نقش فناوری در آموزش عالی مدرن
ارتباط فناوری در آموزش
حتی قبل از همهگیری، بخش آموزش یکی از بارورترین بخشها برای نوآوری با استفاده از فناوری در نظر گرفته میشد. به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که فناوری می تواند به آنچه ذهن انسان تصور می کند دست یابد.
آینده سیستم آموزشی ما امروز به شدت به این واقعیت متکی است که فناوری آن را به جلو می برد و تضمین می کند که دانش آموزانی که مایل به تحصیل هستند هرگز از این فرصت محروم نخواهند شد و فقط به دلیل موانع مکانی یا مالی است. آموزش عالی جزء بسیار ارزشمند سیستم آموزشی هند است. شما می توانید آن را به عنوان مرحله ای که دانش آموزان بیشتر درک می کنند درک کنید. بخش قابل توجهی از تحصیلات آنها به مدرسه عالی آنها متکی است. متأسفانه، میلیونها نفر هستند که مستحق این فرصت هستند، اما صرفاً به دلیل محدودیتهای مالی یا عدم دسترسی به آموزش با کیفیت از آنها محروم شدهاند.
در نتیجه، عدم توزیع برابر این منبع ارزشمند وجود دارد. برعکس، فناوری توانسته این ضرر را تا حدی جبران کند. این امکان را به دانش آموزان و معلمان داده است تا در یکی از نوآورانه ترین ساختارها گرد هم آیند و تعامل داشته باشند. این روشهای یادگیری ما را از طریق رسانههای مختلف، از کلاسهای آنلاین گرفته تا کلاسهای آفلاین به فرمت کلاس آنلاین تغییر داده است.
برنامه درسی دانشگاهی، تعاملات روزانه، فعالیتها و آموزش ارزشی ما، همگی میتوانند با حضور پشتیبانی فنی قوی به ما منتقل شوند. علاوه بر این، فناوری روشها و رسانههای یادگیری ما را شخصیسازی کرده است. ما به راحتی قادر به انتخاب از بین مجموعه ای از دوره های موجود به صورت آنلاین از آسایش خانه خود هستیم. ما از دسترسی به این دوره های ستودنی از برخی از معتبرترین موسسات در سراسر جهان بهره مندیم.
هنگامی که فناوری با آموزش تعامل داشت
در اینجا برخی از تأثیرگذارترین روشهایی وجود دارد که از طریق آنها فناوری با آموزش تعامل داشته است و دسترسی به فرصتهای فراوانی را برای ما ممکن میسازد.
1. آفلاین به کلاس های آنلاین
نوآوری های تکنولوژیکی این امکان را برای ما فراهم کرده است که کلاس های درس آفلاین را صرف نظر از مرزهای جغرافیایی به حالت آنلاین تغییر دهیم. همه گیری کووید یک مثال کلاسیک است که تعاملات و ارتباطات یکپارچه مفاهیم را از طریق پلتفرم هایی مانند G-Meet یا Microsoft Teams توضیح می دهد و توجیه می کند. نحوه ارتباط بسیار راحتتر است و تصمیمگیری سریعتر است.
2. قابلیت اتصال از طریق فناوری
بهبود یافته است
جهانی که ما در آن زندگی می کنیم دیگر تک قطبی نیست. این یک دنیای چند قطبی است که در آن هر کشور برشی از قدرت را به اشتراک می گذارد و ما را به یکدیگر وابسته می کند. این امکان را برای ما فراهم میکند تا با دانشآموزانی که در خارج از کشور زندگی میکنند ارتباط برقرار کنیم و سجاف جلویی و سیستم آموزشی خود را بیاموزیم. ترکیبی از این ارزش ها برای درک اینکه چگونه الگوی آموزشی در سراسر مرزهای بین المللی متفاوت است و چه ویژگی هایی باید از آنها تلقین شود، مهم است. این امر از طریق تعاملات مجازی و ملاقات هایی که دانش آموزان و معلمان به تبادل ایده می پردازند امکان پذیر است. علاوه بر این، می توانید با افراد مختلف همکاری کنید و ایده ها، منابع و نظرات خود را در ازای یک تجربه یادگیری جدید به اشتراک بگذارید. نقش فناوری در آموزش عالی مدرن قابل مشاهده است.
3. شخصی سازی آموزش
تکنولوژی ما را با فراجهت آشنا کرده است – نوآوری که سیستم آموزشی را متحول کرده است. میتواند تجربیات یادگیری سفارشیسازیشدهای را ارائه دهد که بهطور ویژه برای پاسخگویی به نیازها، سرعت یادگیری و روشهای یادگیری ترجیحی ما تنظیم شدهاند. علاوه بر این، محتوای آموزشی را میتوان با عناصر تعاملی مانند مدلهای سه بعدی، تجربیات بازیسازیشده و سناریوهای تعاملی افزایش داد و یادگیری را جذابتر و فراگیرتر کرد. یک رابط کاربر پسند تجربه کلی ما را از یادگیری و درک مفاهیم جدید، صرف نظر از اینکه چقدر پیچیده باشند، افزایش داده است.
4. توسعه مهارت
تعامل بین فناوری و آموزش باعث شده است که افراد در محیطهای شبیهسازیشده با هم تعامل داشته باشند، جایی که سناریوهای شغلی در دنیای واقعی بهخصوص برای ارائه آموزشهای حرفهای ساخته میشوند. این شامل رویههای پزشکی پیچیده برای متخصصان پزشکی مشتاق، در کنار آزمایشهای عملی در زمینههای مختلف برای مهندسین مشتاق است. چنین تجربه ای برای دانش آموزان دبیرستانی نیز در دسترس است که می توانند به راحتی از طریق مدل های سه بعدی برای موضوعات پیچیده ای مانند فیزیک و شیمی یاد بگیرند. تنها هدف از این ادغام این است که اطمینان حاصل شود که آنها با سرگرمی یاد می گیرند. بسیاری از روندها و نوآوری ها آینده آموزش عالی را شکل می دهند.
5. قابلیت دسترسی
معلمان میتوانند از طریق تمرینهای تعاملی و آزمونهای آنلاین بازخورد عملکردی فوری به دانشآموزان بدهند. با ردیابی رشد دانشآموز، تجزیه و تحلیل یادگیری میتواند بینشهای مبتنی بر دادهها را برای بهبود روشهای تدریس و نتایج دانشآموز ارائه دهد. در نتیجه، نه تنها یک تعامل یکپارچه بین دانشآموزان و معلمان وجود دارد، بلکه یک فرآیند یادگیری بسیار سریع است که در آن هیچ محدودیتی برای کاوش وجود ندارد.
تکنولوژی و آموزش: آیا می تواند نگرانی ها را افزایش دهد؟
فناوری و آموزش دو تن از پویاترین ستون های رشد برای اقتصاد و منابع انسانی ما هستند. وقتی هر دو صنعت در کنار هم قرار می گیرند فوق العاده قدرتمند است. با این حال، طبیعی است که مردم نگران تغییراتی باشند که ممکن است ایجاد کنند. وقتی وابستگی بیش از حد به فناوری وجود دارد، هدف و جوهر واقعی آموزش را از بین می برد. اتکای بیش از حد به میانبرها و استفاده زیاد از ابزارهایی که هوش مصنوعی معرفی می کند وجود دارد.
دانشآموزان ممکن است آموختههای تحصیلی خود را بدیهی بدانند و فکر کنند که همیشه پشتیبان برای یادگیری وجود دارد. همچنین برخی از پیامدهای جدی مانند سوء استفاده از کمک های فنی برای منافع شخصی وجود دارد. اغلب، چنین مواردی به دلیل دخالت بیش از حد فناوری در زندگی روزمره ما رخ می دهد.
در حالی که فناوری مزایای متعددی را ارائه می دهد، در واقع هرگز نمی تواند به طور کامل جوهر واقعی آموزش را جایگزین کند. سفر آموزش تعادلی بین تکنولوژی و دخالت انسان است. تعاملی که بین دانشآموزان و معلمان آنها صورت میگیرد، ارگانیک است و در مقایسه با مداخله فناوری، تأثیر قویتری بر جای میگذارد.
این کاملاً به مؤسسات و میزان تمایل آنها به اجازه دادن به دانش آموزان خود در معرض دنیای فناوری بستگی دارد. آنها باید از هر دو مزایا و معایب آگاه باشند. آنها باید از محدودیتی که دانشآموزانشان در معرض این نوآوریها قرار میگیرند و در صورت مشارکت چه عواقب احتمالی خواهد داشت آگاه باشند.
علاوه بر این، دانش آموزان باید از اتکای خود به فناوری نیز آگاه شوند. باید درک منطقی از این که آنها چقدر از این موضوع به نفع خود استفاده می کنند و اینکه آیا از نظر اخلاقی درست است یا خیر، وجود داشته باشد. این برای آنها برای تصمیم گیری آگاهانه مهم است. آنها باید بدانند که فناوری فقط می تواند به آنها کمک کند، اما این کار سخت آنها است که در نهایت به آنها کمک می کند تا موفق شوند.
نتیجه گیری: کلمات نهایی
روشی که این انقلاب دیجیتالی راه خود را به زندگی ما رسانده است، آموزش و همچنین سایر نیازهای متفرقه را برای ما آسان می کند، که کاملاً قابل ستایش است و به ما این اطمینان را می دهد که سال های آینده همیشه خواهند بود. اطمینان حاصل کنید که هیچ دانش آموز شایسته ای فرصتی را صرفاً به دلیل شرایط نامطلوب خود رها نمی کند.
سوالات متداول
Q.1 فناوری تا چه حد برای آموزش عالی مفید است؟
وسعت خاصی وجود ندارد، با این حال، به نیازهای شما و پارامترهایی که از فناوری به نفع خود استفاده می کنید بستگی دارد. تا زمانی که از فناوری استفاده میکنید تا اهداف آموزشی و ارتباطات خود را کمی آسانتر کنید، مفید خواهد بود، با این حال، اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، ممکن است بر خلاف منافع شما باشد.
س.2 آیا فناوری آینده آموزش کشور ما است؟
در این مرحله، میتوانیم شاهد افزایش وابستگی مردم به فناوری باشیم. نیاز دائمی به برنامهها و نرمافزارهای جدیدتر وجود دارد که بتواند مفاهیم را آسانتر کند تا دانشآموزان در درک آنها دچار شکست نشوند. پس از مشخص شدن این موضوع، آنها قادر خواهند بود تا بدون مشکل پیش بروند. در نتیجه، وابستگی افزایش مییابد و ممکن است به دلیل نیاز به یافتن راهحلهای سریع برای هر مشکلی که امروز با آن مواجه میشویم، تا حد زیادی ثابت بماند.
Q.3 آیا استفاده از این فناوری برای دانش آموزان ایمن است؟
ایمنی فناوری به نحوه تحویل آن به دانش آموزان برای استفاده بستگی دارد. وقتی معلمان و والدینی وجود داشته باشند که مراقب استفاده از فناوری یا هر ابزاری از این قبیل باشند که توسط دانش آموزان استفاده می شود، شانس کمتری برای حواس پرتی های غیر ضروری وجود دارد.
س.4 پنج مزیت اصلی فناوری وقتی صنعت آموزش را تحت تأثیر قرار می دهد چیست؟
در اینجا پنج مزیت برتر فناوری در ترکیب با بخش آموزش آورده شده است
-
تجربه یادگیری پیشرفته
-
دسترسی و انعطاف پذیری افزایش یافته
-
ارتباط و همکاری دانشجویان بهبود یافته
-
فرآیندهای اداری کارآمد
-
اطلاعات مبتنی بر داده و یادگیری شخصی
Q.5 آیا فناوری واقعاً در آموزش مفید است؟
مشاهده و مطالعه شده است که فناوری در آموزش علاوه بر افزایش انگیزه دانشآموزان برای یادگیری مفاهیم جدید و سادهسازی مفاهیم سخت، یادگیری، درک و پیشرفت دانشآموزان را افزایش میدهد.