کارپوشه سامانه مودیان چه کاربردی دارد؟
1402-05-08
105 بازدید
ماده 5 و بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور میگوید اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل باید فاکتورهای فروش خود را در سامانه مودیان ثبت کنند. برای این کار، ابتدا باید کارپوشه سامانه مودیان را ایجاد کنند و سپس فاکتور فروش را در آن ثبت کنند. در این مطلب به آشنایی بیشتر با کارپوشه سامانه مودیان و اهمیت آن میپردازیم.
کارپوشه مالیاتی چیست؟
کارپوشه مالیاتی درگاه ارتباطی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی است که اطلاعات مالیاتی و درخواستهای مودیان را مدیریت میکند. برای شروع فعالیت مالیاتی، افراد باید ابتدا کارپوشه مالیاتی خود را ایجاد کنند. تمامی فعالیتهای مالی و مالیاتی در این کارپوشه ذخیره و نگهداری میشود و محاسبه مالیات از این طریق انجام میشود. همچنین، گروههای معاف از مالیات نباید از ثبت نام در سامانه مودیان غافل شوند. فعال بودن کارپوشه به این معناست که شخص مودی شرایط لازم برای پرداخت مالیات را دارد.
نحوه تخصیص کارپوشه به مودیان مالیاتی
از تاریخ یکم فروردین ماه سال 1402، تمام اشخاص حقوقی باید قوانین مودیان را رعایت کنند و در غیر اینصورت ممکن است جرایم مالیاتی به آنها تعلق گیرد. سازمان امور مالیاتی به تمام افرادی که پرونده مالیاتی دارند، به صورت خودکار کارپوشه مالیاتی تخصیص داده است. بنابراین مودیان میتوانند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، به کارپوشه مودیان اختصاصی خود در سامانه مودیان وارد شوند.
در مرحله دوم با انتخاب پرونده مالیاتی و عضویت کارپوشه سامانه مودیان اطلاعات خود را تکمیل نموده تا شناسه یکتای مالیاتی ایجاد شود.
کاربرد اصلی کارپوشه چیست؟
کارپوشه در سامانه مودیان به عنوان ارتباط مودیان با سازمان امور مالیاتی و مشاهده فعالیتهای مالی و مالیاتی استفاده میشود. کاربرد دیگر کارپوشه مالیاتی این است که مودیان میتوانند از طریق کارپوشه، فرآیندهای مالیاتی خود را بررسی کنند و به سازمان ارائه دهند. به عبارت سادهتر کاربرد کارپوشه برقراری ارتباط میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور است.
مراحل اختصاص کارپوشه مالیاتی
- به سایت my.tax.gov.ir مراجعه و در بخش داشبورد مدیریتی كلید عضویت و ایجاد کارپوشه را انتخاب كنید.
- سپس با ورود به كارپوشه از بخش عضویت، شناسه یكتای حافظه مالیاتی را كه یک کد 6 کارکتری است دریافت كنید.
- در کارپوشه باید مشخصات ابزارهای پرداخت، شماره حسابهای بانکی خود را معرفی كنید.
نحوه ارسال صورتحسابها به سامانه مودیان
كلیه اشخاص مكلفند صورتحسابهای خود را بهصورت الكترونیكی صادر و در سامانه مودیان بهصورت الكترونیكی ارسال كنند. اگر صورتحسابها در سامانه مالیاتی بهطور صحیح صادر شده و ارسال شده باشند، صورتحسابها با وضعیت “موفق” در سامانه ثبت میشوند و اگر صورتحسابها دارای خطایی باشند یا به عبارتی دیگر اطلاعاتی كه در صورتحساب آورده شده مغایر با دستورالعمل و ضوابط اعلامی سازمان مالیاتی باشد، با عنوان “خطا دار” مشخص میشود كه مؤدی مالیاتی باید پس از رفع خطا مجدداً آن را به سامانه ارسال كند. شایان ذکر است كه صورتحسابهای موفق تا 30 روز از تاریخ ارسال باید توسط خریدار مورد پذیرش قرار گیرد. در صورت عدم اقدام توسط خریدار این صورتحسابها توسط سامانه مودیان تایید میشوند.
نحوه ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان میتواند به دو روش زیر انجام شود.
روش مستقیم
خرده فروشیها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی نیز هستند. در این روش مؤدی مالیاتی از طریق دستگاه پایانه فروشگاهی كه در کارپوشه خود اطلاعات آن را معرفی كرده است، اقدام به ارسال صورتحسابها می كند. اما بنا به هر دلیلی اگر از پایانههای فروشگاهی استفاده نكند، میتواند از سایر سخت افزارها و نرم افزارها برای ارسال صورتحسابها اقدام كند. در قانون پایانه های فروشگاهی ساختار و نحوه ارسال صورتحساب ها و اطلاعاتی كه در صورتحسابها باید در آنها منظور شود آورده شده است و اگر نرم افزارهایی كه بتوانند این ضوابط و شرایط را رعایت كنند، میتوانند صورتحسابها را به سامانه مودیان ارسال و مودیان مالیاتی از طریق کارپوشه، با سازمان امور مالیاتی در ارتباط دو طرفه باشند. در این روش چون صورتحسابها بهصورت مستقیم و از طریق شركتهای معتمد ارسال نمیشود، روش مستقیم گفته می شود.
روش غیر مستقیم (از طریق شركت های معتمد)
استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیان مالیاتی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورتحسابهای خود را از طریق شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی ارسال کنند و مودیان مالیاتی مکلفند کارمزد (تعرفه) استفاده از خدمات شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی را پرداخت نمایند. شایان ذکر است شركتهای معتمد اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزشهای لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری میکنند. شرکتهای معتمد سه نوع هستند كه شركتهای معتمد نوع یک فقط می توانند اقدام به ارسال صورتحساب ها را انجام دهند.