جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی پیامدهای برنامه‌های آموزش ابتدایی دوران کودکی: یک چشم‌انداز جهانی

بررسی پیامدهای برنامه‌های آموزش ابتدایی دوران کودکی: یک چشم‌انداز جهانی

فهرست مطالب

بررسی پیامدهای برنامه‌های آموزش ابتدایی دوران کودکی: یک چشم‌انداز جهانی

بسیاری از خانواده‌های دارای فرزندان خردسال ممکن است بپرسند، “آموزش دوران کودکی چیست؟” همچنین، “چگونه آموزش در دوران کودکی فرزند من را برای موفقیت آماده می‌کند؟” به با درک کامل اهمیت حیاتی آموزش در دوران کودکی، ابتدا باید تفاوت‌های یادگیری و رشد را که در کودکان «سال‌های اولیه» وجود دارد، و همچنین اهمیت یک برنامه آموزشی جامع و جامع در این دوران را درک کنیم.

آموزش در دوران کودکی چیست؟

اوایل کودکی به دوره بین تولد تا 8 سالگی اشاره دارد که در آن مغز کودک به شدت به محیط حساس است. آموزش در دوران کودکی (ECE) به عنوان آموزش مهد کودک نیز شناخته می شود. همچنین یک دوره مهم در رشد کودک است.

ECE به عنوان یک رشته تحصیلی در دوران روشنگری، به ویژه در کشورهای اروپایی با نرخ باسوادی بالا ظاهر شد.

این در قرن نوزدهم توسعه یافت، زیرا آموزش ابتدایی جهانی در دنیای غرب به یک هنجار تبدیل شد. آموزش در دوران کودکی اکنون به یک موضوع سیاست عمومی تبدیل شده است.

چرا آموزش در دوران کودکی مهم است؟

early childhood education

هدف آموزش در دوران کودکی رشد همه جانبه کودک است. این به طور عمده بر رفاه عاطفی، نیازهای اجتماعی و فیزیکی کودک تمرکز دارد تا پایه ای محکم برای یادگیری مادام العمر ایجاد کند.

1. ساختن مغزهای قوی

آیا می دانستید که بسیاری از رشد مغز در واقع قبل از اینکه شما پنج ساله شوید اتفاق می افتد؟ آموزش در دوران کودکی به کودکان کمک می کند تا مهارت های مهمی مانند تفکر، صحبت کردن، و حل مسئله را بیاموزند و رشد دهند، که می توانند در تمام زندگی خود از آنها استفاده کنند.

2. آماده شدن برای مدرسه

وقتی بچه‌ها برای آموزش در دوران کودکی می‌روند، یاد می‌گیرند که چگونه از روال‌های معمول پیروی کنند، به معلمان خود گوش دهند و با همسرشان کنار بیایند. این کمک می‌کند و زندگی آنها را آسان‌تر می‌کند تا بعداً با مدرسه سازگار شوند.

3. پیدا کردن دوستان و یادگیری با هم

آموزش در دوران کودکی همیشه فقط با کتاب و اعداد نیست. همچنین در مورد دوست یابی، به اشتراک گذاری اسباب بازی ها و بازی هایی است که درس های مهمی در مورد کار گروهی و مهربانی به آنها می آموزد.

برنامه های آموزشی در دوران کودکی چه کاری انجام می دهند؟

هدف اصلی ECE کمک به رشد کودکان برای آینده است. به کودکان خردسال کمک می کند تا چیزهای مهم را یاد بگیرند. به کودکان نحوه شمارش، خواندن، طراحی، رنگ آمیزی و نوشتن آموزش داده می شود. علاوه بر این، آنها به کودکان می آموزند که چگونه با کودکان دیگر به اشتراک بگذارند و بازی کنند. برنامه آموزش در دوران کودکی دارای مربیان و مربیانی است که می توانند به کودکان کمک کنند تا به روش های سرگرم کننده مانند بازی کردن و آموزش موسیقی یاد بگیرند. ECE مکانی است که کودکان شروع به درک دنیای اطراف خود می کنند.

✔️ آموزش در دوران کودکی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را توسعه دهند و خود را از طریق هنر، موسیقی و داستان‌گویی بیان کنند.

✔️ آموزش در دوران کودکی به کودکان کمک می کند اعتماد به نفس و نگرش مثبت نسبت به یادگیری ایجاد کنند.

✔️ برای کمک به کودکان نه تنها در مدرسه، بلکه در مشاغل آینده، زود آماده می شود.

پروژه Abecedarian

پروژه Abecedarian بهترین نمونه شناخته شده از آموزش دوران کودکی است. این یک تحقیق علمی به خوبی کنترل شده بود که مزایای بالقوه آموزش در دوران کودکی را برای کودکان کم درآمد ارزیابی می کرد. چهار گروه از نوزادان متولد شده بین سال های 1972 و 1977 به طور تصادفی در دو گروه مداخله آموزشی اولیه یا گروه کنترل قرار گرفتند.

کودکان خانواده‌های کم‌درآمد از دوران نوزادی تا پنج سالگی از خدمات آموزشی تمام وقت و با کیفیت بالا در مهدکودک برخوردار شدند. هر جوان یک طرح فردی از فعالیت های آموزشی دریافت کرد. فعالیت‌های آموزشی شامل «بازی‌هایی» بود که در برنامه روزانه کودک گنجانده شده بود. بیشتر فعالیت ها با هدف تقویت مهارت های اجتماعی، عاطفی و شناختی با تمرکز بر زبان انجام می شود. پیشرفت کودکان در طول زمان توسط مطالعات بعدی در گروه‌های سنی 12، 15، 21 و 30 سال پیگیری شد. از اینجا یافته‌ها در میان بزرگسالان جوان نشان می‌دهد که برنامه دوران کودکی در اوایل کودکی مزایای قابل توجه و بلندمدتی ارائه می‌دهد.

برنامه آموزش در دوران کودکی پرتهام

پراتام یکی از سازمان‌های غیردولتی بزرگ هند است. در سال 1995 برای ارائه آموزش به کودکان در محله های فقیر نشین بمبئی تاسیس شد.

برنامه آموزش در دوران کودکی پراتهام عمدتاً بر رشد همه جانبه کودکان و آمادگی مدرسه از سنین 3 تا 8 سالگی تمرکز دارد. این کار را می توان با کمک مادران، معلمان مدرسه و داوطلبان جامعه انجام داد. مدل حمایتی آنگانوادی پراتهام رویکرد «آموزش به داخل، دستیابی به کمک» را دارد، با تلاش‌هایی که برای مشارکت دادن کودکان در داخل مؤسسه (انگان‌وادی) و خارج از آن – در خانه و در جامعه انجام می‌شود.

توسعه جامع و آماده سازی برای مدرسه شامل چهار حوزه رشدی است که عبارتند از:

منبع: https://www.pratham.org/programs/education/early-childhood- آموزش/

برنامه های آموزش ابتدایی با کیفیت بالا

هنگام جستجوی برنامه آموزشی دوران کودکی که برای خانواده شما مناسب است، مهم است که اهداف برنامه ECE را از دو جنبه در نظر بگیرید: اینکه چگونه یک برنامه ECE برای برآوردن نیازهای رشد کودک طراحی شده است، و اینکه چگونه برنامه به سال‌های ابتدایی و فراتر از آن سرازیر می‌شود تا دستاوردهای یادگیری اولیه را تقویت و حفظ کند.

اهداف یک برنامه آموزشی دوران کودکی را می توان به چهار موضوع اصلی توسعه تقسیم کرد:

early childhood education

توسعه اجتماعی

“مهد انسجام اجتماعی” در نظر گرفته می شود، یک برنامه آموزشی دوران کودکی در تلاش است تا از درک کودک از خود به عنوان افرادی که در رابطه با دیگران زندگی می کنند حمایت کند. برنامه‌های آموزشی دوران کودکی علاوه بر ارائه مهارت‌های اساسی مانند به اشتراک گذاشتن، استفاده از زبان محترمانه مانند «لطفاً» و «متشکرم» و مشارکت در تلاش‌های مشترک مانند تمیز کردن و پیروی از دستورالعمل‌ها، برنامه‌های آموزشی دوران کودکی این پتانسیل را دارند که به کودکان کمک کنند ببینند. خود به عنوان رهبران برای آینده ای بهتر. یک برنامه آموزشی دوران کودکی که بر القای نگرش ها و ارزش های برابری، صلح و همکاری تمرکز دارد، این باور را در کودکان ایجاد می کند که می توانند تفاوت مثبتی در زندگی دیگران ایجاد کنند.

رشد عاطفی

کودکان در سال‌های اولیه مهارت‌های عاطفی مهمی مانند اعتماد به نفس، تنظیم احساسات، ابراز وجود، احترام به خود و خودباوری مثبت را یاد می‌گیرند. این توانایی ها برای فعالیت های بعدی مانند حل مسئله و ریسک پذیری سالم مورد نیاز است. اندازه‌های کوچک کلاس و تعامل گسترده معلمان به کودکان کمک می‌کند تا این مهارت‌ها را در محیطی بیاموزند که در آن شناخته می‌شوند، از آنها مراقبت می‌کنند و تشویق به تمرین آن‌ها می‌شوند. هنگامی که کودکان دارای یک پایه عاطفی قوی هستند که در آن ارزش خود را به عنوان دوستان، یادگیرندگان و افراد درک می کنند و همچنین به خود و توانایی خود در بیان ایده ها، احساسات خود اعتماد دارند، بهتر برای چالش های پیچیده اجتماعی-عاطفی و تحصیلی آماده می شوند. و نیاز دارد.

رشد فیزیکی

برنامه آموزشی دوران کودکی با رشد کودک در مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف، هماهنگی فیزیکی (هماهنگی دست و چشم، دوچرخه‌سواری، دویدن و غیره) و درک آنها از مهارت‌های سالم مانند شستن دست‌ها، ورزش منظم، همپوشانی دارد. و تغذیه متعادل.

یک برنامه آموزشی دوران کودکی باید این مهارت ها را از طریق بازی آزاد و برنامه ریزی شده، فعالیت های درگیرکننده مانند میزهای حسی، ساختن، نقاشی، نواختن ساز و غیره و بازی های هماهنگ که در آن کودکان دویدن، کشیدن، هل دادن، پریدن و کار کردن را تمرین می کنند، توسعه دهد. با هم در حین تفریح!

رشد فکری و تحصیلی

در حالی که یک برنامه آموزشی در دوران کودکی باید دارای اهداف تحقیق دقیقی برای سواد و حساب باشد، پایه های موفقیت تحصیلی تنها بخشی از رشد فکری کودک در سال های اولیه است.

کودک باید خود را به عنوان یک یادگیرنده توانا ببیند، که بتواند با موضوعات جدیدی دست و پنجه نرم کند که ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسند، و در برابر تسلیم شدن زمانی که یک موضوع یا کار دشوار می شود مقاومت کند. در اینجا، رشد فکری کودک بسیار فراتر از کلاس درس است. دانش‌آموزان با حمایت یک برنامه آموزشی دوران کودکی، تمام دنیا را فرصتی برای یادگیری می‌بینند.

برنامه‌های دوران کودکی که حس کنجکاوی فکری قوی را ترویج می‌کنند و کودکان را به زندگی مشاهدات، تعجب، پرسش و کشف سوق می‌دهند. اغلب شامل یادگیری مبتنی بر بازی یا یادگیری در فضای باز، و تمرکز بر یادگیری خودگردان و برنامه درسی پاسخگو است. این جنبه‌های برنامه آموزشی دوران کودکی به محیط کلاس اجازه می‌دهد تا با علایق کودک درگیر شود و آن را در سفر یادگیری بگنجاند.

مزایای برنامه های آموزشی دوران کودکی در سرتاسر جهان

better grades

کودکانی که در برنامه‌های آموزشی اولیه خوب شرکت می‌کنند، اغلب بعداً در مدرسه بهتر عمل می‌کنند. آنها به احتمال زیاد از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند و به دانشگاه می روند یا شغل خوبی پیدا می کنند.

وقتی کودکان شروع خوبی در آموزش اولیه داشته باشند، احساس شادی و اعتماد به نفس بیشتری می کنند. آنها کمتر در مورد مدرسه احساس استرس یا نگرانی می کنند.

برنامه‌های آموزش اولیه همچنین با فراهم کردن مکانی امن برای یادگیری کودکان در حین کار والدین به خانواده‌ها کمک می‌کند. آنها حمایت و راهنمایی در مورد والدین و رشد کودک ارائه می دهند.

چالش ها چیست و چگونه می توانیم کمک کنیم؟

  1. برنامه‌های ناکافی: – در برخی مکان‌ها، برای هر کودکی که به آن نیاز دارد، برنامه‌های آموزش اولیه کافی وجود ندارد. دولت ها و جوامع می توانند برای ایجاد برنامه های بیشتر و مقرون به صرفه ساختن آنها برای خانواده ها با یکدیگر همکاری کنند.

  2. بهتر ساختن برنامه‌ها:- همچنین می‌توانیم با آموزش خوب معلمان، فراهم کردن منابع و مواد خوب، و گوش دادن به والدین و بچه‌ها در مورد نیازهایشان، روی بهتر کردن برنامه‌های آموزش اولیه کار کنیم.

سوالات متداول

Q1. پیامد یادگیری در آموزش دوران کودکی چیست؟

نتایج یادگیری اولیه توانایی ها، رفتارها و دانشی هستند که کودک باید در هر مرحله از رشد خود نشان دهد. برنامه‌های Head Start از چارچوبی استفاده می‌کنند تا مشخص کنند گروه‌های سنی اولیه کودکی چه چیزهایی را باید در پنج حوزه رشدی از تولد تا پنج سالگی بدانند و انجام دهند.

Q2. پیامدهای دوران کودکی چیست؟

نتایج و پیامدهای فرعی حوزه های مختلفی را شامل می شود که شامل هویت، جامعه، رفاه، یادگیری و ارتباطات می شود. آنها باید هنگام مستندسازی بازی کودکان مورد استفاده قرار گیرند و به تجربیات و فعالیت‌های مختلف در برنامه درسی برای هدایت یادگیری کودکان اضافه شوند.

Q3. برنامه آموزش در دوران کودکی برای چیست؟

هدف ECE ارائه راهبردهایی به کودکان است که به آنها کمک می کند مهارت های عاطفی، اجتماعی و شناختی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یادگیرندگان مادام العمر را توسعه دهند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON