Apple Inc. (AAPL)، باارزشترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار، احتمالاً میگوید سود در سه ماهه اول سال مالی 2023 خود در بحبوحه تاخیرهای تولید آیفون مرتبط با کووید در چین و کندی صنعت فناوری کاهش یافته است. .
طبق برآوردهای Visible Alpha، غول فناوری احتمالاً می گوید درآمد خالص تقریباً 10٪ کاهش یافته و به 31.3 میلیارد دلار یا 1.96 دلار به ازای هر سهم رسیده است. درآمد احتمالاً 1.4 درصد کاهش یافته و به 122.2 میلیارد دلار رسیده است. اپل نتایج سه ماهه اول را پس از بسته شدن بازارها در 2 فوریه گزارش می دهد.
شیوع COVID-19 در اکتبر در تاسیسات اصلی چینی که محصولات iPhone Pro اپل را تولید می کند فرایند تولید را که پیش از این با مشکلات زنجیره تامین مواجه شده بود، مختل کرد و باعث شد ساخت برخی از مدلهای آیفون تا پایان سال کند شود. اگرچه رشد بازار جهانی گوشیهای هوشمند در حال کاهش است، آیفونها همچنان بیشترین فروش خالص اپل را تشکیل میدهند. تأخیر در تولید در پایان سال میتواند فروش اپل را در فصل تعطیلات، که معمولاً فصل پردرآمد این شرکت است، تضعیف کند.
در همان زمان، صنعت فناوری با افزایش هزینههای دیجیتال در اوایل همهگیری در میان تورم و اقتصاد ضعیفتر، در حال تنظیم مجدد است. شرکتهای فناوری پیشرو، از جمله Microsoft Corp. (MSFT) و Alphabet Inc. (GOOG)، اخراج گسترده هزاران در ماه های اخیر. اپل پس از اضافه کردن کارمندان جدید با سرعت کمتری نسبت به بسیاری از رقبای فنی در چند سال گذشته، از کاهش در مقیاس بزرگ اجتناب کرده است.
سهام اپل از اوایل سال 2022 از اوج خود سقوط کرد و در سال گذشته 8 درصد در مقایسه با کاهش 10 درصدی شاخص بخش فناوری اطلاعات S&P 500 کاهش یافت.
آمار کلید اپل | |||
---|---|---|---|
برآورد سه ماهه اول سال مالی 2023 | سه ماهه اول سال مالی 2022 | سه ماهه اول سال مالی 2021 | |
درآمد هر سهم ($) | 1.96 | 2.10 | 1.68 |
درآمد ($B) | 122.2 | 123.9 | 111.4 |
درآمد چین/بقیه آسیا ($B) | 29.7 | 35.6 | 29.5 |
منبع: آلفا قابل مشاهده
معیار کلیدی: فروش خالص برای چین/بقیه آسیا
فروش خالص اپل در چین و بقیه آسیا معیاری کلیدی برای موفقیت این شرکت در یکی از بزرگترین بازارهای جهان است. این معمولاً دومین بازار بزرگ اپل پس از قاره آمریکا است. اگرچه آیفون ها همچنان در چین محبوب هستند، کاهش رشد اقتصادی در منطقه و تأثیر طولانی مدت -قطعبندیهای ایستاده هزینههای مصرفکننده را کاهش میدهد.
تحلیلگران انتظار دارند که فروش خالص اپل در آسیا در سه ماه آخر سال 2022 تقریباً 17 درصد کاهش یافته است.