سیاست آموزشی جدید 2020: هدف، ویژگی ها، تغییرات کلیدی، اجرا، چالش ها
سیاست آموزش ملی (NEP) با هدف ایجاد یک چارچوب آموزشی یکسان است که به طور فعال به تحول کشور کمک می کند. این آموزش عالی را به همه شهروندان ارائه می دهد و هند را به عنوان یک رهبر دانش جهانی معرفی می کند.
این خطمشی به دنبال ارائه یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا بدون توجه به مکان برای همه دانشآموزان است. بر حمایت از جوامعی که از لحاظ تاریخی به حاشیه رانده شده اند، محروم هستند و دارای نمایندگی کمتری هستند. NEP 2024، جانشین NEP 2020 است که چندین تغییر مهم را در سیستم آموزشی هند در سطوح مختلف از پیش دبستانی تا آموزش عالی پیشنهاد کرده است. در این وبلاگ به عمق و آخرین به روز رسانی های این خط مشی خواهید رسید.
هدف سیاست آموزشی جدید (NEP 2020)
سیاست ملی آموزش به دنبال بازنگری و تجدید نظر در تمام جنبه های سیستم آموزشی است که شامل مقررات و حاکمیت آن می شود. هدف آن ایجاد چارچوبی جدید همسو با اهداف آرمانی آموزش قرن بیست و یکم است. به عنوان مثال، SDG4 از سنت ها و ارزش های غنی هند استفاده می کند. این خط مشی NEP تاکید زیادی بر پرورش پتانسیل خلاقانه هر فرد دارد. این بر این باور است که آموزش و پرورش باید تواناییهای شناختی را از مهارتهای اساسی مانند سواد و حساب تا مهارتهای پیشرفته مانند تفکر انتقادی و حل مسئله و ظرفیتهای اجتماعی، اخلاقی و عاطفی تقویت کند.
ما یک نمای کلی از سیستم آموزشی جدید، از جمله مزایای طرح و ویژگیهای کلیدی، به شما ارائه خواهیم کرد.
NEP 2020 چیست؟< /h2>
سیاست آموزشی جدید دولت هند به عنوان NEP نامیده می شود. در ژوئیه 2020، کابینه اتحادیه هند سیاست ملی آموزش و پرورش جدید (NEP) را تصویب کرد تا اصلاحات مدرنی را در سیستم آموزشی هند از سطح مدرسه تا کالج انجام دهد. این سیاست مبتنی بر ایدئولوژی تبدیل هند به یک “ابر قدرت دانش جهانی” است. علاوه بر این، با معرفی NEP در سال 2020 بود که وزارت توسعه منابع انسانی به وزارت آموزش تغییر نام داد.
خط مشی آموزش ملی جدید بر پایههای دسترسی، برابری، کیفیت، مقرون به صرفه بودن، و پاسخگویی استوار است. هدف آن این است که آموزش مدرسه و کالج را جامعتر، چند رشتهای و انعطافپذیرتر کند که با دستور کار سال 2020 برای توسعه پایدار مطابقت دارد.
نیاز به یک سیاست آموزشی ملی جدید
تا زمان معرفی سیاست آموزش ملی جدید در سال 2020، مشکلات زیادی در سیستم آموزشی هند وجود داشت. حفظ بر درک مفاهیم بیشتر اولویت داشت. علاوه بر این، وجود هیئت های متعدد یک مسئله بزرگ بود. هر هیئت روشهای یادگیری متفاوتی برای مهارتهای مختلف داشت، و سپس هر دانشآموز باید در آزمون استاندارد هیئت مدیره یکسان شرکت میکرد.
علاوه بر این، در سالهای گذشته، تأکید بیشتری بر یادگیری یا تسلط بر موضوعات سنتی و کمتر بر توسعه مهارتهای حرفهای بود. در سیاست جدید آموزشی، تمام مشکلات و محدودیت های سیستم آموزشی هند مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، این سیاست قصد دارد شکاف بین آموزش حرفه ای و رسمی را پر کند.
اصلاحات در سیستم آموزشی هند پس از استقلال
می توانید جدول زمانی تحولات در سیستم آموزشی هند را در زیر بیابید.
سال
رویداد
1948
اولین کمیسیون، کمیسیون آموزش دانشگاه، تشکیل شد
1952
کمیسیون آموزش متوسطه تشکیل شد
1964-1966
کمیسیون آموزش هند معرفی شد
1968
اولین سیاست ملی آموزش معرفی شد
1986
یک سیاست آموزشی جدید تدوین شد
1992
سیاست آموزشی قبلی اصلاح شد
2005
سیاست آموزشی 1986 دوباره اصلاح شد
2020
سیاست آموزشی ملی جدید (NEP) توسط کابینه تصویب شد
2023-2024
سیاست آموزشی جدید در این سال تحصیلی اجرا شد
20 اصل برتر NEP 2020< /h2>
-
روی شناخت و پرورش توانایی های منحصر به فرد هر دانش آموز برای رشد همه جانبه تمرکز کنید.
-
اولویتبندی سواد پایه و حساب بر پایه کلاس 3.
-
مسیرهای یادگیری انعطاف پذیر به دانش آموزان امکان می دهد مسیرهای تحصیلی و شغلی خود را انتخاب کنند.
-
حذف موانع بین هنر، علوم، برنامه درسی، و فعالیت های فوق برنامه برای یک تجربه یادگیری یکپارچه.
-
آموزش چند رشته ای و کل نگر در سراسر موضوعات برای تقویت یکنواختی دانش.
-
تاکید بر یادگیری مفهومی بیش از حفظ کردن و ارزشیابی بر اساس یک امتحان.
-
ترویج خلاقیت، تفکر انتقادی، اخلاق و ارزشهای انسانی.
-
تشویق به ادغام چندزبانگی و مهارت های ارتباطی.
-
ارزیابی های تکوینی منظم برای حمایت از یادگیری به جای امتحانات پرمخاطره.
-
استفاده از فناوری برای افزایش دسترسی، به ویژه برای دانش آموزان دارای معلولیت، و بهبود برنامه ریزی آموزشی.
-
تعهد به تنوع، برابری، و گنجاندن در همه سیاستهای آموزشی.
-
هم افزایی در برنامه درسی در تمام سطوح آموزشی از دوران کودکی تا آموزش عالی.
-
معلمان در یادگیری نقش اساسی دارند، بنابراین باید تمرکز یکسانی روی استخدام، توسعه حرفهای و محیطهای کاری مثبت وجود داشته باشد.
-
یک چارچوب قانونی که شفافیت و نوآوری را تضمین میکند و در عین حال استقلال و حکومت را تشویق میکند.
-
ترویج پژوهش به عنوان عنصر اساسی آموزش و پیشرفت.
-
بررسی و ارزیابی مستمر توسط کارشناسان برای اطمینان از پیشرفت تحصیلی.
-
پرورش غرور به سیستمهای دانش و میراث فرهنگی متنوع هند.
-
آموزش و پرورش یک خدمت عمومی است و آموزش با کیفیت به عنوان یک حق اساسی برای هر کودک است.
-
سرمایه گذاری قابل توجه در آموزش عمومی و ترویج مشارکت خصوصی بشردوستانه.
-
روی ارزیابیهای منظم دانشآموز تمرکز کنید.
ویژگی های برجسته سیاست آموزشی جدید< /h2>
میتوانید برخی از ویژگیهای برجسته سیاست آموزشی جدید را در زیر بخوانید.
1. تحصیل در مدرسه از سن 3 سالگی در حال حاضر
سیاست آموزشی جدید تحصیلات اجباری را از رده سنی 6-14 سال به 3-18 سال افزایش می دهد. NEP شامل سه سال پیش دبستانی که قبلاً شناسایی نشده بود برای کودکان 3-6 ساله در برنامه درسی مدرسه می باشد. سیستم جدید شامل 12 سال آموزش رسمی و سه سال آموزش انگانوادی/پیش دبستانی خواهد بود.
چارچوب برنامه درسی مدارس 10+2 با ساختار برنامه درسی 5+3+3+4 مربوط به سنین 3-8، 8-11، 11-14، و 14-18 سال، با تاکید جایگزین خواهد شد. در مورد مراقبت و آموزش در دوران اولیه کودکی (ECCE).
2. زبان مادری می تواند وسیله آموزش باشد
NEP بر زبان مادری دانشآموزان بهعنوان وسیلهای برای تدریس تأکید میکند و در عین حال به «فرمول سه زبانه» پایبند است و اطمینان میدهد که هیچ زبانی بر کسی تحمیل نمیشود. NEP صرفاً استفاده از زبان مادری را بهعنوان وسیلهای برای آموزش به جای اجباری کردن آن پیشنهاد میکند.
زبان اصلی، زبان مادری، زبان محلی، یا زبان منطقه ای به عنوان رسانه آموزشی حداقل تا کلاس 5 استفاده می شود، اما ترجیحاً تا کلاس 8 و بالاتر. پس از آن، هر جا که امکان پذیر باشد، زبان محلی یا محلی به عنوان یک زبان آموزش داده می شود.
در 17 سپتامبر، وزیر کشور آمیت شاه مجدداً گفت: «میخواهم روشن کنم که دولت ما معتقد است هیچ کشوری نمیتواند با حذف زبانهای محلی خود توسعه یابد. زبان های محلی بخشی از تاریخ، فرهنگ و سنت های ما هستند. بنابراین، سیاست آموزشی جدید بر آموزش ابتدایی به زبانهای محلی تأکید دارد.»– IANS (منبع)
3. بدون UGC، AICTE، NCTE
کمیسیون آموزش عالی هند (HECI) بهعنوان یک نهاد چتر واحد برای تمام آموزشهای عالی در هند، به استثنای آموزش پزشکی و حقوقی، ایجاد خواهد شد. مقررات، اعتباربخشی و استانداردهای دانشگاهی همگی تحت مجموعه قوانین یکسانی برای مؤسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی خواهند بود.
در 15 سال، دولت وابستگی به کالج را کاهش خواهد داد و یک روش مرحله به مرحله برای ارائه کالجها با خودمختاری درجهبندی شده تشکیل خواهد شد.
4. علم، هنر و تجارت تار می شود
هیچ تمایز رسمی بین هنر و علوم، فعالیتهای درسی و فوق برنامه، یا برنامههای حرفهای و آکادمیک تحت NEP 2020 وجود نخواهد داشت. دانشآموزان میتوانند از میان رشتههای مختلف در سراسر دوره انتخاب کنند. دوره های کارآموزی شامل آموزش حرفه ای می شود که از کلاس ششم آغاز می شود.
5. برنامه FYUP برمیگردد و دیگر ترک تحصیل وجود ندارد
بر اساس NEP، دوره های کارشناسی سه یا چهار سال طول می کشد و گزینه های خروج متعددی را ارائه می دهد. دانشآموزان میتوانند پس از یک سال گواهی، پس از دو سال دیپلم، یا پس از سه سال مدرک لیسانس بگیرند. یک بانک اعتباری دانشگاهی اعتبارات دانشگاهی را به صورت دیجیتال ذخیره می کند و امکان انتقال آنها بین مؤسسات را فراهم می کند. این سیاست اصلاحات اساسی، تضمین یکنواختی، شفافیت و نظارت را توسط یک آژانس ملی واحد در سراسر سیستم آموزشی معرفی میکند.
6. دسترسی مشترک در تمام آموزش های سطح مدرسه
NEP 2020 بر دسترسی همگانی به آموزش مدرسه تمرکز دارد تا از همان ابتدا از رشد کل نگر دانش آموزان اطمینان حاصل کند. بر اساس این سیاست، پیشرفت دانش آموزان و ظرفیت یادگیری آنها به موقع پیگیری می شود. دانش آموزان به روش های مختلف یادگیری مانند روش های تدریس رسمی و غیر رسمی دسترسی خواهند داشت. این سیاست همچنین بیان میکند که دورههای آموزش حرفهای باید از پیش دبستانی تا استاندارد دوازدهم در برنامه درسی گنجانده شود. خط مشی فقط محدود به دانش یا مهارت نیست. همچنین بر گنجاندن مشاوران و مددکاران اجتماعی آموزش دیده در سیستم آموزشی تاکید دارد.
7. سواد پایه و حساب (FLN) برای شروع از کلاس 3
FLN یک مفهوم گسترده است که به توانایی کودک برای خواندن متون اصلی و حل مسائل عددی اساسی مانند جمع و تفریق اشاره دارد. این یک پیش نیاز ضروری و حیاتی برای یادگیری تلقی می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، NEP به ایالت ها دستور داده است تا تا سال 2025 طرحی را در مورد چگونگی اجرا و دستیابی به این در برنامه درسی برای همه دانش آموزان ابتدایی آماده کنند.
8. یادگیری پروژه محور در برنامه درسی مدرسه
این خطمشی بیان میکند که برنامه درسی و آموزشی مدرسه باید با طراحی درسهایی که آنها را با مهارتهای قرن 21 تجهیز میکند، توسعه همهجانبه دانشآموزان را هدف قرار دهد. دانشآموزان باید محتوای درسی کاهشیافته را مطالعه کنند، که بر یادگیری تجربی و تفکر انتقادی تأکید میکند و به دانشآموزان امکان انتخاب موضوعاتی را میدهد که میخواهند مطالعه کنند. علاوه بر این، آموزش حرفهای در کلاس ششم تا هشتم همراه با فرصتهای کارآموزی در دسترس خواهد بود.
9. تلاش برای افزایش نسبت ثبت نام فارغ التحصیلان
در سالهای گذشته، تعداد کمی از دانشجویان تحصیلات عالی را انتخاب کردند. بنابراین، با توجه به این نگرانی، هدف این سیاست گنجاندن حداکثر تعداد دانش آموزان در آموزش عالی، از جمله آموزش حرفه ای است. انتظار میرود نسبت ثبتنام فارغالتحصیلان از 26.3 درصد در سال 2018 تا سال 2035 به 50 درصد افزایش یابد. همچنین، با گزینههای چندگانه خروج در آموزش عالی، انتظار میرود که نرخ ترک تحصیل کاهش یابد.
10. ارائه آموزش آنلاین و از راه دور همتراز با دوره های معمولی
دولت پیش از این اقداماتی را برای همتراز کردن استانداردهای برنامه های آموزش از راه دور با دوره های معمولی انجام داده است. اقداماتی مانند دوره های آنلاین، مخازن دیجیتال، بودجه برای بهبود خدمات و تحقیقات دانشجویی، و شناسایی مبتنی بر اعتبار از MOOCها، در میان سایر موارد باید انجام شود.
11. نوآوری فناوری در آموزش به عنوان پایه NEP
انجمن ملی فناوری آموزشی (NETF)، یک نهاد مستقل، برای ارائه تبادل رایگان ایدههای مرتبط با استفاده از فناوری در ارتقای تجربه دانشگاهی آغاز خواهد شد. انتظار می رود این ادغام فناوری فرآیندهای کلاس را بهبود بخشد، به توسعه حرفه ای معلمان کمک کند و مدیریت برنامه ریزی آموزشی را ساده کند.
12. بین المللی سازی آموزش
یک جنبه مهم NEP 2020 این است که با تشویق مؤسسات به ایجاد همکاری های جهانی با دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی، بین المللی شدن آموزش را ترویج می کند. این به دانشجویان محدود نخواهد شد، برنامه های تبادل اساتید نیز تشویق خواهد شد. در همین حال، هدف این سیاست این است که به دانشگاه های برتر جهان اجازه دهد تا پردیس های خود را در هند باز کنند.
13. افزایش سرمایه گذاری عمومی در آموزش و پرورش
در راستای هدف سیاست آموزشی جدید، مرکز و دولت های ایالتی برای افزایش سرمایه گذاری در آموزش با یکدیگر همکاری خواهند کرد. انتظار می رود همکاری هر دو مجلس در اسرع وقت برای بهبود زیرساخت های آموزشی به 6 درصد تولید ناخالص داخلی در بخش آموزش برسد.
تبیین ساختار 5+3+3+4 سیستم آموزشی جدید
این ساختار بازسازی شده چارچوب آموزشی است که در سیاست آموزشی جدید 2020 معرفی شده است. یادگیری را در چهار مرحله طبقه بندی می کند که در زیر توضیح داده شده است:
-
مرحله پایه: شامل سالهای ابتدایی تحصیل کودک یعنی تا 5 سالگی است. سه سال اول آموزش ابتدایی مبتنی بر یادگیری تعاملی از طریق فعالیت ها و بازی های سرگرم کننده است. پس از آن کلاس های 1 و 2 قرار می گیرند که در آن کودک سواد و اعداد اولیه را کسب می کند.
-
مرحله آماده سازی: از کلاس 3 تا 5 سه سال طول می کشد. یک رویکرد چند وجهی برای یک تجربه یادگیری جامع در این مرحله باید اتخاذ شود. برنامه درسی بر درک و به کارگیری مفاهیم به جای حفظ لفظی تأکید دارد.
-
مرحله میانی: مرحله بین کلاسهای ششم تا هشتم، مرحله میانی است و کودک شما را عمیقتر به موضوع میبرد. این اولین بار است که دانش آموزان با یادگیری پروژه محور آشنا می شوند و در مورد موضوعات به طور مفصل یاد می گیرند.
-
مرحله متوسطه: این بخش پایانی آموزش مدرسه است که شامل پایههای 9 تا 12 است که به عنوان آموزش عالی متوسطه نیز شناخته میشود. دانش آموزان این شانس را دارند که موضوعات مورد نظر خود را انتخاب کرده و آنها را برای مسیرهای شغلی آینده آماده کنند. کودک مهارت ها و شایستگی های دنیای واقعی را خواهد آموخت.
اجرای سیاست آموزشی جدید< /h2>
اجرای NEP 2020 نیازمند تلاشهای هماهنگ گروههای مختلف است که با یکدیگر به روشی سازمانیافته کار میکنند. این خط مشی جدول زمانی، اصول راهنما و روش های اجرای آن را مشخص می کند. بنابراین اجرای آن توسط سازمان های مختلف مدیریت خواهد شد. این شامل اتحادیه ها و دولت های ایالتی، وزارت آموزش و پرورش، ادارات آموزش ایالتی، هیئت های مختلف، NTA، نهادهای نظارتی مدارس و آموزش عالی، مدارس و مؤسسات آموزش عالی (HEI) می شود. این گروه ها از جدول زمانی تعیین شده پیروی خواهند کرد. آنها همچنین برنامه ها را بررسی خواهند کرد تا مطمئن شوند که این خط مشی طبق برنامه اجرا می شود. در حال انجام هماهنگی و همکاری مناسب بین همه دست اندرکاران آموزش است.
مقاله در هندو بیان کرد که جلسه اجرای بازبینی NEO 2020 در ژوئیه 2024 منجر به یک برنامه اقدام 5 ساله شد. دارمندرا پرادان، وزیر آموزش اتحادیه خاطرنشان کرد که NEP تنها در چهار سال پیشرفت چشمگیری داشته است. او بر اهمیت یادگیری به زبان مادری و همه زبانهای هندی تأکید کرد و ایالات و مرکز را تشویق کرد تا به عنوان یک تیم با یکدیگر همکاری کنند تا بهترین شیوهها را در همه جا بکار گیرند.
جلسه بررسی برای اجرای NEP در مورد برنامه اقدام 100 روزه NEP بحث کرد. این طرح شامل پیشرفت در زیرساخت ها، کارهای عمرانی و کلاس های درس هوشمند با فناوری اطلاعات و ارتباطات تحت ساماگرا شیکشا است. NEP همچنین بر راه اندازی Vidya Samiksha Kendras و 200 کانال آموزشی تمرکز دارد.
چالنگها با NEP
چارچوب طراحی شده توسط NEP یک تغییر انقلابی در کل اکوسیستم آموزش عالی هند به ارمغان خواهد آورد، اما دارای محدودیتهایی است که توسط چند محقق مطالعه شده است. اینها عبارتند از:
-
از آنجایی که هدف این سیاست دوبرابر کردن نسبت ثبت نام ناخالص تا سال 2035 است، این امر مستلزم ایجاد یک دانشگاه جدید در هر هفته برای 15 سال آینده است که یک چالش بزرگ است.
-
برای ارائه مؤثر برنامه درسی ارتقا یافته، هند به مجموعه قابل توجهی از معلمان شایسته که با رویکرد آموزشی جدید آشنا هستند، نیاز دارد.
-
بودجه و منابع کافی برای اجرای صحیح مورد نیاز است.
-
از آنجایی که معلمان عموماً فرهنگ انضباطی انضباطی مشترک دارند، داشتن مربیانی با مهارتهای استثنایی که در یک زمینه متخصص باشند و در موضوعات دیگر نیز متبحر باشند دشوار است.
-
گزینههای ورود و خروج چندگانه NEP ممکن است در هند به دلیل جمعیت زیاد دانشآموز با چالشهایی مواجه شوند. این می تواند منجر به دریافت سالانه بالا در آموزش عالی شود. پیشبینی تعداد دانشجویانی که میپیوندند و خارج میشوند برای دانشگاهها دشوار میشود.
سوالات متداول
Q1. سیاست جدید آموزشی چه زمانی اجرا می شود؟
سیاست آموزشی جدید (NEP) در سال 2020 به وجود آمد و در سال تحصیلی 2023-2024 اجرا شد. این شامل به روز رسانی برنامه درسی و تجدید ساختار سیستم نمره بود. تمرکز آن بر پوشاندن مشکلات سیستم آموزشی هند و حذف مفهوم یادگیری غیرمستقیم است. علاوه بر این، به موضوع چند تخته که در سیستم قدیمی وجود داشت، پرداخت.
Q2. آیا بر اساس سیاست جدید آموزش و پرورش، تابلوی دهم حذف شده است؟
طبق سیاست آموزشی جدید 2024 از جلسه 2025-26، دانش آموزان می توانند دو بار در سال برای امتحانات هیئت مدیره 10 و 12 خود حاضر شوند. این کار برای کاهش فشار تحصیلی در بین دانش آموزان انجام می شود. علاوه بر این، دانش آموزان هر سال 10 روز بدون کیف در مدرسه خواهند داشت.
Q3. NEP چگونه به مسائل دسترسی و برابری در آموزش رسیدگی خواهد کرد؟
سیاست آموزشی جدید 2024 بر حوزههای کلیدی مختلفی تمرکز دارد، از جمله دسترسی به آموزش و ترویج برابری در آموزش. برای این منظور استفاده از فناوری و ترویج یادگیری مبتنی بر مهارت را در اولویت قرار داده است. این امر دامنه آموزش را به مناطق دوردست با آموزش آنلاین گسترش می دهد و دسترسی به آموزش را افزایش می دهد.
Q4. NEP چگونه بر آموزش عالی در هند تأثیر خواهد گذاشت؟
ویژگی های مختلفی که توسط NEP بیان شده است درصدد دوبرابر کردن درصد GER در آموزش عالی تا سال 2035 است که هند را به عنوان یک مرکز آموزشی جهانی قرار می دهد. سیاست آموزشی جدید از طریق رویکرد بین رشتهای، گزینههای خروجی متعدد و تشویق بینالمللیسازی، انعطافپذیری را به برنامه درسی میآورد.
Q5. نقش معلمان در اجرای NEP چیست؟
در سطح مدرسه، معلمان باید یک محیط آموزشی سرگرم کننده و مبتنی بر فعالیت ایجاد کنند که به آرامی شکل یادگیری مبتنی بر پروژه را به خود می گیرد. آموزش و ارزشیابی منظم اساتید نیز انجام خواهد شد. معلمان باید طبق NEP 2020 در توسعه برنامه درسی و سیاست گذاری مشارکت داشته باشند.
Q6. چه تأثیر بلندمدتی از NEP بر کیفیت کلی آموزش در هند انتظار می رود؟
هدف بلندمدت سیاستهای آموزشی جدید این است که در 25 سال آینده «امریت کال» هند را به یک مرکز جهانی برای آموزش و نیروی انسانی ماهر تبدیل کند. این بینش ها و تغییرات ارزشمندی را در مورد اشکالات موجود در سیستم آموزشی موجود هند ارائه می دهد. این امر کیفیت آموزش را افزایش میدهد و آموزش را با دنیا همتراز میکند.
Q7. چگونه NEP بر آموزش آنلاین و از راه دور تأثیر می گذارد؟
در سیاست آموزشی جدید سال 2023، تمرکز زیادی بر آموزش آنلاین و از راه دور برای رفع همه موانع و افزایش مشارکت دانشجویان در آموزش عالی وجود دارد. این شامل مطالعات آزمایشی در آموزش آنلاین، تقویت زیرساخت دیجیتال و تقویت پلتفرم های یادگیری آنلاین خواهد بود.
-
روی شناخت و پرورش توانایی های منحصر به فرد هر دانش آموز برای رشد همه جانبه تمرکز کنید.
-
اولویتبندی سواد پایه و حساب بر پایه کلاس 3.
-
مسیرهای یادگیری انعطاف پذیر به دانش آموزان امکان می دهد مسیرهای تحصیلی و شغلی خود را انتخاب کنند.
-
حذف موانع بین هنر، علوم، برنامه درسی، و فعالیت های فوق برنامه برای یک تجربه یادگیری یکپارچه.
-
آموزش چند رشته ای و کل نگر در سراسر موضوعات برای تقویت یکنواختی دانش.
-
تاکید بر یادگیری مفهومی بیش از حفظ کردن و ارزشیابی بر اساس یک امتحان.
-
ترویج خلاقیت، تفکر انتقادی، اخلاق و ارزشهای انسانی.
-
تشویق به ادغام چندزبانگی و مهارت های ارتباطی.
-
ارزیابی های تکوینی منظم برای حمایت از یادگیری به جای امتحانات پرمخاطره.
-
استفاده از فناوری برای افزایش دسترسی، به ویژه برای دانش آموزان دارای معلولیت، و بهبود برنامه ریزی آموزشی.
-
تعهد به تنوع، برابری، و گنجاندن در همه سیاستهای آموزشی.
-
هم افزایی در برنامه درسی در تمام سطوح آموزشی از دوران کودکی تا آموزش عالی.
-
معلمان در یادگیری نقش اساسی دارند، بنابراین باید تمرکز یکسانی روی استخدام، توسعه حرفهای و محیطهای کاری مثبت وجود داشته باشد.
-
یک چارچوب قانونی که شفافیت و نوآوری را تضمین میکند و در عین حال استقلال و حکومت را تشویق میکند.
-
ترویج پژوهش به عنوان عنصر اساسی آموزش و پیشرفت.
-
بررسی و ارزیابی مستمر توسط کارشناسان برای اطمینان از پیشرفت تحصیلی.
-
پرورش غرور به سیستمهای دانش و میراث فرهنگی متنوع هند.
-
آموزش و پرورش یک خدمت عمومی است و آموزش با کیفیت به عنوان یک حق اساسی برای هر کودک است.
-
سرمایه گذاری قابل توجه در آموزش عمومی و ترویج مشارکت خصوصی بشردوستانه.
-
روی ارزیابیهای منظم دانشآموز تمرکز کنید.
ویژگی های برجسته سیاست آموزشی جدید< /h2>
مرحله پایه: شامل سالهای ابتدایی تحصیل کودک یعنی تا 5 سالگی است. سه سال اول آموزش ابتدایی مبتنی بر یادگیری تعاملی از طریق فعالیت ها و بازی های سرگرم کننده است. پس از آن کلاس های 1 و 2 قرار می گیرند که در آن کودک سواد و اعداد اولیه را کسب می کند.
مرحله آماده سازی: از کلاس 3 تا 5 سه سال طول می کشد. یک رویکرد چند وجهی برای یک تجربه یادگیری جامع در این مرحله باید اتخاذ شود. برنامه درسی بر درک و به کارگیری مفاهیم به جای حفظ لفظی تأکید دارد.
مرحله میانی: مرحله بین کلاسهای ششم تا هشتم، مرحله میانی است و کودک شما را عمیقتر به موضوع میبرد. این اولین بار است که دانش آموزان با یادگیری پروژه محور آشنا می شوند و در مورد موضوعات به طور مفصل یاد می گیرند.
مرحله متوسطه: این بخش پایانی آموزش مدرسه است که شامل پایههای 9 تا 12 است که به عنوان آموزش عالی متوسطه نیز شناخته میشود. دانش آموزان این شانس را دارند که موضوعات مورد نظر خود را انتخاب کرده و آنها را برای مسیرهای شغلی آینده آماده کنند. کودک مهارت ها و شایستگی های دنیای واقعی را خواهد آموخت.
از آنجایی که هدف این سیاست دوبرابر کردن نسبت ثبت نام ناخالص تا سال 2035 است، این امر مستلزم ایجاد یک دانشگاه جدید در هر هفته برای 15 سال آینده است که یک چالش بزرگ است.
برای ارائه مؤثر برنامه درسی ارتقا یافته، هند به مجموعه قابل توجهی از معلمان شایسته که با رویکرد آموزشی جدید آشنا هستند، نیاز دارد.
بودجه و منابع کافی برای اجرای صحیح مورد نیاز است.
از آنجایی که معلمان عموماً فرهنگ انضباطی انضباطی مشترک دارند، داشتن مربیانی با مهارتهای استثنایی که در یک زمینه متخصص باشند و در موضوعات دیگر نیز متبحر باشند دشوار است.
گزینههای ورود و خروج چندگانه NEP ممکن است در هند به دلیل جمعیت زیاد دانشآموز با چالشهایی مواجه شوند. این می تواند منجر به دریافت سالانه بالا در آموزش عالی شود. پیشبینی تعداد دانشجویانی که میپیوندند و خارج میشوند برای دانشگاهها دشوار میشود.