تحلیلگر کسب و کار در مقابل مشاور کسب و کار: درک تفاوت در نقش های شغلی
“برای موفقیت، باید قلب خود را در کسب و کار خود و کسب و کار خود را در قلب خود داشته باشید.” – توماس جی واتسون، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل IBM
هنر انجام تجارت محصول این تمدن مدرن نیست. در عوض، حتی قبل از اینکه مفهوم پول از طریق شیوه های معاملاتی اولیه وجود داشته باشد، شروع شد. سپس ظهور ارز در مناطق باستانی رم، چین و یونان اتفاق افتاد که منجر به رشد تجارت رسمی شد. بلافاصله پس از آن، تجارت از راه دور در سراسر آسیای خاورمیانه ایجاد شد و تجارت محلی تر شد. قرن بیستم آن پیشرفت تکنولوژی را به ارمغان آورد و ما شاهد پدیده جهانی شدن بودیم. کسب و کارها در مقیاس بیشماری گسترش یافتند و شرکت های چند ملیتی به زودی شروع به فعالیت کردند. با هر روز، عملیات سریعتر و کارآمدتر شد و افزایش مصرف گرایی همراه با تبلیغات و بازاریابی برای دنیای تجارت ضروری شد. امروز، ما بخشی از یک انقلاب دیجیتالی هستیم و غول های فناوری مانند آمازون، اپل و مایکروسافت را می بینیم.
در این انقلاب دیجیتال، دادههای مازادی وجود دارد که تصمیمات تجاری مختلف، از بازاریابی گرفته تا امور مالی، بر آن متکی هستند. این باعث ایجاد نقش های شغلی متعددی شده است که به پیشرفت و رشد کسب و کار در جهت مثبت کمک می کند. دو مورد از نقش های اصلی در دنیای تجارت، تحلیلگر کسب و کار و مشاور کسب و کار است. هر دوی این نقش های شغلی مانند راهنمایان قابل اعتماد در بیابان دنیای شرکت ها هستند. برای در بر گرفتن هر یک از این نقشها، باید دیدگاهی تازه داشته باشید و به مهارتهای مناسب برای کمک به کسبوکارها در جهتیابی دنیای شرکتها مجهز باشید. با این کار، ما به تفاوت های عمده بین قوانین شغلی یک تحلیلگر تجاری و یک مشاور تجاری، میانگین حقوق، شرکت های استخدام و غیره نگاه خواهیم کرد.
استراتژی و راه حل: تحلیلگر کسب و کار در مقابل مشاور کسب و کار
یک تحلیلگر کسب و کار و یک مشاور کسب و کار دو مورد از مشهورترین مشاغل در حوزه تجارت هستند. شما می توانید یک تحلیلگر کسب و کار را به عنوان کارآگاه دنیای شرکت ها در نظر بگیرید که عمیقاً در دنیای داده ها غوطه ور می شود، بینش های پنهان را کشف می کند و چشم بسیار دقیقی برای جزئیات دارد. از سوی دیگر، یک مشاور کسب و کار مانند استاد شما است که شما را از طریق طبیعت ناپایدار دنیای تجارت راهنمایی می کند، مسیر موفقیت آمیزی را برای کسب و کار شما ترسیم می کند و آن را به سمت موفقیت سوق می دهد.
یک مشاور و تحلیلگر کسب و کار بهترین راه حل ها و راه حل ها را برای هر مشکلی که یک کسب و کار ممکن است با آن مواجه شود ارائه می دهد. با این حال، یک تحلیلگر تجاری بیشتر درگیر داخلی است و با تیم های یک سازمان همکاری نزدیک دارد. نقش مشاور کسب و کار معمولا کوتاه و مرتبط با پروژه است. با این حال، هر دو یک تحلیلگر تجاری و یک مشاور کسب و کار فقط توصیه های خود را ارائه نمی دهند. بلکه به تغییر کسبوکارها کمک میکنند، به آنها الهام میبخشند تا پیشرفتی ایجاد کنند و شرکتها را هوشمندتر و کارآمدتر کنند.
نبرد مغزهای تجاری: تحلیلگر تجاری در مقابل مشاور کسب و کار
بیایید سعی کنیم تفاوتهای اصلی در نقشهای شغلی یک تحلیلگر تجاری در مقابل یک مشاور تجاری را از طریق نکات مختلفی که در زیر ذکر شده است، درک کنیم:
1. تحلیلگر کسب و کار
وظیفه اصلی یک تحلیلگر کسب و کار تجزیه و تحلیل سیستم ها، فرآیندها و برنامه های مختلف است که یک سازمان استفاده می کند. یک تحلیلگر کسب و کار مشکلات مختلفی را که یک کسب و کار یا یک شرکت با آن مواجه است درک می کند و بهترین راه حل ها را برای آنها ارائه می دهد. جدای از این، یک تحلیلگر کسب و کار در درجه اول برای بهبود کارایی، ساده کردن عملیات مختلف و ایجاد تغییرات مختلف که به بهبود پروژه های داخلی با استفاده از بینش های مبتنی بر داده و نظرسنجی کمک می کند، کار می کند.
بهعنوان یک تحلیلگر کسبوکار، از شما نیز خواسته میشود که بهعنوان رابط بین ذینفعانی مانند رؤسای تیمهای فناوری اطلاعات یا رهبران کسبوکار عمل کنید، و مطمئن شوید که تمام الزاماتی که در مورد پروژه بیان شدهاند به وضوح تعریف، درک و تکمیل شدهاند. قبل از مهلت معین به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار، شما به ویژه باید بر تجزیه و تحلیل داده ها، نقشه برداری فرآیند و جمع آوری نیازمندی ها تأکید کنید تا داده های معتبری داشته باشید که بتوانید از آنها برای تجزیه و تحلیل سیستم ها و فرآیندهای مختلف در یک سازمان استفاده کنید.
اهداف شغلی:
در اینجا اهداف شغلی اصلی یک تحلیلگر تجاری آمده است:
-
به کسبوکارها در تصمیمگیری مبتنی بر داده کمک کنید
-
فرآیندهای داخلی یک سازمان را بهینه کنید
-
روی اهداف خاص مرتبط با سیستم های خاص کار کنید
-
از اجرای موفقیتآمیز سیستمها یا فناوری در محل کار پشتیبانی کنید
مهارت ها و ابزارها
-
هم تحلیلگران کسبوکار و هم مشاوران کسبوکار باید مهارتهای بسیار قوی تجزیه و تحلیل دادهها و دانش مدلسازی فرآیند کسبوکار داشته باشند تا بتوانند بهترین توصیههای خود را به کسبوکارها ارائه دهند.
-
بهعنوان یک تحلیلگر کسبوکار، باید مهارتهای جمعآوری نیازمندیهای قوی داشته باشید تا بتوانید دانش فنی از روندهای فعلی به دست آورید و تأثیری را که آنها در آینده نزدیک بر سیستمهای فناوری اطلاعات خواهند داشت، پیشبینی کنید.
-
همچنین باید با ابزارهای نرم افزاری مانند Visio یا JIRA for Agile آشنا باشید. این به شما کمک می کند تا پیشرفت یک کسب و کار را ردیابی کنید یا سیستم خاصی را تعریف کنید و همه فرآیندهای مورد نیاز را مشخص کنید.
مهارت های تحلیلی | مهارتهای فنی |
مهارت های ارتباطی | مدیریت پروژه |
دانش کسب و کار | همکاری |
تفکر انتقادی | جمع آوری نیازمندی ها |
SQL | مدیریت پروژه |
همچنین بخوانید: کالج های برتر برای MBA در تجزیه و تحلیل کسب و کار در هند
مسئولیت ها و مشارکت:
یک تحلیلگر تجاری معمولاً با تیمهای داخلی مانند روسای بخش یک تیم خاص، مدیران پروژه یا روسای تیمهای فناوری اطلاعات کار میکند. آنها از نزدیک برای شناسایی مشکلات پیش رو و ایجاد راه حل هایی که درمان های فوری را ارائه می دهند، کار می کنند. همچنین، به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار، شخص درگیر عملیات های مختلف روزانه است و معمولاً برای مدت زمان طولانی تری با شرکت کار می کند و مطمئن می شود که هر توصیه ای را که کمک می کند یا به طور مؤثر اجرا می کند. آنها همچنین تغییراتی که توصیهها وجود دارد، اثربخشی آنها یا تغییرات بیشتری برای ارتقای پیشرفت کسبوکار مورد نیاز است را میبینند.
میخواهید درباره تجزیه و تحلیل کسبوکار به طور کامل مطالعه کنید؟ اینجا را بخوانید.< /strong>
2. مشاور بازرگانی
اغلب بین نقش های شغلی یک تحلیلگر تجاری و یک مشاور تجاری سردرگمی وجود دارد. با این حال، تفاوت عمده در نقش مشاور کسب و کار این است که آنها تصمیمات تاکتیکی یا استراتژیکی را ارائه می دهند که در بلندمدت برای یک شرکت مفید است. یک مشاور تجاری برای کمک به یک شرکت از یک شرکت خارجی وارد می شود. یک مشاور کسب و کار این امتیاز را دارد که در بین مشاغل یا صنایع کار کند، که به آنها کمک می کند تجربه و بینش جمع آوری کنند. آنها از دانشی که در طول سالها جمعآوری کردهاند استفاده میکنند تا به شرکتهای تجاری کمک کنند تا رشد و عملکرد خود را بهبود بخشند یا با مشکلات خاصی که با آن مواجه هستند مقابله کنند.
بهعنوان یک مشاور کسبوکار، باید راهحلهایی ارائه دهید که میتواند به کسبوکار کمک کند تا با استفاده از استراتژیهای عملی، با مشکلاتی که با آن مواجه است، گسترش یابد یا با آنها مبارزه کند. نقش شما شامل مهارت هایی مانند برنامه ریزی استراتژیک برای مسائل خاصی مانند بهبود طراحی یک سازمان یا یک محل کار، توصیه استراتژی هایی است که می تواند مفیدتر باشد، بازار در حال حاضر چگونه کار می کند، و چه اقداماتی را می توان برای کسب سود برای یک شرکت انجام داد.< /p>
اهداف شغلی:
در زیر اهداف شغلی اولیه یک مشاور کسب و کار آمده است:
-
چشمانداز استراتژیکتر و گستردهتری را به یک سازمان ارائه دهید.
-
برای تغییر مشاغل در مقیاس بزرگ تلاش کنید.
-
به تصمیم گیری های حیاتی برای رشد آینده یک کسب و کار کمک کنید.
-
اطلاعات آماری ویژه ای برای حل مشکلات خاص و افزایش عملکرد ارائه دهید.
مهارت ها و ابزارها
-
یک مشاور کسبوکار باید در برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان برای ارائه بهترین توصیهها برای رشد کسبوکارشان کارآمد باشد.
-
بهعنوان یک مشاور کسبوکار، باید مهارتهای حل مسئله، تفکر استراتژیک، و مهارتهای تجزیه و تحلیل دادهمحور قوی داشته باشید.
-
همچنین باید از پویایی بازارها و صنایع کنونی، تغییرات و روندهای جاری، و سیستم ها و فرآیندهای مدیریتی مختلف آگاهی داشته باشید.
-
بهعنوان یک مشاور کسبوکار، باید از ابزارهایی مانند مدلسازی پایه، نیروهای پنجگانه پورتر، یا تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی چالشها یا فرصتهایی که برای یک کسبوکار یا شرکت در یک مقطع زمانی خاص ظاهر میشوند، دانش داشته باشید.
مسئولیت ها و مشارکت:
مسئولیت اصلی یک مشاور تجاری معمولاً به یک پروژه یا مشکل خاص مربوط می شود. آنها اغلب از یک شرکت خارجی آورده می شوند تا راهنمایی و دانش ویژه خود را برای کمک به حل یک مشکل موجود ارائه دهند. برخلاف یک تحلیلگر تجاری، تعامل و مسئولیت آنها با شرکت کوتاه مدت است زیرا آنها معمولاً پس از اتمام پروژه، دوره کاری خود را تکمیل می کنند. همچنین، آنها کمتر درگیر عملیات روزانه یک شرکت یا در جلسات با سایر روسای تیم می شوند. آنها عمدتاً در فرآیندهای تجاری یک شرکت درگیر نیستند، مگر اینکه نقش آنها ایجاب کند که این کار را انجام دهند.
دانش تجاری | مهارت های ارتباطی |
رهبری | دانش بازار |
انطباق پذیری | تفکر استراتژیک |
حل مشکل | گزارش نویسی |
تفکر مفهومی | مهارتهای مشاهده |
مقیاسهای پرداختی تحلیلگر تجاری در مقابل. مشاور بازرگانی
در اینجا مقیاس دستمزد نقشهای شغلی و شرکتهایی که آنها را استخدام میکنند آمده است:
نقش شغلی | تحلیلگر کسب و کار | مشاور بازرگانی |
میانگین حقوق | INR 3-17 Lakhs | INR 2.2-25.9 Lakhs |
شرکتهای برتر در هند | TCS Genpact Accenture Wipro Cognizant Deloitte CapGemini |
TCS Infosys Wipro IBM Earnst and Young L&T Infotech Tech Mahindra |
بخش های مختلف | بانکداری خدمات مالی اینترنت محصولات نرم افزاری خدمات فناوری اطلاعات و مشاوره |
مشاوره خدمات مشتری نرم افزار مهندسی علوم داده و تجزیه و تحلیل فروش و توسعه کسب و کار |
همچنین بخوانید: 7 گزینه برتر شغلی پس از MBA در تجزیه و تحلیل کسب و کار
برترین شرکت های پولی برای تحلیلگران کسب و کار
-
حقوق تحلیلگر تجاری شل – 12.0 لک تا 45.0 لک در سال
-
حقوق تحلیلگر کسب و کار Eurofins IT Solutions – 15.0 لک تا 32.6 لک در سال
-
حقوق تحلیلگر تجاری گروه ION – 10.3 لاک تا 36.0 لک در سال
-
حقوق تحلیلگر کسب و کار آمادئوس – 11.0 لک تا 36.0 لک در سال
-
حقوق تحلیلگر تجاری فیلیپس – 10.4 لک تا 40.0 لک در سال
برترین شرکت های پولی برای مشاوران تجاری
-
حقوق مشاور کسب و کار مشاور مستقل – 15.2 لک تا 49.1 لک در سال
-
حقوق مشاور کسب و کار ZS – 14.6 لک تا 35.0 لک در سال
-
حقوق مشاور کسب و کار GlobalLogic – 12.0 لک تا 33.5 لک در سال
-
حقوق مشاور تجاری ناگارو – 13.4 لک تا 28.0 لک در سال
-
حقوق مشاور بازرگانی آموزش دیل کارنگی هند – 10.0 لک تا 40.0 لک در سال
منبع: AmbitionBox
مناظره بزرگ: چه کسی تغییر را هدایت می کند—تحلیلگر یا مشاور؟
دلیلی وجود دارد که قبلاً ذکر کردیم که مشاغل یک تحلیلگر تجاری و یک مشاور تجاری به عنوان دو مورد از معتبرترین مشاغل در دنیای تجارت شناخته می شوند. با این حال، وقتی نوبت به ایجاد تغییر در دنیای کسب و کار می رسد، هم تحلیلگران کسب و کار و هم مشاوران تجاری برای موفقیت یک شرکت حیاتی هستند. اگرچه هر دوی این نقشهای شغلی از رویکردها و روشهای متفاوتی برای موفقیت استفاده میکنند، اما هر دو بر بهبود مستمر و تغییر تحولآفرین تمرکز میکنند و تضمین میکنند که نقشه راه موفقی برای موفقیت یک سازمان ارائه میکنند. آنها بینش ها و توصیه های ارزشمندی را برای کمک به حل مشکلات و ایجاد موفقیت در کسب و کار ارائه می دهند.
بنابراین هیچ برنده مشخصی بین این دو نقش وجود ندارد. اما زمانی که یک تحلیلگر کسب و کار و یک مشاور کسب و کار با هم کار می کنند، ترکیب کاملی را ایجاد می کند.
Takeaway
این که آیا نقش یک تحلیلگر کسب و کار یا مشاور کسب و کار برای شما مناسب است به اهداف شخصی و آرزوهای حرفه ای شما بستگی دارد. مردم اغلب این دو نقش شغلی را با هم اشتباه می گیرند و معتقدند که بیشتر مسئولیت های آنها مشابه است. با این حال، مسئولیت این دو بسیار متفاوت است. در حالی که یک تحلیلگر کسب و کار بر بهبود فرآیندهای موجود مرتبط با یک تجارت تمرکز می کند، یک مشاور کسب و کار بینش خارجی برای تصمیم گیری بهتر ارائه می دهد. یک تحلیلگر کسب و کار در یک سازمان کار می کند و در عملیات روزانه شرکت دارد، در حالی که یک مشاور تجاری معمولاً از یک شرکت خارجی برای کمک به کسب و کارهای بزرگ وارد می شود.
حقیقت این است که هر دو نقش برای مشاغل مختلف ضروری هستند. این دو نقش شغلی دارای مسئولیتها، حوزهها و رویکردهای متضادی برای حل مشکلات هستند، اما در نهایت بر رشد و توسعه یک کسبوکار یا یک شرکت تمرکز میکنند.