که ایجاد شده است، در صفحه ای که باز می شود، سال مورد نظر را انتخاب نموده، سپس فصل مورد نظر را انتخاب نمایید و در نهایت گزینه ثبت را انتخاب نمایید.

گزارش خرید در صورت معاملات فصلی

با وارد نمودن اطلاعات لازم، گزارش خرید صورت معاملات فصلی خود را ثبت نمایید.

در مرحله بعد می توانید بر روی ردیفی که ایجاد شده است دوبار کلیک نمایید، صفحه ای مانند تصویر زیر نمایش داده می شود.

مرحله سوم ثبت گزارش خرید صورت معاملات فصلی

دراین مرحله می توانید اطلاعات گزارش خرید صورت معاملات فصلی خود را مشاهده نمایید.

با کلیک بر روی گزینه ایجاد، فرمی باز می شود و امکان ثبت جزئیات را فراهم می نماید.

مرحله چهارم ثبت گزارش خرید صورت معاملات فصلی

دراین مرحله می توانید جزئیات گزارش خرید صورت معاملات فصلی خود را وارد نمایید.

لازم به ذکر می باشد که پس از تکمیل جزئیات خرید، برای این که بتوانید گزارش خرید جدید در سیستم ثبت نمایید، باید جزئیات قبلی را ثبت نهایی نمایید. دقت نمایید که پس از ثبت نهایی امکان تغییر و حذف اطلاعات وجود ندارد.

مرحله پنجم گزارش خرید صورت معاملات فصلی

دراین مرحله می توانید گزارش خرید صورت معاملات فصلی خود را ثبت نهایی نمایید.

پس از ثبت فرمی برای کاربر نمایش داده می شود، که رسید اطلاعات بوده و با انتخاب گزینه تایید کد رهگیری برای شخص ارسال شده و گزینه چاپ رسید نیز فعال خواهد شد.

مرحله ششم گزارش خرید صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید کد رهگیری خود را دریافت نمایید.

دقت نمایید که پس از دریافت کد رهگیری دیگر امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد.

نحوه ثبت گزارش فروش

برای ثبت گزارش فروش، مانند گزارش خرید بر روی گزینه گزارش فروش جدید کلیک نموده و گزینه ایجاد را انتخاب نمایید.

مرحله اول ثبت گزارش فروش در صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید یک گزارش فروش برای صورت معاملات فصلی ثبت نمایید.

در مرحله بعد سال و فصل مورد نظر را انتخاب نموده و پس از ثبت، گزارش فروش موردنظر را باز نموده و جزئیات آن را تکمیل نمایید.

مرحله سوم ثبت گزارش فروش صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید اطلاعات گزارش فروش صورت معاملات فصلي خود را وارد نمایید.

در این مرحله با توجه به نوع خریدار و گزارش فروش اطلاعات مورد نظر را تکمیل نموده، درنهایت گزینه ثبت را انتخاب می نماییم.

مرحله سوم ثبت گزارش فروش صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید اطلاعات گزارش فروش صورت معاملات فصلي خود را مشاهده و ثبت نمایید.

در مرحله بعد پس از تایید اطلاعات درج شده، می توانید کد رهگیری و نسخه چاپی را دریافت نمایید.

نحوه ثبت گزارش پرداخت قرارداد

برای ثبت گزارش پرداخت قرارداد نیز همانند گزارش خرید و فروش، گزینه ثبت گزارش پرداخت قرداد را انتخاب نمایید.

ثبت گزارش پرداخت در صورت معاملات فصلی

در این بخش می توانید اطلاعات گزارشات پرداخت صورت معاملات فصلی خودرا مشاهده نمایید.

در مرحله بعد یک گزارش جدید ایجاد نمایید و همچنین جزئیات پرداخت را وارد نمایید.

مرحله دوم گزارش پرداخت صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید اطلاعات گزارش پرداخت صورت معاملات فصلی خودرا وارد نمایید.

با تایید اطلاعات وارد شده در مرحله قبل فرمی مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید نمود. بدین طریق امکان دریافت کد رهگیری و نسخه چاپی فعال می شود.

مرحله نهایی گزارش پرداخت صورت معاملات فصلی

در نهایت می توانید کد رهگیری گزارش پرداخت صورت معاملات فصلی را دریافت نمایید.

ثبت گزارش پرداخت امتناع

با انتخاب گزینه پرداخت امتناع ، صفحه ای مانند تصویر زیر نمایش داده می شود.

گزارش امتناع در صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید یک گزارش امتناع جدید ثبت نمایید.

گزارش جدید را ایجاد نماید و سپس دوبار روی آن کلیک نمایید که صفحه ای مانند تصویر زیر باز شود.

مرحله دوم ثبت گزارش امتناع در صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید جزئیات گزارش امتناع صورت معاملات فصلی را وارد نمایید.

در مرحله بعد اطلاعات مورد نیاز پرداخت امتناع را وارد نموده سپس گزینه ثبت را انتخاب نمایید.

مرحله سوم ثبت گزارش امتناع در صورت معاملات فصلی

در این مرحله می توانید کد رهگیری گزارش امتناع صورت معاملات فصلی خودرا دریافت نمایید.

درنهایت اطلاعات نمایش داده شده را چک نمایید، اگر اطلاعات درست بود گزینه تایید را انتخاب نموده و کد رهگیری و نسخه چاپی خود را دریافت نمایید.

نحوه ارسال به صورت آفلاین

برای ارسال صورت معاملات فصلی به صورت آفلاین، ابتدا باید با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی، به بخش سامانه های عملیات الکترونیکی مراجعه نموده و گزینه صورت معاملات فصلی را انتخاب نمایید، سپس گزینه سامانه را انتخاب کنید و در بخش پایین صفحه گزینه دانلود نرم افزار غیر برخط یا آفلاین را انتخاب نموده و نرم افزار را دانلود کنید.

پس از دانلود و نصب نرم افزار آفلاین صورت معاملات فصلی، هنگامی که نرم افزار را باز نمایید پیامی برای شما نمایش داده می شود که باید مسیر نصب نرم افزار در کامپیوتر خود را انتخاب نمایید و فایل اکسس (TTMS. Mdb) را انتخاب کنید. پس از انتخاب فایل مربوطه مشاهده می نمایید که گزینه های مرتبط با بخش دستورالعمل های ماده 169 مکرر فعال شده است.

در مرحله بعد باید گزینه ورود اطلاعات فروش را انتخاب نمایید و بعد از این که سال و فصل مورد را انتخاب و ثبت نمودید، اطلاعات مورد نیاز در بخش اطلاعات فروش را تکمیل نمایید. در این بخش حتما باید قسمت هایی که با رنگ سبز مشخص شده اند تکمیل شوند. همچنین حتما باید یکی از قسمت هایی که با رنگ نارنجی مشخص نیز تکمیل شوند.

در مرحله بعد باید در صفحه اصلی نرم افزار گزینه اطلاعات خرید را انتخاب نموده و پس از وارد نمودن سال و فصل مورد نظر، گزینه اطلاعات خرید را انتخاب نموده و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید. در بخش اطلاعات خرید هم همانند اطلاعات فروش باید تمام قسمت هایی که با رنگ سبز مشخص شده اند تکمیل شوند و یکی از بخش هایی که با رنگ نارنجی مشخص شده اند تکمیل شوند.

در مرحله بعد برای ارسال گزارش امتناع، باید در صفحه اصلی بخش امتناع را انتخاب نموده و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

در مرحله آخر اگر در پیش ثبت نام در سایت شماره اقتصادی، نام کاربری و رمز عبور خود تحویل نگرفته باشید و می خواهید اطلاعات خود را به صورت cd ارائه دهید، می توانید با استفاده از بخش مشخصات و صحت سنجی، اطلاعاتی که وارد کرده اید را بررسی نموده و در نهایت اطلاعات را چاپ نموده و به همراه CD مربوطه، آن را به اداره مورد نظر ارئه بدهید.

اگر در هنگام پیش ثبت نام شماره اقتصادی، نام کاربری و رمز عبور دریافت نموده اید، باید نام کاربری و پسورد خود را وارد نموده و پس از اتصال کامپیوتر خود به اینترنت، گزینه ورود را انتخاب نمایید. بدین طریق تمام اطلاعات برای سایت خرید و فروش ارسال می باشد. برای ثبت نهایی اطلاعات باید به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه نموده و پس از بررسی صحت اطلاعات وارد شده، با تایید نهایی اطلاعات شما ارسال شده و کد رهگیری دریافت می نمایید.

10 سوال پرکاربرد در مورد گزارشات فصلی

در ادامه به بررسی 10 پرسش و پاسخ متداول در زمینه صورت معاملات فصلي می پردازیم.

1. عدم ارسال صورت معاملات چه جرایمی دارد؟

در صورتی که مودی شماره اقتصادی خود یا طرف معامله را ارائه ندهد، در صورتحساب خود از شماره اقتصادی دیگران استفاده نماید، در صورتحساب دیگران از شماره حساب خود استفاده نماید و یا صورتحساب خود را ارائه ندهد، مشمول جریمه ای به مبلغ 2 درصد از مبلغ مورد معامله خواهد شد.

همچنین اگر مودی از روش هایی که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می شود، برای ارسال صورت معاملات فصلي خود استفاده ننماید، مشمول جریمه ای به مبلغ 1 درصد مبلغ معاملاتی فهرست های اعلام نشده خواهد شد.

سوالات متداول درباره صورت معاملات فصلی

در این بخش به بررسی برخی از سوالات متداول درباره صورت معاملات فصلی پرداخته شده است.

2. اگر خریدار یا فروشنده از اعلام کد اقتصادی خود امتناع کردند چه کار باید انجام دهیم؟

در صورتی که خریدار یا فروشنده کد اقتصادی خود را ارائه ندهند، طرف دوم معامله باید کد اقتصادی خود را همراه با مشخصات طرف مقابل برای سازمان امور مالیاتی ارسال نماید. بدین طریق فردی که کد اقتصادی خود را ارسال نموده است، به مشکل نخورده و فقط طرفی که از ارسال کد اقتصادی امتناع نموده است جریمه خواهد شد.

3. چه کسانی موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

مطابق تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم مختص صورت معاملات فصلی، سه دسته از افراد باید صورت معاملات فصلي ارائه دهند که عبارتند از: اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده. برای مطالعه روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده کلیک کنید.

4. آیا باید از مرورگر خاصی برای اتصال به سامانه آنلاین امور مالیاتی استفاده نمود؟

خیر، می توان با تمام مرورگر ها از این سامانه برای ارسال صورت معاملات فصلي استفاده نمود.

5. افرادی که شماره اقتصادی ندارند، چگونه صورت معاملات خود را ارائه دهند؟

تمام اشخاص حقیقی تا زمانی که شماره اقتصادی دریافت نکرده اند، با استفاده از شماره ملی و اشخاص حقوقی نیز با استفاده از شناسه ملی می توانند صورت معاملات فصلي خود را ارائه دهند.

6. چه زمانی باید شماره اشخاص خارجی در صورت معاملات فصلی ارائه شود؟

در هنگامی که اطلاعات واردات ارسال می شود، درج شماره اشخاص خارجی لازم می باشد. اما اگر فروش به طرف معامله خارجی که در کشور ایران فعالیت و اقامت ندارد انجام شود، نیازی به وارد نمودن شماره اشخاص خارجی نمی باشد.

7. آیا باید حقوق و دستمزد پرسنل هم در معاملات فصلی درج شود؟

خیر، با توجه به این که حداقل دستمزد پرسنل مشمول مالیات هستند، دیگر در صورتحساب پرسنل درج نمی شوند.

8. آیا امکان ارسال معاملات فصلی و صورت معاملات پایان سال به صورت یکجا وجود دارد؟

خیر، هریک از صورت معاملات باید در زمان مشخص شده برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شوند.

9. مهلت ارسال گزارشات فصلی تا چه زمانی می باشد؟

تمام مشمولات ارسال صورت معاملات فصلي، موظف هستند که حداکثر تا یک ماه پس از پایان هر فصل، صورت معاملات خود را ارسال نمایند.

10. چه اطلاعاتی باید در صورت معاملات فصلی درج شوند؟

اطلاعات معامله، شماره اقتصادی خریدار، شماره اقتصادی فروشنده، شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی، کد گمرک ترخیص کننده، شماره اختصاصی اشخاص خارجی، مبالغ ارزی، نرخ برابری ارز، نوع ارز و معادل ریالی معامله انجام شده ازجمله اطلاعاتی می باشند، که با توجه به نوع معامله باید در صورت معاملات فصلي ارائه شوند.

اطلاعات مورد نیاز برای ارسال صورت معاملات فصلی

در این قسمت اطلاعات مورد نیاز برای ارسال صورت معاملات فصلی ذکر شده است. (نرم افزار حسابداری بازرگانی)

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد، تمام خرید و فروش های اشخاص حقیقی و حقوقی که در طی مدت زمان معین یعنی یک دوره سه ماهه انجام می شود «معاملات فصلی» نام می گیرد.

تمام افراد حقیقی و حقوقی مشمول ارائه صورت معاملات فصلی، باید در پایان هر دوره گزارش معاملات فصلی خود را به اداره مالیات ارائه بدهند.

در مقاله حاضر به معرفی صورت معاملات فصلی، نحوه ارسال صورت معاملات فصلی، افراد مشمول ارائه معاملات فصلی، بررسی مهم ترین پرسش ها در زمینه صورت معاملات فصلی و …. پرداختیم.

شما عزیزان می توانید با انتشار این مقاله(صورت معاملات فصلی چیست؟) برای علاقه‌مندان این عرصه در بالا بردن اطلاعات عمومی افراد سهمی داشته باشید. در ادامه اگر نظری در مورد مطالب ذکرشده داشته و یا می‌خواهید قسمتی از آن را تکمیل نمایید، با درج نظر خود ما را همراهی کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON