Search
Close this search box.

آموزش مالیات بر مشاغل خودرو | منظور از مشاغل خودرو چیست؟

فهرست مطالب


یکی از انواع مالیات که احتمالاٌ کمتر به گوش ما خورده است، مالیات مشاغل خودرویی است. این مالیات شامل همه خودروها نمی‌شود اما بهتر است بدانید که بخش زیادی از درآمد سازمان امور مالیاتی را تشکیل می‌دهد. در این مقاله از سلسله مقالات آموزش مالیات، به آموزش مالیات بر مشاغل خودرو می‌پردازیم. تا پایان همراه سپیدار سیستم باشید.

منظور از مالیات بر مشاغل خودرویی چیست؟

کسب دانش حسابداری و مالیاتی مخصوص شرکت‌ها نیست. اگرچه افراد عادی کمتر به استفاده از نرم افزار یکپارچه مالی یا اطلاعات تخصصی درباره معاملات فصلی نیاز پیدا می‌کنند. در حقیقت صاحبان خودروهایی که باید مالیات بر مشاغل خودرو را پرداخت کنند اگر بیشتر با ضوابط و قوانین آشنا شوند، آگاهی بیشتری از حقوق خود پیدا می‌کنند. به همین دلیل بهتر است مالیات بر مشاغل خودرو با تعریف این مالیات در قانون شروع کنیم.

کلیه صاحبان مشاغلی که از طریق خودرو خود کسب درآمد می‎کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند. خودروهای باری، راه‌سازی و مسافربری از جمله این خودروها هستند. برای مثال تاکسی را می‌توان یکی از خودروهایی دانست که مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خودرو است.

مالیات بر مشاغل خودرویی چیست؟

مالکان این وسایل نقلیه موظف هستند در پایان هر سال مبلغ درآمد خود را از طریق اظهارنامه ارائه کنند. پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، قبض مالیات مقطوع عملکرد سالانه صادر خواهد شد. سپس مالک می‌تواند از طریق دفاتر پست یا پیشخوان خدمات دولتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند.

کدام خودروها مشمول پرداخت مالیات بر مشاغل خودرویی هستند؟

مالک هر خودرویی که از طریق اتومبیل خود درآمدی کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات است. تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و کامیونت از جمله معروف‌‌ترین افرادی هستند که بایستی مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی را پرداخت کنند.

آیا مالیات بر درآمد خودرویی، مشمول معافیت می‌شود؟

کسانی که تنها یک دستگاه تاکسی یا وانت بار داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند. مابقی خودروهای اشاره‌شده ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی هستند.

میزان مالیات بر مشاغل خودرویی چقدر است؟

میزان مالیات بر مشاغل خودرویی به صورت سالانه و بر اساس  استانداردهای حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ می‌شود. در حال حاضر و برای سال 1400 نرخ مالیات بر مشاغل خودرویی اعلام نشده است. به محض اعلام شدن نرخ میزان مالیات خودرویی سال 1400، این جدول را به مقاله اضافه خواهیم کرد.

مالیات اشخاصی که چند خودرو دارند، به چه صورت است؟

مالیات اشخاصی که چند خودرو در تملک خود دارند، به صورت مقطوع و حداکثر با 25 درصد افزایش نسبت به نرخ اعلام شده در سال محاسبه خواهد شد.

نرخ مالیات بر مشاغل خودرویی

مدت زمان پرداخت مالیات مشاغل خودرویی چقدر است؟

معمولاٌ زمان پرداخت مالیات مشاغل خودرویی توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. تجربه 2 سال گذشته نشان می‌دهد که تیرماه حداکثر زمانی است که سازمان برای ارائه اظهارنامه‌ها از سمت مالکان خودرو در نظر گرفته است.

جریمه عدم پرداخت مالیات مشاغل خودرویی چقدر است؟

در صورت عدم پرداخت مالیات تا موعد مقرر، 30 درصد به مبلغ مالیات اضافه خواهد شد. به ازای هر ماه دیرکرد نیز 2.5 درصد دیگر به مبلغ مالیات اضافه و بایستی توسط مالکت پرداخت شود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با سایر مباحث مرتبط با مالیات مقاله اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در وبلاگ سپیدار سیستم مطالعه کنید.

آموزش کامل مالیات مشاغل خودرویی

سوالات خود درباره مالیات مشاغل خودرویی را با ما مطرح کنید

در این مقاله به صورت کامل نکات مختلف مالیات مشاغل خودرویی را بررسی کردیم. در انتهای مقاله پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که سوال یا ابهامی در خصوص مالیات مشاغل خودرویی دارید، در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید. سوالات و نظرات شما توسط متخصصان سپیدار سیستم بررسی و پاسخ داده خواهد شد.

سپیدار سیستم با نگارش و تهیه محتوای تخصصی حسابداری تمام تلاش خود را برای گسترش دانش و مهارت حسابداری در جامعه به کار می‌برد. امیدواریم اطلاعات ارائه‌شده در مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON