Search
Close this search box.

کلان داده یا Big Data چیست؟

کلان داده یا Big Data چیست؟

فهرست مطالب

کلان داده یا Big Data چیست؟

چه کسی از کلان داده‌ها استفاده می‌کند؟

بهداشت و درمان

کلان داده‌ها در حال حاضر تحولات قابل‌توجهی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرده است. با توجه به تحلیل‌ها و پیش بینی‌های انجام شده، پزشکان و کادر درمانی حالا قادر هستند خدمات مراقبت‌های بهداشتی شخصی را به بیماران ارائه کنند. علاوه بر این، فناوری‌هایی مانند دستگاه‌های قابل سنجش تناسب اندام، پزشکی از راه دور و نظارت از راه دور، با استفاده از کلان داده و هوش مصنوعی بهبود زندگی را آسان‌تر می‌کنند.

دانشگاه‌ها

امروزه استفاده از کلان داده در بهبود آموزش نیز موثر است. آموزش بیشتر محدود به کلاس درس نیست و امکان دسترسی به دوره‌های آموزشی آنلاین برای یادگیری فراهم است. موسسات آموزشی در حال سرمایه‌گذاری در دوره‌های دیجیتالی هستند که با استفاده از فناوری کلان داده، به توسعه جامع دانشجویان کمک می‌کند.

بانکداری

بخش بانکی برای کشف تقلب و کلاهبرداری از کلان داده استفاده می‌کند. ابزارهای داده بزرگ می‌توانند به‌طور موثر در زمان واقعی اقدامات تقلبی مانند سوء استفاده از کارت‌های اعتباری، بدهی، تغییر در آمار مشتریان و موارد دیگر را تشخیص دهند.

تولید

با توجه به تحقیقات جهانی در زمینه فناوری اطلاعات، مهمترین مزیت استفاده از داده‌های بزرگ در صنعت تولید، بهبود استراتژی‌های عرضه محصول و کیفیت آن است. در بخش تولید، حجم بالای داده‌ها به تاسیس زیرساختهای شفاف کمک می‌کند. این به‌طور خاص به کاهش عدم قطعیت و ناکفایتی‌ها کمک می‌کند که می‌توانستند تاثیر منفی بر روی کسب و کار داشته باشند.

فناوری اطلاعات

شرکت‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان از بزرگترین مصرف‌کنندگان داده‌های بزرگ هستند و از آن برای بهبود عمل‌کرد خود، افزایش بهره وری کارکنان و کاهش خطرات در فعالیت‌های تجاری استفاده می‌کنند. با ترکیب داده‌های بزرگ با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، بخش فناوری اطلاعات به‌طور مداوم در نوآوری کمک می‌کند تا حتی برای مشکلات پیچیده هم راه حلی پیدا کند.

خرده‌فروشی

تغییر دادن کلیت فعالیت فروشگاه‌های خرده‌فروشی آجر و ملات به علت دیتاهای گسترده‌ای است که جمع‌آوری کرده‌اند. در طی سال‌ها، فروشگاه‌های خرده‌فروشی با استفاده از نظرسنجی‌های محلی، اسکنرهای POS، کارت‌های وفاداری مشتری، موجودی فروشگاه و سایر وسایل، اطلاعات بسیاری را جمع‌آوری کرده‌اند. حالا با استفاده از این اطلاعات، تجارب شخصی‌سازی‌شده را برای مشتریان خود ایجاد کرده و فروش، درآمد و خدمات برجسته را به مشتریان ارائه می‌دهند. حتی خرده‌فروشان از حسگرها و Wi-Fi برای ردیابی حرکت مشتریان در محیط فروشگاه استفاده می‌کنند. همچنین، داده‌های شبکه‌های اجتماعی را جمع‌آوری می‌کنند تا نظرات و بازخوردهای مشتریان درباره برند و خدماتشان را درک کنند و براساس آن‌ها استراتژی‌های تولید و بازاریابی خود را بهبود بخشند.

حمل و نقل

تحلیل و بررسی داده‌های بزرگ برای صنعت حمل‌ونقل ارزش بسیار زیادی دارد. در کشورها، شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی و دولتی از فناوری داده‌های بزرگ برای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی مسیر، کنترل ترافیک، مدیریت ازدحام جاده‌ها و بهبود خدمات استفاده می‌کنند. علاوه بر این، خدمات حمل‌ونقل از داده‌های بزرگ برای مدیریت درآمد، ایجاد نوآوری، بهبود تدارکات و البته دستیابی به عمل‌کرد برتر در بازار استفاده می‌کنند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON