جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه سیاست های آموزشی نروژ برابری و شمول را ترویج می کند

چگونه سیاست های آموزشی نروژ برابری و شمول را ترویج می کند

فهرست مطالب

چگونه سیاست های آموزشی نروژ برابری و شمول را ترویج می کند

«شمول کردن موضوع صحت سیاسی نیست. این کلید رشد است.» – جسی جکسون (فعال)

نروژ، مکانی که یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن شفق شمالی محسوب می‌شود، تجربه‌ای مادام‌العمر را ارائه می‌دهد که حداقل یک بار باید داشته باشید. شما همچنین می توانید خرس های قطبی را در آنجا ببینید. آنها معمولا در خیابان های اسلو دیده نمی شوند، اما رفتن به سوی سوالبارد دوردست می تواند داستان متفاوتی باشد. اگر چیزهای شگفت انگیز بیشتری را بشماریم، این فهرست می تواند بی پایان ادامه یابد، اما نروژ به خاطر سیاست های آموزشی عالی خود که برابری و شمول را ترویج می کند نیز شناخته شده است. طبق تحقیقات گیت، در نروژ، تقریباً 100٪ دانش آموزان در مدارس دولتی ثبت نام می کنند و دسترسی برابر به آموزش را برای همه تضمین می کند. برنامه درسی در سراسر کشور استاندارد شده است و یک تجربه یادگیری یکسان ایجاد می کند. قابل ذکر است که نمرات تا کلاس هشتم (حدود 13 سالگی) معرفی نمی شوند، که به جلوگیری از فشار تحصیلی زودهنگام کمک می کند و محیطی فراگیرتر را ترویج می کند. علاوه بر این، نروژ تنها در سال 2003 شروع به گروه بندی دانش آموزان بر اساس توانایی یا نمره کرد و این روش نسبتاً جدید است.

تخصص در موضوعات فقط در دو سال آخر دبیرستان (سنین 18 تا 19 سال) اتفاق می‌افتد و به همه دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که قبل از تمرکز بر حوزه‌های خاص، آموزش گسترده‌ای دریافت کنند.

این خط‌مشی‌ها به طور جمعی از برابری و شمول با ارائه آموزش مداوم و در دسترس برای همه دانش‌آموزان حمایت می‌کنند. در این وبلاگ، بررسی خواهیم کرد که چگونه سیاست‌های آموزشی نروژ برابری و شمول را ترویج می‌کند.

آموزش در دوران کودکی: ایجاد پایه های قوی

نروژ اهمیت زیادی برای آموزش در دوران کودکی قائل است. مهدکودک‌های آن‌ها باکیفیت است و در دسترس همه کودکان، صرف‌نظر از درآمد خانواده‌شان است. این شروع اولیه به هر کودکی یک پایه محکم برای سفر یادگیری خود می دهد.

مطالعه ای توسط کالج بوستون نشان داده است که برنامه جهانی آموزش دوران کودکی نروژ، که برای همه کودکان از یک سالگی در دسترس است، بیشتر از نوزادان مفید است. این به کاهش شکاف بین فقیر و غنی کمک می کند.

این مطالعه که بر روی 62000 کودک در نروژ انجام شد، نشان داد که مراقبت موثر در سال‌های اولیه رشد زبانی کودکان را در سطح درآمد افزایش می‌دهد. به طور خاص:

  • این تحقیق نشان داد که فرزندان مشتریان کم‌درآمد که در این برنامه‌ها شرکت کردند، پیشرفت‌هایی در رشد زبان خود تجربه کردند.

  • در سن سه سالگی، شکاف زبانی بین کودکان کم درآمد و پردرآمد به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

  • بزرگترین پیشرفت ها در مناطق کم درآمد با حضور بیشتر در مراکز دوران کودکی مشاهده شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه آموزش اولیه می‌تواند فرصت‌های برابر بیشتری را برای همه کودکان ایجاد کند.

کلاس های فراگیر: جشن تفاوت ها

نروژ در ایجاد کلاس های درس فراگیر پیشرو است. مدارس به گونه ای طراحی شده اند که از دانش آموزانی با توانایی ها، پیشینه ها و سبک های یادگیری متفاوت استقبال کنند. معلمان برای حمایت از نیازهای هر کودک آموزش دیده اند، و تمرکز زیادی بر ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و قابل قبول وجود دارد.

برای اینکه شمول در مدارس به طور موثر عمل کند، برای همه افراد درگیر مهم است که درک مشترکی از معنای شمول داشته باشند. کارشناسان مختلف توضیحات مختلفی برای گنجاندن دارند. به طور کلی، شمول شامل ارائه آموزش و پشتیبانی با کیفیت بالا برای همه دانش‌آموزان در کلاس‌های معمولی است که به آنها کمک می‌کند در برنامه درسی اصلی موفق شوند.

در نروژ، شمول اغلب به معنای ادغام دانش آموزان با نیازهای آموزشی ویژه در مدارس محلی و کلاس های درس عادی است. برخی از تعاریف نیز بر ارزش هایی مانند تعلق، مشارکت برابر، و مسئولیت های مشترک تمرکز دارند.

اجرای این آرمان های فراگیر برای حقوق بشر، برابری و عدالت اجتماعی حیاتی است. با این حال، چالش‌هایی مانند حصول اطمینان از داشتن مهارت‌های مناسب، تقویت همکاری و ترکیب مؤثر آموزش ویژه و منظم، ممکن است پیش بیاید. – منبع

تمرکز بر رفاه: بیشتر از دانشگاهیان

نروژ می‌داند که رفاه کودک به اندازه موفقیت تحصیلی آنها مهم است. مدارس فعالیت بدنی، تغذیه سالم و حمایت عاطفی را در اولویت قرار می دهند. این رویکرد جامع به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا هم در داخل و هم در خارج از کلاس پیشرفت کنند.

در 30 نوامبر 2022، نروژ و یونسکو تعهد خود را برای ترویج آموزش برای سلامت و رفاه تجدید کردند. آنها یک الحاقیه به قرارداد موجود خود امضا کردند که شامل کمک مالی اضافی به مبلغ 20 میلیون NOK (حدود 2 میلیون دلار آمریکا) برای سال های 2022-2023 است. این حمایت تلاش‌های جهانی یونسکو برای بهبود آموزش مرتبط با سلامت و رفاه را افزایش می‌دهد.

تربیت معلم: سرمایه گذاری در آینده

نروژ سرمایه گذاری زیادی در آموزش معلمان انجام می دهد. معلمان متخصصان بسیار ماهر هستند که برای مقابله با چالش های آموزش مدرن مجهز هستند. این بدان معنی است که دانش آموزان بهترین آموزش و پشتیبانی ممکن را دریافت می کنند.

سیاست آموزش معلمان در نروژ، به ویژه پس از شروع اولین نتایج PISA در سال 2000، نگرانی را به خود جلب کرد. همتایان خود در سایر کشورهای عضو OECD. مشکلات عملکرد دوباره در دور دوم نتایج PISA تاکید شد.

یکی از مسائل مهم شناسایی شده ضعف سیستم آموزشی معلمان بود. منتقدان به چند چالش اشاره کردند:

  • رویکرد تدریس عمومی: آماده‌سازی معلم نروژی بر اساس یک مدل عمومی است، که در آن معلمان برای تدریس همه موضوعات در تمام سطوح پایه آموزش می‌بینند. این سیستم که به عنوان allmenlærer یا “معلم همه” شناخته می شود، به عنوان یک مشکل تلقی می شد.

  • کیفیت متنوع آموزش: کیفیت و اندازه برنامه‌های آماده‌سازی معلم در سراسر کشور بسیار متفاوت بود که منجر به ناهماهنگی در آموزش معلمان شد.

این عوامل به نگرانی‌ها در مورد اثربخشی آموزش نروژی و نیاز به بهبود در آموزش معلمان کمک کردند.

توانمندسازی دانش آموزان: ما برای ملت خود در آموزش صحبت می کنیم

دانش‌آموزان نروژی منفعل نیستند، بلکه نسبت به آنچه به آنها آموزش داده می‌شود، نظر دارند. از مشارکت دانش آموز در فرآیندهای تصمیم گیری پشتیبانی می کند. جوانان احساس می کنند که مالک سیستم مدرسه هستند.

نروژ اولین بازرس کودکان خود را در سال 1981 تأسیس کرد و به یک پیشگام در حمایت از حقوق کودکان تبدیل شد. از آن زمان، بسیاری از کشورهای OECD نقش های مشابهی را تعیین کرده اند.

در اروپا، شبکه اروپایی مدافعان کودکان (ENOC) در سال 1997 برای ترویج و حمایت از حقوق کودکان ایجاد شد.

در حال حاضر، تقریباً همه کشورهای عضو OECD دارای یک مقام یا مؤسسه جداگانه برای رسیدگی به مسائل مربوط به کودکان و جوانان هستند. >

یادگیری مادام العمر: یک سفر مستمر

آموزش برای نروژی‌ها فرآیندی نیست که با ترک تحصیل متوقف شود، بلکه بیشتر به عنوان فرآیندی در طول زندگی فرد ادامه می‌یابد. همچنین فرصت‌های خوبی برای ارتقاء درجه بزرگسالان و توسعه مهارت‌های مختلف فراهم می‌کند.

در نتیجه، ادامه تحصیل و آموزش برای مادام العمر ایده های کلیدی سیاست آموزشی نروژ بر اساس کمیسیون اروپا، OECD و سایر ساختارهای فراملی است. همچنین به دنبال ارائه دانش و مهارت‌های ثابت به شهروندان نروژی یا بهبود مداوم دانش و مهارت‌هایی است که دارند.

این رویکرد رفاه افراد را بهبود می‌بخشد، بهره‌وری و آمادگی را در بازار کار افزایش می‌دهد، و همچنین توسعه اقتصادی و سازگاری شغلی را تقویت می‌کند.

برخی از عوامل مؤثر بر نروژ عبارتند از: رقابت، محیط زیست و رفاه. برای رسیدگی به این موارد، کشور نیاز به در دسترس بودن کارگران ماهر دارد. آموزش برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده ثابت، به عنوان آموزش رسمی، غیر رسمی و غیررسمی، برای پاسخگویی به تقاضاهای بازار و تحول اجتماعی ضروری است.

این آموزش مداوم به نروژی‌ها کمک می‌کند تا رقابت‌پذیری خود را حفظ کنند و نیازهای یک اقتصاد دائماً در حال تغییر در تقاضای کارگران را برآورده کنند.

اندیشه نهایی

سیستم یادگیری در نروژ یکی از بهترین نمونه‌ها برای نشان دادن این موضوع است که چگونه یک جامعه می‌تواند کمی عادلانه‌تر شود. در این راستا می توان به این نکته اشاره کرد که نروژ با تمرکز بر برابری، شمول و رفاه، بستری محکم برای آینده ای بهتر برای همه مردم این کشور ایجاد می کند.

تعهد آنها به آموزش رایگان، رشد دوران کودکی، کلاس های درس فراگیر، و آموزش معلمان در حال نتیجه دادن است. نروژ یکی از بالاترین میزان باسوادی و سطح تحصیلات را در جهان دارد.

از آنجایی که جهان با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است، رویکرد نروژ به آموزش درس‌های ارزشمندی برای سایر کشورها ارائه می‌دهد. با سرمایه گذاری در آموزش و ایجاد فرصت های برابر، می توانیم آینده بهتری برای همه بسازیم.

سوالات متداول

Q1. رویکرد نروژ به آموزش فراگیر چیست؟

در نروژ، آموزش فراگیر به این معناست که مدارس آموزش خود را با نیازهای هر دانش آموز منطبق می کنند. هر دانش آموز این شانس را پیدا می کند که به روشی متناسب با قدرت و توانایی های خود بیاموزد. این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در حمایت آموزشی ویژه می‌کند تا اطمینان حاصل کند که همه دانش‌آموزان کمکی را که برای موفقیت نیاز دارند دریافت می‌کنند.

Q2. برابری و شمول در آموزش به چه معناست؟

برابری و شمول در آموزش اطمینان حاصل می‌کند که همه دانش‌آموزان بدون توجه به پیشینه یا توانایی‌هایشان، شانس یکسانی برای یادگیری و دسترسی به منابع دارند. “برابری” به معنای ارائه حمایت ویژه به هر دانش آموز برای موفقیت است، در حالی که “شمول” به معنای ایجاد محیطی دلپذیر است که در آن همه احساس ارزشمندی کنند. برخلاف «برابری» که با همه یکسان رفتار می‌کند، عدالت بر رسیدگی به نیازهای فردی برای اطمینان از انصاف تمرکز دارد.

Q3. استراتژی آموزشی نروژ چیست؟

هدف استراتژی آموزشی نروژ این است که هر دانش آموزی در یک محیط مثبت و فراگیر یاد بگیرد. اهداف کلیدی عبارتند از:

  • یادگیری فراگیر: اطمینان از اینکه همه دانش آموزان بخشی از یک محیط یادگیری حمایتی و موثر هستند.

  • پشتیبانی اولیه: ارائه کمک‌های ویژه به کودکان و جوانانی که در مراحل اولیه به آن نیاز دارند تا به آنها کمک کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON