اثربخشی برنامه های آموزشی STEM در جوامع محروم: مطالعه موردی
به درستی گفته می شود که آینده در دستان نسل جوان است. برای ایمن سازی این آینده، تربیت و پرورش جوانان برای برآورده ساختن تقاضاهای در حال تغییر جامعه و رشد بسیار مهم است. از طریق این امواج تکنولوژی این نوآوری مستمر مستلزم یک پایه قوی در آموزش STEM است که فراتر از به خاطر سپردن مفاهیم یا نظریه های علمی است. STEM که مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است، شما را به تفکر انتقادی، مهارتهای مشارکتی و حل مسئله توانایی ها.
یادگیری STEM به این معنی است که دانشآموزان فقط یادگیرندگان غیرفعال نیستند، بلکه شرکتکنندگان فعالی در انجام آزمایشهای علمی هیجانانگیز یا ساخت روباتها هستند. از خلاقیت و حل مسئله گرفته تا دانش مفهومی، آموزش STEM شما را برای دنیایی که از نظر فناوری هدایت میشود، آموزش میدهد. اما آیا در هند اجرا شده است و چه چالش هایی دارد؟
در این وبلاگ، چند داستان موفقیت در مورد برخی از سازمانهایی که برنامههای آموزشی STEM را در جوامع محروم در هند ترویج میکنند، بحث کردهایم.
آموزش STEM چیست؟
آموزش STEM یک رویکرد آموزشی است که موضوعات مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را ترکیب میکند. هدف آموزش STEM تشویق حل مسئله و بحث در میان فراگیران و توسعه مهارت های عملی است. مخفف STEM در سال 2001 توسط بنیاد ملی علوم (NSF) در ایالات متحده اعلام شد. برنامه درسی ترکیبی از جلسات آزمایشگاهی و پروژه های گروهی است که اجرای عملی نظریه را هدف قرار می دهد. محبوبیت آن از سطح کالج تا آموزش مدرسه به دلیل روش تدریس نوآورانه آن افزایش یافته است. با آموزش STEM، مجموعه مهارت های زیر را توسعه می دهید:
-
حل مسئله و تحلیل انتقادی
-
خلاقیت و نوآوری
-
سواد دیجیتال
-
مهارت های تحقیق
-
بازدهی بالاتر
-
تصمیم گیری
-
توانایی مدیریت
-
ارتباطات و ارائه
-
ویژگی های کار تیمی و رهبری
اهمیت آموزش STEM
STEM آموزش یک موضوع نیست. این ترکیبی از هر چهار موضوع از طریق یک برنامه درسی بین رشته ای است. این به شما کمک می کند تا با مشکلات دنیای واقعی کنار بیایید و آموخته های خود را به کار ببرید. اما چرا مهم است؟ بیایید برخی از مزایای آموزش STEM را ببینیم:
-
دانشآموزانی که در سنین پایین در معرض آموزش STEM قرار میگیرند، یاد میگیرند که چالشها را بپذیرند و استراتژیهایی برای مدیریت سریع آنها ایجاد کنند.
-
محیط سالمی را فراهم میکند و دانشآموزان را تشویق میکند تا چیزهای جدید را امتحان کنند.
-
آموزش STEM بیشتر به خاطر فعالیتهای کار گروهیاش شناخته میشود، که به شما آموزش میدهد تا در تیمهای مختلف کار کنید و همچنین ویژگیهای رهبری را توسعه دهید.
-
تفکر انتقادی را تقویت میکند، که دانشآموزان را وادار میکند کنجکاو و نوآور باقی بمانند.
-
شما روشهای مختلفی را برای حل یک مشکل یاد میگیرید و به تصویر بزرگتر نگاه میکنید.
-
مزایای توسعه مهارت های متحول کننده را ارائه می دهد.
-
برنامههای STEM در سطح جهانی پذیرفته میشوند و شما را واجد شرایط فرصتهای جهانی میکند.
-
این یک برتری نسبت به سایر دانشآموزان از راهاندازی آموزشی سنتی است.
-
استعداد یک خالق را در دانش آموزان القا می کند.
بیشتر بخوانید: برنامه STEM از IU آلمان: A Detailed نمای کلی
داستان های موفقیت: STEM Education in Action
سیستم آموزشی هند در سال های گذشته از جنبه های مختلف تغییر کرده است. این سیستم توانسته است با تغییرات نوآورانه مانند آموزش آنلاین همگام شود. از دانشگاهیان گرفته تا سیاستگذاران، آنها رویکرد آموزش STEM را در سیستم آموزشی هند درک کرده و اجرا کرده اند. سوال این است که آموزش STEM در سطوح مختلف در هند در چه سطحی پذیرفته شده است؟ در حالی که هند شهری شاهد رشد و محبوبیت بسیار زیادی برای آموزش STEM بوده است، سازمانهایی هستند که خستگی ناپذیر برای اجرای آموزش STEM در جوامع محروم کار میکنند.
-
بنیاد STEM هند (ISF): ISF یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن دسترسی به آموزش STEM برای همه است. از زمان آغاز به کار خود در سال 2006، ISF برنامه های مختلفی مانند Robo Siksha Kendra، Gyanoday، Sanrachna و Anusikshan راه اندازی کرده است. تا کنون، این سازمان با موفقیت بیش از 500 هزار دانش آموز و معلم را درگیر کرده است و شش میلیون ساعت آموزش STEM را ارائه کرده است. بنیاد STEM هند یک آزمایشگاه سرهم بندی با جدیدترین فناوری ها دارد تا به دانش آموزان تجربه یادگیری عملی و مفاهیم اصلی را برای دانش آموزان کلاس 6-12 ارائه دهد. یکی دیگر از برنامه های محبوب ISF Gyanoday است که یک برنامه آموزشی تحت رهبری معلم برای دانش آموزان کلاس های نهم تا دوازدهم است تا برای امتحانات ورودی در دوره های STEM آماده شوند.
-
Infosys و بنیاد eVidyaloka: Infosys، با همکاری eVidyaloka Trust، در حال کار برای گسترش آموزش STEM به جوامع محروم در هند است. این انجمن دسترسی به فرصت های یادگیری آنلاین در مناطق روستایی را ارائه می دهد. این برنامه یک رویکرد سیستماتیک برای دانش آموزان کلاس 5 تا 10 مدارس دولتی در کارناتاکا، راجستان و مادهیا پرادش دارد. بنیاد Infosys 5 کرور INR به این برنامه در 100 مدرسه دولتی روستایی اختصاص داد. برای این کار، کارمندان شرکت، خانهداران تحصیلکرده، متخصصان بازنشسته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داوطلب میشوند تا از طریق Infosys Springboard، پلتفرم یادگیری دیجیتالی پرچمدارشان، تدریس کنند.
-
Aavishkaar: Aavishkaar که در سال 2014 تأسیس شد، یک سازمان آموزشی روستایی هیماچال پرادش است. هدف آن این است که آموزش علوم و ریاضیات را در جوامع دورافتاده در مدرسه در دسترس قرار دهد. تا کنون، Aavishkaarبا همکاری دولت های هیماچال پرادش، دهلی، جامو و کشمیر و آسام کار کرده است. علاوه بر این، این سازمان با سازمانهای غیردولتی مانند TFI، KarmMarg، Educate Girl و اردوهای توسعه حرفهای معلم STEM همکاری کرده است.
-
بنیاد بین المللی آگاستیا: این یک سازمان غیرانتفاعی است که بزرگترین برنامه یادگیری تجربی جهان را اجرا می کند. این دانشگاه دارای آزمایشگاههای علمی و مراکز خلاقیت در مناطق مختلف روستایی هند است. این برنامه دارای برنامه هایی مانند مراکز علمی، مراکز نوآوری، آزمایشگاه های علوم موبایل، آزمایشگاه های دوچرخه، دوانی و غیره است تا یادگیری عملی را به آستان کودکان برساند. Agastya همچنین برنامه های دیجیتالی مانند wE-Learn را راه اندازی کرده است که منابع یادگیری را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.
سناریوی فعلی آموزش STEM در هند
سیاست آموزشی ملی 2020 بر اجرای آموزش STEM در هند تاکید کرده است. اجرای آن در مناطق شهری در هند روان بوده است، اما جمعیت وسیع روستایی یک چالش است. طبق گزارش Deccan Herald، یک زیرساخت عمومی دیجیتال (DPI) که شامل دستگاهها، نرمافزار، دسترسی به پلتفرمهای الکترونیکی، اتصالات و مراکز داده است، به ویژه در مناطق روستایی مورد نیاز است.
به دلیل کمبود DPI، مدارس در جوامع محروم از یادگیری مدرن و مزایای برنامه های آموزشی STEM فاصله دارند. در واقع، معلمان مناطق روستایی نیز به اندازه کافی برای آموزش موضوعات STEM آموزش ندیده اند. برای غلبه بر این امر، تقویت اتصال به اینترنت در مناطق روستایی و ترویج استفاده از پلتفرمهای یادگیری دیجیتال بسیار مهم است. جدای از این، ارائه کتابهای فنی به زبانهای منطقهای میتواند دسترسی به برنامههای آموزشی STEM را در جوامع محروم به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
چالشهای پیادهسازی آموزش STEM در هند
در حالی که کشور متعهد به اجرای آموزش STEM در هر سطحی است، تبدیل آن به واقعیت مجموعه عظیمی از چالشها است. در کشورهای توسعهیافته، چالشها زیاد نیستند، در هند، مدارس اغلب برای اجرای آموزش STEM تلاش میکنند. بیایید برخی از چالشهای پیش روی آموزش STEM در هند را بررسی کنیم:
-
غلبه بر تصور غلط: یک تصور غلط رایج در بین مربیان در هند این است که الگوی آموزشی STEM دانشآموزان را از تحصیلات عادی خود منحرف میکند. با این حال، این درست نیست; آموزش STEM و برنامه های درسی آکادمیک منظم می توانند دست به دست هم بدهند.
-
شکافهای موجود در سیستم کنونی: به طور کلی، آموزش STEM از دوران راهنمایی شروع میشود، اما به گفته دانشگاهیان، باید از دوره ابتدایی شروع شود.
-
عدم دسترسی به همه: جدا از شکاف جنسیتی در دورههای STEM، جوامع محروم در هند به آموزش با کیفیت STEM دسترسی ندارند.
-
آموزش محدود معلم: برای اطمینان از اجرای مؤثر آموزش STEM، باید به معلمان آموزش مناسب داده شود.
-
منابع و زیرساخت کمتر: بسیاری از مدارس در جوامع محروم فاقد امکانات آزمایشگاهی مناسب، معلمان واجد شرایط و تجهیزات مدرن مورد نیاز برای یادگیری تجربی هستند.
خلاصه کردن
نیاز و اهمیت آموزش STEM در هند قابل اغراق نیست. افزایش استفاده از ابزارهای پیشرفته این واقعیت را برجسته می کند که نسل جدید ما باید با فناوری تعامل داشته باشد. بنابراین، آماده سازی آنها از مراحل اولیه با آموزش STEM به نفع آنها و جامعه ما در کل خواهد بود. علاوه بر این، این مسئولیت معلمان و والدین است که آگاهی را در مورد آموزش STEM در هند گسترش دهند.
سوالات متداول
Q1. تأثیر آموزش STEM در هند چیست؟
برنامه های آموزشی STEM نقش مهمی در آموزش دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت در مهندسی، محاسبات، بیوتکنولوژی، علوم کامپیوتر و زمینه های مرتبط دارد. این بخش ها به طور مستقیم و غیرمستقیم با تقویت اقتصاد مرتبط هستند.
Q2. فرم کامل STEM چیست؟
STEM مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است.
Q3. روش آموزش STEM چیست؟
آموزش STEM یک رویکرد یادگیری است که حوزههای علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را ادغام میکند.