بررسی اثرات مدل های یادگیری ترکیبی پس از همه گیری
در طول همهگیری در سال 2019، ویروس بسیار سریع گسترش یافت و باعث شد همه برای کاهش تأثیر آن، فاصله اجتماعی و فیزیکی را رعایت کنند. ویروس بومی که از اواخر دسامبر 2019 وجود داشته است، فرآیند یادگیری را در هر مؤسسه آموزشی از جمله فرآیند یادگیری در دانشگاه ها متحول کرده است. پیش از این، فرآیند یادگیری در دانشگاه ها به صورت حضوری انجام می شد. فرآیند یادگیری با به حداقل رساندن تأثیر عوامل مختلف ادامه می یابد. این موضوع پس از نتایج COVID-19 در آموزش آموخته شد. بسیاری از سیستمهای یادگیری حضوری به یادگیری آنلاین/آنلاین روی آوردهاند.
اتخاذ یادگیری آنلاین از طریق استفاده از فناوری برای ادامه اجرای Tri Dharma یکی از راه حل های انتخاب شده توسط هر دانشگاه است تا روند یادگیری ادامه یابد و شیوع ویروس COVID-19 به حداقل برسد. پس از وقوع کووید-19 و شروع دوران عادی جدید، سطح زندگی به تدریج مانند گذشته ادامه یافت. یادگیری آموزش عالی باید مجدداً با شرایط موجود تنظیم شود.
در نهایت، یادگیری ترکیبی به عنوان راه حلی برای انجام فرآیند آموزش و یادگیری در دانشگاه ها در دوران عادی جدید استفاده می شود. اعتقاد بر این است که رویکرد یادگیری ترکیبی یکی از مدلهای یادگیری است که برای یادگیری مؤثرتر تلقی میشود. با ادامه استفاده از فناوری به عنوان شکلی از نوآوری در یادگیری در عصر دیجیتالی شدن، یادگیری ترکیبی همچنان با اولویت دادن به سمت لمس انسان در اجرای آن انجام می شود. علاوه بر این، فرآیند یادگیری چهره به چهره با تعامل مستقیم مطمئناً مزایای خاص خود را دارد.
یادگیری ترکیبی به عنوان بهترین جایگزین در سیستم آموزش عالی به نظر می رسد زیرا مزایای یادگیری آفلاین و آنلاین را ترکیب می کند. این امر یادگیری را معنادارتر می کند و از استقلال در یادگیری حمایت می کند.
یادگیری ترکیبی چیست؟
با ظهور فناوری آموزشی، مدارس روشهای آموزشی را اتخاذ کردهاند که از محیط کلاس درس متفاوت است. آموزش از راه دور در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از مؤسسات آموزشی شروع به پیاده سازی مدل های یادگیری ترکیبی کرده اند.
وقتی برخی از دانشآموزان به صورت فیزیکی در کلاس حضور دارند در حالی که برخی دیگر از خانه در همان کلاس شرکت میکنند، این فرآیند به یادگیری ترکیبی ارجاع میشود. معلمان، عمدتاً با استفاده از تجهیزاتی مانند سیستمها و نرمافزارهای ویدئو کنفرانس، به دانشآموزان رو در رو و ناهمزمان و/یا همزمان با سایر دانشآموزان رو در رو آموزش میدهند.
با این حال، یادگیری ترکیبی راه حل کاملی برای طراحی تجربه یادگیری با بهترین کیفیت است.
مزایای یادگیری ترکیبی چیست؟
توجه به این نکته مهم است که یادگیری حضوری و آنلاین مزایا و معایب خود را دارد. هدف از یادگیری ترکیبی ترکیب این دو قالب برای ایجاد یک تجربه یادگیری منحصر به فرد بدون هیچ نقطه ضعفی است. مزایای یادگیری ترکیبی عبارتند از:
- تجربه یادگیری انعطاف پذیر/ قابل تنظیم:
بسیاری از مدارس برای انعطاف پذیری به یادگیری ترکیبی روی می آورند: برنامه یادگیری انعطاف پذیر، انعطاف در حالت های تدریس، انعطاف پذیری در نحوه تعامل دانش آموزان با مواد آموزشی و انعطاف پذیری در همکاری و ارتباط بین همسالان و مربیانشان. همچنین، برای کسانی که نمیتوانند شخصاً در کلاسها شرکت کنند، محیط یادگیری ترکیبی به آنها امکان میدهد از راه دور از خانه با سرعت خودشان یاد بگیرند.
- فرصت های ارتباطی همزمان:
جنبه حضوری یادگیری ترکیبی از فرصت تعامل بیدرنگ بین همسالان سود میبرد. این زمان بهترین استفاده را برای کار گروهی همزمان، ارائه با بخش پرسش و پاسخ و مکالمات عمیق دارد. از زمان حضوری که با هم دارید برای ایجاد روابط علمی معنادار استفاده کنید و سپس این روابط را آنلاین کنید.
- آزادی کاوش دانشگاهی مستقل:
یادگیری آنلاین با آزادی های زیادی همراه است. آن دسته از دانشآموزانی که در خود مدیریتی و یادگیری مستقل برتری دارند، تحت این آزادیها پیشرفت خواهند کرد: آزادی در یادگیری از مکان انتخابی خود، آزادی بازدید مجدد از مطالب در هر تعداد دفعه با هر سرعت، و آزادی توسعه عمیق. گفتمان ناهمزمان با همتایان خود.
- استفاده کارآمدتر از منابع:
درست مانند زمانی که در جلسهای شرکت میکنید که میدانید میتواند یک ایمیل باشد، شرکت در کلاس حضوری که در آن همه دانشآموزان در حال انجام کارهای مجازی انفرادی هستند، میتواند خستهکننده باشد. هنگام برنامهریزی برنامه درسی و برنامهریزی کلاسها به صورت آنلاین و کدام کلاسهای حضوری، به منابعی که برای هر درس نیاز دارید توجه کنید و بر اساس آن برنامهریزی کنید و استفاده از منابع را بهینه کنید.
مدل های یادگیری ترکیبی
یادگیری ترکیبی به یک رویکرد آموزشی اشاره دارد که آموزش سنتی کلاس را با یادگیری آنلاین یا از راه دور ترکیب میکند. در یک محیط یادگیری ترکیبی، دانشآموزان زمان بیشتری را صرف یادگیری در یک کلاس فیزیکی با معلم و سایر دانشآموزان میکنند و مدتی را به طور مستقل یا در گروههای کوچک با استفاده از ابزارها و منابع دیجیتال کار میکنند.
یادگیری ترکیبی میتواند به روشهای مختلفی رخ دهد زیرا سعی میکند نیازها و همچنین ترجیحات دانشآموزان و مربیان را برآورده کند. به عنوان مثال، برخی از اشکال ترکیبی ممکن است شامل تغییر روزانه یا هفتگی آموزش حضوری و آنلاین باشد. در حالی که برخی ممکن است کلاس های زنده واقعی را برنامه ریزی کنند که در آن دانش آموزان و مربی به طور همزمان در یک پلت فرم مجازی حضور داشته باشند، برخی دیگر ممکن است فعالیت های زنده و خودآموز را در خود جای دهند.
علاوه بر این، یادگیری ترکیبی میتواند کنترل بیشتری بر تحویل دوره و کنترل محتوا پس از تخصیص آن به دانشآموزان و فرصتهای بیشتری برای تعامل مستقیم با مربی و همتایان در مقایسه با کلاسهای کاملا آنلاین و سنتی و کاملاً چهره به چهره بدهد. با این حال، باید به طور فعال مدیریت شود تا اطمینان حاصل شود که همه دانشآموزان پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری کافی را برای مقابله با محیطهای یادگیری فیزیکی و همچنین آنلاین دریافت میکنند.
1. مدل چرخشی
در این مدل جابجایی بین آموزش حضوری و آنلاین مطابق با جدول زمانی انجام می شود. به عنوان مثال، در حالی که برخی از دانش آموزان ممکن است برای چند روز در هفته به کلاس های درس خود بروند، سایر دانش آموزان ممکن است از کلاس های آنلاین استفاده کنند و سپس هفته بعد بروند و حضور فیزیکی را انجام دهند. این رویکرد دانشآموزان را قادر میسازد تا با معلمان و دانشآموزان خود به صورت انفرادی ارتباط برقرار کنند و در عین حال دانشآموزانی را که باید از خانه به مدرسه بروند، امکان پذیر میسازد.
2. مدل فلکس
در این مدل، دانشآموزان میتوانند به صورت فیزیکی در کلاسهای خود شرکت کنند یا از دست بروند یا به صورت مجازی در کلاس درس شرکت کنند. معلمان می توانند آموزش در کلاس و خانه را همزمان ارائه دهند و برای کودکانی که به مدرسه می آیند و کسانی که در خانه می مانند، کلاس های زنده برگزار کنند و مطالب و دروس را برای کودکان ارسال کنند تا مستقلاً آنها را تکمیل کنند. علاوه بر این، مدل انعطاف پذیر شامل دوره هایی است که در آنها مؤلفه آنلاین، پشتیبان اولیه یادگیری دانش آموزان است. بنابراین، انعطاف پذیری بسیار مهم است زیرا دانش آموزان بر روی “برنامه ای روان و سفارشی فردی در میان روش های یادگیری” حرکت می کنند.
3. مدل A la carte
در این مدل، دانشآموزان بسته به نیاز و علایق خود میتوانند در برخی کلاسها حضوری و از راه دور شرکت کنند. این رویکرد به دانش آموزان اجازه می دهد تا تجربه یادگیری خود را سفارشی کنند و از کلاس های آنلاین یا منابعی که ممکن است شخصاً در دسترس نباشند، استفاده کنند. برخلاف مدل آموزش آنلاین تمام وقت، که یک تجربه کلاسی سنتی تمام وقت در محل نیست، دانشآموزان بخشهایی از کلاسها را بهصورت a la carte و سایر کلاسها را بهصورت چهره به چهره در یک محیط معمولی پردیس تکمیل میکنند. مدل مجازی غنیشده شامل دورههایی است که دانشآموزان باید جلسات حضوری را طی کنند و سپس بخشی از تجربه یادگیری را به صورت آنلاین تکمیل کنند.
4. مدل مجازی غنی شده
در این مدل، دانشآموزان بخشی از هفته را به صورت حضوری در کلاسها شرکت میکنند و بقیه را به یادگیری آنلاین مشغول میکنند. مؤلفه یادگیری آنلاین ممکن است شامل ماژول های خود گام، فعالیت های تعاملی یا سخنرانی های ویدیویی باشد، در حالی که مولفه حضوری ممکن است بر فعالیت های عملی یا پروژه های گروهی تمرکز کند.
یادگیری آنلاین در صورتی که دانشآموزان از راه دور باشند، ستون فقرات یادگیری دانشآموز است. یک فرد به طور کلی به عنوان معلم آنلاین و حضوری خدمت می کند. بسیاری از برنامههای مجازی غنیشده بهعنوان مدارس آنلاین تمام وقت شروع شدند و سپس برنامههای ترکیبی را برای ارائه تجربیات مدرسه به دانشآموزان توسعه دادند.
5. مدل Hyflex
HyFlex اصطلاحات “هیبرید” و “انعطاف پذیر” را ترکیب می کند. یادگیری ترکیبی به یادگیری اطلاق می شود که تجربیات یادگیری حضوری (همزمان) تکمیلی و یادگیری آنلاین (ناهمزمان) را برای خدمت به اهداف یادگیری مورد نظر ادغام می کند. در این مدل، دانش آموزان این امکان را دارند که به صورت حضوری یا از راه دور در کلاس ها شرکت کنند و معلمان برای هر دو گروه آموزش های همزمان ارائه می دهند. این رویکرد از معلمان میخواهد که همزمان برای دانشآموزان حضوری و هم برای دانشآموزان از راه دور محتوا تولید و ارائه کنند.
تاثیر بر دانش آموزان
- افزایش انعطاف پذیری و دسترسی:
دانشجویان میتوانند از راه دور به مواد درسی و سخنرانیها دسترسی داشته باشند، با سبکهای مختلف یادگیری و برنامههای شخصی. این انعطافپذیری بهویژه برای دانشآموزانی که تعهدات زمانی متفاوتی دارند یا کسانی که به حمایت بیشتری نیاز دارند، سودمند است.
- افزایش تعامل و انگیزه:
ادغام چند رسانه ای و ابزارهای تعاملی آنلاین می تواند یادگیری را جذاب تر کند. عناصر گیمیفی شده، شبیه سازی های مجازی و محتوای تعاملی اغلب انگیزه دانش آموزان را افزایش می دهند.
- توسعه سواد دیجیتال:
یادگیری ترکیبی مهارتهای دیجیتالی دانشآموزان را افزایش میدهد، که برای نیروی کار مدرن بسیار مهم است. آشنایی با ابزارها و پلتفرم های آنلاین، دانش آموزان را برای دنیای فناوری محور آماده می کند.
تأثیر بر مربیان
- انطباق و رشد حرفه ای:
معلمان روشهای آموزشی و ابزارهای دیجیتالی جدید را پذیرفتهاند که منجر به توسعه حرفهای و شیوههای نوآورانه میشود. این تغییر معلمان را تشویق کرده است تا راههای خلاقانه برای ارائه محتوا را کشف کنند.
- چالشها و نیازهای پشتیبانی:
مدیریت کلاسهای حضوری و آنلاین میتواند سخت باشد. مربیان برای استفاده موثر از ابزارهای دیجیتال و مدیریت محیط های یادگیری ترکیبی به آموزش و منابع مداوم نیاز دارند.
مثال:
برنامههای توسعه حرفهای با تمرکز بر آموزش دیجیتال میتوانند به مربیان کمک کنند تا آموزش سنتی و آنلاین را متعادل کنند.
برای افراد حرفه ای
- تعادل بین کار و زندگی:
مدلهای کاری ترکیبی به شما امکان میدهند از خانه به صورت پاره وقت کار کنید و روزهای دیگر به دفتر کار بیایید. این انعطافپذیری میتواند به شما کمک کند کار را با مسئولیتهای شخصی متعادل کنید. ممکن است در روزهای خاصی از خانه کار کنید تا وظایف خانوادگی را مدیریت کنید یا از رفت و آمد طولانی اجتناب کنید.
- بهره وری:
با ابزارهای مناسب و یک برنامه زمانی انعطافپذیر، میتوانید کارآمدتر کار کنید. مدلهای ترکیبی میتوانند به شما کمک کنند وقتی در دفتر هستید روی کارها تمرکز کنید و هنگام کار از راه دور به طور مستقل به پروژهها رسیدگی کنید.
چالش هایی برای پرورش خلاقیت از طریق یادگیری ترکیبی
شکی نیست که بخشهای آموزشی در طول همهگیری برای اطمینان از تداوم آموزشی با چالشهای حیاتی مواجه هستند. بسیاری از محققان مجموعه ای از یافته ها را در مورد چگونگی پرورش خلاقیت از طریق یادگیری ترکیبی و چالش های آن مستند کردند. به عنوان مثال، فرصتهای نابرابر در میان دانشآموزان برای درگیر شدن در فعالیتهای کلاسی، پشتیبانی ناکارآمد از دانشآموزان آنلاین، مشکلات فنی با پلتفرم، نبود دستگاههایی برای یادگیری آنلاین، اتصالات اینترنتی ناپایدار و مسائل مربوط به صدا. بنابراین، HEI مدل هایی را برای رسیدگی به مسائل ایجاد کرده است. این مدلها با ارائه لپتاپ، آموزش مشارکتی، استفاده از برنامههای آموزشی آنلاین، فعال کردن گیمیفیکیشن، ترویج یادگیری سمعی و بصری، ارائه فیلمهای آموزشی، استفاده از منابع مدرسه و شخصی و غیره بر مشکلات غلبه کردهاند. تفاوتهای زیادی بین آموزش از راه دور و یادگیری آنلاین وجود دارد، بنابراین مدل ترکیبی می توان بیشتر برای ارائه آنها با کارایی بیشتر استفاده کرد.
نتیجه گیری
بنابراین می توان نتیجه گرفت که یادگیری ترکیبی شکل جدیدی از مدل آموزشی است که جنبه های مثبت آموزش حضوری و فناوری های جدید را در فرآیندهای آموزشی ادغام می کند. یادگیری ترکیبی شامل فعالیتهای مختلف آموزشی و گزینههای یادگیری در رابطه با زمان، جهتها و انواع است که به دانشآموزان مختلف اجازه میدهد در قالبها و در زمان مناسب برای آنها مطالعه کنند، که آن را به یک مدل آموزشی راحتتر تبدیل میکند. این مدل باعث افزایش رله، جستجوی مستقل و کارایی منابع در آموزش می شود. آن را انعطاف پذیرتر و سازگارتر می کند.
با این حال، تنها در صورتی می توان متوجه شد که مشکلات فنی و آموزشی به درستی در نظر گرفته شوند. از این رو، ترکیب عناصر انصاف، حمایت مربی و اشکالات فنی برای بهینهسازی فرصتهای مدل آموزشی ترکیبی ضروری است. در نتیجه، یادگیری ترکیبی در گسترش تجربه یادگیری برای تطبیق با افرادی که برای زندگی و کار در جامعه فناوری جدید آماده میشوند، با ادغام ارائه حضوری با آموزش روشهای مجازی قابل قبول است.
سوالات متداول
Q1. مدل یادگیری ترکیبی چیست؟
یادگیری ترکیبی یک مدل یادگیری است که در آن معلمان کلاسهای آنلاین و آفلاین را میگذرانند. دانش آموزان می توانند انتخاب کنند که در کلاس مجازی یا حضوری شرکت کنند. عناصر هر دو نوع یادگیری را ترکیب می کند تا تجربه ای جامع را برای دانش آموزان فراهم کند.
Q2. نتایج یادگیری ترکیبی چیست؟
یادگیری ترکیبی به دانش آموزان امکان می دهد مفاهیم را سریعتر و در مدت زمان کوتاه تری درک کنند. دانشآموزان میتوانند سخنرانیهای آنلاین و سایر منابع را در زمان خود تماشا کنند و سپس آماده به کلاس برگردند تا به آنچه آموختهاند ادامه دهند. برای دانش آموزان بسیار راحت است. یادگیری ترکیبی یادگیری دانش آموز محور بیشتری را فراهم می کند.
Q3. یادگیری ترکیبی چگونه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر می گذارد؟
یادگیری ترکیبی ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین است که میتواند با ارائه انعطافپذیری و تجربیات یادگیری بر عملکرد تحصیلی تأثیر مثبت بگذارد. دانشآموزان میتوانند از دسترسی به منابع دیجیتال و پلتفرمهای آنلاین تعاملی با تعامل و درک بیشتر بهره ببرند.
به طور کلی، هنگامی که یادگیری ترکیبی به خوبی اجرا شود، میتواند سبکهای یادگیری بیشتری را در خود جای دهد، دسترسی را بهبود بخشد، و پشتیبانی سفارشیشده را ارائه دهد، که به طور بالقوه منجر به نتایج تحصیلی بهتر میشود.
Q4. چرا هیبریدی در حال یادگیری آینده است؟
آموزش ترکیبی به دلیل انعطاف پذیری و در دسترس بودن به عنوان آینده در نظر گرفته می شود. یادگیری ترکیبی یک مدل امیدوارکننده برای تغییر رویکرد ما به آموزش است. این نه تنها فرصتی منحصر به فرد برای ترکیب مزایای یادگیری حضوری و آنلاین فراهم می کند. همچنین معلمان را قادر می سازد تا نوآوری کنند و بر محدودیت های مدل های کلاس درس سنتی غلبه کنند. علاوه بر این، یادگیری ترکیبی دانشآموزان را برای آینده دیجیتالی آماده میکند و باعث میشود که به طور خاص برای سیستم آموزشی تفکری همهجانبه و رو به بالا داشته باشند.