آیین نامه اجرایی قانون تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) (شماره ۱۵۵) و سند الحاقی (پروتکل) ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی
تاریخ تصویب:
1402/05/19
جزئیات متن قانون
شماره ۷۶۲۳۵/ت۵۹۷۹۵هـ ۱۴۰۲/۵/۳
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت آموزش و پرورش
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
سازمان ملی استاندارد ایران
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۲/۲۷ به پیشنهاد شورای عالی حفاظت فنی و
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون تصویب
مقاولهنامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) (شماره ۱۵۵) و سند الحاقی (پروتکل) ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاولهنامه ایمنی و بهداشت شغلی مصوب ۱۴۰۰، آیین نامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی قانون تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) (شماره ۱۵۵) و سند الحاقی (پروتکل) ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی
ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون مقاولهنامه: قانون تصویب مقاولهنامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) (شماره ۱۵۵) و سند الحاقی (پروتکل) ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاولهنامه ایمنی و بهداشت شغلی مصوب ۱۴۰۰.
۲ـ سیاست ملی قانون مقاولهنامه: مجموعهای از اصول، قواعد، طرحها و اقدامات در سطح ملی است که به منظور تحقق اهداف ذکرشده در قانون مقاولهنامه تنظیم میگردند.
۳ـ کارگر(نیروی کار): تمامی اشخاص شاغل از جمله کارمندان دولت.
۴ـ فعالیت اقتصادی: تمام بخشهایی که کارگران در آن اشتغال دارند، از جمله مشاغل دولتی.
۵ ـ کارفرما: شخصی حقیقی یا حقوقی که کارگر (نیرویکار) را به درخواست
و به حساب خود در مقابل دریافت حقالسعی به کار میگیرد.
تبصره ـ در مورد دستگاه اجرایی، بالاترین مقام دستگاه محل کار، در حکم کارفرما
محسوب میشود.
۶ ـ پیمانکار: شخص حقیقی یا حقوقی ذیصلاحی که براساس اسناد و مدارک پیمان، مسئولیت اجرای عملیات پیمان را بهعهده میگیرد.
۷ـ ایمنی و بهداشت شغلی: مجموعه اقداماتی که با هدف پیشگیری از آسیبها، بیماریهای ناشی از کار و همچنین حفاظت و ارتقای سلامت کارگران و بهبود شرایط کار انجام میپذیرد.
۸ ـ بیماری ناشی از کار(بیماری شغلی): هرگونه اختلال جسمی و یا روانی ناشی از کار که در نتیجه مواجهه با عوامل زیانآور موجود در محیطکار ایجاد و یا تشدید میشود.
۹ـ حادثه ناشی از کار(حادثه شغلی): حوادثی که در حین انجام وظیفه شغلی
و به سبب آن برای کارگر اتفاق میافتد. مقصود از حین انجام وظیفه شغلی، تمام اوقاتی است که کارگر در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام مأموریتی باشد.
۱۰ـ عوامل زیانآور محیط کار: هرگونه عامل زیانآور فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، عدم تطابق محیط کار با فرد (ارگونومیک)، زیستی و روحی روانی موجود در محیط کار که بروز بیماری و یا ایجاد حادثه شغلی را سبب شود.
۱۱ـ محل کار/کارگاه: محلی که تحت نظارت مستقیم و یا غیرمستقیم کارفرما
قرار دارد و به درخواست وی یا نماینده قانونی وی، کارگر(نیرویکار) برای انجام کار در آن محل حاضرشده یا رفتوآمد داشته باشد.
۱۲ـ شورایعالی: شورای عالی حفاظت فنی موضوع مواد (۸۵) و (۸۶) قانون کار
مصوب ۱۳۶۹.
۱۳ـ وزارت بهداشت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.
۱۴ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱۵ـ محیط کار خطرناک: محیطی که در آن، احتمال وقوع مخاطرات با شدت مرگبار یا فاجعهبار در حد بالا یا بسیار بالا باشد.
۱۶ـ سامانه ملی: سامانه ملی یکپارچه ثبت حوادث و بیماریهای شغلی.
۱۷ـ حدود مجاز مواجهه شغلی: میزانی از آلایندههای محیط کار و شرایطی که اگر کارگران به طور مداوم و به شکل روزانه در طول مدت سنوات کاری خود با آن مواجهه داشته باشند، تقریباً همه آنها از تأثیرات زیانآور این آلایندهها مصون خواهند ماند.
درخصوص حدود مجاز مواجهه شغلی کوتاهمدت و سقفی مواد شیمیایی، حدود مجاز مواجهه شغلی اعلامشده توسط وزارت بهداشت ملاک عمل میباشد.
ماده۲ـ سیاست ملی ایمنی و بهداشت موضوع این آییننامه با هدف پیشگیری و کاهش کمی معنادار وقوع حوادث و بیماریهای شغلی در محیط کار به شرح زیر میباشد:
۱ـ توسعه، ارتقا و بهروزرسانی مقررات ایمنی و بهداشت شغلی توسط وزارت با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاههای ذیربط و تشکلهای کارگری و کارفرمایی به منظور تأمین محیط کار ایمن و سالم برای کارگران (نیروهای کار).
۲ـ اطمینان از تأمین عوامل مادی محل کار (ابزار، ماشینآلات، تجهیزات و مواد) و عناصر شیمیایی، فیزیکی و زیستی و فرآیندهای کار به صورت ایمن و سالم با رعایت مقررات ایمنی و بهداشت شغلی و استانداردهای معتبر ملی یا بینالمللی (طراحی، آزمایش، انتخاب، جایگزینی، نصب و راهاندازی، تدارک، به کارگیری عوامل مادی کار) از سوی کارفرما.
۳ـ استقرار، ارتقا و بهبود نظام مدیریت ایمنی و بهداشت در بنگاههای اقتصادی کشور همراه با پایش و نظارت مستمر آن توسط کارفرما برای پیشگیری از حوادث و
بیماریهای شغلی با به کارگیری فناوریهای نوین اثربخش.
۴ـ ایجاد و ارتقای تعهد و مسئولیتپذیری کارگران در راستای بهبود، حفظ و نگهداری محیط کار ایمن و سالم.
۵ ـ ایجاد و توسعه بسترهای تحقیق، آموزش و پژوهش برای تأمین محیط کار سالم و ایمن و تربیت نیروی کار متخصص در راستای فرهنگسازی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در جامعه کار و تولید.
۶ ـ جلب مشارکت کارفرمایان در راستای صیانت و حمایت از نیروی کار با سیاستهای تشویقی به منظور دسترسی به فناوریهای نوین ایمن و بیخطر با هدف تأمین محیط کار ایمن و سالم.
۷ـ ایجاد، راهاندازی و بهبود سامانههای ثبت و گزارشگیری حوادث و بیماریهای شغلی و ارائه اطلاعات بیماریهای شغلی توسط وزارت بهداشت به وزارت با رعایت محرمانگی اطلاعات.
۸ ـ تدوین، توسعه و بهبود پایدار و بازنگری دورهای راهبردی و خطمشی و برنامههای اجرایی برگرفته از سیاست ملی توسط کارفرما در بنگاههای اقتصادی کشور.
ماده۳ـ دستگاههای اجرایی مکلفند ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ سیاست ملی قانون مقاولهنامه مندرج در این آییننامه، نسبت به تدوین برنامههای راهبردی و عملیاتی خود اقدام و ضمن ارسال نسخهای از برنامههای مذکور، گزارشهای پیشرفت اقدامات را به صورت سالانه به وزارت ارسال نمایند.
تبصره ـ برنامههای مذکور در حوزه بهداشت شغلی الزاماً پس از اخذ تأییدیه از
وزارت بهداشت به وزارت ارسال میشود.
ماده۴ـ وزارت مکلف است نسبت به ایجاد و راهاندازی سامانه ملی با همکاری تشکلات عالی کارفرمایی و کارگری اقدام نماید. دستگاههای اجرایی مسئول، مؤسسات و صندوقهای بیمهای و بازنشستگی و مشاورهای موظف به بارگذاری اطلاعات و دادههای حوادث ناشی از کار و بیماری شغلی و حوادث و پیشامدهای خطرناک و حوادث رفتوآمدی مطابق با آخرین ویرایش طرحهای طبقهبندی مشاغل یا فعالیت اقتصادی بینالمللی مورد تأیید سازمان بینالمللی کار میباشند. وزارت مکلف است با توجه به ملاحظات امنیتی، دسترسی متناسب را برای بارگذاری اطلاعات مذکور فراهم نماید.
تبصره ـ با توجه به نوع و ماهیت فعالیت ها و مأموریت های اطلاعاتی و امنیتی، بارگذاری اطلاعات و داده های مرتبط با حوادث ناشی از کار، بیماری های شغلی، پیشامدهای خطرناک و حوادث رفت و آمدی نهادهای حساس و امنیتی از این قاعده مستثنی می باشند.
ماده۵ ـ وزارت، وزارت بهداشت و وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مکلفند براساس سیاست ملی قانون مقاولهنامه، نسبت به تدوین محتوا و برگزاری دورههای آموزشی مرتبط با ایمنی و بهداشت شغلی برای کلیه مقاطع تحصیلی و آموزشی در حوزه وظایف خود اقدام نموده و گزارش عملکرد خود را بهصورت سالانه به وزارت اعلام نمایند. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای
جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت به برنامهریزی برای ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی اقدام نمایند.
ماده۶ ـ وزارت بهداشت مکلف است نسبت به تدوین و بهروزرسانی مستمر حدود مجاز مواجهه شغلی اقدام نماید.
ماده۷ـ دستگاههای اجرایی و مراجع دارای صلاحیت صدور مجوز ساخت و تولید، واردات و بهرهبرداری ماشینآلات، تجهیزات فنی و ابزارآلات صنعتی و نیز تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی مکلفند با رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی مورد تأیید
سازمان ملی استاندارد ایران مطابق با قانون مقاولهنامه اقدام نمایند.
ماده۸ ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی که به ساخت و تولید، ورود، عرضه ماشینآلات، تجهیزات فنی و ابزارآلات صنعتی میپردازند مکلفند نسبت به رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نمایند.
ماده۹ـ واحدهای مشمول این آییننامه باید با بهرهگیری از مقررات انضباطی کارگاهی و مصوبات شورای عالی کار نسبت به حمایتهای قانونی لازم از کارگران دارای شرایط خطر قریبالوقوع و جدی ایمنی و بهداشت شغلی در محیطکار اقدام نمایند.
ماده۱۰ـ وزارت موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، دستورالعملهای حقّ دانستن و امتناع از کار خطرناک با ضمانت اجرای لازم را در چهارچوب قوانین مربوط، تدوین و توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ نماید.
ماده۱۱ـ کارفرما مکلف است قبل از احداث یا توسعه کارگاه نسبت به پیشبینی موارد ایمنی و بهداشت شغلی در برنامهها و طرحها و نقشههای ساختمانی براساس
قوانین و مقررات، مطابق با سیاست ملی مندرج در این آییننامه اقدام نماید.
ماده۱۲ـ کارفرما مکلف است:
۱ـ نسبت به نصب و راهاندازی ماشینآلات و تجهیزات فنی براساس استانداردهای
مورد تأیید سازمان ملی استانداد ایران اقدام نماید.
۲ـ آزمایشهای پیش از بهرهبرداری از ماشینآلات، دستگاهها و تجهیزاتی که مطابق با آییننامههای مصوب شورای عالی در واحدهای مشمول ضروری شناخته شده است را توسط آزمایشگاهها و مراکز مورد تأیید شورایعالی و در صورت نیاز، آزمایشگاههای تأیید صلاحیتشده توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام دهد.
ماده۱۳ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند لوازم حفاظت فنی و بهداشتی موضوع این آییننامه را تولید یا وارد کنند، باید حسب مورد نسبت به أخذ تأییدیه از وزارت و وزارت بهداشت اقدام نمایند.
ماده۱۴ـ هرگاه اجرای قسمتهای مختلف عملیات یک پیمان به پیمانکار یا پیمانکاران دیگر محول شود، هرپیمانکار در محدوده پیمان خود مسئول اجرای کلیه مقررات مرتبط بوده و پیمانکار اصلی وظیفه نظارت و ایجاد هماهنگی بین آنها را بر عهده دارد.
ماده۱۵ـ کارفرما مکلف است ضمن نظارت بر اجرای مقررات موضوع این آییننامه با همکاری نماینده دارای صلاحیت کارگران در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی نسبت به تأمین شرایط ایمنی و بهداشت شغلی در محیط کار اقدام نموده و تمامی اقدامات و اطلاعات مرتبط مورد نیاز را به اطلاع نماینده مذکور برساند. کارگران شاغل در محیط کار موظف به رعایت کلیه موارد ایمنی و بهداشت شغلی در محیط کار میباشند.
ماده۱۶ـ کارگران یا نماینده قانونی آنها یا تشکیلات قانونی کارگران میتوانند نسبت به تحقیق و بررسی ابعاد ایمنی و بهداشت شغلی محیط کار خود اقدام نمایند و در صورت بروز احتمال وقوع حادثه یا بیماری ناشی از کار یا محیط کار خطرناک، مراتب را به کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار یا مسئول حفاظت فنی و بهداشت کار اعلام نمایند و درصورت عدم وجود کمیته مذکور، موضوع را به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل اعلام نمایند.
ماده۱۷ـ کارفرما مکلف است ضمن شناسایی کانونهای خطر، مقررات ایمنی و بهداشتی محل کار خود را رعایت نماید و مدیریت خطر(ریسک) را با هدف پیشگیری از حوادث شغلی و بیماریهای مرتبط با کار و حذف یا به حداقل رساندن خطرات، با تهیه وسایل و امکانات لازم و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه بهداشتی و حفاظتی مؤثر انجام دهد و برحسن اجرای موازین ایمنی و بهداشتی محل کار خود، به طور مستمر نظارت نماید.
ماده۱۸ـ کارفرما مکلف است با هزینه خود نسبت به تأمین محیط کار ایمن و سالم، ارائه آموزشهای لازم در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی متناسب با فعالیت اقتصادی کارگاه خود برای کارگران، انجام آزمایشات و معاینات شغلی، تأمین و تحویل وسایل حفاظت فردی و سایر موارد مرتبط ایمنی و بهداشت و سلامت کارگران در کارگاه اقدام نماید.
ماده۱۹ـ کارفرمایان آن دسته از کارگاههایی که تا قبل از تصویب و ابلاغ قانون
مقاولهنامه و این آییننامه تأسیس شده و به بهرهبرداری رسیدهاند، مکلفند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ این آییننامه نسبت به انطباق شرایط کارگاه خود با الزامات این آییننامه اقدام نمایند.
ماده۲۰ـ تمام دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی مشمول قانون کار و تابع سایر قوانین، مشمول این آییننامه میباشند.
ماده۲۱ـ وزارت مکلف است گزارش عملکرد اجرای این آیین نامه را به صورت سالانه به هیئت وزیران ارایه نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر