جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش گیمیفیکیشن در آموزش و اثربخشی آن

نقش گیمیفیکیشن در آموزش و اثربخشی آن

فهرست مطالب

نقش گیمیفیکیشن در آموزش و اثربخشی آن

گیمیفیکیشن چیست؟

اجازه دهید با درک اینکه بازی چیست، شروع کنیم. چرا فکر می کنید نه تنها کودکان، بلکه حتی بزرگسالان نیز از بازی های ویدیویی لذت می برند؟ روشی که این بازی‌ها با ویژگی‌های جذاب بصری، تابلوهای امتیازات و جوایز هیجان‌انگیز ساخته می‌شوند، تأثیری طولانی‌مدت دارد که فراتر از گروه‌های سنی است که در ابتدا به آن‌ها پاسخ می‌دهد. بازی ها این توانایی را دارند که افراد را از طریق رسانه دیجیتال به هم متصل کنند و از طریق ساختار خلاقانه خود، تجربه ای جالب و در عین حال سرگرم کننده را ارائه دهند. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که بازی نه تنها به صنعت سرگرمی محدود شده است، بلکه اکنون به محیط های غیر بازی نیز گسترش یافته است. اینها

هستند

  • وب‌سایت‌ها

  • انجمن های آنلاین

  • اینترانت کسب و کار

با هدف تقویت تعامل بین کاربران، گیمیفیکیشن را می‌توان به عنوان فرآیندی از این بازی‌ها در چنین پلتفرم‌هایی درک کرد که در آن مصرف‌کنندگان، کارمندان و شرکا برای همکاری، اشتراک‌گذاری و تعامل یکپارچه انگیزه دارند.

چرا گیمیفیکیشن مهم است؟

اجازه دهید با یک مثال این موضوع را درک کنیم، تصور کنید اگر این وبلاگ با استفاده از برخی از سخت ترین کلمات و اصطلاحات نوشته شده باشد، آیا می توانید از خواندن آن لذت ببرید؟ شاید نه! هنگامی که به دنبال اطلاعاتی هستید، می خواهید آن را به ساده ترین عبارت یا به روشی سرگرم کننده درک کنید که به شما در درک بهتر آن کمک کند. به طور مشابه، گیمیفیکیشن اغلب در برنامه هایی مانند ردیاب گام شما استفاده می شود. مانند بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر، این به شما پاداش در تکمیل کار شما می دهد و سابقه ای از مراحل شما را نگه می دارد، اهدافی را برای سلامتی شما تعیین می کند و حتی به شما انگیزه می دهد. این نوع ویژگی شما را تشویق می کند که بیشتر ورزش کنید یا به اهداف خود برسید. این فقط یک نمونه از نحوه ترکیب گیمیفیکیشن برای جذاب‌تر کردن رابط کاربری برنامه است.

مزایای گیمیفیکیشن در بخش آموزش

در زمینه آموزش، وقتی ویژگی‌های جدیدی شبیه بازی به یادگیری کلاس درس اضافه می‌شود تا آن را سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر کند، به آن گیمیفیکیشن در آموزش می‌گویند. از امتیازها، نشان ها و چالش ها استفاده می شود. این گونه‌های پاداش برای جذاب‌تر کردن یادگیری استفاده می‌شوند و دانش‌آموزان عمیق‌تر در درس‌های کلاس خود درگیر می‌شوند که به آنها کمک می‌کند بهتر یاد بگیرند. هنگامی که چنین تغییراتی معرفی می شوند، مهارت های حل مسئله، مهارت های تفکر انتقادی و مهارت های مشارکتی را در بین دانش آموزان افزایش می دهند. اجازه دهید نقش گیمیفیکیشن در آموزش و اثربخشی آن را درک کنیم:

آموزش مبتنی بر بازی

این روش شامل استفاده از فعالیت های سرگرم کننده و تعاملی در کلاس درس برای مشارکت دادن دانش آموزان در فرآیند یادگیری است. از طریق چنین فعالیت هایی، آنها شروع به کاوش بیشتر می کنند و چیزهای مختلف مرتبط با دروس خود را امتحان می کنند. این امر خلاقیت و کنجکاوی را تشویق می کند و کودکان علاقه واقعی به یادگیری پیدا می کنند. وقتی مفاهیم پیش پا افتاده و دشوار به قالب‌های ساده‌تر تجزیه می‌شوند و از طریق روش‌های سرگرم‌کننده آموزش با هم ارتباط برقرار می‌کنند، دانش‌آموزان می‌توانند خیلی سریع‌تر به مفاهیم دست یابند.

روش های یادگیری شخصی شده

هنگامی که گیمیفیکیشن در آموزش معرفی می شود، به رفع نیازهای مختلف دانش آموزان کمک می کند. همه کودکان مفاهیم را با سرعت یکسان یاد نمی گیرند. برخی سریعتر یاد می گیرند در حالی که برخی دیگر زمان بیشتری می گیرند. وقتی مکانیک بازی در سبک های یادگیری گنجانده می شود، معلمان می توانند نتایج یادگیری را بهینه کنند.

نگهداری بهتر مفاهیم

وقتی دانش‌آموزان از طریق ویژگی‌هایی که از نظر بصری جذاب‌تر و تعاملی‌تر هستند شروع به یادگیری می‌کنند، شانس بیشتری برای حفظ حافظه وجود دارد. هدف نهایی اطمینان از درک مفاهیمی است که دانش آموزان می آموزند. این ترفند در اینجا کار می کند زیرا دانش آموزان یاد می گیرند که مفاهیم را با جنبه خلاقانه ای که با آن آموزش داده شده است مرتبط کنند. این ارتباط در یادآوری مفهوم مفید است.

تقویت

روانشناسی مفهوم تقویت مثبت و منفی را توضیح می دهد. هنگامی که یک رفتار مثبت خاص نیاز به تشویق دارد، اغلب با مقداری پاداش همراه است. برای دریافت آن پاداش، که می تواند هر چیزی باشد که برای فرد سودآور باشد، باید آن رفتار مثبت را به نمایش بگذارند. به همین ترتیب، زمانی که هر رفتار منفی باید دلسرد شود، تنبیهی با آن همراه است. اگر این رفتار تکرار شود، فرد مورد تنبیه قرار می گیرد که آن رفتار را بسیار نامطلوب به نظر می رساند. این نیز چیزی است که گیمیفیکیشن در آموزش پرورش می دهد.

به همین سادگی، هرچه با 10000 قدم پیاده روی در روز پاداش بیشتری دریافت کنید، احساس دلگرمی بیشتری خواهید داشت. حس موفقیت را در فرد القا می کند و عزت نفس او را افزایش می دهد. در نتیجه، سیستم پاداش، سیستم نشانه‌ها و دیگر تاکتیک‌های مشابهی که استفاده می‌شوند، همگی رفتار مثبت را تشویق می‌کنند. بنابراین، گیمیفیکیشن، که بر اساس اصول مشابه کار می کند، از طریق افزودن خلاقانه به آموزش، تقویت مثبت را تقویت می کند.

مضرات گیمیفیکیشن در بخش آموزش

با این حال، نگرانی‌های خاصی وجود دارد که باید برطرف شوند:

وابستگی بیش از حد به پاداش

اگرچه تقویت‌های مثبت و منفی تا حد زیادی از مؤثرترین تکنیک‌ها هستند، اما در درازمدت مطلوب‌ترین آنها نیستند. وقتی دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که به منابع خارجی انگیزه تکیه کنند، فقط در حضور پاداش‌ها عمل می‌کنند. حتی اگر پاداش‌ها وجود نداشته باشند یا انگیزه کافی نداشته باشند، عملکرد آن‌ها می‌تواند مختل شود.

این منجر به اتکای بیش از حد به انگیزه بیرونی می شود. این در دراز مدت سالم نیست و ممکن است انگیزه کمتری برای کار یا مطالعه داشته باشد.

نابرابری در دسترسی

دانش آموزانی که از زمینه های ممتاز می آیند می توانند بخشی از سیستمی باشند که بر بازی سازی آموزش متکی است. با این حال، همین امر در مورد کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند یا در مدارسی تحصیل می کنند که به اندازه کافی برای ارائه چنین امکاناتی ساخته نشده اند، صدق نمی کند. این نابرابری اقتصادی می‌تواند منجر به شکاف‌های دسترسی شدید شود و تنها بخشی از آن واقعاً سود خواهد برد.

آموزش سطحی

گیمیفیکیشن یک مفهوم نسبتا جدیدتر است. برای جذابیت بیشتر یادگیری معرفی شده است. با این حال، با موفقیت به عمق مفاهیم نمی رسد. آنها ممکن است ساده باشند اما یادگیری تا حد زیادی سطحی است.

نتیجه گیری: این روش یادگیری در آینده چقدر موثر خواهد بود؟< /h2>

یادگیری هرگز نباید فاقد سرگرمی و تعامل باشد. در عین حال نباید آنقدر با تکنولوژی ادغام شود که بدون حضور آن، آموزش امری پیش پا افتاده شود. تلاش برای تبدیل یادگیری به یک فرآیند تعاملی نیز به دست مربی و سیستمی که برنامه درسی را طراحی می کند متکی است. تا زمانی که مفاهیم پیچیده به عبارات ساده‌تر برای درک دانش‌آموزان تقسیم شوند، هرگز یادگیری را دشوار نخواهند یافت. بنابراین، باید در معرض گیمیفیکیشن محدود باشد و استفاده باید تحت نظارت باشد.

سوالات متداول

Q.1 آیا گیمیفیکیشن می تواند روش های یادگیری سنتی را در اختیار بگیرد؟

در حالی که نگرانی‌ها معتبر هستند، در حال حاضر نمی‌توان سیستم آموزشی را به کمک فناوری به طور کامل در اختیار گرفت یا روش‌های سنتی را جایگزین کرد. فقط می تواند ترکیبی از هر دو باشد. گیمیفیکیشن تنها می تواند روش های یادگیری را بهبود بخشد، اما جایگزینی آنها نه کاملاً ممکن است و نه مطلوب.

Q2 ملاحظات اخلاقی مرتبط با گیمیفیکیشن در آموزش چیست؟

نگرانی های اخلاقی مرتبط با گیمیفیکیشن

هستند

  • حریم خصوصی داده ها

  • شهروندی دیجیتال

  • نابرابری

س.3 آیا گیمیفیکیشن می تواند برای همه گروه های سنی مناسب باشد؟

بله، دانش‌آموزان در همه گروه‌ها می‌توانند به مزایای گیمیفیکیشن در آموزش دسترسی داشته باشند.

س.4 آیا گیمیفیکیشن بر نحوه یادگیری مفاهیم توسط دانش آموزان تأثیر می گذارد؟< /h3>

تاثیر مثبت این است که یادآوری بیشتر مفاهیم وجود دارد، با این حال، تأثیر منفی آن این است که دانش‌آموزان ممکن است بخواهند این مفاهیم را سریع‌تر در ازای پاداش‌ها بدون درک معنی‌دار بودن مفهوم یاد بگیرند.

س.5 گیمیفیکیشن تا چه حد باید در سیستم آموزشی معرفی شود؟

میزان صرفاً به هدف بستگی دارد. اگر هدف درگیر کردن و ساده‌سازی یادگیری است، همیشه تصمیم خوبی برای معرفی گیمیفیکیشن است. با این حال، حد باید تعیین شود. این کار تا چه حد باید انجام شود و واقعاً در کدام حوزه ها مفاهیم ساده و روشن می شوند؟ علاوه بر این، اتکا به این منابع باید به دقت نظارت شود.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON