در گذشتهای نهچندان دور، کوچک بودن کسبوکار بهمعنای ناتوانی در بهره بردن از مزایای فناوری بود. در آن زمان مجبور بودید سیستمهای بسیاری را خریداری کرده و قطعات سخت افزاری ضروری فراوانی را تامین کنید و انجام دادن این کارها خرج زیادی را بر روی دستتان میگذاشت.
اکنون اوضاع تقریبا برعکس شده است.
در وضعیت جدید، کسبوکارهای کوچک نه تنها در بهرهمندی از فناوری مزیت دارند، بلکه این بار کسبوکارهای بزرگ هستند که ممکن است به دلیل گرفتارشدن در چنگال سیستمهای قدیمیشان، که هزینههای نوسازی آنها نیز سر به فلک میکشد، قادر به بهرهگیری از مزایای فناوری نباشند.
این وضعیت در واقع دنیای استارتاپهاست. تغییر عمدهای که اتفاق افتاده است، برونسپاری خدمات بر بستر فناوری ابری است.
از خدمات پست الکترونیک و حسابداری گرفته تا سیستمهای پیچیده مدیریت روابط با مشتریان (CRM)، فناوری ابری هزینهها را برای استارتآپها و شرکتهای کوچک بسیار کاهش داده است. دیگر نیازی به زیرساختهای گرانقیمت و منابع انسانی فراوان برای نگهداری از آنها، وجود ندارد.
یکی از مهمترین صنایعی که رایانش ابری در آن رشد قابل توجهی داشته، صنعت نرمافزارهای سازمانی است. همکاران سیستم همسو با فناوریهای نوین، راهکارهای سازمانی خود را بر بستر ابر ارائه داده است.
راهکاران ابری، روی سرورهای شرکت همکاران سیستم نصب میشود و مشتری بینیاز از خرید سرور و سختافزار، از طریق اینترنت و در بستری امن، به این سرورها متصل شده و از راهکاران استفاده میکند. در این روش مشتری نیازی به خرید امتیاز نرمافزار ندارد و میتواند با پرداخت حق اشتراک متناسب با نیاز خود، از نرمافزاری قدرتمند بهره ببرد که مورد استفادهی بزرگترین شرکتهای ایرانی است.
به طور مشابه، هر روز تعداد بیشتری از محصولات قدرتمندی که قابلیت یادگیری ماشینی و تحلیل مجموعه دادههای بزرگ را دارند پیشرفتی اساسی که در تمامی صنایع در حال ظهور است با هزینهای اندک یا حتی به طور رایگان در دسترس کسبوکارها قرار میگیرند.
این پدیده، مزیت بسیار مهمی را در اختیار کسبوکارهای کوچک قرار میدهد که بسیاری از کسبوکارهای بزرگی که با فناوری قدیمی خود دستوپنجه نرم میکنند، از آن بیبهرهاند.
نتایج حاصل از پیمایش شرکت مشاوره دلویت (Deloitte) در سال ۲۰۱۵ نشان میدهد که مدیران ارشد IT شرکتهای بزرگتر تقلای بسیاری میکنند تا شرکت خود را آماده پذیرش برخی از بزرگترین تغییرات کنند.
گزارش این شرکت عنوان میکند: «در سطح جهانی، سه نفر از هر چهار نفر مدیر ارشد IT شرکتها، فناوریهای تحلیل دادهها و دیجیتال را به عنوان دو فناوریای که ظرف دو سال آینده بر روی کسبوکار آنها تاثیر خواهند گذاشت، انتخاب کردند. ولی بسیاری از آنها گفتند که برای بهرهگیری کامل از مزایای این فناوریها، نیازمند بازسازی زیرساختهای کلیدی قدیمی موجود خود خواهند بود و بسیاری از آنها معتقد بودند که پیدا کردن منابع مالی جهت انجام این کار، دشوار است.»
در عین حال، کسبوکارهای کوچک قادرند از فناوریهای جدیدتری استفاده کنند که قابلیت تحلیل دادهها را در خود دارند، و این ویژگی امکان دسترسی به اطلاعات عمیقتر در مورد بسیاری از فرآیندهای تجاری را برای آنها فراهم میسازد.
تمام مواردی که ذکر شد در کنار این حقیقت که بسیاری از خدمات ابری تنها با پرداخت یک حق اشتراک و بدون نیاز به هزینههای پیش پرداخت، در دسترس خواهند بود بیانگر این است که کسبوکارهای کوچک و متوسط، در صورت استفاده از خدمات درست میتوانند به سرعت مقیاس کار خود را بزرگتر کنند.
به طور مشابه، اکنون کسبوکارهای کوچک راحتتر میتوانند فناوریای را برگزینند که تجربه بهتری برای مشتریان فراهم میسازد؛ عاملی که خود در این وضعیتی که همه شرکتها تلاش میکنند تا بهتر از رقبای خود به مشتریان خدمت رسانی کنند، اهمیت دو چندانی یافته است. کسبوکارهای کوچک و متوسط و استارتاپها، در زمانی که لازم باشد تغییراتی اعمال شود، میتوانند به سرعت تصمیم گیری کنند و به کمک این ویژگی، خود را از رقبای بزرگتر، متمایز سازند.
ولی این مزیت، مسئولیتهایی را نیز همراه خود میآورد. کسبوکارهای کوچک و متوسط، در هنگام استفاده از سیستمهای جدید و نیز دست کشیدن از سیستمهایی که دیگر کار نمیکنند، باید سریع عمل کنند.
خبر خوب این است که کسبوکارها، همان طور که نتایج پژوهش Canon نشان میدهد، هم اکنون خود را برای انجام چنین کاری مجهز کردهاند.
تمام مواردی که ذکر شد در کنار این حقیقت که بسیاری از خدمات ابری تنها با پرداخت یک حق اشتراک و بدون نیاز به هزینههای پیش پرداخت، در دسترس خواهند بود بیانگر این است که کسبوکارهای کوچک و متوسط، در صورت استفاده از خدمات درست، میتوانند به سرعت مقیاس کار خود را بزرگتر کنند.
به طور مشابه، اکنون کسبوکارهای کوچک راحتتر میتوانند فناوریای را برگزینند که تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم میسازد؛ عاملی که خود در این وضعیتی که همه شرکتها تلاش میکنند تا بهتر از رقبای خود به مشتریان خدمترسانی کنند، اهمیت دوچندانی یافته است. کسبوکارهای کوچک و متوسط و استارتاپها، در زمانی که لازم باشد تغییراتی اعمال شود، میتوانند به سرعت تصمیمگیری کنند و به کمک این ویژگی خود را از رقبای بزرگتر خود، متمایز سازند.
ولی این مزیت، مسئولیتهایی را نیز همراه خود میآورد. کسبوکارهای کوچک و متوسط، در هنگام استفاده از سیستمهای جدید و نیز دستکشیدن از سیستمهایی که دیگر کار نمیکنند، باید سریع عمل کنند.
اندازه کوچک، ضربه بزرگ!
کسبوکارهای کوچکتر، اگر چه بیشتر در معرض لطمه خوردن از فشار رقابت قرار دارند، ولی میخواهند بیشترین بهره را از تحول دیجیتالی ببرند به نحوی که به آنها کمک کند و همچنان مورد اقبال قرار گرفته و در عرصه رقابت باقی بمانند و گاهی تنها برای آنکه بتوانند به بقای خود ادامه دهند.
20% از کسبوکارهای با کمتر از ۲۵۰ کارمند، متخصص انجام کارهای سخت هستند و از فناوری اطلاعات برای خلق فرصتهای جدید و وارد شدن در بازارهای جدید و … استفاده میکنند در حالی که کمتر از نصف این درصد از سازمانهای با بیش از ۲۵۰ کارمند چنین کاری را انجام میدهند.
10% از صاحبان کسبوکارهای با کمتر از ۲۵۰ کارمند میگویند که انتظار دارند فناوری اطلاعات و ارتباطات ساختارهای سنتی بازار را برهم زده و به آنها کمک کند تا از نو فکر کنند، از نو کارها را انجام دهند و از نو اختراع کنند تا بتوانند همچنان مورد اقبال بازار قرار گیرند. این درصد ۱۰ برابر بیشتر از انتظارات سازمانهای با بیش از ۲۵۰ کارمند است.
کسبوکارهای کوچک آمادهاند و به سرعت مزایای بلندمدت تغییرات دیجیتال Digital Transformation را شناسایی میکنند. اما هنوز نگرانیهایی وجود دارد:
چه عواملی جلوی تحول در کسب و کارها را میگیرد؟
قصد تحول وجود دارد ولی هنوز برخی موضوعات ذاتی هست که لازم است در مورد آنها به کسب وکارها کمک شود.
- تقریبا 50% عنوان کردند که در حال حاضر اولویت ندارد یا قابل توجیه اقتصادی نیست
- اندکی کمتر از 50% چالش مدیریت تغییر کارمندان را عنوان کردند
- 58% نبودن قابلیت در داخل مجموعه را عنوان کردند
این بدین معناست که لازم است در هر تغییرات دیجیتال به طور کارآ از منابع استفاده شود. ولی خود تغییرات دیجیتال همچنان به عنوان یک ضرورت باقی میماند.
در ادامه، سه راهی که کسبوکارهای کوچک باید از فناوری استفاده کنند تا بیشترین بهره را از تغییرات دیجیتال ببرند، معرفی شده است.
-
- داشتن یک راهبرد جامع تغییرات دیجیتال
همان طور که یافتههای مجله هاروارد بیزینس ریویو در پیمایش اخیرش نشان داد، شرکتهایی که امتیاز بالایی از نظر رهبری تغییرات دیجیتال و مدیریت دریافت میکنند، نتایج بهتری نسبت به همتایان خود کسب کرده و «رشد درآمد قویتر و حاشیههای سود بزرگتری را تجربه میکنند».
-
- هر چه سریعتر تصمیم گرفتن
در یکی از تحقیقات موسسه مکینزی، این شرکت مشاوره دریافت که شرکتهای بزرگ در مدیریت کردن «بازگشت توجه» ضعیف عمل میکنند.
گزارش این موسسه میگوید: «بر اساس تجربه ما، بسیاری از شرکتها ترجیح میدهند بیشتر به تحلیل و بحث در مورد موضوعات بپردازند تا قاطعانه و بر اساس شهود خود عمل کنند. گرایش پیش فرض آنها به سمت کسب اطلاعات بیشتر و بهتر سبب میشود توانایی آنها برای حرکت کردن سریع و قاطعانه محدود شود.
این در حالیست که کسبوکارهای کوچک قادرند با تصمیمگیری سریعتر، خلاف رفتار شرکتهای بزرگ عمل کنند.
به طور خلاصه، بر اساس هیجان لحظهای حرکتی نکن ولی زیاد هم معطل نکن. سریع باش.
-
- با مشتری شروع کن
اندیشیدن به تغییرات دیجیتال از نگاه مشتری بسیار مهم است، نه این که از منظر نحوه تغییرات در داخل سازمان به موضوع نگریسته شود. همانطور که نتایج یک نظرسنجی مجله هاروارد بیزینس ریویو از مدیران IT شرکتها نشان میدهد، مشتری همه چیز است.
یکی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، که رییس بازاریابی یک شرکت کارت اعتباری است، میگوید: «شروع کردن با مشتری، اصل پایهای است که نحوه عملکرد و درگیرشدن ما با خدمات فناوری اطلاعات را تعیین میکند.»
اولویت با مشتری است. همیشه.
من فرزان فروتن، کارشناس بازاریابی شرکت سپیدار سیستم آسیا هستم. اگر شما به این مطلب علاقهمند بودید و یا نظرات و پیشنهاداتی در زمینه بهبود مطالب منتشر شده از جانب من داشتید، خواهشمندم از طریق ایمیل farzanf@systemgroup.net با من در ارتباط باشید