جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش آموزش در بازسازی پس از جنگ در رواندا: مطالعه موردی

نقش آموزش در بازسازی پس از جنگ در رواندا: مطالعه موردی

فهرست مطالب

نقش آموزش در بازسازی پس از جنگ در رواندا: مطالعه موردی

“آموزش قوی ترین سلاحی است که می توانید برای تغییر جهان از آن استفاده کنید.” —نلسون ماندلا

مسلماً ضروری است که پس از هر درگیری فاجعه بار، بسیاری از کشورها با وظیفه غیرممکن بازسازی جامعه خود روبرو شوند. رواندا کشوری است در شرق آفریقا. این کشور در سال 1994 متحمل یک نسل کشی هولناک شد. با این حال، رواندا همچنین نمونه ای عالی از چگونگی آموزش ابزاری مؤثر در بازسازی پس از جنگ است. این وبلاگ بررسی می کند که آموزش چقدر برای بهبود رواندا اهمیت داشته است و چگونه مردم و آینده کشور را تغییر داده است.

طبق اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد، نرخ پایین آموزش در کشورهای متاثر از جنگ در نتیجه تعهد جهانی به آموزش برای همه (EFA) و اهداف توسعه هزاره (MDGs) برای اطمینان از همه کودکان تا سال 2015 آموزش ابتدایی با کیفیت خوبی دریافت می‌کنند. بر اساس گزارش EFA، علیرغم افزایش کمپین و تمرکز بر آموزش، کودکان در کشورهای متاثر از درگیری بیش از دو برابر بیشتر از کودکان سایر کشورها از تحصیل محروم می‌شوند.

زمینه: نسل کشی رواندا و پیامدهای آن

در سال 1994، رواندا شاهد بدترین نسل کشی در تاریخ بود، زیرا تنها در 100 روز بیش از 800000 نفر کشته شدند. این نسل کشی باعث سقوط مردم، ایجاد شکاف فرهنگی و اجتماعی، سقوط اقتصاد و کشته شدن بسیاری از شهروندان شد. مردم تلاش های زیادی برای بازسازی رواندا و

انجام دادند

آموزش یکی از مهمترین آنها بود.

تأثیر جنگ داخلی و نسل کشی بر سیستم آموزشی رواندا

طبق گزارشی که توسط کتابخانه دیجیتال یونسکو ذکر شده است. در زیر تأثیرات جنگ داخلی و نسل کشی بر سیستم آموزشی رواندا آمده است.

✅ سیستم مدارس رواندا در نتیجه جنگ داخلی و نسل‌کشی 1994 به شدت آسیب دید.

  • تخریب زیرساخت قابل توجه.

  • 75% معلمان به اتهام مشارکت در نسل کشی کشته یا زندانی شدند (Freedman et al 2004: 250).

  • 70% از کودکان مصاحبه شده گزارش دادند که شاهد جراحت یا مرگ خشونت آمیز بوده اند (Obura 2003: 50).

✅ Akresh و de Walque (2008) تأثیر جنگ و نسل کشی را بر تحصیل کودکان ارزیابی کردند.

✅ مقایسه داده های دو نظرسنجی خانوار انجام شده قبل از (1992) و پس از (2000) نسل کشی.

✅ کنترل سطوح پایه تحصیلی و تنوع شدت نسل کشی در سراسر کشور.

✅ متمرکز بر گروه‌هایی از کودکان در سن مدرسه که تحت تأثیر نسل‌کشی قرار گرفته‌اند.

نتیجه گیری از مطالعه:

  • نسل کشی تأثیر منفی شدیدی بر تحصیل داشت.
  • کودکان در معرض به طور متوسط ​​تقریباً نیم سال آموزش کمتری را پشت سر گذاشتند (کاهش 18.3٪ در پیشرفت تحصیلی).
  • کودکان در معرض خطر 15 درصد کمتر احتمال دارد که کلاس سوم یا چهارم را به پایان برسانند (37.8 درصد کاهش در پیشرفت نسبت به میزان تکمیل پایه).
  • احتمالاً توضیحی برای عدم پیشرفت کودکان در معرض نسل کشی در نمرات سیستم مدرسه.
  • مطابق با نرخ های بالای تکرار در رواندا از زمان نسل کشی.
  • احتمالاً تأثیر بلندمدت رفاه در رواندا از نظر دستمزد بزرگسالان و بهره‌وری.

نقش آموزش در بازسازی رواندا

همه ما اهمیت آموزش را می دانیم. بعلاوه، نحوه ارائه آن منطقی است. بیایید نقش آموزش در بازسازی رواندا را تحلیل کنیم.

شفا و آشتی

در رواندا، آموزش پس از جنگ، نقش عمده‌ای در بهبود و آشتی بازی کرده است. دولت رواندا پس از نسل کشی تغییرات آموزشی را برای ارتقای هماهنگی و وحدت در داخل کشور ایجاد کرد. برنامه درسی تغییر کرد تا شامل آموزه هایی در مورد صلح، مدارا و حل منازعه شود و مدارس را به مکان هایی تبدیل کرد که جوانان رواندایی بتوانند در آن فرهنگ خود و ارزش بخشش و وحدت را بیاموزند.

ارتقاء انسجام اجتماعی

روآندا با شکاف‌های مختلف اجتماعی-فرهنگی و قومی عمیق بین جوامع هوتو و توتسی روبرو بود. آموزش نقش مهمی در مهار انسجام اجتماعی با افزایش همکاری در جوامع مختلف ایفا کرد. وقتی فرهنگ‌های قومی مختلف به نشستن و یادگیری یک چیز مشترک وادار می‌شوند، حس برادری را برمی‌انگیزد. در واقع، ابتکارات بسیاری توسط جوامع مختلف انجام شد و آنها مدارس فراگیر و برنامه های آموزشی مبتنی بر جامعه ایجاد کردند.

بازسازی اقتصادی

آموزش همچنین نقش مهمی در بازسازی اقتصادی ایفا کرد. وقتی نیروی کار ماهر وجود داشته باشد، پیشرفت اقتصادی به طور خودکار سر راه خود قرار می گیرد و نیروی کار ماهر تنها با استفاده از آموزش امکان پذیر است. رواندا باعث ایجاد مدارس سنتی در بسیاری از مناطق آن شد. به دلیل تلاش‌ها برای افزایش دسترسی به آموزش‌های ابتدایی، متوسطه و عالی، اکنون می‌توان در توسعه اقتصادی کشور مشارکت کرد و در آن مشارکت کرد. آموزش فنی و حرفه ای در آماده سازی افراد برای نیروی کار و کاهش نرخ فقر و بیکاری موفق بوده است.

توانمندسازی زنان و دختران

آموزش ابزاری مؤثر برای توانمندسازی زنان و دختران در رواندا پس از خشونت است. زنان در طول نسل کشی به طور نامتناسبی متحمل رنج و عذاب شدند و بسیاری از آنها به تنهایی برای تأمین معاش خانواده خود رها شدند. ترویج برابری جنسیتی و توسعه اقتصادی به شدت به تضمین دسترسی دختران و زنان به آموزش بستگی دارد. دستاوردهای تحصیلی و فرصت های مشارکت اقتصادی دختران با برنامه هایی که برای افزایش ثبت نام آنها در مدارس و ارائه بورسیه های تحصیلی طراحی شده است، بسیار افزایش یافته است.

چالش ها و راه حل ها

در حین پرداختن به آموزش در رواندا، چالش‌های زیادی رخ داد. بیایید در مورد آن چالش ها و راه حل های آنها بحث کنیم.

رسیدگی به تروما و سلامت روان

یکی از مسائل مهم در نسل کشی برخورد با تروما و سلامت روان مردم بود. الحاق روش های آموزشی مبتنی بر تروما در سیستم آموزشی ضروری شد. ارائه خدمات مشاوره و آموزش معلمان برای شناسایی و کمک به کودکانی که با تروما کنار می آیند به ایجاد یک محیط آموزشی تشویق کننده تر و بدون آسیب کمک کرد. بنابراین، پس از تضاد، تأکید بیشتری بر تنظیمات یادگیری داده شد.

محدودیت‌های زیرساخت و منابع

در بازسازی سیستم آموزشی مشکلات متعددی وجود داشت. مدارس متعددی ویران شد و سیستم آموزشی نیز در آستانه ویرانی شدید قرار گرفت. غیبت معلم و تجهیزات آموزشی در کشور وجود داشت. برای رفع این مشکلات، همکاری و کمک بین المللی ضروری بود. کمک های مالی و فنی نیز توسط موسساتی مانند یونیسف و بانک جهانی برای بازسازی مدارس، آموزش مربیان و ایجاد مواد آموزشی ارائه شد. با این حال، به زودی محدودیت اصلی توسط دولت رواندا لغو شد.

تضمین آموزش با کیفیت

چالش مهم بعدی ارائه آموزش با کیفیت به دانش آموزان بود. آموزش باید برابر با آموزش داده شده طبق استانداردها باشد. دولت رواندا در حفظ کیفیت آموزش با مشکلاتی مواجه بود. بنابراین آنها ارزیابی های مکرر، تجدید نظر در برنامه درسی و توسعه حرفه ای مستمر را برای معلمان در اولویت قرار دادند. برخی از تلاش‌های مستمر در آموزش STEM و سواد دیجیتال برای مهار موانع برای دانش‌آموزان رواندا انجام شد.

اصلاحات آموزشی در رواندای پس از جنگ و نقش آنها در ایجاد صلح

نسل کشی در رواندا در ژوئیه 1994 به پایان رسید و دولت انتقالی وحدت ملی تحمیل شد. در زمینه آموزش، دولت با میراث سیستمی که اساساً بر پایه تعصب و نابرابری بنا شده بود، علاوه بر بازگرداندن کودکان به کلاس درس، برخورد کرد. وزارت آموزش و پرورش مدارس ابتدایی را در سپتامبر 1994 بازگشایی کرد و با توجه به اینکه مدارس متعددی در طول نسل کشی صحنه جنایات بوده اند، از کودکان درخواست کرد که به یادگیری یک کار چالش برانگیز بازگردند. از آن زمان، دولت تلاش زیادی برای تحقق اهداف اعلام شده خود در افزایش دسترسی به آموزش انجام داده است. این امر با عدم پرداخت هزینه در سطح ابتدایی، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش آموزش پایه رایگان از 6 سال به 9 سال که شامل آموزش ابتدایی و متوسطه پایین می‌شود، ممکن شد.

نتیجه گیری

نگریستن به تجربه رواندا در تغییر تجربه مدرسه نه تنها متداول نیست، اما تعجب آور است. آموزش نقش قابل توجهی در بازسازی رواندا از طریق شفا، توسعه اقتصادی، توانمندسازی زنان و ارائه آموزش با کیفیت داشت. پس از در نظر گرفتن مطالعه موردی رواندا، مطمئناً می توانید مطالعات موردی کشورهای دیگری را که با نسل کشی مواجه شده اند و سیستم آموزشی خود را بازسازی کرده اند، مطالعه کنید. بنابراین، همچنین مشهود است که p می تواند تغییرات قابل توجهی را در یک جامعه ایجاد کند و به بازسازی زندگی، جوامع و حتی کشورها در کنار هم کمک کند.

سوالات متداول

Q1. نقش آموزش در توسعه رواندا چیست؟

آموزش نقش عمده ای در توسعه رواندا ایفا کرده است، به ویژه پس از نسل کشی در سال 1994. این امر باعث شده دانش آموزان با موانع اجتماعی، عاطفی و فرهنگی کنار بیایند. همچنین باعث بهبود تفکر و تحولات رفتاری شده است.

Q2. مسائل آموزشی در رواندا چیست؟

یکی از مسائل مهم آموزشی این بود که ثبت نام بسیار کم بود و رسانه آموزشی به درستی ارائه نشده بود.

Q3. نقش آموزش در حل تعارض چیست؟

حل تعارض به رشد چندین توانایی مانند چشم انداز، کنترل عاطفی، گوش دادن مؤثر و آگاهی عاطفی کمک می کند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON