جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیین ­نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)

فهرست مطالب

آیین ­نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)

شماره ۱۲۸۹۵/۱۴۰۲/دش ۹/۷/۱۴۰۲
آیین ­نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)

(مصوب جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۶/۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

«آیین­نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)» که در جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به مصوبه جلسه ۴۲۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می­گردد:

ماده ۱ـ جایگاه

به منظور اندیشه ­ورزی، تصمیم ­سازی، تدوین سیاست و نگاشت نهادی، برنامه ­ریزی و راهبری نظام ­مند امور خانواده و زنان و نظارت و ارزیابی و پایش شاخص­ها جهت احراز حسن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه خانواده و زنان و تشخیص عدم مغایرت فعالیت دستگاه­ها با آنها و ایجاد هماهنگی ­های لازم بین کلیه مراکز علمی، فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی و دستگاه­های اجرایی مذکور در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، «شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان» در نقش «شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان» موضوع مواد ۲۱ و ۲۲ سند تحول شورای عالی و در اجرای تصمیم جلسه ۸۸۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ با شرح وظایف و ترکیب ذیل به فعالیت خود ادامه می دهد.

ماده ۲ـ وظایف

۱ـ شناخت و تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان و پیشنهاد سیاست­ به شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱ـ۱ـ رصد و تحلیل مستمر، روزآمد و نظام­ مند وضعیت خانواده و زنان و افق آینده آن در ایران و جهان بر پایه داده­های رصدی با بهره ­گیری از ظرفیت­های قانونی دستگاه­های اجرایی

۱ـ۲ـ شناسایی، اولویت­گذاری و انتخاب مسائل مهم، کلان و راهبردی حوزه خانواده و زنان و به روزرسانی و پیشنهاد سیاست­های لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱ ـ۳ـ تعیین، تبیین و کاربست شاخص ­های کلان کمی و کیفی براساس سیاست­های کلان نظام با همکاری مرکز رصد و مراکز حوزوی و دانشگاهی با استفاده از ظرفیت­های قانونی دستگاه­های اجرایی

۱ـ۴ـ شناسایی علل و عوامل تضعیف خانواده و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و همچنین عوامل موثر بر ارتقاء آن

۲ـ برنامه ­ریزی راهبردی در حوزه دانش و بینش، گرایش و کنش

۲ـ۱ـ ارتقای دانش، بینش و کاربست آن در امور خانواده و زنان مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی

۲ـ۲ـ برنامه ­ریزی راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی آموزش­ها و مهارت­های مورد نیاز خانواده و زنان در ساحت­های گوناگون فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی

۲ـ۳ـ حمایت از طراحی و ایجاد تحول در نظام آموزش رسمی و عمومی به ویژه مراکز آموزشی دانشگاهی و حوزوی در امور خانواده و نظارت بر آنها در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲ـ۴ـ برنامه­ ریزی برای حمایت از نظریه ­پردازی، نوآوری و تولید علم در حوزه مسائل خانواده و زنان

۲ ـ ۵ ـ طراحی و ارائه الگوی مناسب جایگاه و منزلت خانواده و زنان و مواجهه مبتکرانه با مظاهر فرهنگ بیگانه و گرایش­های فمینیستی

۲ـ۶ ـ فرهنگ­سازی و گفتمان سازی در میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی در راستای تحقق اسناد کلان ملی در امور خانواده و زنان

۳ـ حمایت از ساماندهی ظرفیت های شبکه مردمی

۳ـ۱ـ بازآرایی، حمایت و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در امور خانواده و زنان و ارتباط فعال و دوسویه با نهادها و جریانات مردمی

۳ـ۲ـ استفاده از توان جامعه نخبگانی و خبرگانی، اندیشکده­ ها، نهادهای پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و ظرفیت­های مردمی در امور مرتبط با ستاد در زمینه­ های سیاست پژوهی ، راهبری، نظارت و ارزیابی

۴ـ راهبری، هماهنگی و هم ­افزایی بین دستگاه­ها

۴ـ۱ـ هماهنگی، هم­ افزایی، انسجام بخشی و رفع تعارضات دستگاه­ها و فعالیت­ها در امور خانواده و زنان در چارچوب وظایف قانونی دستگاه­ها

۴ـ۲ـ تعامل و هم ­افزایی حوزه و دانشگاه در اجرایی ­سازی سیاست­های کلان نظام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه خانواده و زنان

۴ـ۳ـ زمینه­ سازی برای ارتقاء نظام ­مند بانوان فرزانه و کارآمد دانشگاهی و حوزوی در نظام تصمیم سازی و تصمیم ­گیری با هدف نقش ­آفرینی مناسب در راستای تحقق اسناد کلان ملی در امور خانواده و زنان

۴ـ۴ـ ساماندهی، تقسیم کار و طراحی سازوکار مناسب به منظور تمهید زمینه همکاری و هماهنگی دستگاه­ها و نهادها، نخبگان، اندیشکده­ ها، مراکز علمی فعال دستگاه­های اجرایی و فعالان فرهنگی برای گفتمان ­سازی و تبیین تحقق اسناد کلان ملی در امور خانواده و زنان

۵ ـ نظارت و ارزیابی اجرای مصوبات

۵ ـ۱ـ نظارت و ارزیابی حسن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور خانواده و زنان از طریق بهره گیری از ظرفیت دستگاه های نظارتی و مردمی با اتخاذ سازوکارهای نظارت مؤثر و هوشمند و پیشنهاد تضامین مناسب به شورای عالی

۵ ـ۲ـ فراهم آوردن زمینه نقد و مطالبه گری توسط فعالان، تصمیم سازان و تصمیم گیران در حوزه خانواده و زنان

ماده ۳ـ ترکیب اعضاء:

۱ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲ـ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان

۳ـ معاون یا نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی

۴ـ معاون یا نماینده رئیس قوه قضائیه

۵ ـ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

۶ ـ دو نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب این شورا

۷ـ یک نفر از بانوان مشاور یا مسئول صاحب­نظر در مسائل خانواده و زنان از دستگاه­ها و نهادهای زیر:

۷ـ۱ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۷ـ۲ـ وزارت آموزش و پرورش

۷ـ۳ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۷ـ۴ـ وزارت کشور

۷ـ ۵ ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷ـ ۶ ـ وزارت ورزش و جوانان

۷ـ۷ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۷ـ ۸ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی

۷ـ ۹ ـ سازمان تبلیغات اسلامی

۷ـ ۱۰ ـ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها

۷ـ۱۱ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران

۸ ـ پنج نفر از بانوان نخبه دانشگاهی و صاحب­نظر در مسائل خانواده و زنان به انتخاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

۹ـ دو نفر از بانوان صاحب نظر با معرفی جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

۱۰ـ رئیس سازمان بسیج جامعه زنان

۱۱ـ دو نفر از بانوان نخبه و صاحب نظر فعال حوزه مسائل زنان و خانواده از تشکل­ها، نهادها و سازمان­های مردم­نهاد به انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

تبصره۱ـ نمایندگان دستگاه­ها با توافق بین رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان و بالاترین مقام دستگاه متبوع و پس از استعلام صلاحیت آنها توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مراجع قانونی و تکمیل شناخت­نامه آنها؛ با حکم دبیر شورای عالی به عضویت شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان منصوب شوند.

تبصره۲ـ نمایندگان معرفی شده در تبادل اطلاعات و امکانات و برنامه و بودجه از سوی بالاترین مقام دستگاه متبوع خود تام­ الاختیار می­باشند.

تبصره۳ـ سایر معاونان دستگاه ها حسب مورد با تشخیص رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان به جلسات دعوت خواهند شد.

تبصره۴ـ آیین­نامه داخلی این شورا به تصویب هیات امناء دبیرخانه می­رسد.

ماده۴ـ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان

۲ نفر از بانوان عضو شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان از میان بانوان حقیقی عضو این شورا با کسب رای مخفی اکثریت اعضای شورای مذکور برای ریاست شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان انتخاب و پس از تایید یک نفر از آنها توسط دبیر شورای عالی جهت تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی و برای مدت ۳ سال منصوب و حکم وی از طرف رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می­شود و انتخاب وی برای دو دوره ۳ ساله بلامانع است.

تبصره۱ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان می­باشد.

تبصره۲ـ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان به حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان می­باشد.

تبصره۳ـ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان بنا بر انتصاب مقام معظم رهبری مدظله العالی در زمره اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ماده ۵ ـ همکاری با سایر دستگاه­های اجرایی و نهادهای عمومی

۱ـ کلیه دستگاه­های اجرایی دارای اطلاعات مرتبط با خانواده و زنان، حسب درخواست شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان با هماهنگی مرکز رصد دبیرخانه؛ مکلف­اند، اطلاعات، تحقیقات و داده­های مرتبط را به این ستاد ارسال کنند.

۲ ـ شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان می­تواند، مصوبات مغایر دستگاه­های اجرایی با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه خانواده و زنان را جهت بازنگری به دستگاه مربوطه ارسال نماید.

۳ـ از تاریخ تصویب این آیین­نامه؛ مسئولیت نظارت و راهبری کلیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتبط با خانواده و زنان بر عهده شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان است و مصوبات آن مطابق فرایند پیش بینی شده در آیین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

تبصره ـ در موارد مغایرت این آیین نامه با سایر اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات ذی­ربط، مواد این آیین نامه حاکم است.

ماده۶ ـ این آیین نامه مشتمل بر ۶ ماده و ۸ تبصره در جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، آیین­نامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده مصوب جلسه ۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۰۹/۱۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسخ می­گردد.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON