Search
Close this search box.

جمعه کاری چیست؟ یک اصطلاح غلط انداز به جای اضافه کاری

فهرست مطالب


جمعه کاری و فوق العاده جمعه کاری یکی از مواردی است که در هنگام محاسبه حقوق ماهیانه باید مورد بررسی قرار بگیرد. محاسبه جمعه کاری و فوق العاده جمعه کاری با محاسبه اضافه کاری تفاوت‌هایی دارد با این حال بسیاری از کارگران و مدیران از تفاوت آن‌ها به درستی آگاه نیستند. به همین بهانه در این مقاله قصد داریم تفاوت جمعه کاری و اضافه کاری را شرح دهیم و با نحوه محاسبه جمعه کاری آشنا شویم.

جمعه کاری چیست؟ تعریف جمعه کاری در قانون کار و درصد حقوق جمعه کاری

قانون کار (قانون جمعه کاری) شرایط خاصی را برای محاسبه حقوق افراد در جمعه در نظر گرفته است. بر اساس ماده 62 قانون کار، روز جمعه برای کارگران تعطیل هفتگی در نظر گرفته می‌شود. با این حال حقوق و مزایای کارگران برای روز جمعه در نظر گرفته می‌شود. کارگران در این روز از کار کردن معاف هستند و در صورتی که به دلایلی در این روز نیز مشغول کار باشند باید حقوق فوق العاده ای با عنوان جمعه کاری به آن‌ها پرداخت شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که جمعه کاری چگونه محاسبه میشود؟

بر اساس قانون در محاسبه جمعه کاری، حقوق اضافه‌ای که برای ساعات کار در روز جمعه در نظر گرفته می‌شود 40 درصد حقوق عادی افراد است. این حقوق فوق العاده مخصوص روز جمعه است و به تعطیلات سایر روزها تعلق نمی‌گیرد. بنابراین حسابداران زمانی که در حال محاسبه حقوق در نرم افزار حسابداری هستند باید برای ساعات کار جمعه و فرمول محاسبه جمعه کاری 40 درصد اضافه در نظر بگیرند. همچنین شخص کارگر باید طبق قانون یک روز دیگر در هفته را باید به جای روز جمعه تعطیل باشد.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری

فوق العاده جمعه کاری چیست؟ نحوه محاسبه فوق العاده جمعه کاری 1401

به حقوق اضافه‌ای که برای کار در روز جمعه توسط قانون در نظر گرفته شده است، فوق العاده جمعه کاری گفته می‌شود. برای محاسبه مبلغ جمعه کاری سال 1401 یا فوق العاده جمعه کاری، 40 درصد اضافه بر مزد در روزهای عادی در نظر گرفته شده است. بنابراین دستمزد هر ساعت کار در روز جمعه 140 درصد محاسبه می‌شود.

بنابراین نرخ هر ساعت جمعه کاری به این شکل محاسبه می‌شود: دستمزد هر ساعت کاری × 1.4

در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نحوه محاسبه حقوق و دستمزد جمعه کاری ندارید، آموزش حقوق و دستمزد می‌تواند اطلاعات مهم و اساسی را در اختیار شما قرار دهد.

جمعه کاری در قانون کار

تفاوت اضافه کاری و جمعه کاری + نحوه محاسبه اضافه کاری روز تعطیل

ماده 51 قانون کار مدت زمانی که کارگر، نیرو یا وقت خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد را به عنوان ساعات کار کارگر محاسبه می‌کند. بر اساس ماده 51 قانون کار، ساعات کاری در نظر گرفته شده برای کارگر 44 ساعت در هفته و 8 ساعت در یک روز است. ساعات کاری در مشاغل سخت و زیان آور متفاوت است و حداکثر 6 ساعت در روز  و حداکثر 36 ساعت در هفته است. نکته بسیار مهم این است که اضافه کاری برای کارگرانی که کار شبانه یا کارهای خطرناک و زیان آور انجام می دهند، ممنوع است.

در صورتی که ساعات کاری به بیش از 44 ساعت در هفته برسد، طبق ماده 59 قانون کار، اضافه کاری در نظر گرفته می‌شود. معمولاً اضافه کاری در مواردی رخ می‌دهد که کارگرد بیش از ساعات کار روزانه (8 ساعت) مشغول به کار باشد یا در روزهای تعطیل رسمی در سر کار خود حاضر شده و اضافه کاری در روز تعطیل را انجام دهد. با اضافه کاری روزهای تعطیل، 40 درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی برای کارگر به عنوان فوق العاده اضافه کاری محاسبه خواهد شد.
باید در نظر داشته باشید که کار خارج از ساعت کاری، تنها زمانی اضافه کاری محاسبه می‌شود که ساعات کار موظفی کارگر طی ماه کامل شده باشد.  در ضمن حداکثر اضافه کاری 4 ساعت  و در موارد خاص 8 ساعت است.

اما مبنای محاسبه اضافه کاری چیست؟
مزد ثابت یا مزد مبنا + پایه سنوات (در صورت شمول) . مزایای رفاهی در اضافه کاری محاسبه نمی شود.

 تفاوت اضافه کاری و جمعه کاری در این است که اضافه کاری در روز تعطیل و برای همه روزهای کاری در نظر گرفته می‌شود اما جمعه کاری تنها مربوط به کار در روز جمعه است. از طرف دیگر اضافه کاری تنها به ساعات کاری بیش از 44 ساعت تعیین شده در هفته تعلق می‌گیرد.

محاسبه مبلغ اضافه کاری

برای محاسبه اضافه کاری اول باید مبلغ یک ساعت کار عادی را محاسبه کرد:

نرخ یک ساعت کار: مزایای به تبع شغل روزانه + حقوق روزانه ÷ 7.33
محاسبه مبلغ اضافه کاری: نرخ یک ساعت کار × تعداد ساعات اضافه کار  ×  1.4
نکته: 7.33 معادل هفت ساعت و بیست دقیقه است.

نرخ یک ساعت کار در سال 1401: 190.075= 7.33 ÷ 1.393.250

نرخ یک ساعت اضافه کاری در سال 1401: 266.105 = 1.4 × 1 × 190.075

در فرمول جمعه کاری در صورتی که کارگر در روز جمعه به کار مشغول باشد و ساعات کاری او در جمعه، اضافه بر 44 ساعت تعیین شده ساعات کار هفتگی محاسبه شود، علاوه بر 40 درصد نرخ جمعه کاری، 40 درصد اضافه کاری نیز به او تعلق می‌گیرد. در نتیجه دستمزد ساعات کاری اضافه برای او 180 درصد دستمزد مزد هر ساعت کار عادی است. در هنگام ارسال لیست مالیات حقوق باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. فرمول محاسبه هر ساعت جمعه کاری بدون تعطیل شدن در روز دیگر عبارت است از : دستمزد هر ساعت کار عادی × 1.8
نکته: کار در روز جمعه حتی اگر بخشی از ساعات موظفی شخص باشد، باز هم مستحق دریافت جمعه کاری است.

پادکست رادیو مالی – قسمت 52: پرداختی های در ارتباط با حقوق و دستمزد

اگر اهل پادکست گوش کردن هستید، رادیو مالی سپیدار سیستم پادکست ویژه‌ای را برای حقوق و دستمزد تهیه کرده است. این پادکست‌ها با حضور برترین اساتید و خبرگان حسابداری کشور تهیه و به رایگان قابل استفاده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر شنیدن پادکست را به خواندن درباره حقوق و دستمزد و مالیات حقوق ترجیح می‌دهید، همین الان اپیزودهای ما را در پادکست رادیو مالی گوش کنید. در این پادکست به تمامی‌ سوالات شما درباره حقوق و اضافه کاری پاسخ داده‌ایم.

حقوق جمعه کاری

نحوه محاسبه جمعه کاری سال 1401؛ جمعه کاری چگونه محاسبه می‌شود

معمولاً با استفاده از نرم افزارهای حسابداری و ثبت ساعات ورود و خروج کارگر، می‌توان ساعات کاری کارگر، میزان اضافه کاری، تعطیل کاری یا جمعه کاری را محاسبه کرد. برای محاسبه جمعه کاری به شرط اینکه کارگر روز دیگری را تعطیل باشد به این شرح است:

فرمول محاسبه جمعه کاری: دستمزد هر ساعت کار عادی × 1.4

نرخ یک ساعت جمعه کاری در سال 1401: 266.105 = 1.4 × 1 × 190.075

به این ترتیب این کارگر علاوه بر حقوق ماهیانه خود باید مبلغ ریال به عنوان جمعه کاری دریافت کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه حقوق کارگران، مقاله نحوه محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی را مطالعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید، تا درباره تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری صحبت کنیم.

قانون جمعه کاری

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری؛ قانون جمعه کاری و تعطیل کاری

تعطیل کاری در واقع همان اضافه کاری است و مفهومی به نام تعطیل کاری یا نحوه محاسبه تعطیل کاری در قانون کار تعریف نشده است. قانون تعطیل کاری در عرف، به معنای دستمزد اضافه کاری است که کارگر برای کار در روزهای تعطیل رسمی دریافت می‌کند. طبق ماده 63 قانون کار، تعطیلات رسمی به همراه روز کارگر (11 اردیبهشت) را برای کارگران تعطیل با مزد در نظر گرفته شده است.

در صورتی که کارگر در تعطیلات رسمی به کار مشغول باشد و ساعات کارگر از مدت کار موظف هفتگی (44 ساعت) افزایش پیدا کند، اضافه کاری روز تعطیل محسوب می‌شود. اضافه کاری در روزهای تعطیل براساس ماده 59 قانون کار مشمول 40 درصد اضافه بر مزد روزانه عادی کارگر است. بنابراین باید در محاسبه حقوق و دستمزد مورد توجه قرار بگیرد. به این ترتیب حقوق و درصد جمعه کاری تنها مربوط به روز جمعه است اما تعطیل کاری تنها مربوط به اضافه کاری روزهای تعطیل می‌شود.

در هنگام محاسبه حقوق به تفاوت جمعه کاری و اضافه کاری توجه داشته باشید

در این مقاله با مفهوم جمعه کاری و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم. همچنین تفاوت جمعه کاری با اضافه کاری و تعطیل کاری را بررسی کردیم. آشنایی با این مفاهیم در هنگام محاسبه حقوق، مالیات و بیمه اهمیت زیادی دارد. با استفاده از تجربیات حسابداران حرفه‌ای و به کارگیری نرم افزارهای حسابداری می‌توانید از محاسب دقیق جمعه کاری مطمئن شوید.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON