مطالعه موردی: نقش دانشکده های اجتماعی در توسعه نیروی کار
هند جمعیت جوان زیادی دارد که می توانند به صورت حرفه ای آموزش ببینند تا شکاف مهارتی در کشور را پر کنند. از آنجایی که این کشور مسیر خود را برای تبدیل شدن به یک اقتصاد جهانی طی می کند، سرمایه گذاری در توسعه نیروی کار بسیار مهم است. در این مورد، کالج های اجتماعی نقش بزرگی در پر کردن شکاف مهارت و آموزش دانشجویان برای ورود به نیروی کار با حداقل هزینه ایفا می کنند. در ایالات متحده، انگلستان و سایر کشورها، کالج های اجتماعی نقش مهمی در توسعه نیروی کار ایفا کرده اند. طبق تحقیقات مختلف، کالجهای اجتماعی پتانسیل افزایش اهداف توسعه نیروی کار را دارند. اگرچه مفهوم کالج اجتماعی در هند چندان رایج نیست، اگرچه این کشور در چند سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در این زمینه داشته است. دانشگاه آزاد تامیل نادو و IGNOU حاملان مشعل این هدف بودند.
نمیدانید نقش کالجهای اجتماعی در توسعه نیروی کار در هند چیست؟ این وبلاگ دارای شرح جزئیاتی از کالج های اجتماعی، نقش آنها و چالش هایی است که در هند با آن مواجه هستند.
بیایید با معرفی کالجهای اجتماعی شروع کنیم.
یک کالج اجتماعی چگونه کار می کند؟
کالج اجتماعی سیستمی است که برای رفع نیازهای آکادمیک جامعه با هزینه مقرون به صرفه بدون تأثیر بر کیفیت طراحی شده است. این کالج ها مدرک کاردانی و آموزش فنی و حرفه ای را ارائه می دهند. بسیار غیرمعمول است که یک کالج محلی یک مدرک لیسانس چهار ساله ارائه دهد. کالجهای محلی اغلب با دانشگاههای مجاور همکاری میکنند تا انتقال دانشجویان را برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس آسان کنند.
دوره های مرتبط با مطالعات عمومی، علوم انسانی، زیست شناسی و تاریخ وجود دارد. برنامه های فنی و حرفه ای موضوعاتی مانند جوشکاری، پرستاری، هنرهای آشپزی و فناوری خودرو را پوشش می دهد. برای این برنامهها، کالجهای محلی با صنایع منطقهای و کارفرمایان همکاری میکنند تا دانشجویان را برای ورود به نیروی کار آماده کنند.
انواع دوره های ارائه شده توسط کالج های اجتماعی
-
گواهینامه
-
دیپلم
-
دیپلم پیشرفته
یک کالج اجتماعی چه تفاوتی با دانشگاه دارد؟
در حالی که هم کالجها و هم دانشگاهها دورههای بعد از مدرسه را ارائه میدهند، تفاوتهای کلیدی وجود دارد که آنها را متمایز میکند.
کالج انجمن | دانشگاه |
کالج های اجتماعی ارزان تر هستند. | یک دانشگاه گرانتر است. |
هر فارغ التحصیل دبیرستان می تواند درخواست دهد، زیرا عموماً برای همه آزاد است. | تعداد صندلیهای محدودی وجود دارد، بنابراین پذیرش کمی سخت است. |
اندازه کلاس عموماً بزرگ است و تعامل تک به تک با معلمان دشوار است. | اندازه کلاس نسبتاً کوچکتر است و بنابراین، دانش آموزان فرصت کافی برای تعامل یک به یک با معلمان دارند. |
یک کالج محلی برای دانشجویان خود تسهیلات مسکن فراهم نمی کند. معمولاً دانشجویان دانش آموخته روز هستند. | در یک دانشگاه، امکانات خوابگاه، برنامه غذایی و سایر ترتیبات زندگی دریافت می کنید. |
آنها بیشتر مدارک کاردانی، دیپلم و دوره های گواهی را ارائه می دهند که می توانند در دو سال یا کمتر از آن تکمیل شوند. | از مدرک دیپلم و لیسانس گرفته تا مدرک کارشناسی ارشد و دکترا، یک دانشگاه طیف وسیعی از دوره ها را ارائه می دهد. |
گزینه های دوره کمتری برای پیگیری وجود دارد. | گزینه های دوره های متعدد برای پیگیری در رشته های مختلف. |
هدف یک کالج محلی ارائه برنامه های کارشناسی به جوامع محلی است. | نیازهای جمعیت بزرگتری را که به دنبال برنامه های مختلف هستند پاسخ می دهد. |
معمولاً هیئت علمی به صورت پاره وقت استخدام می شود. | هیئت علمی در دانشگاه ساعات اداری منظمی دارد. |
کمک مالی محدود زیرا شهریه بسیار مقرون به صرفه تر است. | چندین بورس تحصیلی و کمک مالی برای کاهش بار دانشجو داشته باشید. |
منظور شما از توسعه نیروی کار چیست؟
برای توصیف آن با کلمات واضح، توسعه نیروی کار به ابتکاراتی اطلاق میشود که توسط افسران و سازمانهای دولتی برای ایجاد، حفظ و حفظ نیروی کار توانمند ارائه میشود. این مفهوم ایجاد رونق اقتصادی برای مشاغل، جوامع و افراد است. این بر توانایی افراد برای رشد مهارتهای خود و افزایش مهارت آنها برای مدیریت ابزارهای بهروز شده برای تجارت تأکید میکند. به طور خلاصه، توسعه نیروی کار به نامزدها آموزش می دهد تا بهره وری بیشتری داشته باشند و در محل کار خود به موفقیت برسند که به نفع هر دو طرف است: کارفرما و کارمند.
اگرچه این یکی از جنبههای مهم آموزش انسان است، تحقیقات مختلف نشان میدهد که بیش از 62 درصد از مدیران سطح C مطمئن نیستند که برای توسعه نیروی کار چه اقداماتی را انجام دهند. چه در یک گاراژ خودرو، کلینیک پزشکی یا در یک شرکت بزرگ فناوری اطلاعات کار کنید، باید روی آموزش کارمندان خود سرمایه گذاری کنید تا نتایج بهتری کسب کنید و کارایی را افزایش دهید. توسعه نیروی کار همه چیز در مورد به حداکثر رساندن پتانسیل کارکنان با ارائه فرصت های فراوان برای آنها است.
اکنون، بیایید ببینیم که چگونه کالجهای اجتماعی میتوانند در توسعه نیروی کار کمک کنند.
نقش کالج های اجتماعی در توسعه نیروی کار
کالجهای اجتماعی نقش مهمی در آموزش افراد و پر کردن شکاف مهارت برای مشاغل محلی با تقاضای بالا دارند. اگرچه مفهوم کالج اجتماعی در هند به یک پدیده ملی تبدیل شده است، اما به طور کامل توسط سیستم آموزشی هند پذیرفته نشده است. بیش از 500 کالج اجتماعی در هند در 22 ایالت و دانشگاه UT وجود دارد. در هند، کالجهای محلی نقش مهمی در توسعه نیروی کار دارند زیرا با صنایع و جوامع محلی برای توسعه مهارت همکاری میکنند.
طبق تحقیقات انجام شده توسط سفارت ایالات متحده آمریکا در هند، در سال 2005، زمانی که دانشگاه آزاد تامیل نادو 67 کالج محلی را به عنوان مراکز برنامه های حرفه ای به رسمیت شناخت، سیستم کالج جامعه هندی شاهد پیشرفت بزرگی بود. دانشگاه آزاد تامیل نادو همچنین به کالجهای محلی سایر ایالتها به رسمیت شناخته شد. به تدریج مفهوم سیستم کالج اجتماعی توسط MHRD و UGC به رسمیت شناخته شد. این کار برای ایجاد یک کمیته ملی در کالج اجتماعی انجام شد.
با حرکت بیشتر، در سال 2009، IGNOU همچنین طرح کالج های اجتماعی را با درک سهم کالج های محلی در توسعه نیروی کار و افزایش اشتغال پذیری جوانان راه اندازی کرد. در جنبش جامعه کالج، IGNOU نقش بزرگی در شناخت بیشتر کالجهای اجتماعی و ارتقای کیفیت آنها ایفا کرده است.
تاکنون باید پیشینه ای از سیستم کالج اجتماعی در هند داشته باشید. اکنون میپرسید نقش آنها در توسعه نیروی کار چیست؟
در اینجا نقشه ای از نقش یک کالج اجتماعی در توسعه نیروی کار آمده است.
-
شکاف مهارت را پر می کند: هدف اصلی کالج های محلی در هند پر کردن شکاف مهارتی بین آموزش سنتی و نیازهای صنعت است. آنها معمولاً به جای مفاهیم نظری بر دانش عملی و مهارت های خاص تمرکز می کنند، بنابراین، آنها بیشتر برای رشته های حرفه ای شناخته می شوند. حوزههای اصلی تحت پوشش فناوری اطلاعات، مراقبتهای بهداشتی، مهماننوازی، و فناوری خودرو هستند.
-
افزایش اشتغال پذیری: از آنجایی که کالج های محلی بر مهارت های شغل محور تمرکز می کنند، نقش مهمی در افزایش قابلیت اشتغال فارغ التحصیلان دارند. آنها حتی دوره های کارآموزی و کارآموزی را ارائه می دهند تا دانش آموزان را با دنیای بیرون آشنا کنند.
-
حمایت از توسعه منطقهای: برنامههای ارائه شده توسط کالجهای محلی نیازها و صنایع محلی را هدف قرار میدهند که فرصتهای شغلی خوبی در منطقه دارند. برخی از موسسات با صنایع و مشاغل منطقه همکاری می کنند تا دیدگاه گسترده تری را به دانش آموزان ارائه دهند.
-
آموزش مقرون به صرفه و در دسترس: برای دانشآموزان مناطق محروم، کالجهای محلی بهترین جایگزین برای آموزش عالی سنتی هستند. علاوه بر این، ساختار شهریه نیز پایین است که آموزش را برای هر بخش از جامعه اقتصادی می کند.
-
تشویق کارآفرینی: آنها برنامههایی را در زمینه مدیریت کسبوکار، برنامهریزی مالی و ایجاد راهاندازی همراه با مربیگری و انکوباتورها ارائه میدهند. اگرچه همه مؤسسهها امکانات یکسانی ندارند، اما آنها این کار را در سطح پایه انجام میدهند.
-
مروج یادگیری مادامالعمر: در این محیط تجاری پرشتاب، یادگیری مادامالعمر به یک مفهوم مهم تبدیل شده است. دورههای تخصصی کالجهای محلی فرصتهای آموزشی مستمر و ارتقاء مهارت را به دانشآموزان، بهویژه برای دانشآموزان مناطق دوردست، ارائه میدهد. کارگاه های توسعه مهارت و گواهینامه های کوتاه برای تقویت مهارت های عملی شما وجود دارد. برخی از شرکت ها و صنایع با کالج های محلی همکاری می کنند تا کارکنان خود را برای تحقق هدف توسعه نیروی کار آموزش دهند.
چالش های پیش روی کالج های اجتماعی در هند
-
شناخت و آگاهی محدود: مفهوم کالج اجتماعی در ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و آلمان رایج است. با این حال، آگاهی زیادی از مفهوم کالج های اجتماعی در هند وجود ندارد. همچنین، باید استانداردهای ملی مناسبی برای شناخت کالجهای اجتماعی وجود داشته باشد.
-
تامین مالی و منابع محدود: تامین مالی یک چالش ثابت برای کالجهای محلی بوده است. از آنجایی که بودجه محدود است، کالج ها را از سرمایه گذاری در منابع بهتر محدود می کند.
-
ننگ پیرامون کالجهای اجتماعی: مردم عموماً برای کالجهای محلی ارزش کمتری قائل میشوند که بر ثبتنام دانشجویان و شهرت کالج تأثیر میگذارد. اگر ثبت نام کمتری وجود داشته باشد، حتی با منابع خوب، کالج جامعه هیچ تاثیری نخواهد داشت.
-
کمبود معلمان واجد شرایط: تعداد زیادی از معلمان برای تدریس در کالجهای محلی به دلیل در معرض دید بودن، رشد کمتر و حقوق کمتر انتخاب میکنند. بنابراین، حفظ معلمان خوب چالش برانگیز می شود.
خلاصه کردن
کالج های اجتماعی نقش مهمی در توسعه نیروی کار در هند و خارج از کشور ایفا کرده اند. هدف آنها پر کردن شکاف بین مهارت های عملی و دانشگاهی است که دانش آموزان را برای فرصت های شغلی مختلف آماده می کند. در مقایسه با دانشگاه ها، آنها شانس بیشتری برای رسیدن به مناطق دورافتاده و محروم دارند که در آن تعداد بیشتری از مردم برای توسعه مهارت مبارزه می کنند. بنابراین، اگر بتوانیم بر این چالش ها غلبه کنیم، کالج های اجتماعی می توانند به طور قابل توجهی به توسعه نیروی کار در هند کمک کنند.