آیین نامه انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی
شماره ۵۳۸۲۷/ت۶۱۲۷۱هـ ۱۴۰۲/۳/۲۹
وزارت امور اقتصادی و دارایی
سازمان برنامه و بودجه کشور
سازمان اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۳/۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی
(با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور) و به استناد
بند (ب) تبصره (۲) مـاده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه انتظامبخشی، شفافسازی و ضابطهمندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی
فصل اول ـ تعاریف و کلیات
ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ شرکت دولتی: شرکتهای موضوع ماده (۴) قانون مدیریت خدمات کشوری
ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ .
۲ـ شرکت مادر تخصصی: شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آن مستقیماً متعلق به دولت بوده و دارای یک یا چند شرکت فرعی باشد.
۳ـ شرکت اصلی: شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آن مستقیماً متعلق به دولت بوده و فاقد شرکت فرعی در زیرمجموعه خود باشد.
۴ـ شرکت فرعی یا تابعه: شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن متعلق به یک مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی باشد.
۵ ـ شرکت وابسته: شرکتی که کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن متعلق به یک مؤسسه یا شرکت دیگر باشد. شرکت وابسته میتواند دولتی یا غیر دولتی باشد.
۶ ـ شرکت تحت مدیریت دولت: شرکت هایی که دولت در آنها سهامدار عمده نبوده اما انتخاب اکثریت اعضای هیئت مدیره آنها براساس نظر دولت یا دستگاه های اجرایی دولتی انجام می شود.
۷ـ حاکمیت شرکتی: مجموعه ای از روش ها و فرایندهایی که در آن روابط بین مدیریت، هیات مدیره، سهام داران و سایر ذی نفعان شرکت مشخص گردیده و ضمن تبیین دقیق اختیارات و مسئولیت ها، ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف شرکت، چگونگی تصمیم گیری و نظارت بر عملکرد درجهت ارتقای شفافیت، بهبود بهره وری و افزایش پاسخ گویی تعیین می شود.
۸ ـ نظام (سیستم) پایش (کنترل) های داخلی: فرآیندی که با هدف کسب اطمینان معقول از تحقق اهداف مربوط به عملیات، گزارشگری و رعایت قوانین و مقررات طراحی و مستقر می شود.
۹ـ هیئت مدیره: هیئت مدیره یا هیئت عاملی که به عنوان یکی از ارکان شرکت در اساسنامه آنها قید گردیده است. در آن دسته از شرکتهای دولتی که هیئت مدیره و
مدیر عامل و هیئت عامل هم زمان به عنوان ارکان تعیین گردیدهاند، هیئت مدیره
مدنظر است.
۱۰ـ عضو موظف هیئت مدیره: عضو هیئت مدیره ای که دارای پست سازمانی عضو
هیئت مدیره یا سمت اجرایی بوده و حقوق و مزایای خود را صرفاً بابت عضویت هیئت مدیره از همان شرکت دریافت نماید.
۱۱ـ عضو غیرموظف هیئت مدیره: عضو هیئت مدیره ای که به جز حق حضور در جلسات هیئت مدیره، هیچ گونه حقوق و مزایایی بابت عضویت در هیئت مدیره از آن شرکت دریافت نمینماید.
۱۲ـ وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.
۱۳ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
۱۴ـ سامانه سماب: سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت.
۱۵ـ مجمع: بالاترین رکن هر شرکت یا مؤسسه مشمول این آیین نامه که تحت عناوینی مانند مجمع عمومی، شورای عالی یا هیئت امنا قید شده است.
۱۶ـ شرکت های مشمول: تمامی شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها و بیمه های دولتی شامل شرکت هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نظیر شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های فرعی آنها.
۱۷ـ کارگروه ارزیابی بهرهوری شرکتهای دولتی: کارگروهی متشکل از سازمان،
سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی که وظیفه تأیید نماگرهای ارزیابی بهرهوری تهیه شده از سوی سازمان ملی بهرهوری ایران، بررسی نتایج عملکرد و تعیین سقف پاداش مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره / هیئت عامل شرکت های دولتی و شرکتهای تابعه را برعهده دارند. دبیرخانه کارگروه در سازمان ملی بهرهوری ایران تشکیل میگردد.
فصل دوم ـ مجامع
ماده۲ـ رؤسای مجامع یا سایر مراجعی که براساس قانون تشکیل یا اساسنامه شرکت های مشمول، مکلف به دعوت از مجامع مربوط هستند، باید حسب مورد مجامع را با رعایت مواعد مقرر در اساسنامه یا مواعد مقرر در قوانین و مقررات ذی ربط به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد مطرح شده در دستور جلسه مجمع دعوت نمایند.
تبصره۱ـ جلسات مجامع با حضور اکثریت اعضای مجمع یا معاون ایشان رسمیت یافته و حضور مدیر عامل و اکثریت اعضای هیات مدیره در این جلسات الزامی است.
تبصره۲ـ مراجع مذکور مکلفند فاصله قانونی نشر یا ارسال دعوتنامه مجامع و تاریخ تشکیل آن را برابر مقررات اساسنامه و ماده (۹۸) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ـ مصوب ۱۳۴۷ـ رعایت نموده و کلیه مستندات و اطلاعات مربوط به موارد دستور جلسه را در موعد مقرر قانونی برای اعضای مجمع ارسال نمایند.
تبصره۳ـ اتخاذ تصمیم راجع به کلیه اموری که در صلاحیت مجمع شرکتهای مشمول است، مستلزم رعایت تشریفات مندرج در این ماده ، دعوت از اعضا و تشکیل جلسه مجمع میباشد.
ماده۳ـ حضور وزرا یا رؤسای سازمانهای دولتی مستقلی که به موجب قوانین و مقررات ریاست مجامع را به عهده دارند، در جلسات مجامع الزامی است.
ماده۴ـ مجمع عمومی عادی سالانه باید حداقل دو بار در سال، یک بار تا پایان مردادماه هر سال برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به عملکرد و صورت های مالی شرکت و یک بار تا اول مهرماه هر سال برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به خط مشی و برنامه و بودجه سالانه برگزار شود. مجمع عمومی عادی برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای شرکت های مشمول نیز باید حداکثر تا پایان آذر ماه هر سال برگزار شود.
تبصره ـ مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح بودجه با رعایت ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ حداکثر تا پانزدهم آبان ماه هر سال برگزار میشود.
ماده۵ ـ هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند پس از پایان سال مالی، حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد، صورت های مالی (اعم از اصلی و تلفیقی گروه) خود را براساس استانداردهای حسابداری برای رسیدگی به حسابرس مستقل و بازرس قانونی
تسلیم نمایند.
ماده۶ ـ حسابرس مستقل و بازرس قانونی مکلف است پس از وصول صورت های مالی سالانه حداکثر ظرف دو ماه رسیدگیهای لازم را انجام داده و گزارش حسابرسی را به مقامات و مراجع ذیربط تسلیم نماید. سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور مکلفند در قراردادهای آتی حسابرسی صورتهای مالی فیمابین شرکتهای مشمول تحت رسیدگی خود، حکمی مبنی بر کسر پنج درصد (۵%) مبلغ قرارداد در صورت تأخیر در ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی پیشبینی نمایند.
تبصره۱ـ هیئت مدیره مکلف است با هماهنگی حسابرس مستقل و بازرس قانونی در ارائه صورت های مالی و اخذ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، به نحوی عمل نماید که مجمع عمومی عادی تصویب صورت های مالی شرکت در موعد مقرر در ماده (۴) این آیین نامه برگزار شود.
تبصره۲ـ هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند گزارش عملکرد سالانه شرکت را برای طرح در مجامع عمومی عادی برای تصویب صورتهای مالی در قالب الگوی مندرج در پیوست شماره (۱) این آییننامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است تهیه و ظرف مهلت مقرر قانونی برای اعضای مجمع عمومی ارسال نمایند.
ماده۷ـ رؤسای مجامع یا سایر مراجعی که براساس قانون تشکیل یا اساسنامه شرکت های مشمول موظف به دعوت از مجامع مربوط هستند، مکلفند حداکثر ظرف دو هفته پس از انتشار گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به دعوت از اعضای مجمع با رعایت مهلت مقرر در ماده (۴) این آیین نامه اقدام نمایند .
ماده۸ ـ هیئت مدیره/ هیئت عامل شرکت های مشمول مکلفند بودجه سالانه (عملکرد/اصلاحی/پیشنهادی) خود را با رعایت بخشنامه بودجه سالانه و بر اساس تعاریف مندرج در دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و در قالب کاربرگ های بودجه تفصیلی منضم به آن بخشنامه تهیه و به مجمع ارائه نمایند.
ماده۹ـ هیئت مدیره شرکت های مشمول مکلفند حداکثر تا پانزده شهریور ماه هر سال عملکرد سالانه بودجه خود را بر اساس صورت های مالی مصوب و ارقام و مبالغ مندرج در گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب که به تصویب مجمع رسیده و ارقام و مبالغ پیشنهادی بودجه سالانه خود را به همراه مستندات مربوط، در سامانه جامع بودجه درج نمایند.
ماده۱۰ـ در صورت عدم برگـزاری مجمع و عـدم ارائه بودجـه پیشنهادی در موعـد مقرر در این آیین نامه یا عدم رعایت مفـاد بخشنامه بودجـه و تعاریف و ضوابط دستورالعمل منضم به آن، سـازمان مجاز است راساً نسبت به تنظیم بودجه شرکت یا اصلاح ارقام و مبالغ بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سنواتی اقدام نماید. در این صورت تعیین و پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برای همان سال ممنوع بوده و مجمع می تواند رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت را عزل نماید. انتصاب و بکارگیری مدیران عزل شده در سایر شرکتهای دولتی تا یکسال ممنوع خواهد بود.
ماده۱۱ـ مجمع مکلف است پس از استماع گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در بخش بندهای حسابرسی و اعلام نظر حسابرس در مورد صورت های مالی، نسبت به تصویب یا عدم تصویب صورت های مالی اتخاذ تصمیم نماید .
ماده۱۲ـ هیئتهای مدیره شرکتهای مشمول مکلفند گزارش تطبیق بودجه مصوب و عملکرد سالانه خود را بر اساس بودجه تفصیلی و در قالب الگوی پیوست شماره (۳) این آییننامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، تهیه و برای بررسی حسابرس مستقل و بازرس قانونی در صورت های مالی منعکس نمایند.
ماده۱۳ـ مجمع مکلف است گزارش تطبیق عملیات شرکت با بودجه مصوب/ اصلاحی را براساس برنامه های اجرایی سالانه و بودجه تفصیلی پس از رسیدگی و اظهارنظر روشن و شفاف بازرس قانونی، ارزیابی و تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید.
ماده۱۴ـ اتخاذ تصمیم مجمع نسبت به صورت های مالی سالانه و گزارش تطبیق عملکرد با بودجه، بدون استماع گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت،فاقد اعتبار بوده و مسئولیت هرگونه آثار مالی در صورت های مالی فاقد اعتبار، با رؤسای مجامع است.
ماده۱۵ـ مجامع مکلف به تعیین تکلیف کلیه بندهای گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به صورت روشن و شفاف و اخذ تصمیم در آن موارد هستند . روند ادامه برگزاری جلسه به صورت زیر خواهد بود:
۱ـ ارائه گزارش رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل در مورد عملکرد سال مورد گزارش
در چهارچوب تعیین شده و پاسخگویی به سوالات مطروحه.
۲ـ قرائت گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
۳ـ پاسخگویی اعضای هیئت مدیره نسبت به بندهای حسابرسی و بازرسی و تکالیف مجامع قبلی.
۴ـ تصمیم گیری درخصوص کلیه بندهای حسابرسی و بازرسی به صورت روشن و شفاف.
ماده۱۶ـ مجامع عمومی شرکـت های مشمول و شرکت های تحت مدیریت دولت، مکلفند آییننامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی موضوع تصویبنامه شماره ۳۳۰۰/ت۳۹۰۳۷ک مورخ ۱۳۸۷/۱/۱۹ را رعایت نمایند.
تبصره۱ـ صورت های مالی شرکت های مشمول آییننامه مذکور که این حکم را رعایت و اجرا نکرده باشند، حتی در صورت تصویب در مجامع، فاقد اعتبار خواهند بود. مسئولیت عواقب ناشی از این امر بر عهده رؤسای مجامع شرکت های مشمول و نمایندگان سهام دولت در مجامع این شرکت ها خواهد بود.
تبصره۲ـ وزارت مکلف است شرکتها و مؤسسات متخلف از حکم این ماده را سالانه احصا و با لحاظ تعداد تخلف، اعلام عمومی نماید.
تبصره۳ـ جامعه حسابداران رسمی کشور مکلف است نسبت به پیش بینی اقدامات تنبیهی لازم تا سطح لغو مجوز، برای متخلفین از حکم این ماده در آیین نامه ها و دستورالعمل های انضباطی مربوط ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه اقدام نماید.
ماده۱۷ـ رؤسای مجامع مکلفند پس از برگزاری جلسات مجامع عمومی عملکرد سالانه، نسبت به امضا و ارسال صورتجلسه مجمع برای اخذ امضای سایر اعضای مجمع حداکثر ظرف (۱۵) روز بعد از تاریخ برگزاری جلسه مجمع اقدام نمایند.
ماده۱۸ـ تمامی شرکت های مشمول که سازمان و وزارت عضو مجمع آنها هستند مکلفند صورتجلسات خود را پس از امضای رئیس مجمع به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برسانند. صورتجلسات تصویب صورت های مالی بدون امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی و صورتجلسات تصویب/اصلاح بودجه بدون امضای رئیس سازمان، قابل ثبت در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری نخواهد بود.
تبصره ـ اولویت امضای صورتجلسه صورت های مالی پس از امضای رئیس مجمع با وزیر امور اقتصادی و دارایی و صورتجلسات تصویب و اصلاحیه بودجه با رییس سازمان است.
ماده۱۹ـ رؤسای هیئت مدیره شرکت های مشمول مکلفند نسبت به تهیه و ارایه گزارش اقدامات هیئت مدیره درخصوص انجام تکالیف مندرج درصورتجلسات مجامع عملکرد سالانه در پایان هر دوره سه ماهه از تاریخ تشکیل مجمع در قالب الگوی مندرج در پیوست شماره (۲) این آیین نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، به اعضای مجمع اقدام نمایند. گزارش های مربوط به موضوعات خاص مورد نظر اعضای مجمع مستقیماً، حسب درخواست اعضای مجمع ، توسط هیئت مدیره شرکت ها ارائه خواهند شد.
ماده۲۰ـ طرح پیشنهادات مربوط به آیین نامه های مالی و معاملاتی در مجامع تنها در صورت اخذ نظر کارشناسی و تأیید وزارت و سازمان و طرح پیشنهادات مربوط به آیین نامه های استخدامی در مجامع تنها در صورت اخذ نظر کارشناسی سازمان اداری و استخدامی کشور مجاز خواهد بود. در صورتی که نظر کارشناسی دستگاههای مذکور ظرف یک ماه از تاریخ درخواست اظهار نظر، اعلام نشود، طرح و تصویب آیین نامه های مذکور در مجامع بدون نظر این دستگاه ها مجاز خواهد بود.
ماده۲۱ـ پیشنویس آیین نامه ها و دستورالعملهایی که طبق اساسنامه شرکت نیاز به اخذ مصوبه از مجمع و جنبه سیاستگذاری و تعیین خط مشی دارند باید ضمن درج در دستور جلسه مجمع مربوط، به همراه دستور جلسه، قبل از برگزاری جلسه برای اعضای مجمع ارسال و در جلسه مذکور مطرح و اتخاذ تصمیم شود.
ماده۲۲ـ با رعایت تبصره (۷۲) دائمی قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۵۲ و بودجه سال ۱۳۵۳ کل کشور، تفویض اختیار از سوی اعضای مجامع شرکت های مشمول به رئیس مجمع (وزیر تخصصی ذی ربط یا رئیس سازمان دولتی مستقل ذیربط) فقط با رعایت موارد زیر قابل انجام است:
۱ـ اتخاذ تصمیم در مورد خط مشی، تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه، آیین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی، فرو ش یا نقل و انتقال دارایی های ثابت (اموال غیرمنقول)، تغییر سرمایه، تصویب بودجه و صورت های مالی، انتخاب و عزل هیات مدیره، تأسیس، انحلال، ادغام و تجزیه شرکت و حذف مطالبات لاوصول غیرقابل تفویض است.
۲ـ اختیار درخواستی برای تفویض باید در اساسنامه شرکت یا سایر مقررات مربوط از جمله و ظایف و اختیارات مجمع درج شده باشد.
۳ـ اختیار تفویض شده باید در صورتجلسه مجمع که با حضور اعضای مجمع تشکیل می شود، به نحو مشخص ذکر شود.
۴ـ تفویض اختیار به رئیس مجمع در خصوص موارد قابل تفویض، تنها در صورتی میسر و نافذ است که کلیه اعضای مجمع با آن موافق باشند.
۵ ـ صرف نظر از استفاده یا عدم استفاده از اختیار/اختیارات تفویضی، رئیس مجمع مکلف است گزارش نحوه استفاده از اختیار/اختیارات تفویض شده را در هر مورد تا قبل از مجمع عملکرد سال بعد، به اعضای مجمع به صورت کتبی اعلام نماید . در غیر این صورت تفویض مجدد همان اختیارات از سوی مجمع عمومی مجاز نخواهد بود.
۶ ـ اعتبار اختیار مورد و اگذاری برای مدت محدود و تا تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجمع و حداکثر یکسال خواهد بود .
۷ـ اختیار مورد و اگذاری باید در ارتباط با اتخاذ تصمیمات فوری، به تشخیص رئیس مجمع باشد .
۸ ـ در صورت تغییر هر یک از اعضای مجمع، استمرار و استفاده از اختیار/ اختیارات تفویضی نیازمند کسب نظر موافق عضو جدید مجمع خواهد بود.
تبصره ـ رعایت مفاد این ماده برای شرکت هایی که وزیر تخصصی ذی ربط رئیس مجمع نمیباشد نیز لازم الاجرا است .
ماده۲۳ـ هر یک از اعضای مجمع حق دارند مشروط به حضور خود یا معاون ایشان در جلسه مجمع، در صورت مخالفت با هر یک از تصمیمات متخذه در مجمع و اعلام آن در همان جلسه، نسبت به درج بندهای مورد مخالفت ذیل امضای خود اقدام و دلایل مخالفت را در قالب پیوست لاینفک ضمیمه صورتجلسه نمایند.
ماده۲۴ـ در شرکت های دولتی که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، صاحبان این گونه سهام یا نمایندگان آنها به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مطابق اساسنامه در مجامع این شرکت ها حضور خواهند داشت .
ماده۲۵ـ پیشنهاد انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل یا اعضای هیأت عامل کلیه شرکت های مشمول ، به انضمام خلاصه ای از سوابق تجربی و تحصیلی و عملکرد آنان به همراه دعوتنامه برای تشکیل جلسه مربوط برای اعضای مجمع ارسال می شود تا با تشکیل جلسه مجمع عمومی نسبت به انتخاب آنان اتخاذ تصمیم شود.
ماده۲۶ـ برگزاری مجامع شرکت های مشمول به تشخیص رئیس مجمع و با رعایت کلیه الزامات این آیین نامه و اساسنامه هر شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات، به صورت مجازی امکانپذیر خواهد بود .
ماده۲۷ـ هرگاه در مجمع عمومی تمام موضوعات مندرج در دستور جلسه مجمع
مورد تصمیمگیری واقع نشود،
رئیس مجمع با تصویب اکثریت اعضا میتواند اعلام تنفس نموده و تاریخ جلسه بعد را که نباید بیشتر از دو هفته باشد، تعیین کند. از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، اعلام تنفس در مجامع شرکت های دولتی حداکثر تا دو جلسه مجاز است.
ماده۲۸ـ هیئت مدیره/ هیئت عامل موظف است به همراه ارسال بودجه پیشنهادی، مدارک و مستندات زیر را مطابق الگوی پیوست شماره (۴) که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است با رعایت تبصره (۲) ماده (۲) این آیین نامه برای اعضای مجمع ارسال نماید و مجمع مکلف است نسبت به برنامه های ارائه شده اتخاذ تصمیم نماید:
۱ـ ارائه آمار نیروی انسانی بر اساس اطلاعات ثبت و تأیید نهایی شده در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا).
۲ـ ارائه آمار مربوط به تعداد بازنشستگان و پیش بینی افزایش احتمال تعداد کارکنان پس از کسب مجوز اولیه از سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر تأیید اجازه استخدام نیروی انسانی.
۳ـ ارائه گزارش ماهانه پرداختی به نیروی انسانی بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری (سینا).
۴ـ ارائه گزارش از منابع و مصارف ارزی بر اساس جزء (۱۱) بند (الف) ماده واحده قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ .
۵ ـ ارائه گزارش توجیهی از پیش بینی درآمدها، هزینه های جاری و سرمایه ای با توجه به اهداف، شرایط اقتصادی و پیش بینی تغییرات قیمت و میزان فعالیت شرکت.
۶ ـ ارائه گزارش از وضعیت وام های دریافتی و بازپرداخت آنها با تأکید بر بازپرداخت وام موضوع ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ تعهدات موضوع ماده (۶۲) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ـ و بازپرداخت وام موضوع وام (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) ـ مصوب ۱۳۸۴ـ .
۷ـ ارائه برنامه سرمایه گذاری شرکت به تفکیک طرح های تملک دارایی های سرمایه ای یا سایر سرمایه گذاری ها از محل منابع داخلی اعم از ایجاد تأسیسات و تجهیزات جدید یا توسعه و اجرای طرح های جدید.
۸ ـ ارائه برنامه های ارتقاء بهره وری، مولدسازی دارایی ها، بهبود روش های تأمین مالی و بهبود نسبت های مالی و کاهش زیان انباشته/ افزایش سود.
۹ـ ارائه فهرست تمامی شرکت های تابعه و وابسته به همراه ترکیب سهامداران و میزان سهام آنها.
تبصره۱ـ ثبت اطلاعات نیروی انسانی شرکت های زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام میشود.
تبصره۲ـ شرکت های مادرتخصصی مکلف به ارسال تصمیمات متخذه در مجامع شرکت های تابعه به همراه بودجه پیشنهادی، برنامه ها و گزارش های موضوع این ماده به سازمان و وزارت میباشند.
فصل سوم ـ حاکمیت شرکتی
ماده۲۹ـ هیئت مدیره شرکت های مشمول مکلف به ایجاد سازوکارهای پایش (کنترل) داخلی، ارزیابی عملکرد، پایش (کنترل) طرح (پروژه) های سرمایه گذاری و واحد حسابرسی داخلی (در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط) و طرح گزارش های مربوط به همراه گزارش سالانه عملکرد شرکت در مجمع میباشند.
ماده۳۰ـ در شرکت های دولتی:
۱ـ عضویت همزمان مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و معاونان آنان و مدیران دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ و همچنین مدیران اعضای هیئت مدیره و کارکنان شاغل در کلیه پست های مدیریتی در شرکت های دولتی و شرکت های وابسته و تابعه مؤسسات عمومی غیردولتی در هیأت مدیره، مدیریت عاملی و سایر مدیریت های اجرایی شرکت های دولتی و شرکتهای وابسته و تابعه این شرکت ها و شرکتهای وابسته و تابعه نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و سازمان ها اعم از زیرمجموعه خود و زیرمجموعه سایر دستگاهها ممنوع است .
سازمان ها و شرکت های دولتی و سازمانها و شرکتهای وابسته به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها که به موجب اساسنامه آنها، اشخاص موضوع این بند، عضو هیئت مدیره هستند از شمول حکم این بند مستثنی می باشند. اشخاصی که بر اساس قوانین و مقررات از ممنوعیت حکم موضوع این بند مستثنی شده اند، حق دریافت هیچ گونه حق الزحمه تحت هر عنوان برای شرکت در جلساتی که بر اساس قانون موظف به حضور در آن هستند، را ندارند.
۲ـ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل نباید فرد واحد باشند.
۳ـ رئیس هیئت مدیره نباید عضو غیرموظف هیئت مدیره باشد.
۴ـ باید حداقل یک عضو هیئت مدیره دارای تحصیلات مالی و تجربه مرتبط باشد.
۵ ـ عضو هیئت مدیره نمیتواند هم زمان ذیحساب شرکت نیز باشد.
۶ ـ رئیس هیئت مدیره نباید در هیچ یک از کارگروه (کمیته )های هیئتمدیره عضویت داشته باشد.
۷ـ در تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، عضو ذینفع نباید در رأی گیری شرکت کند.
۸ ـ اکثریت اعضای کارگروه (کمیته)های هیئت مدیره باید خارج از هیئت مدیره باشند.
ماده۳۱ـ انتخاب هر یک از اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل یا کارکنان شرکت های دولتی به عنوان نماینده مجمع در هیئت ترک تشریفات مناقصه/ مزایده همان شرکت، موضوع بند (ج) ماده (۲۸) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ۱۳۸۳ـ ممنوع است.
ماده۳۲ـ هیئت مدیره شرکتهای دولتی، باید نسبت به ایجاد، استمرار و تقویت سازوکارهای اثربخش برای کسب اطمینان معقول از محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی و مستندسازی سازوکارهای مناسب به شرح زیر اقدام نمایند:
۱ـ کارگروه (کمیته) حسابرسی را تشکیل و عملکرد آن را مورد نظارت قرار دهند. همچنین به تشخیص هیئت مدیره میتوانند سایر کارگروه (کمیته) های تخصصی از قبیل کارگروه(کمیته) خطر(ریسک)، انتصابات و جبران خدمات را تحت نظر هیئت مدیره تشکیل و عملکرد آنها را مورد نظارت قرار دهند.
تبصره ـ اکثریت اعضاء کارگروه (کمیته) حسابرسی باید دارای تحصیلات مالی و حداقل دو سال سابقه کار در حوزه مالی یا پنج سال سابقه کار در حوزه مالی بوده و در زمینه استانداردهای حسابداری و نیز استانداردهای گزارشدهی مالی خبره باشند.
۲ـ ترتیبی اتخاذ نمایند که واحد سازمانی مشخصی با عنوان واحد حسابرسی داخلی زیر نظر هیئت مدیره شرکت ایجاد شود. واحد مذکور موظف است گزارش نتیجه رسیدگی های خود را در مقاطع زمانی سه ماهه به کارگروه (کمیته) حسابرسی و هیئت مدیره ارایه نماید.
۳ـ دستورالعمل عزل و نصب مدیران داخلی، احراز صلاحیت کارکنان، نظارت بر عملکرد کارکنان و حقوق و مزایای آنها را با پیشنهاد کارگروه (کمیته) انتصابات و کارگروه (کمیته) جبران خدمات و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تصویب نمایند.
۴ـ سازوکار مناسبی را برای جمع آوری و رسیدگی به گزارش های مربوط به نقض
قوانین و مقررات و نارسایی در شرکت را تدوین و بر اجرای آن نظارت داشته باشند.
۵ ـ اقدامات لازم برای استقرار نظام های ارزیابی عملکرد و پایش (کنترل) طرح (پروژه)های سرمایه گذاری را به عمل آورند.
تبصره۱ـ دستور کار کارگروهها (کمیته ها)، شرح وظایف و نیز حوزه اختیارات آنها به تصویب هیئت مدیره رسیده و به منظور پایش(کنترل) توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، مدون شده باشد.
تبصره۲ـ به منظور اطمینان از عملکرد مؤثر کارگروه (کمیته) های مذکور، هیئت مدیره موظف است عملکرد تمامی کارگروه (کمیته) های فرعی را به طور مرتب ارزیابی و دستور کار آنها را به صورت ادواری بازنگری نماید.
تبصره۳ـ ریاست کارگروه (کمیته)های فرعی منحصراً بر عهده اعضای هیئت مدیره شرکت است.
ماده۳۳ـ هیئت مدیره شرکتهای مشمول باید اثربخشی نظام پایش (کنترل)های داخلی را حداقل به طور سالانه بررسی و نتایج آن را در گزارشی تحت عنوان “گزارش پایش (کنترل) های داخلی” درج و افشا نمایند. حسابرس مستقل شرکت باید گزارش نقاط ضعف نظام پایش (کنترل)های داخلی را به مجمع عمومی عادی ارائه نماید.
ماده۳۴ـ هیئت مدیره موظف است فرآیندی را مستقر کند تا هر ساله کارایی و اثربخشی سرمایهگذاری انجامشده در شرکت های فرعی و وابسته ارزیابی و مستندسازی شود.
ماده۳۵ـ هیئت مدیره باید امکان مشارکت، حضور و اعمال حق رای سهامداران اقلیت را در مجامع فراهم و تسهیل نماید.
فصل چهارم ـ بهره وری
ماده۳۶ـ سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با هماهنگی شرکت های دولتی نسبت به تعیین نیروی مازاد شرکت های دولتی (رسمی و غیررسمی) اقدام لازم را به عمل آورده و نتیجه را تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ جهت تعیین تکلیف به دولت
اعلام نماید.
ماده۳۷ـ هیئت مدیره شرکت های دولتی موضوع این آییننامه مکلفند نسبت به بررسی قوانین و مقررات مترتب بر فعالیت شرکت با هدف حذف مقررات غیرضروری و مخل، اقدامات لازم را به عمل آورده و ضمن ارایه گزارش به روسای مجامع، پیشنهادات اصلاحی خود را به وزارت جهت بررسی و طی مراحل مربوط ارائه نمایند.
ماده۳۸ـ سازمان مکلف است فهرست شرکت های دولتی که مکلف به ارائه خدمات و کالا به قیمت تکلیفی میباشند را به همراه مرجع تعیین قیمت تکلیفی تا پایان خرداد ماه هر سال به دولت اعلام نماید.
ماده۳۹ـ هیئت مدیره شرکت های مشمول مکلفند آثار مالی ناشی از تکالیف قانونی را در گزارش عملکرد سالانه موضوع تبصره (۲) ماده (۶) این آیین نامه قید و در صورت های مالی نیز افشا نمایند.
ماده۴۰ـ شرکت های دولتی مکلفند هر سه سال یک بار نسبت به انجام حسابرسی عملیاتی از طریق حسابرس مستقل و بازرس قانونی خود اقدام و گزارش حسابرسی عملیاتی را به اولین مجمع عملکرد سالانه خود ارائه نمایند. هرگونه تعیین و پرداخت پاداش عملکرد سالانه برای مدیران شرکتهای دولتی که این حکم را اجرا نکرده باشند، ممنوع است.
ماده۴۱ـ مجامع شرکتهای دولتی مکلفند در مورد نتایج حاصل از حسابرسی عملیاتی و پیشنهادات حسابرس مستقل و بازرس قانونی در همین خصوص، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند. مسئولیت حسن اجرای این حکم با رؤسای مجامع شرکت های دولتی مشمول و وزرای تخصصی شرکتهای دولتی قابل واگذاری است.
ماده۴۲ـ کارگروه ارزیابی بهرهوری شرکتهای دولتی مکلف است نماگرهای عمومی و اختصاصی کارایی و اثربخشی شرکتهای دولتی مادرتخصصی و اصلی را همزمان با بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ به شرکتهای دولتی ابلاغ نماید. مجامع عمومی این شرکتها مکلفند اهداف نماگرهای فوقالذکر را همراه با بودجه مصوب تا پایان مهلت تعیین شده به کارگروه مذکور ارائه نمایند.
ماده۴۳ـ سازمان ملی بهرهوری ایران مکلف است شیوهنامه سنجش بهرهوری
شرکتهای دولتی را با استفاده از اطلاعات مالی و عملکردی شرکت از جمله صورتهای مالی و سایر اطلاعات عملکردی و حسب مورد تحقق اهداف و مأموریتهای محوله را تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۲ به شرکتهای دولتی ابلاغ نماید. شرکتهای دولتی مکلفند اطلاعات حسابرسیشده مورد نیاز برای سنجش وضعیت بهرهوری مجموعه خود را مطابق با شیوهنامه ابلاغی به سازمان ملی بهرهوری ایران ارائه نماید. مسئولیت صحت اطلاعات مالی و عملکردی با مدیرعامل است.
تبصره ـ سازمان حسابرسی مکلف است یک نسخه از صورت مالی حسابرسی شده را به سازمان ملی بهرهوری ایران ارسال نماید.
ماده۴۴ـ پرداخت پاداش عملکرد سالانه به اعضای هیات مدیره و کارکنان شرکت های مشمول حداکثر به میزان یک ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی و پس از تصویب مجمع، مجاز خواهد بود.
تبصره۱ـ در صورت افزایش درآمدهای عملیاتی یا کاهش هزینه های عملیاتی پس از تعدیل تورم یا تحقق بیش از هشتاد درصد (۸۰%) برنامه های مصوب شرکت، افزایش پاداش عملکرد سالانه به میزان دو ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی مجاز خواهد بود.
تبصره۲ـ تعیین و پرداخت پاداش موضوع این ماده، در صورت عدم رعایت ماده (۱۶) این آیین نامه در شرکت های مشمول، ممنوع است.
تبصره۳ـ کسر پاداش موضوع این ماده در صورت عدم رعایت یا اجرای احکام و تکالیف قانونی و مقررات ناظر بر شرکت یا تکرار مصادیق آن با تشخیص اکثریت اعضای مجمع مجاز خواهد بود.
تبصره۴ـ تعیین و پرداخت پاداش موضوع این ماده در صورت عدم ارایه گزارش تطبیق بودجه مصوب و عملکرد شرکت به صورت تفصیلی ممنوع است.
تبصره۵ ـ پرداخت پاداش موضوع این ماده منوط به اخذ تأییدیه وزارت مبنی بر ثبت، به روزرسانی و تکمیل اطلاعات شرکت در سامانه سماب است.
تبصره۶ ـ پرداخت پاداش مذکور برای مدیران و کارکنان شرکتهای دولتی منوط به وجود نظام ارزیابی عملکرد کارکنان که به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است، میباشد.
فصل پنجم ـ شفاف سازی
ماده۴۵ـ کلیه شرکتهای مشمول مکلفند، هر سه ماه یکبار نسبت به ثبت و
بهروزرسانی اطلاعات خود و شرکت های تابعه و وابسته، در سامانه سماب اقدام کنند. رؤسای هیئت مدیره شرکت های مشمول، مسئول حسن اجرای این ماده می باشند.
ماده۴۶ـ در اجرای ماده (۱۰) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
ـ مصوب ۱۳۸۷ـ و آیین نامه اجرایی قانون یادشده، هیأت مدیره باید اقدامات لازم جهت افشای اطلاعات عملکرد سالانه خود را از طریق سامانههای سماب و پایگاه اینترنتی شرکت به عمل آورد.
ماده۴۷ـ هیئت مدیره شرکت های مشمول مکلفند با رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ـ مصوب ۱۳۸۷ـ :
۱ـ نسبت به ثبت و بهروزرسانی اطلاعات خود و شرکتهای فرعی از جمله صورت های مالی حسابرسی شده، بودجه تفصیلی مصوب و اصلاحی، اطلاعات شناسنامه ای ، اطلاعات مدیریتی و اسامی کلیه شرکت های فرعی و وابسته با درج میزان سهام تحت تملک در سامانه سماب، در موعد مقرر قانونی اقدام نمایند.
۲ـ صورت های مالی حسابرسیشده خود را به محض انتشار گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، برای انتشار در سامانه جامع اطلاعرسانی ناشران اوراق بهادار (کدال) سازمان بورس و اوراق بهادار به وزارت ارایه نمایند.
۳ـ بعد از تشکیل مجمع عادی سالانه، کلیه گزارش ها از جمله صورت های مالی حسابرسی شده سالانه و گزارش فعالیت هیئت مدیره و به طور خاص فعالیت هایی از شرکت دولتی که به نفع عموم مردم انجام میشوند از جمله موارد زیر را در چهارچوب
قوانین و مقررات مربوط در پایگاه اینترنتی شرکت منتشر کنند:
الف ـ یادداشت واضحی برای عموم مردم از اهداف شرکت و تحقق آنها (این مورد برای شرکت های دولتی، شامل هر وظیفه ای است که توسط نهاد مالکیت دولتی تعریف
شده است).
ب ـ اطلاعات با اهمیت از قبیل (نام، مشخصات کامل، تحصیلات، تجارب و مدارک حرفه ای اعضای هیات مدیره و مدیرعامل، کارگروه(کمیته )های تخصصی هیات مدیره و اعضای آن ها، موظف یا غیرموظف بودن آنان، فهرست تمامی شرکتهای فرعی و وابسته با درج میزان سهام تحت تملک).
ج ـ صورتجلسات مجامع موضوع ماده (۱۰۶) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ـ مصوب ۱۳۴۷ـ .
ماده۴۸ـ شرکت های مشمول و شرکت های تحت مدیریت دولت مکلفند صورت های مالی حسابرسی شده خود را بلافاصله پس از انتشار گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و نیز صورتجلسات مجامع عمومی خود را در سامانه سماب ثبت نمایند. وزارت مکلف است دسترسی لازم به سامانه سماب را برای استفاده سازمان از صورت های مالی حسابرسی شده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه فراهم سازد .
ماده۴۹ـ سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی کشور مکلفند به محض انتشار گزارشهای حسابرسی، نسبت به ارسال نسخه الکترونیکی گزارشهای مزبور در قالب پوشه (فایل) قابل ویرایش (اِکسل) به وزارت برای بارگذاری در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران اوراق بهادار (کدال) سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند.
ماده۵۰ ـ شرکت های مشمول و شرکت های تحت مدیریت دولت مکلفند مستندات مربوط به انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی خود را ظرف حداکثر یک ماه از زمان تصویب موضوع در مجمع، در سامانه سماب بارگذاری نمایند.
ماده۵۱ ـ شرکت های مشمول مکلفند در صورت نداشتن شناسه ملی صادره از سوی اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری، نسبت به اخذ آن از مرجع مذکور اقدام و نسبت به ثبت کلیه صورتجلسات مجامع خود نزد همان مرجع حداکثر ظرف دو ماه از زمان برگزاری مجمع مربوط و اخذ امضای اکثریت اعضای مجمع با رعایت مواد (۱۷) و (۱۸) این آیین نامه اقدام نمایند. بازرسان قانونی مکلفند موارد عدم ثبت را در گزارش خود به مجمع اعلام نمایند. اجرای این حکم برعهده رئیس هیات مدیره هر شرکت است.
ماده۵۲ ـ شرکت های مشمول مکلفند حساب های فرعی خود را مسدود نموده و تمام حساب های ریالی خود (درآمدی و هزینهای) را صرفاً از طریق خزانه داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح کنند. شرکت های یادشده موظفند کلیه دریافتها و پرداخت های خود را فقط از طریق حساب های افتتاح شده به نام خود نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. نگهداری هرگونه حساب توسط شرکت های مشمول در بانکی غیر از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.
ماده۵۳ ـ وزارت مکلف است ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، امکان درج امضای الکترونیک صورتجلسات مجامع شرکت های دولتی قابل بارگذاری در سامانه سماب را فراهم سازد. کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به همکاری با وزارت در این زمینه میباشند.
ماده۵۴ ـ دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، مکلفند تا پایان مرداد ماه هر سال فهرست شرکتهای تحت مدیریت دولت خود را به وزارت اعلام کنند تا وزارت نیز تا پایان مهرماه هرسال نسبت به انتشار عمومی فهرست این شرکتها اقدام نماید.
فصل ششم ـ سایر
ماده۵۵ ـ وزارت مکلف است الگوی نمونه اساسنامه شرکت های دولتی فرعی را تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ ابلاغ نماید. دستگاه های اجرایی دولتی مکلفند اساسنامه کلیه شرکتهای دولتی فرعی خود را که تاکنون به تصویب هیئت وزیران نرسیده است، تا پایان سال ۱۴۰۲ در قالب الگوی مذکور تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند. رؤسای مجامع شرکتهای مشمول و وزرای تخصصی شرکت های دولتی قابل واگذاری مسئول حسن اجرای این حکم خواهند بود. در صورت عدم اجرای این حکم، انحلال شرکت فرعی مشمول در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.
ماده۵۶ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف به رعایت مفاد این آیین نامه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط است. در این آیین نامه تمامی وظایف و مسئولیت هایی که برای مجمع مقرر شده بر عهده رئیس سازمان مذکور است. همچنین تمامی وظایف و مسئولیت های حسابرس مستقل و بازرس قانونی طبق مفاد ماده (۱۸) اساسنامه سازمان مذکور بر عهده بازرس سازمان یادشده و تمامی وظایف و مسئولیت های هیئت مدیره/هیئت عامل بر عهده رئیس سازمان است. رئیس سازمان مزبور مکلف است نسخه ای از گزارش و تصمیمات اتخاذ شده را حداکثر ظرف ده روز بعد از صدور به وزارت و سازمان ارسال نماید.
ماده۵۷ ـ رؤسای مجامع، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه را برعهده خواهند داشت .
ماده۵۸ ـ مسئولیت اجرای تمام احکام این آیین نامه مربوط به رؤسای مجمع
در خصوص شرکت های قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب سالانه هیئت واگذاری بر عهده وزیر تخصصی ذی ربط است
.
ماده۵۹ ـ وزارت مکلف است این آیین نامه را به منظور اجرای مفاد مربوط به ثبت صورت جلسات برای شرکت های مشمول، به اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری ارسال نماید.
ماده ۶۰ ـ در صورتی که مفاد این آیین نامه با احکام قانونی ناظر بر شرکت های مشمول مغایرت داشته باشد، احکام قانونی مزبور ملاک عمل خواهد بود.
ماده۶۱ ـ این آیین نامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و در زمان اجرای این آیین نامه، آیین نامه تشکیل مجامع و شوراهای عالی شرکت های دولتی موضوع تصویب نامه شماره ۲۹۶۸۳/ت۲۸۸۸۲هـ مورخ ۱۳۸۲/۶/۲۶ و اصلاحات بعدی آن موقوف الاجرا خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمد مخبر
پیوست شماره ۱:
چهارچوب تدوین
گزارش عملکرد هیأت مدیره به مجمع عمومی
گزارش فعالیت هیأت مدیره/ هیأت عامل/ شرکت/ سازمان/موسسه…..
به مجمع عمومی صاحبان سهام
برای سال مالی منتهی به ….۱۴
جدول مبانی قانونی تشکیل شرکت
مبانی قانونی تشکیل شرکت (عنوان، شماره و تاریخ تصویب):
مرجع تصویب، شماره و تاریخ تصویب اساسنامه :
موضوع، مأموریتها و اهداف اصلی شرکت:
اهم قوانین و مقررات اختصاصی حاکم بر فعالیت های شرکت:
اعضای مجمع شرکت در سال ….۱۴
مشخصات سهامداران شرکت
نام صاحبان سهام
تعداد سهام
درصد سهام درسال گزارش
درصد سهام درسال قبل از گزارش
۱.
۲.
۳.
۴.
۵.
مشخصات مدیران شرکت
اسامی هیأت مدیره/مدیرعامل
سمت در هیأت مدیره
نوع عضویت
رشته و مدرک تحصیلی
تاریخ انتصاب
تاریخ انقضاء
حوزه فعالیت
۱.
۲.
۳.
۴.
۵.
*سمت در هیأت مدیره شامل: «رییس هیأت مدیره»، «نائب رییس هیأت مدیره» و «عضو هیأت مدیره».
نوع عضویت در هیات مدیره شامل : «عضو اصلی/علی البدل»، «عضو موظف/غیر موظف»
و «عضو اجرایی/غیراجرایی».
سطح بندی شرکت
سطح بندی شرکت بر اساس مصوبات
شورای حقوق و دستمزد/کارگروه موضوع
دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران
جدول مشخصات حسابرس، بازرس قانونی و مرجع تشخیص مالیات
حسابرس مستقل:
بازرس قانونی:
مرجع تشخیص مالیات:
جدول واحدهای تابعه و وابسته شرکت بر حسب عملکرد ….۱۴
شرکت های تابعه
(با سهام مساوی و بیشتر از ۵۰ درصد)
نام شرکت
میزان سهام (درصد)
شرکت های وابسته
(با سهام کمتر از ۵۰ درصد)
سایر اطلاعات اعم از تعداد واحدهای تابعه، واحدهای استانی، شعب، نمایندگی ها و…
جدول مشخصات سهام و سرمایه شرکت بر حسب عملکرد …۱۴
مشخصات سهام و سرمایه شرکت
تعداد سهام
ارزش هر سهم (ریال)
مبلغ کل سرمایه تا پایان سال۱۴…. (میلیون ریال)
درصد سهام متعلق به دولت
درصد سهام متعلق به اشخاص غیردولتی
سرمایه اولیه در زمان تأسیس
(میلیون ریال)
آخرین افزایش سرمایه شرکت (میلیون ریال)
سال افزایش سرمایه
از محل آورده نقدی
غیرنقدی
توضیحات:
وضعیت مالیاتی شرکت برای پنج سال گذشته
سال مالی
مرجع تشخیص مالیات
چگونگی تشخیص
مالیات ابرازی
مالیات تشخیصی
مالیات قطعی
مالیات تأدیه شده
توضیحات
مدل کسب و کار شرکت
اقدامات برای ارزش آفرینی پایدار
تسهیل زندگی مردم
بهبود شرایط کسب و کار شرکت
ارتقای شرایط کسب و کار در جامعه توسط شرکت
درآمدزایی برای دولت
عملکرد درآمدهای حاصل از فعالیت اصلی (به میلیون ریال)
مبالغ واریزی به حسابهای درآمدی دولت (به میلیون ریال)
راهکارها برای پایداری و تداوم فعالیت
راهکارهای مرتبط با اجرای انحصاری عملیات دولت
راهکارهای حضور در بازارهای رقابتی
جدول برنامه و فعالیت بر حسب عملکرد سال ….۱۴
عنوان برنامه / فعالیت
سنجه عملکرد
مقدار مصوب ….۱۴
مقدار عملکرد ….۱۴
جمع هزینه (به میلیون ریال)
دلایل انحراف
مقادیر تولید/ فروش کالا و خدمت طی سال مورد گزارش
محصول/ خدمت
واحد سنجش
مقدار در سال مورد گزارش
عملکرد سال های ماقبل سال مورد گزارش
بودجه
عملکرد
۱۴….
۱۴….
تولید:
فروش:
دلایل انحراف عملکرد از بودجه
جدول تکالیف قانونی مرتبط با اهداف و فعالیت شرکت
تکالیف قانونی به عهده شرکت
موضوع تکلیف
استناد قانونی
شماره استناد قانونی
تاریخ استناد قانونی
جدول تکالیف قانون بودجه سال xx۱۴ کل کشور
تکالیف قانونی به عهده شرکت
موضوع تکلیف
استناد قانونی
عملکرد شرکت
توضیحات
جدول کارکنان از لحاظ نوع استخدام (منطبق بر اطلاعات ثبت شده در پاکنا)
ترکیب کارکنان از لحاظ نوع استخدام
نوع استخدام
تعداد مصوب
سال ….۱۴
تعداد عملکرد
سال ….۱۴
رسمی و پیمانی
کارگری
قراردادی
سایر کارکنان
جمع
جدول کارکنان از لحاظ سطح تحصیلات (منطبق بر اطلاعات ثبت شده در پاکنا)
ترکیـب کارکنـان بـر حسب سطـح تحصیلات
مدرک تحصیلی
تعداد مصوب سال ….۱۴
تعداد عملکرد سال ….۱۴
زیردیپلم
دیپلم و فوق دیپلم
لیسانس
فوق لیسانس
دکترا
جدول کارکنان از لحاظ ترکیب سنی و سابقه خدمت
جمع کل
بالای ۵۰ سال
۴۵ تا ۵۰ سال
۴۰ تا ۴۵ سال
۳۵ تا ۴۰ سال
۳۰ تا ۳۵ سال
زیر ۳۰ سال
ترکیب بر حسب سن
تعداد عملکرد سال ….۱۴
جمع کل
بالای ۳۰ سال
۲۵ تا ۳۰ سال
۲۰ تا ۲۵ سال
۱۵ تا ۲۰ سال
۱۰ تا ۱۵ سال
زیر ۱۰ سال
ترکیب بر حسب سابقه خدمت
تعداد عملکرد سال ….۱۴
وضعیت سود (زیان) عملیاتی شرکت
ارقام به میلیون ریال
شرح
عملکرد دو سال قبل
عملکرد سال قبل
مصوب ….۱۴
عملکرد ….۱۴
میزان سود (زیان) عملیاتی
درآمدهای اصلی (ناشی از فعالیت اصلی)
سایر درآمدها (ناشی از فروش اموال و …)
هزینه قیمت تمام شده
هزینه توزیع و فروش
هزینه اداری و عمومی
دلایل اصلی زیان دهی شرکت که براساس تکالیف محوله بوجود آمده است
سایر دلایل زیان دهی شرکت
در صورتی که سوددهی شرکت بیشتر از میزان پیش بینی شده در بودجه است، دلایل آن ذکر شود
*. بر حسب نوع فعالیت هر شرکت، شاخص مربوط تعریف و ارائه شود.