Search
Close this search box.

آیین نامه سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران

فهرست مطالب

آیین نامه سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران

شماره ۷۷۳۷۲/ت۵۸۰۵۳هـ ۱۴۰۲/۵/۴

وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۱ به پیشنهاد وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) به استناد اصل یکصد و سی­ و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بندهای (ذ) و (ژ) ماده (۹) قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸/۵/۷، آیین نامه سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران را به شرح زیر تصویب کرد :

آیین نامه سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران

ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ سازمان: سازمان مدیریت بحران کشور.

۲ـ قانون: قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸/۵/۷.

۳ـ دستگاه های اجرایی: کلیه دستگاه های موضوع ماده (۲) قانون.

۴ـ تشکل مردمی: تشکل های مستقل غیردولتی که به موجب قوانین و مقررات مختلف از قبیل قانون نظام صنفی کشور (اتحادیه های صنفی)، قانون کار (انجمن­های صنفی و شوراهای اسلامی کار)، آیین­نامه تشکل­های مردمی (سازمان­های مردم نهاد)، قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی (گروه­های جهادی) و قوانین خاص (نظیر کانون­های وکلای دادگستری، مؤسسات خیریه، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران) تأسیس­شده و فعالیت می­نمایند.

۵ ـ داوطلب: فردی که داوطلبانه و یا به درخواست سازمان و با اختیار و رضایت خود برای ارائه خدمت در مراحل مختلف مدیریت بحران و بدون انتظار دستمزد اعلام آمادگی می کند و تحت مدیریت هماهنگ سازمان و نظارت و سازماندهی دستگاه های اجرایی و یا فرمانده عملیات پاسخ به بحران طبق ماده (۱۱) قانون، نسبت به انجام وظایف محوله اقدام می ‎ نماید.

۶ ـ سامانه: سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح که توسط سازمان به صورت متمرکز و برخط به منظور مدیریت یکپارچه خطر حوادث و سوانح راه اندازی می شود.

۷ـ فرمانده عملیات پاسخ به بحران: فردی که مطابق ماده (۱۱) قانون، تعیین می شود.

۸ ـ فرمانده میدان: شخصی حقیقی دارای صلاحیت­ها و توانمندی­های تخصصی لازم که به تشخیص فرمانده عملیات پاسخ به بحران، منصوب و در سطوح شهرستانی، استانی و ملی، مسئولیت تخصصی عملیات فرماندهی، برنامه ریزی، ساماندهی، مدیریت و رهبری صحنه یا منطقه وقوع حادثه یا سانحه را در کلیه ابعاد پاسخ به شرایط اضطراری متناسب با نوع بحران برعهده دارد.

ماده۲ـ دستگاه ‎ های اجرایی می­توانند آن دسته از وظایف خود را که در فرایند مدیریت بحران، قابل مشارکت با داوطلبان، تشکل­های مردمی و بخش خصوصی می­باشد، تعیین کرده و به انجام برسانند. مسئولیت حسن اجرای وظایف محوله برعهده دستگاه­های اجرایی است.

ماده۳ـ به­ منظور سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران، سازمان موظف به اجرای اقدامات زیر از طریق سامانه می­باشد:

۱ـ تعیین محورهای فعالیت و خدمات قابل ارائه توسط تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۲ـ تدوین فهرست تجهیزات و ماشین آلات قابل تأمین/ تولید توسط تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران مطابق آیین نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین ‎ آلات در مدیریت بحران موضوع تصویب­نامه شماره ۳۸۸۰۳/ت۵۸۰۵۲هـ مورخ ۱۴۰۰/۴/۹ می باشند.

۳ـ تعیین موضوعات آموزشی مورد نیاز تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی براساس «برنامه جامع آموزش در مدیریت بحران» مطابق مصوبات شورای عالی مدیریت بحران کشور.

۴ـ انتشار فراخوان و جلب مشارکت تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی
به صورت نوبه­ای.

۵ ـ طراحی نظام رسته بندی، ارزیابی و رتبه بندی تشکل­های مردمی، داوطلبان و
بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۶ ـ همکاری با شبکه ملی و استانی تشکل ‎ های مردمی با هدف ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان تشکل ‎ های مردمی فعال به منظور هماهنگی امور مدیریت بحران.

۷ـ تقدیر از تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی برتر به طور سالانه.

تبصره ـ ادارات کل مدیریت بحران استان­ها موظف به اجرای اقدامات مندرج در این ماده در سطح استان (کلیه شهرستان ها و روستاهای استان) می­باشند.

ماده۴ـ سایر دستگاه­های اجرایی به­منظور سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران موظف به اجرای اقدامات زیر از طریق سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح می­باشند:

۱ـ اعلام و به­روزرسانی موضوع فعالیت­ها و خدمات قابل ارایه توسط تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در راستای انجام وظایف خود در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۲ـ اعلام و به­روزرسانی نیازهای قابل تولید و بهره­برداری تجهیزات و ماشین ‎ آلات مدیریت بحران مطابق آیین ‎ نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین ‎ آلات در مدیریت بحران موضوع تصویب­نامه شماره ۳۸۸۰۳/ت۵۸۰۵۲هـ مورخ ۱۴۰۰/۴/۹.

۳ـ تدوین و ارائه برنامه همکاری مشترک­ به تشکل­های مردمی، داوطلبان و
بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۴ـ همکاری با سازمان در شناسایی و جلب مشارکت تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۵ ـ همکاری با سازمان در طراحی نظام رسته بندی، ارزیابی و رتبه بندی تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۶ ـ ارزیابی و نظارت بر عملکرد تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران.

۷ـ بارگذاری مستندات و گزارش های عملکرد تشکل­های مردمی، داوطلبان و
بخش خصوصی در مراحل مختلف مدیریت بحران در سامانه.

۸ ـ ارائه آموزش­های لازم به تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی و برگزاری تمرین­های مرتبط مطابق «برنامه جامع آموزش در مدیریت بحران» مطابق مصوبات شورای عالی مدیریت بحران کشور.

۹ـ خرید بیمه نامه بی نام حوادث متناسب با تعداد و نوع همکاری تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مراحل مدیریت مختلف بحران.

۱۰ـ پیش­بینی و تأمین بودجه مورد نیاز برای ارایه خدمات آموزشی و بیمه­ای تشکل­های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی موضوع بند (۸) و (۹) این ماده در لایحه بودجه سالانه از محل اعتبارات مواد (۱۶) و (۱۷) قانون.

ماده۵ ـ سازمان موظف است است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، با همکاری دستگاه­های اجرایی موضوع ماده (۲) قانون، نسبت به بارگذاری اطلاعات مورد نیاز در سامانه اقدام نماید.

ماده۶ ـ سازمان موظف است برای هر شخص حقیقی داوطلب شماره شناسایی واحدی صادر نماید. این شماره به داوطلب اعلام می­شود و در فهرست مخصوصی که از طریق سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح در دسترس است ثبت و سالانه به­روز­رسانی می­گردد. شیوه نامه ثبت اسامی، صدور شماره شناسایی و نحوه همکاری دستگاه­های مسئول ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه توسط سازمان تدوین و ابلاغ می­گردد.

ماده۷ـ حضور تشکل های مردمی، داوطلب و بخش خصوصی در فرایند مدیریت بحران برای دستگاه های موضوع ماده (۲) قانون، داوطلبانه و بدون ایجاد تعهد استخدامی است و در صورت تشخیص دستگاه اجرایی ذیربط، پرداخت حق­الزحمه به ایشان طبق ضوابط قانونی مربوط، از محل اعتبارات مصوب مربوط مجاز است.

ماده۸ ـ داوطلبانی که در فاصله زمانی اعلام تا خاتمه شرایط اضطراری موضوع
ماده (۱۱) قانون، در انجام وظایف محوله آسیب­دیده و یا فوت می ‎ نمایند، مشمول آیین نامه اجرایی ماده (۲۰) قانون مدیریت بحران کشور موضوع تصویب­نامه شماره ۳۵۹۶۱/ت۵۷۹۵۳هـ مورخ ۱۴۰۰/۴/۲ می باشند.

ماده۹ـ در صورتی که داوطلبان از میان کارکنان دستگاه های اجرایی باشند، در شرایط اضطراری و با اعلام نیاز سازمان و یا دستگاه های مسئول عملیات پاسخ به بحران، دستگاه مسئول ذی­ربط موظف است در چهارچوب مقررات مربوط، با مأموریت اداری نامبرده برای مدتی که دستگاه درخواست­کننده اعلام می ‎ کند، موافقت نماید.

ماده۱۰ـ به منظور ایجاد هماهنگی موضوعات مربوط به این آیین­نامه، کارگروه هماهنگی همکاری های مردمی در مدیریت بحران متشکل از رئیس سازمان (رئیس کارگروه)، نماینده معاونت اجتماعی وزارت کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان هریک از سازمان های حرفه ای از قبیل سازمان نظام پزشکی کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، کانون وکلای دادگستری، حسب موضوع، نمایندگان حداقل سه تشکل مدنی فعال که در رسته های مختلف فعالیت می کنند، نماینده مجمع امور صنفی، نماینده سازمان بسیج مستضعفین، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده وزارت ورزش و امور جوانان، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده شهرداری­ها، نماینده گروه­های جهادی، نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دبیر شبکه ملی تشکل ‎ های مردمی و نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی با تشخیص رئیس سازمان تشکیل می­شود.

کارگروه هماهنگی همکاری های مردمی استانی در هر استان با عضویت سازمان های استانی نهادها و دستگاه های متناظر مذکور با ریاست مدیرکل مدیریت بحران استان تشکیل می گردد.

تبصره۱ـ جلسات کارگروه­های ملی و استانی، هر سه ماه یک بار و یا به طور فوق العاده به تشخیص رئیس سازمان/مدیرکل مدیریت بحران استان برگزار می­شود.

تبصره۲ـ دبیرخانه کارگروه­های موضوع این ماده، در سطح ملی در سازمان و در سطح استانی در اداره کل مدیریت بحران استان مستقر بوده و مطابق با شیوه نامه ای که با اخذ نظر مشورتی اعضای کارگروه به تصویب رئیس سازمان خواهد رسید، فعالیت می کند.

تبصره۳ـ دبیرخانه کارگروه­های مذکور موظفند ترتیباتی اتخاذ کنند که غیر از جلسه های ادواری، ارتباط منظم و مستمر بین تشکل ها و سازمان برقرار باشد.

ماده۱۱ـ در مواقع اعلام شرایط اضطراری، در صورت نیاز و به تشخیص رئیس ستاد­های ملی، استانی و شهرستانی دفتر/ دفاتر هماهنگی همکاری های مردمی در منطقه/مناطق بحران راه­اندازی می­گردد. این دفتر با حضور نمایندگان تشکل های مردمی اداره می­شوند و مسئولیت هماهنگی فعالیت های تشکل ها در منطقه عملیاتی را بر عهده دارند. دفاتر هماهنگی همکاری های مردمی، رابط تشکل ها با ستاد­های عملیاتی و فرمانده میدان خواهد بود و تحت نظارت فرمانده میدان عمل می نمایند.

تبصره ـ مسئول دفتر هماهنگی همکاری های مردمی از بین یکی از تشکل های مردمی یا داوطلبان توسط رئیس ستاد ملی، استانی یا شهرستانی متناسب با سطح سانحه تعیین می گردد. دفتر هماهنگی همکاری های مردمی تا اعلام پایان شرایط اضطراری به کار خود ادامه می دهد و در صورت تشخیص رئیس ستاد، فعالیت دفتر می تواند تا زمانی که رئیس ستاد اعلام می کند، ادامه یابد.

ماده۱۲ـ سازمان، مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بوده و موظف است گزارش اجرای آن را سالانه به ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران ارائه و در سامانه بارگذاری ­نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON