تحلیل اثربخشی برنامه های ضد قلدری در مدارس
خشونت جوانان، از جمله قلدری و سایر رفتارهای خشونت آمیز جدی، توجه اجتماعی و سیاسی را در چند دهه گذشته افزایش داده است. اگرچه رفتار خشونت آمیز در میان جوانان در مدارس در دهه گذشته کاهش یافته است. با این حال، قربانی شدن کودکان توسط سایر کودکان در محیط های مدرسه هنوز یک موضوع اصلی نگران کننده است.
سازمانهای پیشرو جهان مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت، این موضوع را به عنوان یک اولویت در نظر گرفتهاند و بیوقفه برای لغو این موضوع از طریق برنامهها، سیاستها و تلاشهای حمایتی مؤثر تلاش میکنند. بر اساس گزارش های یونیسف، نیمی از نوجوانان جهان خشونت همسالان را در مدرسه و اطراف آن تجربه می کنند. به عنوان مثال، در جامائیکا، قلدری یک مسئله رایج است که در آن از هر 10 کودک، 6 کودک در مدرسه قلدری را تجربه می کنند.
برای هر والدینی، تماشای هر روز کودکاش که از نظر روحی یا جسمی مورد آزار و اذیت قرار میگیرد، تجربهای دلخراش است. برخی از والدین مطمئن نیستند که برای محافظت از فرزندان خود در برابر قلدری از کجا شروع کنند. آنها فکر می کنند درست است که بین بچه ها قرار بگیرند. آیا می توان آن را قلدری نامید؟ چگونه با قلدری مقابله کنیم؟ آنها اغلب نمی دانند چه اقداماتی را برای جلوگیری از قلدری انجام دهند و بنابراین در بسیاری از موارد فرزند خود را از دست می دهند.
لبنان، آفریقای جنوبی، جامائیکا، تانزانیا و سنگال به عنوان 5 کشور برتر با بالاترین نرخ کودک ثبت شده اند. آزار و اذیت و قلدری در مدارس. این تجزیه و تحلیل تلاش می کند تا تأثیر برنامه های ضد قلدری مبتنی بر مدرسه را بررسی کند. با این حال، قبل از آن اجازه دهید به برخی از سوالات حیاتی مانند قلدری چیست؟ اگر کسی مطمئن نیست که فرزندش مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، پس باید به دنبال چه نشانه هایی باشد؟ وقتی کودک با قلدری روبرو می شود اولین کاری که باید انجام داد چیست؟ چگونه از قلدری جلوگیری کنیم؟ اگر فرزندتان دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهد چه باید کرد؟
بیایید همه این سوالات را شفاف کنیم…..
قلدری چیست؟
قلدری را می توان با 3 مورد مشخص شناسایی کرد – قصد، قدرت و تکرار. اگر شخصی قصد دارد از طریق آسیب جسمی یا کلمات و رفتارهای آزاردهنده باعث درد شما شود و این کار را مکرر انجام دهد، می توانید آن را قلدری بنامید. در بیشتر موارد، پسران قلدری فیزیکی و دختران قلدری روانی را تجربه میکنند.
به یاد داشته باشید، قلدری یک الگوی رفتاری است و نه یک فعالیت مجزا که هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد. و علاوه بر این، یک ویژگی خاص برای قلدری وجود دارد. مانند کودکانی که قلدری می کنند، اکثر آنها از خانواده ای مرفه و دارای موقعیت اجتماعی بالاتر و موقعیت قدرت هستند. در حالی که قربانیانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اغلب از جوامع به حاشیه رانده شده و خانواده های فقیر، فاقد قدرت یا موقعیت اجتماعی هستند.
انواع مختلف قلدری چیست؟
آیا می دانید چه نوع فعالیت هایی در چارچوب مفهومی قلدری و خشونت مدرسه وجود دارد؟ خوب، اجازه دهید نوع رفتارها یا فعالیتهایی را که تحت قلدری قرار میگیرند برجسته کنیم.
خشونت فیزیکی: این شامل حملات فیزیکی، دعوای فیزیکی، تنبیه بدنی و تخریب اموال است
خشونت روانی: این شامل آزار کلامی، آزار عاطفی، نادیده گرفتن، طرد اجتماعی و غیره است.
خشونت جنسی: این شامل نظرات و شوخیهای جنسی، تبعیض جنسیتی، لمس جنسی ناخواسته و غیره میشود.
آیا می دانید قلدری هم حضوری و هم آنلاین اتفاق می افتد؟
وقتی شخصی را به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می دهید، به آن زورگویی سایبری می گویند. آزار و اذیت سایبری اغلب از طریق پیام های رسانه های اجتماعی، پیامک/اس ام اس، پیام های فوری، ایمیل و غیره اتفاق می افتد.
آزار و اذیت ذهنی در رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین به همان اندازه دردناک است، همانقدر که قلدری فیزیکی. ممکن است والدین همیشه کارهایی را که فرزندانشان در اینترنت انجام میدهند دنبال نکنند، بنابراین برایشان دشوار است که بدانند فرزندشان تحت تأثیر قرار گرفته است.
آزار سایبری شامل اقدامات زیر است:
-
آزار و اذیت: ارسال مکرر پیام های توهین آمیز
-
شعله ور: بحث های آنلاین التهابی
-
تعاریف: جعل هویت و جعل کردن در اینترنت
-
رد کردن: ارسال اطلاعات ظالمانه برای آسیب رساندن به شهرت شخصی
-
ترول کردن: تحریک و ناراحت کردن مردم برای واکنش
-
Cyberstalking: تهدید مداوم شخصی و ارعاب آنها به صورت آنلاین
اگر کسی مطمئن نیست که فرزندش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، چه نشانه هایی باید جستجو کند؟ class=”ez-toc-section-end”/>
مراقب وضعیت عاطفی فرزندتان باشید. اگر او برای مدت طولانی افسرده باشد یا به طور ناگهانی شروع به خلوت شدن کند، این نشانه نگرانی است. کودکان ممکن است همیشه به صورت کلامی ارتباط برقرار نکنند یا همه چیز را بلافاصله بیان کنند، بنابراین به علائم زیر برای بوییدن مشکل توجه کنید.
-
علامتهای فیزیکی مانند کبودیهای غیرقابل توضیح، خراشیدگی، شکستگی استخوان و غیره.
-
ترس از رفتن به مدرسه، شرکت در رویدادهای مدرسه یا بیرون رفتن برای بازی.
-
مضطرب، وحشت زده، عصبی یا بسیار هوشیار بودن.
-
از دست دادن دوستان و قطع رابطه اجتماعی یا اجتناب از موقعیت های اجتماعی.
-
لباس، وسایل الکترونیکی یا سایر وسایل شخصی در حال نابودی است.
-
اغلب درخواست پول می کنند.
-
نخوابیدن یا اغلب کابوس می بیند.
-
عملکرد تحصیلی پایین.
-
شکایت از سردرد، معده درد یا سایر بیماری های جسمی.
-
معمولاً وقتی صحبت از فعالیتهای آنلاین به میان میآید، مخفی میشوید.
-
مکرراً پرخاشگر یا طغیان خشم میشوید.
-
به طور منظم پس از گذراندن زمان آنلاین افسرده می شوید.
اگر فرزندم با قلدری مواجه شد چه کاری باید انجام دهم؟
بسیاری اوقات، کودکان با قلدری روبرو می شوند و ما به عنوان والدین احساس درماندگی می کنیم که نمی دانیم گام بعدی ما چیست. در این راهنمای ضد قلدری، بیایید فعالیتهایی را که در صورت مواجهه فرزندتان با قلدری باید انجام دهید، برجسته کنیم.
1. با آرامش و بدون قضاوت به صحبت های فرزندانتان گوش دهید
اگر فرزندتان برای اولین بار با شما صحبت می کند، مطمئن شوید که با آرامش و بدون قضاوت به او گوش می دهید. پرخاشگر بودن می تواند فرزند شما را برای به اشتراک گذاشتن حقیقت حادثه مرددتر و ترسناک تر کند.
کودک شما باید بداند که شما مکان امن او هستید تا خودش را باز کند و دردش را به اشتراک بگذارد.
2. به کودک خود اطمینان دهید و همدلی نشان دهید
نمایش همدلی ضروری است. وقتی فرزندتان مورد آزار و اذیت قرار میگیرد و تحت آسیبهای روانی قرار میگیرد، تمام چیزی که او به دنبال آن است این است که کسی را داشته باشد که با او همدردی کند، وضعیت او را درک کند و راهحلهای عملی برای مشکلش به او بدهد.
3. با معلم یا مسئول مدرسه صحبت کنید
شما و فرزندتان مجبور نیستید به تنهایی با قلدری روبرو شوید. می توانید از مسئول مدرسه کمک بگیرید یا شخصاً با معلمان صحبت کنید. بپرسید آیا مدرسه خط مشی قلدری یا منشور رفتاری دارد. این امر در مورد قلدری فیزیکی و آنلاین صدق می کند.
طبق گزارش های یونسکو، بیش از 32 درصد از پسران در مدرسه قلدری را تجربه می کنند، در حالی که این میزان در دختران 28 درصد است.
4. اگر کودک شما حالت عاطفی ناپایدار دارد با روانشناس یا درمانگر ملاقات کنید
اگر احساس میکنید فرزندتان از نظر عاطفی خسته شده است یا وضعیت ذهنی ناپایداری دارد، بهتر است فوراً به یک روانشناس یا درمانگر مراجعه کنید.
برای بدتر شدن بیشتر شرایط به تأخیر نیندازید. مراجعه به پزشک به کودک کمک می کند تا بهبود یابد و همچنین قدرتی برای مقابله با این موقعیت با شجاعت به دست آورد.
5. یک سیستم حمایتی برای فرزند خود باشید
اگر فرزند شما با قلدری مواجه شود، به یک سیستم حمایتی نیاز دارد تا احساس امنیت، درک و توانمندی برای غلبه بر این موقعیت کند.
برنامه های مختلف ضد قلدری در مدارس
برای توقف عمل قلدری، بسیاری از برنامههای ضد قلدری در مدارس توسط انجمن بینالمللی پیشگیری از قلدری (IBPA) آغاز شده است. برخی از برنامه های قابل توجه ضد قلدری در مدارس در زیر مورد بحث قرار گرفته است.
1. KiVa – برنامه آغاز شده در فنلاند
KiVa یک برنامه تحقیقاتی ضد قلدری است که در سراسر کشور در فنلاند اجرا شده است. KiVa از کلمه فنلاندی “Kiusaamista vastaan” گرفته شده است که به معنای “علیه قلدری” است. KiVa دارای واحدهایی است که دانش آموزان 6-9 ساله، 10-12 ساله و 13-16 ساله را هدف قرار می دهد. این برنامه شامل تمرینهای نقشآفرینی، و بازیهای آنلاین و دستورالعملهایی است که به دانشآموزان کمک میکند تا درباره نحوه مداخله برای کاهش قلدری فکر کنند. KiVa همچنین مطالبی را برای معلمان، دانش آموزان و والدین فراهم می کند. KiVa در فهرست برنامههای امیدوارکننده در طرحهای توسعه جوانان سالم و دانشگاه کلرادو، بولدر قرار دارد.
2. برنامه پیشگیری از قلدری اولوئوس (OBPP)
OBPP یک برنامه چند وجهی است که برای کاهش و جلوگیری از قلدری در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان طراحی شده است. این رویکرد دارای اجزایی است که در سطوح مختلف مانند مدرسه، کلاس، سطح فردی و جامعه کار می کنند.
مولفه در سطح مدرسه شامل ارزیابی ماهیت و شیوع قلدری است، و از نظارت کافی بزرگسالان که در آن بزرگسالان در مورد نحوه برقراری ارتباط با دانش آموزان آموزش می بینند، اطمینان حاصل می کند.
مؤلفه کلاس درس شامل تأکید بر تعریف و اجرای قوانین ضد قلدری است. این شامل فعالیت هایی مانند بحث های کلاسی است که هنجار مهربانی را ترویج می کند و ارزش های ضد قلدری را برجسته می کند.
و جزء منفرد به آنها آموزش میدهد که چگونه بزرگسالان میتوانند در هنگام مشاهده قلدری یا زمانی که چیزی مشابه به آنها گزارش میشود، به درستی مداخله کنند. OBPP در هزاران مدرسه در ایالات متحده و همچنین بیش از ده ها کشور در سراسر جهان اجرا شده است. برای اطلاعات بیشتر.
3. مرحله دوم (کمیته برای کودکان)
کمیته برای کودکان رویکردی جامع است که پس از دههها تحقیق و تجربه شکل گرفته است. یادگیری اجتماعی-عاطفی (SML) و پیشگیری از قلدری را ترویج می کند. از مهدکودک تا دانشآموزان کلاس پنجم، برنامه ضد قلدری مرحله دوم به دانشآموزان آموزش میدهد که چگونه با استفاده از مهارتهای اجتماعی-عاطفی خود، قلدری را تشخیص دهند، گزارش دهند و از آن امتناع کنند.
همچنین به معلمان و سایر کارکنان مدرسه می آموزد که چگونه به درستی مداخله کنند.
این برنامه همچنین خانوادهها را تشویق میکند تا در این تلاشها مشارکت کنند.
این برنامه درسی برنامه جذاب و تعاملی است به طوری که به راحتی توجه را جلب می کند و پیام های معناداری را با ساده ترین کلمات ارائه می دهد. به عنوان یک واحد پیشگیری از قلدری، اطمینان حاصل می شود که دانش آموزان، معلمان و والدین ماهیت برنامه را از طریق درس های مهارتی و مبتنی بر ادبیات درک می کنند. برای اطلاعات بیشتر.
4. دوستان
برنامه ضد قلدری “دوستان” در سال 1997 در سوئد آغاز شد. در سال 2014 آنها برای افتتاح دفتری در کلرادو راه اندازی شدند و شروع به کمک به مدارس و باشگاه های ورزشی در آن ایالت کردند.
برخلاف KiVa، Friends از رویکردی در سطح سیستم پیروی میکند و اطلاعاتی در مورد چرایی و چگونگی وقوع قلدری به منظور جلوگیری از آن ارائه میکند. برنامه درسی سالانه توسط گزارش های نظرسنجی تعیین می شود که داده هایی را برای اجرای مداوم ارائه می دهد.
آنها از دادههای نظرسنجی برای شخصیسازی آموزشی که هر سال به مدارس و باشگاههای ورزشی ارائه میکنند استفاده میکنند.
برای اطلاعات بیشتر:
https://friendscolorado.org/what-we-do/how-we-work/
اثربخشی برنامه های ضد قلدری در مدارس
ابتکارات ضد قلدری در سراسر جهان با موفقیت چالشهای هنجارهای اجتماعی، تفاوتهای فرهنگی و محیطهای متنوع مدرسه را برای ایجاد یک محیط آموزشی ایمنتر و فراگیرتر درک کرده است.
1. حوادث قلدری به طور قابل توجهی کاهش یافته است
-
نتایج مبتنی بر شواهد بیشتر: براساس NCES (مرکز ملی آمار آموزش) گزارشها در سال تحصیلی 2021-22، 15 درصد از مدارس متوسطه حوادث قلدری را حداقل یک بار در هفته در محوطه دانشگاه گزارش کردند، در مقایسه با 28 درصد مدارس راهنمایی و 10 درصد مدارس ابتدایی.
برنامههایی مانند KiVa در فنلاند و Friends در سوئد از طریق فعالیتها، نظارت مستمر و حلقههای بازخورد، بهطور قابلتوجهی حوادث قلدری در مدارس را کاهش دادهاند.
-
مدارس مکانی امن و مطمئن برای دانش آموزان بوده اند: مدارسی که برنامه پیشگیری از قلدری Olweus (OBPP) را اجرا می کنند گزارش داده اند که این برنامه باعث کاهش حوادث قلدری و تغییر مثبت محیط مدرسه شده است و آن را به مکانی مناسب تبدیل کرده است. مکانی برای یادگیری کل نگر و رشد سالم.
2. افزایش آگاهی دانش آموزان، والدین، معلمان و کارکنان و گزارش بیشتر در برابر قلدری
-
آموزش و آموزش ضد قلدری: برنامه هایی مانند مرحله دوم به دانش آموزان می آموزد که قلدری را تشخیص دهند و گزارش دهند. همچنین آگاهی مردم را برای انجام اقدامات لازم در صورت نیاز و در صورت نیاز افزایش می دهد.
علاوه بر این، این برنامهها همچنین قربانیان را تشویق میکنند تا در صورت نیاز و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.
-
توانمندسازی دانش آموزان: طبق گزارش ها، 72 درصد از جوانانی که رفتار قلدری را تجربه کرده اند، آن را گزارش کرده اند، در حالی که 28 درصد هرگز به کسی نگفته اند. با این حال، این سناریو با اجرای برنامه های ضد قلدری در حال تغییر است.
برنامه های ضد قلدری قربانیان را تشویق کرده است که موضع بگیرند و خودشان صحبت کنند. اکثر قربانیان از شرم و شرم برای برخورد با چنین مسائلی با قدرت و سازگاری بیرون آمده اند.
3. برنامه ها از قربانیان پشتیبانی می کنند
-
مداخلات هدفمند توسط والدین، معلمان و مسئول مدرسه: این برنامهها شامل مکانیسمهای حمایتی خاصی برای قربانیان قلدری، درک وخامت موقعیت و ارائه منابع لازم برای مقابله و بهبودی به آنها است.
-
مزایای سلامت روان:
قربانیان قلدری در مدارس با برنامههای مؤثر ضد قلدری به دلیل کمک و حمایتی که از معلمان، والدین و کارکنان خود دریافت میکنند، سلامت روانی بهتری را گزارش کردهاند.
4. تغییرات مثبت در رفتار به دلیل ابتکارات ضد قلدری مشاهده شده است
-
تغییرات رفتاری: ابتکاراتی مانند “مدارس دوستانه” در استرالیا و “دوستان” در سوئد منجر به تغییرات رفتاری مثبت در بین دانش آموزان شده است. این امر باعث ترویج همدلی، مهربانی و احترام نسبت به یکدیگر در موسسه شده است.
-
سیستمهای پشتیبانی همتایان: برنامههای ضد قلدری شامل سیستمهای راهنمایی و پشتیبانی همتایان است. این یک کد رفتاری برای همه افراد مؤسسه تنظیم کرد و رفتار مثبت را در بین دانش آموزان تقویت کرد.
5. مشارکت اجتماعی و والدین
-
رویکرد کل نگر به سمت یادگیری را تشویق می کند: برنامه های موثر ضد قلدری
-
آموزش والدین: برنامهها منابع و آموزشهایی را برای والدین فراهم میکنند تا به آنها کمک کند تا قلدری را درک کنند و با آن مقابله کنند، و یک تلاش مشترک برای مبارزه با این مشکل (IBPA) را تقویت میکنند.
6. تأثیر بلندمدت پایدار
-
ارزیابی مداوم برای درک تأثیر آبشاری آن در سطوح چندگانه: برنامههایی مانند KiVa و OBPP از ارزیابیهای مداوم استفاده میکنند تا اطمینان حاصل کنند که همه دستورالعملها دنبال و اجرا میشوند.
این نشان میدهد که آیا تمام تلاشها به درستی به سمت هدف هدایت میشوند و نتایج قابل مشاهده را در واقعیت نشان میدهند.
-
انطباق پذیری: برنامه های ضد قلدری در جایی که به طور مداوم بر اساس بازخورد بهبود می یابند، قابل انطباق هستند. این امر پویایی مدرسه را تغییر می دهد و به حفظ تأثیر برنامه در طول زمان کمک می کند.
غذای آماده
قلدری یک رفتار ضداجتماعی در نظر گرفته میشود و اگر مورد توجه قرار نگیرد، عواقب جدی دارد و بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد. آیا می دانید یک سوم جوانان در سطح جهان در مدرسه قلدری را تجربه می کنند؟ به طور کلی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین عامل اصلی پیش بینی نوجوانان جوان در مدارس و سایر مؤسسات دانشگاهی است.
با این حال، با گذشت زمان، اجرای برنامه های ضد قلدری، رسیدگی به علل ریشه ای قلدری و ایجاد یک محیط مدرسه حمایتی به یک اولویت تبدیل شده است. برنامه های مختلف ضد قلدری با رویکردهای جامع و مبتنی بر شواهد به طور موثر در مدارس سراسر جهان برای ایجاد محیط امن تر، ترویج رفتار مثبت و حمایت از قربانیان قلدری اجرا می شود.
موسسات آموزشی باید مکانی امن برای دانش آموزان صرف نظر از فرهنگ، جنسیت، طبقه، سن و پیشینه اقتصادی آنها باشد. بنابراین مبارزه با قلدری ادامه دارد و تا محو کامل آن از محیط های آموزشی ادامه خواهد داشت.
سوالات متداول
Q1. موفق ترین برنامه ضد قلدری چیست؟
طبق یک گزارش مطالعه توسط دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، KiVa یکی از موثرترین برنامههای ضد قلدری در جهان است.
Q2. کل برنامه ضد قلدری مدرسه چیست؟
رویکرد کلی مدرسه برای مبارزه با قلدری یک ابتکار مشترک و منسجم توسط جامعه مدرسه است که در آن این برنامه به طور استراتژیک با رهبری مدرسه طراحی شده است تا به طور موثر به قلدری پرداخته و آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
Q3. چگونه یک سیاست ضد قلدری بنویسید؟
نوشتن یک خط مشی ضد قلدری شامل چند مرحله مانند
است
-
مرحله 1: قلدری را تعریف کنید
-
مرحله 2: دلایل اصلی قلدری را برای آموزش دانش آموزان بنویسید
-
مرحله 3: جزئیات مربوط به مدرسه خود را در مورد قوانین ایالتی/ملی موجود ارائه دهید
-
مرحله 4: به دانشآموزان اطلاع دهید که چگونه باید یک قلدر را شناسایی کنند و چگونه باید قلدری را گزارش کنند
-
مرحله 5: تصمیم بگیرید که تحقیقات برای قلدری چگونه به نظر می رسد
-
مرحله 6: اقدامات انضباطی علیه قلدری را مشخص کنید
-
مرحله 7: برای قربانیان قلدری پشتیبانی ارائه دهید
آزار و اذیت: ارسال مکرر پیام های توهین آمیز
شعله ور: بحث های آنلاین التهابی
تعاریف: جعل هویت و جعل کردن در اینترنت
رد کردن: ارسال اطلاعات ظالمانه برای آسیب رساندن به شهرت شخصی
ترول کردن: تحریک و ناراحت کردن مردم برای واکنش
Cyberstalking: تهدید مداوم شخصی و ارعاب آنها به صورت آنلاین
علامتهای فیزیکی مانند کبودیهای غیرقابل توضیح، خراشیدگی، شکستگی استخوان و غیره.
ترس از رفتن به مدرسه، شرکت در رویدادهای مدرسه یا بیرون رفتن برای بازی.
مضطرب، وحشت زده، عصبی یا بسیار هوشیار بودن.
از دست دادن دوستان و قطع رابطه اجتماعی یا اجتناب از موقعیت های اجتماعی.
لباس، وسایل الکترونیکی یا سایر وسایل شخصی در حال نابودی است.
اغلب درخواست پول می کنند.
نخوابیدن یا اغلب کابوس می بیند.
عملکرد تحصیلی پایین.
شکایت از سردرد، معده درد یا سایر بیماری های جسمی.
معمولاً وقتی صحبت از فعالیتهای آنلاین به میان میآید، مخفی میشوید.
مکرراً پرخاشگر یا طغیان خشم میشوید.
به طور منظم پس از گذراندن زمان آنلاین افسرده می شوید.
نتایج مبتنی بر شواهد بیشتر: براساس NCES (مرکز ملی آمار آموزش) گزارشها در سال تحصیلی 2021-22، 15 درصد از مدارس متوسطه حوادث قلدری را حداقل یک بار در هفته در محوطه دانشگاه گزارش کردند، در مقایسه با 28 درصد مدارس راهنمایی و 10 درصد مدارس ابتدایی.
برنامههایی مانند KiVa در فنلاند و Friends در سوئد از طریق فعالیتها، نظارت مستمر و حلقههای بازخورد، بهطور قابلتوجهی حوادث قلدری در مدارس را کاهش دادهاند.
مدارس مکانی امن و مطمئن برای دانش آموزان بوده اند: مدارسی که برنامه پیشگیری از قلدری Olweus (OBPP) را اجرا می کنند گزارش داده اند که این برنامه باعث کاهش حوادث قلدری و تغییر مثبت محیط مدرسه شده است و آن را به مکانی مناسب تبدیل کرده است. مکانی برای یادگیری کل نگر و رشد سالم.
آموزش و آموزش ضد قلدری: برنامه هایی مانند مرحله دوم به دانش آموزان می آموزد که قلدری را تشخیص دهند و گزارش دهند. همچنین آگاهی مردم را برای انجام اقدامات لازم در صورت نیاز و در صورت نیاز افزایش می دهد.
علاوه بر این، این برنامهها همچنین قربانیان را تشویق میکنند تا در صورت نیاز و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.
توانمندسازی دانش آموزان: طبق گزارش ها، 72 درصد از جوانانی که رفتار قلدری را تجربه کرده اند، آن را گزارش کرده اند، در حالی که 28 درصد هرگز به کسی نگفته اند. با این حال، این سناریو با اجرای برنامه های ضد قلدری در حال تغییر است.
برنامه های ضد قلدری قربانیان را تشویق کرده است که موضع بگیرند و خودشان صحبت کنند. اکثر قربانیان از شرم و شرم برای برخورد با چنین مسائلی با قدرت و سازگاری بیرون آمده اند.
مداخلات هدفمند توسط والدین، معلمان و مسئول مدرسه: این برنامهها شامل مکانیسمهای حمایتی خاصی برای قربانیان قلدری، درک وخامت موقعیت و ارائه منابع لازم برای مقابله و بهبودی به آنها است.
مزایای سلامت روان:
قربانیان قلدری در مدارس با برنامههای مؤثر ضد قلدری به دلیل کمک و حمایتی که از معلمان، والدین و کارکنان خود دریافت میکنند، سلامت روانی بهتری را گزارش کردهاند.
تغییرات رفتاری: ابتکاراتی مانند “مدارس دوستانه” در استرالیا و “دوستان” در سوئد منجر به تغییرات رفتاری مثبت در بین دانش آموزان شده است. این امر باعث ترویج همدلی، مهربانی و احترام نسبت به یکدیگر در موسسه شده است.
سیستمهای پشتیبانی همتایان: برنامههای ضد قلدری شامل سیستمهای راهنمایی و پشتیبانی همتایان است. این یک کد رفتاری برای همه افراد مؤسسه تنظیم کرد و رفتار مثبت را در بین دانش آموزان تقویت کرد.
رویکرد کل نگر به سمت یادگیری را تشویق می کند: برنامه های موثر ضد قلدری
آموزش والدین: برنامهها منابع و آموزشهایی را برای والدین فراهم میکنند تا به آنها کمک کند تا قلدری را درک کنند و با آن مقابله کنند، و یک تلاش مشترک برای مبارزه با این مشکل (IBPA) را تقویت میکنند.
ارزیابی مداوم برای درک تأثیر آبشاری آن در سطوح چندگانه: برنامههایی مانند KiVa و OBPP از ارزیابیهای مداوم استفاده میکنند تا اطمینان حاصل کنند که همه دستورالعملها دنبال و اجرا میشوند.
این نشان میدهد که آیا تمام تلاشها به درستی به سمت هدف هدایت میشوند و نتایج قابل مشاهده را در واقعیت نشان میدهند.
انطباق پذیری: برنامه های ضد قلدری در جایی که به طور مداوم بر اساس بازخورد بهبود می یابند، قابل انطباق هستند. این امر پویایی مدرسه را تغییر می دهد و به حفظ تأثیر برنامه در طول زمان کمک می کند.
مرحله 1: قلدری را تعریف کنید
مرحله 2: دلایل اصلی قلدری را برای آموزش دانش آموزان بنویسید
مرحله 3: جزئیات مربوط به مدرسه خود را در مورد قوانین ایالتی/ملی موجود ارائه دهید
مرحله 4: به دانشآموزان اطلاع دهید که چگونه باید یک قلدر را شناسایی کنند و چگونه باید قلدری را گزارش کنند
مرحله 5: تصمیم بگیرید که تحقیقات برای قلدری چگونه به نظر می رسد
مرحله 6: اقدامات انضباطی علیه قلدری را مشخص کنید
مرحله 7: برای قربانیان قلدری پشتیبانی ارائه دهید