جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش مهارت های تفکر انتقادی در آموزش مدرن

نقش مهارت های تفکر انتقادی در آموزش مدرن

فهرست مطالب

نقش مهارت های تفکر انتقادی در آموزش مدرن

آیا می دانید کدام مهارت در هر زمینه فنی یا مدیریتی مطلوب تر است؟ خوب، این مهارت تفکر انتقادی است. افراد دارای مهارت های تفکر انتقادی می توانند داده ها و اطلاعات را دریافت کرده و به سرعت آن ها را تجزیه و تحلیل کنند تا در محل تصمیم گیری آگاهانه بگیرند. نه تنها این، متفکران انتقادی نیز حلال مشکلات عالی در نیروی کار هستند که راه حل های نوآورانه و ایده های خلاقانه ارائه می دهند. مهارت‌های مختلف محل کار را نیز می‌توان با آموزش مناسب پیاده‌سازی کرد.

در چشم‌انداز آموزشی امروزی، مدارس و دانشگاه‌ها پایه و اساس رشد دانش‌آموزان را می‌گذارند مهارت های تفکر انتقادی . برنامه های درسی مدارس و دانشگاه ها به درستی برای پرورش کودکانی با مهارت های تفکر انتقادی طراحی شده اند. که فراتر از MCQهای اساسی و گفته های درست یا نادرست است. برای توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، باید به داده‌ها نگاه کنیم، راه‌حل‌های منحصربه‌فردی برای مشکلات ایجاد کنیم و تفکر خود را به جهان بازتاب دهیم.

در این وبلاگ، بیایید درک کنیم که چگونه تفکر انتقادی آموزش مدرن را تغییر می‌دهد و بر روشی که کودکان افکار خود را عملی می‌کنند تأثیر می‌گذارد.

چارچوب PACIER آموزش تغییر شکل تفکر انتقادی چگونه است؟

در حالی که برای دانش‌آموزان توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی و کار بر روی پروژه‌های مشارکتی حیاتی است، همچنین به همان اندازه مهم است که معلمان راه اجرای تفکر انتقادی در ارزیابی‌های تحصیلی را بدانند.

این جایی است که مدل PACIER وارد عمل می شود. چارچوب توسعه یافته توسط Macat International با هدف ارائه مجموعه‌ای از مؤلفه‌های طراحی شده برای تجزیه و تحلیل مهارت‌های تفکر انتقادی به مربیان است.

به یاد داشته باشید، PACIER مخفف حل مسئله، تحلیل، تفکر انتقادیتفسیر، است. ارزیابی و Reasonin  و اساساً برای درک فرآیند تفکر انتقادی به عنوان یک کل و تجزیه آن به واحدهای عنصری طراحی شده است.

بیایید هر مؤلفه PACIER را مورد بحث قرار دهیم تا درک جامعی از ارزیابی تفکر انتقادی در آموزش، یادگیری و نحوه اجرای مؤثر آن برای افزایش نتایج دانش‌آموز داشته باشیم.

  • حل مشکل – شامل نزدیک شدن سیستماتیک به یک مشکل، ارزیابی همه گزینه های آن و اجرای اقدام برای نتیجه دلخواه.

برای مثال، فرض کنید به دانش آموزان پروژه ای برای طراحی یک محله شهری پایدار داده می شود. در حال حاضر، آنها ابتدا باید تمام جنبه های یک محل شهری مانند پایداری محیطی، نیازهای جامعه، جذابیت های زیبایی شناختی، نیازهای اقتصادی و غیره را درک و ارزیابی کنند. و سپس گزینه‌ها را بسنجید، راه‌حل‌ها را توسعه دهید، یک طرح ایجاد کنید و در نهایت آن را اجرا کنید.

  • تجزیه و تحلیل – این مرحله ای است که در آن اطلاعات یا ساختار پیچیده به عناصر کوچکتر و اساسی تقسیم می شود. این به درک روشنی از ساختارها، روابط و پیامدهای اساسی می‌دهد.

معمولاً شامل بررسی و ارزیابی جنبه‌های مختلف یک مشکل/موضوع و نتیجه‌گیری معنادار است. به عنوان مثال، به دانش‌آموزان وظیفه داده می‌شود تا گزارشی درباره مطالعات اثرات زیست‌محیطی در پروژه‌های ساخت‌وساز محلی مانند ساختن یک منطقه مسکونی جدید، یک پارک کودکان و همچنین یک مجتمع تجاری تهیه کنند.

دانش آموزان باید یک رویکرد برنامه ریزی کنند، هر شرایط را ارزیابی کنند، روش های تحقیق را اجرا کنند و بازخورد و راهنمایی برای بهبود ارائه دهند.

برای مثال، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا یک کمپین بازاریابی برای یک محصول یا خدمات جدید طراحی کنند و سپس به مهارت‌های تفکر انتقادی خود برای تجزیه و تحلیل وضعیت و یافتن بهترین مسیرها برای دستیابی به مخاطب هدف، بهینه‌سازی پارامترها و یافتن USP نیاز دارند. محصول را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می کند.

  • تفسیر – توانایی ترکیب اطلاعات و تفسیر دقیق داده ها جنبه مهمی از مهارت های تفکر انتقادی است. هنگام ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی، مهم است که به نحوه تفسیر دانش‌آموزان از داده‌ها و اطلاعات و تفسیر آن به تفکر خود نگاه کنید.

یک مثال واقعی از دسترسی به مهارت‌های تفسیری زمانی است که به دانش‌آموزان تجزیه و تحلیل موردی مربوط به یک موضوع اجتماعی مانند فقر، نابرابری تحصیلی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و غیره داده می‌شود. در این تکلیف، چگونگی تفسیر علل اجتماعی، شناسایی کلیدها مسائل و الگوها و پیشنهاد راه حل های مبتنی بر شواهد از نزدیک مشاهده می شود.

  • ارزیابی – یکی از جنبه های تفکر انتقادی نیز ارزیابی اثربخشی راه حل در یک سناریوی واقعی است. توسعه مهارت‌های ارزیابی، به درک کامل هدف مسئله، ظرفیت پردازش تمام سطوح اطلاعات از ابتدایی تا پیشرفته و توانایی رسیدن به نتیجه‌گیری در مورد کیفیت چیزی نیاز دارد.

  • استدلال – به دانش‌آموزانی که مهارت شناختی برای نتیجه‌گیری منطقی، ارجاع معتبر و قضاوت از حقایق یا اطلاعات دارند، مهارت‌های استدلال خوبی دارند. این شامل استفاده از مهارت های تفکر انتقادی برای تجزیه و تحلیل، مقایسه و پردازش اطلاعات و رسیدن به یک نتیجه منطقی و کاملاً آگاهانه است.

یکی از نمونه‌های واقعی دسترسی به مهارت‌های استدلالی دانش‌آموزان، تحلیل مقاله ادبیات است که در آن از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا یک قطعه ادبیات را با تمرکز بر موضوع قطعه، رشد شخصیت و قصد نویسنده تجزیه و تحلیل کنند.

در این فرآیند، دانش‌آموزان نکات کلیدی متن را می‌فهمند، پایان‌نامه‌ای را برای تفسیر متن ایجاد می‌کنند، اطلاعاتی را که از پایان‌نامه‌شان پشتیبانی می‌کند جمع‌آوری می‌کنند و با استدلال و شواهد فقط مقاله‌ای با ساختار درست می‌سازند.

ادغام تفکر انتقادی در طراحی برنامه درسی< /h2>

تفکر انتقادی شامل تفکر به روشی ساختاریافته است. منطق معمولاً برای توصیف این نوع تفکر ساختاریافته استفاده می شود. اما منطق تعدادی سیستم را برای تفکر سیستماتیک توصیف می کند. به عنوان مثال، منطق کلمات را کاهش می دهد، ایده ها را به نمادها تبدیل می کند و اغلب از نمودارها و نقشه های گرافیکی برای درک آسان استفاده می کند. اجازه دهید درک کنیم که چگونه تفکر انتقادی در طراحی برنامه درسی آموزش مدرن ادغام شده است.

1. یادگیری مبتنی بر مسئله را در خود بگنجانید

برنامه درسی آموزش مدرن حول مسائل دنیای واقعی می چرخد ​​که حل آنها به تفکر انتقادی نیاز دارد. برنامه درسی معمولاً برای تشویق دانش آموزان به شناسایی مسائل، جمع آوری اطلاعات و پیشنهاد راه حل طراحی شده است.

2. روش سقراطی: پرورش تفکر انتقادی

روش سقراطی شامل گفتگوی مشترک بین معلمان و دانش آموزان است که در آن نیازی به حفظ چیزی نیست. در عوض، شامل پرسش‌های متفکرانه و منظمی است که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا دیدگاه‌های مختلف را به‌طور منطقی بررسی و تأیید کنند.

برنامه درسی مطالعه از روش سقراطی برای ایجاد محیطی استفاده می کند که از سؤالات باز برای تشویق به تفکر عمیق و بحث در مورد موضوعات مختلف استفاده می کند. این به دانش آموزان کمک می کند تا هر چیزی را به طور انتقادی تجزیه و تحلیل کنند، فرضیات را زیر سوال ببرند، بر اساس منطق نتیجه گیری کنند و همچنین دیدگاه های مختلف را بررسی کنند.

3. مهارت های تحلیلی را توسعه دهید

برای هر زمینه آموزشی، خواه علم یا هنر، این برنامه شامل فعالیت‌هایی می‌شود که دانش‌آموزان را ملزم به جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و کنکاش در مطالعات موردی می‌کند.

این نه تنها به دانش‌آموزان می‌آموزد که نتایج یک مشکل معین را تجزیه و تحلیل کنند، بلکه منابع را از نظر اعتبار و مرتبط بودن نیز ارزیابی کنند.

4. رویکردهای بین رشته ای را ادغام کنید

برنامه درسی در آموزش مدرن گاهی اوقات رویکردهای بین رشته ای را نیز ادغام می کند، یعنی دانش از موضوعات مختلف برای حل مسائل پیچیده. به این ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند رشته‌ها را به هم متصل کرده و پایه‌ای محکم در درک موضوع موضوع بگذارند.

  • تفکر بازتابی را ترویج می‌کند: برای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان، سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی شامل تکالیف تفکر بازتابی هستند که در آن دانش‌آموزان از فرآیندهای فکری و یادگیری خود برای یافتن راه‌حل برای مشکلات استفاده می‌کنند.

    چارچوب آموزش مدرن دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا نقاط قوت خود را ارزیابی کرده و زمینه‌های بهبود تفکر انتقادی را شناسایی کنند. این به دانش آموزان کمک می کند تا از مهارت های تحلیلی خود استفاده کنند و مهارت های تصمیم گیری خود را تقویت کنند.

  • مهارت های یادگیری مشارکتی را تقویت می کند: توسعه یک ارزیابی تفکر انتقادی ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما مربیان مدرن با موفقیت رویکردهای چند وجهی را برای تقویت همزمان مهارت های مشارکتی و تفکر انتقادی کودک ادغام کرده اند.

    برنامه درسی آموزش مدرن در اکثر کشورها شامل تکالیفی است که دانش آموزان را تشویق می کند تا در مورد ایده ها با همسالان خود بحث و مناظره کنند و مهارت های تفکر خود را اصلاح کنند.

  • آموزش و فناوری دیجیتال را بگنجانید: افسانه دیگری که مانع از ادغام عمیق تر آموزش های تفکر انتقادی در برنامه درسی شده است، ترس از این است که مهارت های تفکر انتقادی باید به قیمت آموزش محتوای آکادمیک تمام شود.

    با این حال، آموزش مدرن هم تفکر انتقادی و هم مطالعه آکادمیک را دست به دست هم داده است. سواد دیجیتال و فناوری را به طور منحصر به فردی در برنامه درسی ادغام کرده است و به طور مؤثر به دانش آموزان آموزش می دهد که اطلاعات آنلاین و محتوای دیجیتال را به طور انتقادی ارزیابی کنند و محتوای آکادمیک را به خوبی درک کنند. اساتید و مربیان همچنین از ابزارهای دیجیتالی مانند شبیه‌سازی، بازی‌های آموزشی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تقویت بیشتر مهارت‌های تفکر انتقادی و توانایی‌های حل مسئله دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

تأثیر تفکر انتقادی بر مشارکت و پیشرفت دانش آموزان

تفکر انتقادی گنجانده شده در برنامه درسی دانشگاهی تأثیر عمیقی بر مشارکت و پیشرفت دانش آموزان دارد. اجازه دهید در مورد مزایای داشتن تفکر انتقادی در آموزش مدرن بحث کنیم.

    • حل بهتر مسئله

      تفکر انتقادی به یادگیرندگان کمک می کند تا مهارت های خود را برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و حل موثر مسائل پیچیده توسعه دهند. اساساً به دانش آموز کمک می کند تا بفهمد چگونه جهان را درک کند و چالش های دنیای واقعی را بر اساس مشاهدات شخصی، تحقیق و درک چالش ها حل کند.

      این یک مهارت حیاتی است که زبان آموزان را قاطع تر و با اعتماد به نفس تر می کند زیرا می توانند خودشان نتیجه گیری کنند.

    • تصمیم گیری آگاهانه 

      مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان را قادر می سازد تا بر اساس شواهد محکم و تحقیقات گسترده تصمیمات آگاهانه بگیرند. این یک دانش آموز را به یک متفکر انتقادی خوب تبدیل می کند که می تواند حقایق را از نظرات جدا کند و برای هر مشکلی تصمیمات منطقی بگیرد.

      به این ترتیب، آنها می‌توانند راه‌حل‌های بدون تعصب برای مشکلات ارائه دهند، راه‌حل‌های مؤثری را بیابند که نوآورانه و طولانی‌مدت باشد.

    • افزایش خلاقیت و کنجکاوی

      خلاقیت و کنجکاوی دو محصول جانبی تفکر انتقادی هستند که همیشه با تقویت مهارت های تفکر انتقادی خود رشد می کنند. حس کنجکاوی قوی باعث می شود که دانش آموزان بخواهند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و تمام اطلاعات و حقایق را جذب کنند.

      در فرآیند نتیجه‌گیری معتبر، آنها فرآیند تفکر خود را توسعه می‌دهند تا از همه جنبه‌ها به مشکل نگاه کنند و راه‌حل‌های نوآورانه و خارج از چارچوب را ارائه دهند. این جنبه خلاق آنها را پرورش می دهد و آنها را تشویق می کند تا دیدگاه های جدید را در نظر بگیرند. بنابراین، تفکر انتقادی خلاقیت، کنجکاوی و حس یادگیری مداوم را پرورش می دهد.

    • ارتباط بهتر

      متفکران انتقادی ارتباطات خوبی هستند. آنها می توانند استدلال های خود را به وضوح بیان کنند و افکار و ایده های خود را به طور منسجم بیان کنند.

      این به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم پیچیده را به استدلال‌های ساده تجزیه کنند، که به راحتی برای همه جامع است. علاوه بر این، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا افکارشان را به‌طور منطقی ساختار بدهند تا بتوانند آن‌ها را به روایت‌های منسجم تبدیل کنند تا دیگران به راحتی از وضوح و دقت ارتباطات خود بهره‌مند شوند.

    • تجربه یادگیری پیشرفته و حفظ بالاتر

      تفکر انتقادی به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های فراشناختی خود را توسعه دهند، مانند خودآگاهی و لذت بردن از یک تجربه یادگیری پویا و محرک.

      تفکر انتقادی اساساً تفکر خود انضباط‌پذیر، خود نظارتی و اصلاحی است که دانش‌آموزان را برمی‌انگیزد تا مهارت‌های مشاهده خود را تقویت کنند و در یک موضوع یا زمینه خاص اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا اطلاعات بیشتری را حفظ کنند و آنها را بر اساس آن تجزیه و تحلیل کنند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند.

کلمات پایانی 

روش های آموزشی سنتی روش های خاص خود را برای انتقال دانش دارد که عمدتاً غیرفعال است. یادگیری مبتنی بر متن عمدتاً به تفکر فعال کمک می کند و منجر به گردش مکرر اطلاعات می شود. این نه اجرای دانش را تشویق می کند (تجربه عملی) و نه به هر حال نشان می دهد که چگونه اطلاعات با حوادث زندگی واقعی مرتبط است.

در همان لحظه، هر کسی می تواند بگوید که روش آموزش ابتدایی است و به خود ارزیابی و خود تحلیلی کمکی نمی کند. با این حال، موج جدید مهارت‌های تفکر انتقادی بسیار برتر از یادگیری سنتی است، زیرا به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله خود را گسترش دهند، مهارت‌های تجزیه و تحلیل خود را تیز کنند و مهارت‌های تصمیم‌گیری خود را افزایش دهند. به همین دلیل است که بسیاری از سیستم‌های آموزشی در جهان امروز، ادغام و تأکید بر مهارت‌های یادگیری مهم را به عنوان بخشی از برنامه درسی خود انتخاب می‌کنند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON