Search
Close this search box.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

فهرست مطالب


اگر به‌عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی فعالیت و کسب درآمد می‌کنید، حتما با تعریف مالیات آشنا هستید. مالیات مبلغی است که هر فرد با توجه به درآمد، دارایی یا فعالیت خود موظف است که به دولت پرداخت کند. مبلغ مالیات همواره یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها است و هرساله نرخ جدید آن توسط دولت تعیین می‌شود. سطح درآمدی اشخاص حقیقی و نوع فعالیتی که بنگاه‌ها و اشخاص حقوقی انجام می‌دهند به‌طور مستقیم بر مبلغ مالیات آن‌ها تاثیر دارد.

اما یکی از دغدغه‌های افراد و اصناف مختلف، کاهش مالیات یا به عبارتی کاهش مبلغ مالیات پرداختی است.  متعددی برای کاهش مالیات وجود دارد که بعضی از آن‌ها (از جمله فرار مالیاتی) برخلاف قانون هستند و بیشتر از آن‌که مفید واقع شوند، مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کنند. اما در کنار این روش‌ها،  قانونی برای کاهش مالیات سازمان‌ها و افراد وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا کم‌ترین مبلغ ممکن را برای مالیات پرداخت کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا  کاهش مالیات قانونی را بررسی کنیم.

چگونه مبلغ مالیات خود را کاهش دهیم؟

مختلفی برای کاهش مالیات مشاغل مختلف وجود دارد، اما ابتدا باید بدانیم مالیات به چه مبالغی تعلق می‌گیرد. در سال ۱۴۰۰ مبلغ معافیت مالیاتی مشاغل (صاحبان کسب‌وکار) برابر با ۳۶ میلیون تومان بود که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. از طرفی کارمندان و شاغلین دولتی و غیردولتی اگر درآمدی تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ماهیانه داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند. هرچه درآمد افراد و مشاغل از مقادیر ذکر شده بیشتر شود، مبلغ مالیات آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

اگر شما طبق مبالغ بالا مشمول مالیات هستید، بهتر است با ی که می‌توانید این مالیات را کاهش دهید آشنا شوید. در حالت کلی کاهش مالیات به سادگی ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک و اطلاعات مالی شفاف و پرداخت به موقع مالیات است. اما علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 قانونی کاهش مالیات سازمان‌ها

 قانونی کاهش مالیات سازمان‌ها

در ادامه انواع  قانونی که برای کاهش مبلغ مالیات وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

تسلیم به‌موقع اظهارنامه مالیاتی

هرساله از سوی دولت یک زمان‌بندی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مشخص می‌شود که در آن اصناف و مشاغل باید تمامی جزییات هزینه و درآمد خود را ثبت کنند تا مالیات با توجه به این هزینه و درآمد محاسبه شود.

شاید عجیب به‌نظر برسد اما ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی می‌تواند مبلغ مالیات شما را در سال‌های آتی کاهش دهد و به این شکل می‌توانید مشمول انواع تخفیف‌ها و جوایز مالیاتی شوید. برای ارائه اظهارنامه مالیاتی  مختلفی وجود دارد و اگر خودتان با مسائل مالی آشنایی ندارید و یا هنوز واحد مالی در شرکتتان وجود ندارد، می‌توانید از مشاوران مختلف در این زمینه کمک بگیرید تا اظهارنامه شما بدون مشکل باشد و فرایند ثبت و محاسبه مالیات به‌سرعت طی شود.

ثبت دقیق و کامل تمام هزینه‌ها با جزییات در اظهارنامه

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی، ثبت تمامی جزییات و هزینه‌ها است. به این شکل احتمال اشتباه محاسباتی کاهش پیدا می‌کند و از طرفی اداره مالیات و ممیزان مالیاتی اظهارات شما را راحت‌تر می‌پذیرند و احتمال به‌وجود آمدن مشکل در فرایند محاسبات مالیاتی شما کاهش می‌یابد.

همچنین بهتر است که ریزهزینه‌ها و مبلغ مالیات سال قبل را نیز در اظهارنامه ذکر کنید.

پرداخت به موقع  مالیات؛ شاه‌کلید برای کاهش مالیات

پس از ارائه اظهارنامه نوبت به پرداخت مالیات می‌رسد. پرداخت مالیات به‌موقع و در موعد مقرر مزایای مختلفی دارد، از تخفیف و جایزه خوش‌حسابی تا معافیت مالیات و مالیات نرخ صفر همه از مزایای پرداخت به‌موقع مالیات هستند.

برای مثال اگر ۳ سال متوالی مالیات خود را بدون هیچ اعتراضی در موعد مشخص پرداخت کنید، ۵ درصد از کل مبلغ مالیات سه‌ساله به شما تخفیف مالیاتی داده می‌شود و این مبلغ از مبلغ بدهی مالیاتی شما کسر می‌شود.

همچنین اگر مالیات خود را زودتر از موعد پرداخت کنید نیز مشمول تخفیف روی مالیات می‌شوید.

خوش‌حسابی و دیگر هیچ

همانطور که گفتیم جایزه خوش‌حسابی، که از اسم آن مشخص است، به اصناف و افرادی تعلق می‌گیرد که مالیات خود را بدون هیچ مشکلی سر موعد مقرر پرداخت می‌کنند. این جایزه به‌صورت کسر مالیات است یا به شما برمی‌گردد که در هر دو صورت، به این معنا است که مبلغ کمتری را برای مالیات پرداخت خواهید کرد.

البته این جایزه و خوش‌حسابی را دست کم نگیرید، خوش‌حسابی تا حدی خوب است که حتی ممکن است شما را از پرداخت مالیات در سال‌های بعد معاف کند.

ارائه تمامی ریزفاکتورها و جزییات هزینه‌ها

شاید با خودتان بگویید که فاکتور چندهزارتومانی اهمیتی ندارد و نیازی به ثبت آن نیست، ولی ما به شما می‌گوییم که اشتباه می‌کنید. بهتر است تمامی فاکتورها حتی ریزترین آن‌ها را نیز در جزییات هزینه خود ثبت کنید چراکه تمامی این مبالغ کوچک در کنار هم مبلغ بسیار بزرگی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در مبلغ مالیات شما داشته باشد.

علاوه بر این درج جزییات مالی به ممیزان مالیاتی نشان می‌دهد که در ارائه اطلاعات مالی خود دقیق و صادق هستید و این یک نمره بسیار مثبت است.

محاسبه استهلاک مالیاتی فراموش نشود!

استهلاک مالیاتی موردی است که بسیاری از شرکت‌ها و اصناف فراموش می‌کنند. بگذارید با مثال توضیح دهیم.

فرض کنید که شما تجهیزاتی را برای کار خود خریداری و مبلغ فرضی ۲۰۰ میلیارد تومان را پرداخت می‌کنید. اما این تجهیزات و این هزینه قرار است در سال‌های متمادی برای شما کار کند و با فرض حداقل ۲۰ سال کارکرد هزینه شما به ۲۰ قسمت تبدیل می‌شود. یعنی شما در هزینه سال اول باید مبلغی حدود ۱ میلیارد تومان را به‌عنوان هزینه درج کنید.

علاوه بر این، در سال‌های بعد باید استهلاک تجهیزات را نیز محاسبه و از مبلغ کم کنید و این امر باعث می‌شود که هزینه مالیاتی شما کاهش پیدا کند چراکه تجهیزات ۱۰ ساله قطعا هم‌قیمت تجهیزات نو نیست و ارزش پایین‌تری دارد.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

استفاده از معافیت مالیاتی

یکی از  کاهش مالیات، استفاده از معافیت مالیاتی است.  مختلفی برای مشمول معافیت مالیاتی شدن وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود این روش‌ها را بررسی کنید و از طریق ثبت درخواست رسمی، معافیت مالیاتی خود را بررسی کنید.

برای استفاده از معافیت بهتر است همیشه از جدیدترین قوانین مالیاتی مطلع باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

استفاده از بخشودگی یا تخفیف مالیاتی

بخشودگی مالیاتی تعریفی است که ممکن است به جرائم مالیاتی یا مبلغ مالیات تعلق می‌گیرد. برای برخورداری از بخشودگی مالیاتی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • پرداخت به‌موقع مالیات
  • مشارکت در امور خیریه و سازندگی
  • تنظیم دفاتر مالی با توجه به قوانین مالیاتی کشور

علاوه بر بخشودگی مالیاتی، تخفیف‌های مختلف نیز وجود دارد که در صورت پرداخت مرتب مالیات و رعایت قوانین مشمول استفاده از این تخفیف‌ها می‌شوید.

مالیات با نرخ صفر؛ عدم پرداخت مالیات بدون معافیت دائم

مالیات با نرخ صفر، نوعی از کاهش مالیات است که در آن، اداره امور مالیاتی با توجه به صلاحدید نرخ پرداخت مالیات برخی اصناف را برابر صفر قرار می‌دهد. البته این به‌معنای معافیت مالیاتی نیست و اداره مالیات می‌تواند تحت شرایطی مبلغ مالیات صفر شده را مجددا از اصناف دریافت کند.

برای مثال تعاونی‌های عشایر و روستایی، کشاورزی، دام‌پروری، دانشجویان و دانش‌آموزان، تعاونی‌های کارمندی و … از مواردی هستند که مشمول مالیات با نرخ صفر هستند.

کمک به موسسات خیریه و عام‌المنفعه

یکی از  کارآمد کاهش مالیات، مشارکت در فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه است. اگر برای شما هم سوال است که چگونه مالیات کمتری بدهیم، پیشنهاد ما کمک به موسسات خیریه است. فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیریه علاوه بر ایجاد حس و نیت خوب، می‌توانند تا حد چشم‌گیری مبلغ مالیات را کاهش دهند چراکه تمامی هزینه‌هایی که در این زمینه می‌کنید معاف از مالیات هستند و از مبلغ نهایی مالیات شما حذف می‌شوند.

خانه یا دفترکار؛ مسئله این است!

اگر به دنبال کاهش مالیات خود هستید، می‌توانید منزل خود را به‌عنوان محل کار خود انتخاب کنید. این روش علاوه بر اینکه هزینه‌هایی مانند آب، برق و گاز شما را کاهش می‌دهد، مالیات شما را نیز تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد و حتی می‌توانید از امتیازاتی که برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده‌ است استفاده کنید.

ثبت رقم دقیق مالیات سال قبل

یکی از  موثر در کاهش مبلغ مالیات، ثبت رقم مالیات سال قبل در اظهارنامه است. این موضوع کمک می‌کند تا از بروز مشکلات مختلفی که ممکن است در محاسبه مالیات ایجاد شوند، جلوگیری شود. دقت داشته باشید که این رقم را به‌درستی و بدون هیچ‌گونه تغییری اعلام کنید چراکه در صورت وجود مغایرت بین رقم اعلام شده از سمت شما و رقم واقعی، حساسیت روی پرونده شما بیشتر می‌شود و ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود.

سایر نکات قابل تامل

  • افراد حقیقی می‌توانند برای پرداخت مالیات کمتر یا حتی معافیت مالیاتی، اموال، مستقلات و دارایی خود را بین افراد تحت پوشش خود تقسیم کنند. پیشنهاد ما این است که برای این کار از افراد معتمد خود استفاده کنید.
  • فعالان در زمینه کشاورزی، دامپروری، تولید و معدنی و تعاونی روستایی و عشایری می‌توانند از برخی معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

کدام اصناف معاف از مالیات هستند؟

یکی از  دولت برای افزایش سطح فرهنگی کشور، ایجاد معافیت مالیاتی برای مشاغل و اصناف فعال در حوزه علمی-فرهنگی است. مشاغلی مانند انتشاراتی‌ها، فعالان فرهنگی، مطبوعات، مشاغل هنری و اصناف وابسته به این مشاغل از مواردی هستند که مشمول معافیت مالیاتی یا مالیات با درصد کمتر هستند.

علاوه بر این اصناف و افرادی که در زمینه‌های خیریه، موقوفات، نهادهای اسلامی و … فعالیت و هزینه می‌کنند، این هزینه معاف از مالیات است و از مجموع هزینه‌های محاسباتی کسر می‌شود. یکی دیگر از موارد معافیت مالیاتی، مشاغل و اصنافی هستند که در مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم برخوردار فعالیت می‌کنند. این اصناف تا ۵ سال و گاها با داشتن شرایط تا ۱۰ سال مشمول مالیات نیستند و می‌توانند از این معافیت مالیاتی برای توسعه بیشتر خود استفاده کنند.

کدام شغل‌ها مالیات کمتری دارند؟

در راستای طرح حمایت از تولید و اصناف، واحدهای فعال در زمینه تولیدی می‌توانند مالیات کمتری پرداخت کنند. این کاهش مالیات معمولا حدود ۵ درصد است. البته اگر پرداخت مالیات به‌صورت مرتب و به‌موقع باشد و تمام جزییات به‌دقت و صحت وارد شده باشند، ممکن است این تخفیف مالیاتی تبدیل به جایزه خوش‌حسابی شود و حتی فرد تا چند سال شامل بخشودگی و معافیت مالیاتی شود.

درخواست دمو برای خرید نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم

کارشناسان متخصص سپیدار جهت ارائه مشاوره رایگان خرید نرم افزار سپیدار به شما آماده هستند. لطفا فرم زیر را برای کسب اطلاعات بیشتر تکمیل فرمایید.


Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON