Search
Close this search box.

کد مالیاتی چیست؟ چرا باید اینتاکد بگیریم؟

فهرست مطالب


دریافت کد مالیاتی برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که قصد استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی و یا استفاده از کارتخوان را دارند، ضروری است. بر اساس بخش نامه ای که در سال 1399 از سوی بانک مرکزی منتشر شد، افراد برای دریافت کد مالیاتی یا اینتاکد باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و برای دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام کنند. درواقع دولت در تلاش است که با استفاده از کد مالیاتی، افرادی که مشمول پرداخت مالیات میشوند را شناسایی کرده و از پدیده ای به نام فرار مالیاتی، جلوگیری کند. بر اساس قوانین دولتی، برای دریافت اینتاکد باید به سایت tax.gov.ir که درواقع آدرس اینترنتی سازمان امور مالیاتی است، مراجعه کرد.

چرا اینتاکد در امور مالیاتی اهمیت دارد؟

شما عزیزان به‌عنوان یک شهروند ایرانی باید از قوانین حاکم بر کشور مطلع باشید. به طور مثال، باید بدانید کد اقتصادی چیست یا چرا دریافت اینتاکد اهمیت دارد. سازمان‌های مالیاتی برای افزایش دقت، سرعت و سهولت انجام امور مرتبط، یک کد مالیاتی به هر فعالیت اختصاص می‌دهند. افراد با داشتن اینتاکد، فعالیت‌های منحصربه‌فرد خود را به طور صحیح برای سازمان‌های مالیاتی تعریف می‌کنند. بازرگانان و افرادی که زیرشاخه شغلی‌شان بازرگانی است، در صورت توسعه تولیدات داخلی و رشد اقتصاد کشور، از سیستم‌های حمایتی نیز برخوردار خواهند شد.

لزوم داشتن اینتاکد چیست

اینتاکد مخفف چیست؟

پیش از پرداختن به کد مالیاتی و لزوم بهره‌مندی از آن، بهتر است با مفهوم مهم‌تری آشنا شویم. در تعریف مالیات آمده است که افراد جامعه برای بهره بردن از امکانات اجتماعی یک کشور و استفاده از منابع آن ملزم به پرداخت هزینه (مالیات) هستند. اینتاکد یا کد مالیاتی نیز در زبان فارسی معادل عبارت

 International standard industrial classification است. با داشتن اینتاکد دقت و سرعت امور مالیاتی در تولید، بازرگانی و خدمات شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

چرا باید کد مالیاتی بگیریم؟ طبق قانون عمل کنید

پس از تصویب لزوم استفاده از اینتاکد، کلیه افراد در کشور به‌واسطه شغلی که دارند، موظف به ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد مالیاتی هستند. فرقی نمی‌کند به چه صورت امرارمعاش می‌کنید، درهرصورت طبق قوانین مصوب، ملزم به پر کردن اظهارنامه مالیاتی هستید. فراموش نکنید که بدون داشتن اینتاکد، انجام هرگونه معاملات در سطح کشور به منزله جرم است و با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

جریمه نداشتن اینتاکد چیست

دریافت کد مالیاتی با کد ملی

اگر شما هم در جامعه شغلی دارید و یکی از افراد مشمول برای پرداخت مالیات هستید، حتما در اسرع وقت برای گرفتن اینتاکد خود اقدام کنید. فقط کافی است وارد سایت جامع مالیات به نشانی mytax.tax.gov.ir/Pages/Login شوید و با وارد کردن اطلاعات هویتی، تشکیل پرونده الکترونیکی دهید. پس از تکمیل کردن صحیح و کامل فرم‌های مربوطه، کد مالیاتی خود را برای انجام کلیه فعالیت‌ها و معاملات دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام معاملات به‌منظور سهولت در امور مالی خود از نرم افزار حسابداری فروشگاهی استفاده کنید.

نکته: تصمیم جدید سازمان مالیاتی در مورد اینتاکد این است که تغییر و اصلاح اینتاکد توسط مودی در سامانه ارسال اظهارنامه غیرفعال شده و تنها توسط حسابرسان ارشد مالیاتی قابل انجام است.

ثبت نام کد مالیاتی

اگر شما قصد خرید و فروش کالای خاص یا خدمتی خاص را دارید، اگر قصد واردات و صادرات دارید یا حتی برای فعالیت های خود نیاز به قرارداد بستن دارید، باید یک کد مالیاتی داشته باشید که همان کد اقتصادی است. برای دریافت کدمالیاتی شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدا باید وارد سامانه https://www.tax.gov.ir/Pages/HomePage شوید.

ورود به سامانه ثبت نام کد مالیاتی

روی گزینه ثبت نام الکترونیک (با داشتن اطلاعات کاربری) کلیک کنید.

ثبت نام اینترنتی کد مالیاتی

در ادامه بر روی گزینه ورود به پیش ثبت نام الکترونیک کلیک نمایید.

ثبت نام اینترنتی کد مالیاتی

در مرحله بعد جهت انجام پیش ثبت نام و یا ویرایش پیش ثبت نام ها و یا ثبت نام قبلی شماره ملی و شناسه ملی خود را وارد نمایید.

آموزش تصویری ثبت نام کد مالیاتی

در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات به قسمت پیش ثبت نام جدید بروید.

آموزش ثبت نام کد مالیاتی

دریافت نام کاربری و کلمه عبور بر روی تلفن همراه

آموزش دریافت کد مالیاتی

ورود با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده و تکمیل اطلاعات درخواستی، این اطلاعات شامل اطلاعات شرکت، سهامداران، آدرس، نوع و درصد فعالیت ها و شماره حساب بانکی است.

آموزش ثبت نام کد مالیاتی

بعد از ثبت نهایی در صورتی که اطلاعات شما ناقص باشد اخطار دریافت خواهید نمود که در بخش کد پیگیری به صورت قرمز مشخص شده است و شما باید آن بخش را تکمیل نمایید. تا زمانیکه این موارد تکمیل نشده، امکان ورود به مرحله بعدی نیست.

ثبت نام کد مالیاتی 1401

بعد از تایید اطلاعات باید به اداره مالیات مراجعه نمایید. در این مرحله نمی توانید از یک وکیل برای انجام کارهای خود استفاده کنید و باید شخصا این مراحل را انجام دهید. یعنی حضور یکی از صاحبان امضا در اداره مالیات الزامی است.

تشکیل پرونده و احتمالا بازدید کارشناس؛ در این مرحله یک کارشناس از طرف اداره مالیات به طور سر زده جهت راستی آزمایی از محل شرکت شما بازدید می کند.

دریافت پیامک تایید، در این مرحله با ورود به بخش استعلام وجود پرونده مالیاتی خواهید دید که شناسه ملی شما به عنوان کد اقتصادی شما ثبت گردیده است.

استعلام کد مالیاتی با کد ملی

برای این کار در ابتدا باید در سایت اداره مالیات به آدرس (https://my.tax.gov.ir/) ثبت نام کنید. در مرحله بعد باید کدملی، شماره موبایل و تاریخ تولد خود را ثبت کنید.

استعلام کد مالیاتی با کد ملی

در این حالت برای شما پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود و جایی برای نگرانی وجود ندارد. اما با ثبت نام در این سامانه می توانید به پرونده های قبلی خود دسترسی پیدا کنید و از بدهی مالیاتی خود مطلع شوید.

شما در مرحله بعدی برای دیدن سوابق مالیاتی، در صفحه اصلی به “داشبود مالیاتی” مراجعه می کنید و در آن قسمت میزان بدهی به شما نمایش داده می شود.

آشنایی با انواع کد مالیاتی در فعالیت‌های مالیاتی

افراد جامعه در مشاغل گوناگونی فعالیت می‌کنند. ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آید که آیا کد مالیاتی همه مشاغل به یک صورت است؟ یا باتوجه‌به فعالیتی که دارند، این کد نیز تغییر می‌کند؟ به‌طورکلی ۳ نوع دسته‌بندی مشاغل وجود دارد و هر فرد باید باتوجه‌به آن‌ها مطلع شود در کدام دسته قرار دارد؟

  • دسته تولید
  • دسته خدمات
  • دسته بازرگانی

اگر قادر به تشخیص و انتخاب یکی از سه دسته بالا برای شغل خود نیستید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. همکاران ما در بخش پشتیبانی سپیدار سیستم آماده پاسخ‌گویی به کلیه سوالات و راهنمایی شما عزیزان هستند. کافی است با شماره تلفن ۸۱۰۲۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید و سوالات خود را درباره اینتاکد بپرسید. حتی امکان پرسش سوالات درباره نحوه استفاده از نرم افزار مالی نیز از تیم پشتیبانی سپیدار سیستم وجود دارد.

تفاوت مشاغل در اینتاکد چیست

ویژگی انواع مختلف اینتاکد 

حالا که تا حدودی متوجه شدید اینتاکد چیست، بهتر است با سه ویژگی این کد مالیاتی نیز آشنا شوید:

  1. فقط فعالیت‌های انجام‌شده از طریق اینتاکد به رسمیت شناخته می‌شوند. انجام معاملات بدون داشتن کد مالیاتی جرم است.
  2. معاملات جدید هر فرد توسط کارمندان سازمان‌های مالیاتی به فعالیت‌های سابق او اضافه می‌شود.
  3. بازرگانان و اشخاصی که شغل آن‌ها در دسته بازرگانی جای می‌گیرد، در صورت انجام تولیدات داخلی از سیستم‌های حمایتی کشور نیز بهره‌مند خواهند شد.

پر واضح است که داشتن اینتا کد تأثیر به سزایی روی انجام معاملات می‌گذارد. در کنار سریع‌تر و راحت‌تر کردن امور، به حمایت افراد تحت شرایط خاصی می‌پردازد.

درصد فعالیت در کد مالیاتی به چه چیز اطلاق می‌شود؟

هنگامی که سایت جامع مالیاتی به نشانی mytax.tax.gov.ir/Pages/Login مراجعه می‌کنید، به‌جز اطلاعات هویتی و شخصی شما، درباره نوع فعالیت و دسته مربوطه با شغلتان سوالاتی پرسیده می‌شود. سپس از شما می‌خواهند که درصد فعالیت کد مالیاتی‌تان را تعیین کنید. در این مرحله شما موظفید فعالیت‌های شغلی خود را به همراه درصد دقیقشان وارد کنید. فراموش نکنید که مجموع درصد فعالیت شما در آخر باید به عدد ۱۰۰ برسد.

اگر کد مالیاتی شغلی ما در لیست اینتاکد وجود نداشت چه کنیم؟

اگر هنگام ثبت درخواست برای کد مالیاتی موفق به ثبت شغل خود نشدید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. در قدم اول به دفتر فنی سازمان مالیاتی نامه‌ای ارسال کنید و مشکلتان را توضیح دهید. حالا کافی است در قسمت فهرست مشاغل سازمان مالیاتی روی گزینه سایر کلیک کنید. سپس نامه‌ای را که برای دفتر فنی سازمان مالیاتی ارسال کرده‌اید، در قسمت «کپی مجوز فعالیت اقتصادی» پیوست کنید. پس از گذشت چند روز، سه راهکار پیش رویتان قرار خواهد گرفت: معرفی زیرشاخه شغلی مرتبط با کارتان، اضافه کردن شاخه شغلی شما و انتخاب زیرشاخه سایر یا مشاغل متفرقه برای حرفه شما.

سایر مشاغل در اینتاکد چیست

در این مقاله درباره اینتاکد چیست یا درواقع کد مالیاتی چیست صحبت کردیم و انواع آن را معرفی کردیم.  همچنین نحوه دریافت این کد مالیاتی را نیز برای شما عزیزان به‌صورت گسترده شرح دادیم. اکنون پس از آشنایی با مفهوم اینتاکد، از لزوم استفاده آن آگاه هستید. اگر معاملاتی را بدون داشتن کد مالیاتی انجام دهید، به منزله جرم است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت. آیا شما نیز تاکنون فعالیتی بدون داشتن اینتاکد انجام داده‌اید؟ در مسیر ثبت‌نام و دریافت این کد مالیاتی با مشکل خاصی روبه‌رو شده‌اید؟ حتما تجربه خود را با کاربران دیگر سایت به اشتراک بگذارید.

سئوالات متداول

نحوه دریافت کد مالیاتی با کد ملی چگونه است؟

فقط کافی است وارد سایت جامع مالیات به نشانی mytax.tax.gov.ir/Pages/Login شوید و با وارد کردن اطلاعات هویتی، تشکیل پرونده الکترونیکی دهید. پس از تکمیل کردن صحیح و کامل فرم‌های مربوطه، کد مالیاتی خود را برای انجام کلیه فعالیت‌ها و معاملات دریافت کنید.

اصلاح و یا تغییر اینتاکد چگونه انجام می‌شود؟

تصمیم جدید سازمان مالیاتی در مورد اینتاکد این است که تغییر و اصلاح اینتاکد توسط مودی در سامانه ارسال اظهارنامه غیرفعال شده و تنها توسط حسابرسان ارشد مالیاتی قابل انجام است.

اینتاکد مخفف چیست؟

افراد جامعه برای بهره بردن از امکانات اجتماعی یک کشور و استفاده از منابع آن ملزم به پرداخت هزینه (مالیات) هستند. اینتاکد یا کد مالیاتی نیز در زبان فارسی معادل عبارت  International standard industrial classification است. با داشتن اینتاکد دقت و سرعت امور مالیاتی در تولید، بازرگانی و خدمات شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON