تحلیلی از تحقیقات در مورد نتایج برنامه های یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL).
در این وبلاگ، برنامههای SEL را که موفقیتآمیز بوده و نتایج مثبتی را نشان دادهاند، بررسی خواهیم کرد، بنابراین از اجرای آنها در مدارس حمایت میکنیم.
یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) چیست؟
اما قبل از مشاهده نتایج، اجازه دهید در مورد آنچه که SEL شامل می شود صحبت کنیم. برنامه های SEL برای کمک به رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی کودکان و نوجوانان ایجاد شده است. این مهارت ها عبارتند از:
Social-Emotional Learning (SEL) در هند
طبق سیاست آموزشی ملی 2020 (NEP 2020)، برای حمایت از رشد کلی کودکان، یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) بسیار مهم است. این یک چارچوب آموزشی را با هدف “توسعه انسان های خوب قادر به فکر و عمل منطقی، دارای شفقت و همدلی” ترویج می کند.
در مطالعات متعدد نشان داده شده است که مداخلات SEL توانایی کودکان را برای مدیریت و بیان احساساتشان به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد، که به نوبه خود باعث رشد عمومی آنها از جمله مهارت های رفتاری و تحصیلی می شود. هدف این مطالعه درک چگونگی تأثیر درمان های SEL بر کودکان 10 تا 15 ساله از نظر توانایی آنها در بیان و مدیریت احساسات است. طراحی و اجرای برنامه های SEL در مدارس با آگاهی از اینکه چگونه SEL بر بیان عاطفی و مقررات تأثیر می گذارد، بهتر می شود.
نتایج مثبت برنامه های SEL< /h2>
تحقیق بسیاری از نتایج مفید دانشآموزان را از برنامههای SEL نشان داده است، آنها به طور کلی به عنوان مزایای تحصیلی، اجتماعی و عاطفی طبقهبندی میشوند.
-
مزایای دانشگاهیان
محققان مختلف نشان داده اند که بین SEL و پیشرفت تحصیلی همبستگی واضحی وجود دارد. دانش آموزانی که در برنامه های SEL شرکت می کنند اغلب در عملکرد تحصیلی خود رشد می کنند. بر اساس یک متاآنالیز توسط Durlak و همکاران. (2011)، دانشآموزان در برنامههای SEL در مقایسه با همکلاسیهای خود که در چنین برنامههایی شرکت نمیکردند، 11 درصد افزایش در پیشرفت تحصیلی نشان دادند. این بهبود را میتوان به ارتقای انگیزه بهبود یافته توسط SEL، بهبود تمرکز، و بهبود مدیریت استرس نسبت داد.
-
مزایای اجتماعی
دانشآموزانی که در برنامههای SEL شرکت میکنند، مهارتهای اجتماعی بسیار بهبود یافتهای دارند، که باعث بهبود ارتباطات با همسالان، معلمان و اعضای خانواده میشود. دانشآموزانی که در این برنامهها شرکت میکنند یاد میگیرند که چگونه تعارضات را حل کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند و به عنوان یک تیم عمل کنند. طبق تحقیقات جونز و همکاران. (2015)، کودکانی که در برنامههای SEL شرکت کردند، تمایل بیشتری به رفتارهای اجتماعی مانند اشتراکگذاری، کمک کردن و کار کردن با یکدیگر نشان دادند. این تبادلات اجتماعی تقویتشده، قلدری و رفتار پرخاشگرانه را در مدارس کاهش میدهد و یک محیط آموزشی سالم را ترویج میکند.
-
مزایای عاطفی
SEL اثرات مثبت قابل توجهی بر احساسات دارد. دانشآموزانی که تواناییهای اجتماعی-عاطفی قوی دارند، توانایی بیشتری در مدیریت استرس، اضطراب و ناامیدی دارند. دانشآموزانی که در برنامههای SEL شرکت میکنند، مهارتهای لازم برای درک و کنترل احساسات خود را به دست میآورند که تابآوری عاطفی آنها را افزایش میدهد. طبق مطالعه برکت و همکاران، دانشآموزانی که در برنامههای SEL شرکت کردند، بهزیستی عاطفی بهتر و ناراحتی عاطفی کمتری را گزارش کردند. (2012).
-
مزایای بلند مدت
SEL مزایای خارج از کلاس دارد. مطالعات نشان میدهد دانشآموزانی که تواناییهای اجتماعی-عاطفی قوی در مدرسه کسب میکنند، در بزرگسالی احتمال موفقیت بیشتری دارند. این افراد معمولاً سلامت روانی بیشتر، روابط پایدارتر و نرخ اشتغال بالاتری دارند. مطالعه هکمن و کاوتز (2013) کشف کرد که تواناییهای غیرشناختی مانند آنهایی که از طریق SEL به دست میآیند، شاخصهای بسیار مهمتری برای موفقیت زندگی نسبت به تواناییهای شناختی هستند.
برنامه های SEL مبتنی بر شواهد
برنامه های مختلف SEL وجود دارد که در مدارس در سطح جهان توسعه یافته و اجرا شده است. ما برخی از برنامه های به خوبی تحقیق شده و پرکاربرد را در زیر فهرست کرده ایم.
-
CASEL (مشارکت برای یادگیری آکادمیک، اجتماعی و عاطفی)
CASEL یکی از سازمانهای برتر در زمینه یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) است. این برنامه 5 مؤلفه اصلی را برجسته میکند: خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مهارتهای بین فردی و تصمیمگیری مسئولانه. CASEl منابع و توصیه هایی را برای اجرای برنامه های موفق SEL در مدارس ارائه می دهد.
-
مرحله دوم
برنامه SEL مبتنی بر تحقیق مرحله دوم. این برنامه برای دانش آموزان پیش دبستانی تا کلاس هشتم در خارج از هند در نظر گرفته شده است، با این حال، ما می توانیم این برنامه را در هند نیز بگنجانیم. هدف اصلی آن انتقال تواناییهای اجتماعی-عاطفی اساسی همدلی، کنترل هیجان و حل مسئله به کودکان است. تحقیقات نشان داده است که گام دوم به دانشآموزان کمک میکند تا از نظر اجتماعی صلاحیت بیشتری داشته باشند و به طور موثر رفتار پرخاشگرانه را کاهش میدهد.
-
PATHS (ترویج استراتژیهای تفکر جایگزین)
PATHS یکی دیگر از برنامه های SEL مبتنی بر تحقیق است. این برنامه برای دانش آموزان پیش دبستانی و دبستان است. به دنبال افزایش شایستگی اجتماعی، خودکنترلی و سواد عاطفی است. مطالعات نشان داده اند که PATHS می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در شایستگی های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان شود و همچنین می تواند مشکلات مربوط به رفتار را کاهش دهد.
-
RULER
برنامه SEL RULER توسط مرکز هوش عاطفی Yale ایجاد شده است. تاکید زیادی بر شناسایی، درک، برچسب زدن، بیان و تنظیم احساسات دارد. نشان داده شده است که RULER پیشرفت تحصیلی را افزایش می دهد، هوش هیجانی را توسعه می دهد و محیط مدرسه سالم را ارتقا می دهد.