جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی نتایج روش‌های ارزشیابی جایگزین در آموزش و پرورش

بررسی نتایج روش‌های ارزشیابی جایگزین در آموزش و پرورش

فهرست مطالب

بررسی نتایج روش‌های ارزشیابی جایگزین در آموزش و پرورش

ارزیابی ها و امتحانات همیشه برای دانش آموزان کلمات ترسناکی هستند. هنگامی که آموزش یادگیری به طور کلی تغییر کرد، روش های ارزشیابی باید ارتقاء یابند. در چشم‌انداز آموزشی امروزی، روش‌های سنتی ارزشیابی مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. جدا از اینکه حفظ را بر تفکر انتقادی ترجیح می دهند، روش های مرسوم ارزیابی باعث ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان می شود. گرچه شایستگی های مربوط به خود را دارد، مربیان به سمت روش های ارزیابی جایگزین در آموزش روی می آورند. حال چرا سیاست آموزشی و اصلاحات جدید بر روش های ارزیابی جایگزین تاکید دارد؟

<>در این وبلاگ، نتایج روش‌های ارزیابی جایگزین در آموزش را مورد بحث قرار داده‌ایم و چند نمونه را فهرست کرده‌ایم. این به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد.

انواع ارزشیابی در آموزش و پرورش

دو نوع اصلی ارزیابی وجود دارد که معلمان معمولاً از آنها استفاده می کنند. اگرچه هر دوی آنها هدف یکسانی دارند، رویکرد آنها متفاوت است. بیایید ببینیم چگونه:

ارزیابی‌های سنتی ارزیابی های جایگزین
آزمون‌های رسمی هستند که شامل سؤالات چند گزینه‌ای، پاسخ‌های کوتاه، درست/نادرست و غیره می‌شوند.  به دانش‌آموزان اجازه دهید تا یادگیری کلاسی خود را با مهارت‌های تفکر بالا به کار گیرند. 
تست‌های کاغذی یا گاهی اوقات روی رایانه انجام می‌شود بر خلاف آزمون های کاغذ قلمی به مهارت های شناختی بالاتری نیاز دارد
نمره دادن مستقیم برای معلمان به معلمان ایده مبتنی بر شواهد از یادگیری دانش آموز می دهد
انعطاف پذیری محدود برای سفارشی کردن سؤالات  زمان‌برتر از ارزیابی‌های سنتی

روش های ارزیابی جایگزین چیست؟

روش‌های ارزیابی جایگزین شامل رویکردهای ارزیابی است که فراتر از آزمون‌های کاغذ قلمی است که در پایان جلسه انجام می‌شود. آنها طراحی شده اند تا دانش آموزان را بر اساس درک، شایستگی ها و مهارت های آنها از طریق ابزارهای مختلف ارزیابی کنند. آنها عموماً از دانش آموزان می خواهند که در مورد مسئله ای که پرسیده شده قضاوت کنند و از مهارت های آموخته شده در کلاس برای حل آن استفاده کنند. بنابراین، نیازمند سطح بالایی از مهارت های تفکر و درک کامل است.

در اینجا برخی از روش‌های رایج ارزیابی جایگزین در آموزش آورده شده است:

پورتفولیو: به مجموعه‌ای از تمام کارهای شما از جمله پروژه‌ها، گواهینامه‌ها و دستاوردهایی گفته می‌شود که برای نشان دادن مهارت‌ها و پیشرفت خود به دست آورده‌اید.

ارزیابی مبتنی بر عملکرد: معلمان وظایفی را تعیین می کنند که دانش آموزان را ملزم می کند دانش خود را به کار گیرند و مهارت های عملی خود را نشان دهند.

خودارزیابی: فرآیندها یا روش هایی که دانش آموزان از طریق آن می توانند خود را ارزیابی کنند. به عنوان مثال، کاربرگ‌ها، خودارزیابی‌های روبریک، مجلات بازتابی، آزمون‌های آنلاین با نتایج فوری، و بسیاری موارد دیگر.

یادگیری مبتنی بر پروژه: این رایج ترین روش ارزیابی است که در آن به دانش آموزان پروژه های بلند مدت داده می شود. این پروژه‌ها از شما نیاز دارند که مهارت‌های متعدد و درک عمیق موضوع را برای ارائه نهایی به کار ببرید.

امتحانات شفاهی: معلمان برای ارزیابی درک دانش‌آموز، زنده، مناظره، بحث‌های کلاسی و سایر آزمون‌های شفاهی انجام می‌دهند.

علاوه بر این، چندین روش ارزیابی جایگزین دیگر را می توان در برنامه درسی گنجاند.

نتایج روشهای ارزشیابی جایگزین در آموزش و پرورش

ارزیابی های جایگزین را می توان به عنوان ارزیابی های معتبر یا مبتنی بر عملکرد نیز نامید. از این ارزشیابی ها می توان برای آزمون دانش آموزان به دو صورت تکوینی و جمعی استفاده کرد. به گفته دانشگاه ایلینوی شیکاگو، مطالعات فواید طولانی مدت زیادی را برای دانشجویان نشان داده است. ما در زیر برخی از نتایج روش های ارزیابی جایگزین در آموزش را به تفصیل مورد بحث قرار داده ایم:

درک کل نگر: در جایی که ارزشیابی های سنتی مستلزم به خاطر سپردن صریح هستند، ارزیابی های جایگزین درک کل نگر دانش آموزان را آزمایش می کند. به عنوان مثال، پروژه‌ها و ارزیابی‌های مبتنی بر عملکرد به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا آموخته‌های خود را در سناریوهای دنیای واقعی به کار گیرند که از طریق آن می‌توانید قضاوت کنید که آیا دانش‌آموز موضوع را درک کرده است یا نه.

انگیزه و مشارکت بهتر: از آنجایی که ارزیابی های جایگزین شامل یادگیری عملی با استفاده از برنامه های نوآورانه است، دانش آموزان آن را جذاب تر می دانند. در چنین مواردی سطح استرس و اضطراب آنها پایین است که باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان می شود.

یادگیری شخصی: روش‌های ارزیابی جایگزین دامنه بیشتری برای برآوردن نیازهای دانش‌آموزان مختلف دارند. از آنجایی که هر دانش‌آموزی سبک‌های یادگیری منحصربه‌فردی دارد، این ارزیابی‌ها انعطاف‌پذیر هستند تا اطمینان حاصل شود که همه دانش‌آموزان به چالش کشیده می‌شوند و به درستی ارزیابی می‌شوند.

ارتباط با دنیای واقعی: برخی ارزیابی‌های جایگزین بر اساس سناریوهای موردی واقعی هستند که به پر کردن شکاف بین یادگیری کلاس درس و کاربردی بودن مفاهیم کمک می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس: طبق تحقیقات بررسی شده توسط دانشگاه ایلینویز شیکاگو، 90٪ از دانشجویان افزایش اعتماد به نفس را تجربه کردند.

نگهداری بالاتر: با شرکت در فعالیت‌های مختلف ارزیابی‌های جایگزین، می‌توانید دانش مفهومی خود را تقویت کنید که بر حفظ تاثیر می‌گذارد. با به خاطر سپردن رونوشت نمی‌توانید راه طولانی را طی کنید، در حالی که ارزیابی‌های جایگزین، مشارکت دانش‌آموز را افزایش می‌دهد و حفظ را بهبود می‌بخشد.

نمونه هایی از تکالیف مبتنی بر ارزیابی جایگزین

در اینجا چند نمونه از تکالیفی وجود دارد که می توان آنها را در برنامه درسی گنجاند:

نکاتی برای طراحی ارزیابی های جایگزین

برای افزایش تأثیر و نتایج، ارزیابی های جایگزین باید به خوبی برنامه ریزی شده و به درستی به دانش آموزان منتقل شود. موارد زیر مواردی هستند که باید هنگام طراحی ارزیابی های جایگزین در نظر داشته باشید:

✅ ابتدا اهداف یادگیری و نتیجه مورد نظر را مشخص کنید

✅ نحوه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان را به صورت شفاهی، از طریق ارائه یا گزارش کتبی تعیین کنید

✅ پتانسیل هر دانش آموز و سبک یادگیری آنها را در نظر داشته باشید زیرا در نهایت آنها هستند که مورد ارزیابی قرار می گیرند 

✅ اگر دانش‌آموزانی هستند که دچار استرس می‌شوند، می‌توانید آنها را به مراحل قابل کنترلی تقسیم کنید، مانند دادن مهلتی برای پیشرفت به آنها. 

✅ هنگام تصمیم گیری در مورد چارچوب زمانی واقع بین باشید. از برنامه ریزی تا تخصیص و آماده سازی نتیجه نهایی، همه چیزهایی که برنامه ریزی می کنید با در نظر گرفتن چارچوب زمانی. 

خلاصه کردن

اتخاذ روش‌های ارزیابی جایگزین در آموزش، تغییر بزرگی را به سمت تکنیک‌های ارزشیابی معنادارتر و فراگیر نشان می‌دهد. با پذیرش این روش‌ها، مشارکت دانش‌آموزان افزایش می‌یابد، ظرفیت نگهداری آن‌ها افزایش می‌یابد و در درازمدت به نفع آنهاست. علاوه بر این، سیستم آموزشی در مرحله تکامل است که این روش‌های ارزیابی جایگزین را مرتبط‌تر می‌کند و برحسب نیاز برای تغییر بازتر می‌شود. 

سوالات متداول

Q1. اهداف ارزیابی جایگزین چیست؟

هدف ارزیابی جایگزین این است که دانش آموزان دانش و مهارت های عملی خود را به نمایش بگذارند. 

Q2. مزیت استفاده از روش های ارزیابی جایگزین چیست؟

ارزیابی‌های جایگزین، دانش‌آموزان را به استفاده از دانش در تمرین به جای حفظ کردن موضوع تشویق می‌کند. 

Q3. چرا روش های ارزشیابی در تدریس مهم هستند؟

ابزارهای ارزیابی به ارزیابی یادگیری و پیشرفت دانش‌آموز فراتر از امتحان سنتی کمک می‌کنند. 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON