Search
Close this search box.

مصوبات جلسه پنجاه و دوم کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور

فهرست مطالب

مصوبات جلسه پنجاه و دوم کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور

شماره ۲۰۰/۱۵۷۹۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۲

جناب آقای دکتر اکبرپور ـ مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

در اجرای قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، مصوبه جلسه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی و آیین نامه داخلی کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی به پیوست متن مصوبات جلسه پنجاه و دوم (۷ آذر ۱۴۰۲) کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی جهت انتشار در روزنامه رسمی کشور ارسال می شود.

دبیر شورا و رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ـ رضا باقری اصل

مصوبات جلسه پنجاه و دوم کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور

تاریخ جلسه ۷ آذرماه ۱۴۰۲

مصوبه شماره یک

حسب درخواست های واصله در خصوص ایجاد دسترسی به سرویس های موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه گزارش دبیرخانه، برقراری سرویس ها به شرح زیر مورد تائید کارگروه قرار گرفت و برقراری سرویس های زیر به دستگاه های ذی ربط ابلاغ می شود:

شهرداری کاشان: سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور ـ استعلام کد پستی از شرکت ملی پست ـ استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه

سازمان تبلیغات اسلامی: سرویس استعلام وضعیت ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور ـ استعلام کد پستی و شرح نشانی از شرکت ملی پست ـ استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ استعلام مدرک تحصیلی دانش آموزی از وزارت آموزش وپرورش

سازمان خصوصی سازی: سرویس استعلام کد پستی از شرکت ملی پست

قوه قضائیه: سرویس استعلام مشخصات جغرافیایی از شرکت ملی پست

شرکت نوآوران حمل ونقل چابک ایرانیان: استعلام کد پستی از شرکت ملی پست ـ انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور

شرکت سکوی نوآوری بازداده محور سنباد: سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور

شرکت رهیاب رایانه گستر: سرویس استعلام مشخصات اشخاص حقوقی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ـ انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور

سازمان شیلات ایران: سرویس استعلام مشخصات اشخاص حقوقی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ـ سرویس استعلام نرخ ارز از بانک مرکزی ـ انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور

بانک مرکزی: استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه

وزارت امور اقتصادی و دارایی: استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه ـ استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت راه و شهرسازی: استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه ـ استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ استعلام مدرک تحصیلی دانش آموزی از وزارت آموزش و پرورش

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه

شرکت توانیر: استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان برنامه وبودجه کشور: استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: استعلام مدرک تحصیلی دانش آموزی از وزارت آموزش وپرورش

بیمه مرکزی ایران: استعلام مدرک تحصیلی دانش آموزی از وزارت آموزش وپرورش

سازمان آموزش وپرورش استثنایی: استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شرکت درنیان طب: سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور

مصوبه شماره دو

حسب درخواست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور ایجاد امکان رسیدگی برخط به شکایت مردمی و نیاز به شناسایی مالک دستگاه کارت خوانی که مردم فقط رسید دستگاه کارت خوان ( POS ) را در اختیاردارند، مقرر شد بانک مرکزی (شاپرک) سرویس استعلام مالک دستگاه کارت خوان ( POS ) را با ورودی شناسه دستگاه کارت خوان ( POS )، کد پایانه و کد پذیرنده و شماره پیگیری شکایت (صادره توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) و در خروجی اطلاعات هویتی مالک دستگاه شامل اشخاص حقیقی (شماره ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی) اشخاص حقوقی (شناسه یکتا، تاریخ ثبت شرکت، نام شرکت) و اطلاعات کسب وکار شامل نام کسب وکار یا فروشگاه، کد پستی و شرح نشانی اظهارشده ارائه نماید.

مصوبه شماره سه

حسب تکالیف مندرج در آیین نامه اجرایی جز ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص ارائه سرویس های موردنیاز برای ارائه به سکوهای معاملات خودرو مقرر شد سرویس های زیر در مرکز ملی تبادل اطلاعات به سکوها و سایت های خدمات خودرو با همکاری قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بیمه مرکزی به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، ارائه شود:

۱ـ سرویس های مربوط به آیین نامه جز ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تا قبل از بهره برداری از مرکز تبادل اطلاعات موضوعی انتظامی توسط مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه خواهد شد. از زمان بهره برداری رسمی مرکز تبادل اطلاعات موضوعی انتظامی کلیه سرویس های این مصوبه از طریق مرکز تبادل موضوعی به سکوها ارائه می شود.

۲ـ فراجا ابتدا با دریافت کد تائید برای اعلام رضایت طرفین اقدام نموده و قوه قضائیه سرویس اهلیت متعاملین را به فراجا ارائه می نماید این سرویس در ورودی کد ملی و کد تائید دریافتی توسط فراجا و در خروجی در یک قلم اطلاعاتی مقدار بله (به معنی اهلیت دارد) یا خیر (اهلیت ندارد) برگشت داده می شود. این سرویس حداکثر طی دو هفته اجرا می شود.

۳ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت سرویس گارانتی خودرو را در مرکز ملی تبادل اطلاعات با ورودی شماره شاسی (اجباری) و VIN (اختیاری) و در خروجی بله (به معنی داشتن گارانتی فعال) و خیر (به معنی نداشتن گارانتی فعال) به فراجا ارائه دهد. این سرویس برای خودروهای تولید ۱۴۰۲ تا آخر آذرماه ۱۴۰۲ در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیاده سازی می شود.

تبصره۱ـ کلیه شرکت های تولیدکننده یا واردکننده خودرو ملزم به ارائه اطلاعات این سرویس ظرف مدت یک ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است این سرویس را ظرف مدت دو ماه در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیاده سازی و تحویل فراجا نماید.

۴ـ وزارت کشور در خصوص استعلام معاینه فنی خودرو یک سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات به فراجا با ورودی VIN خودرو و در خروجی بلی (به معنی معاینه فنی دارد) و خیر (به معنی معاینه فنی ندارد) در صورت پاسخ بلی در یک قلم اطلاعاتی دیگر تاریخ اعتبار معاینه فنی به روز، ماه و سال به فراجا اعلام می شود.

۵ ـ در خصوص استعلام تعویض قطعات خودرو به صورت فازبندی اجرایی خواهد شد در فاز یک اجزای اصلی استعلام شامل موتور، گیربکس، تعویض اتاق، تعویض بدنه تعیین شد.

۶ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت سرویس استعلام تعویض قطعات خودرو در نمایندگی های مجاز را به فراجا ارائه نماید این سرویس در ورودی شماره شاسی (اجباری) و VIN (اختیاری) و در خروجی به ازای هر یک از اقلام فاز یک مقدار بلی (به معنی تعویض) و خیر (به معنی فاقد اطلاعات در نمایندگی) است در صورت بلی بودن هر قطعه تاریخ تعویض قطعه ارائه می شود. فراجا در صورت بلی بودن هر یک از مقادیر، فقط قلم مربوطه را به سکو اعلام می نماید. این سرویس حداکثر تا اسفندماه ۱۴۰۲ بهره برداری شود.

۷ـ بیمه مرکزی سرویس استعلام بیمه نامه فعال را به فراجا ارائه نماید این سرویس در ورودی شماره شاسی و شماره موتور و در خروجی تاریخ شروع و پایان بیمه نامه و در یک متد دیگر با ورودی شماره شاسی و شماره موتور و در خروجی لیست مبالغ خسارت پرداختی و تاریخ پرداخت خسارت برگشت داده می شود. این سرویس ظرف دو هفته ارائه می شود.

تبصره۲: در خصوص اقلام قطعاتی که خسارت پرداخت شده مشخصات سرویس تا قبل از جلسه بعدی با پیشنهاد بیمه مرکزی در کارگروه تعیین تکلیف شود.

۸ ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به فراجا سرویس استعلام وکالت نامه خودرو که در ورودی شناسه یکتا سند وکالت نامه و رمز تصدیق و در خروجی شماره ملی/ شناسه ملی موکل، کد ملی وکیل، پلاک وسیله نقلیه، تاریخ صدور وکالت نامه، تاریخ اعتبار وکالت نامه، شماره دفترخانه ثبت کننده وکالت نامه، وضعیت حق توکیل به غیر (بلی/خیر)، وضعیت حق عزل وکیل (بلی/خیر) ارائه نماید.

تبصره۳ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ارائه سرویس وکالت نامه های زنجیره ای مربوط به خودرو و وکالت نامه های کلی (منقول) با توجه به بخشنامه شماره ۱۴۰۲/۱۶۹۰۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ آن سازمان به دفتر اسناد رسمی نسبت به نهایی سازی موضوع با کارگروه تعامل پذیری اقدام نموده و به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ نماید.

مصوبه شماره چهار

در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم و درخواست سازمان امور مالیاتی کشور از پایگاه اطلاعات پایه مجوزهای کشور مقرر شد اطلاعات صدور مجوزهای صادره به صورت روزانه در قالب یک سرویس اعلامی شناسه یکتای مجوزهای صادره در هرروز را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نماید و در یک سرویس استعلامی که اقلام آن به شرح پیوست تعیین می شود با ورودی شناسه یکتای مجوز اقلام اطلاعاتی موردنیاز هر مجوز دریافت شود.

ارائه هرگونه داده و اطلاعات توسط مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب وکار (پایگاه اطلاعات مجوزهای کسب وکار کشور) در اجرای مواد (۴)، (۵) و (۱۰) قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی بدون اخذ مصوبه از کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ممنوع است.

مصوبه شماره پنج

پیرو مصوبه جلسه (۴۹) کارگروه تعامل پذیری برای مراکز تبادل اطلاعات موضوعی و پیشنهاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در خصوص ضوابط و الزامات فنی مراکز تبادل اطلاعات موضوعی کلیات آن شامل اهداف، قابلیت های بستر نرم افزاری گذرگاه تبادل اطلاعات موضوعی، پشتیبانی و نیازمندی های سامانه نرم افزاری گذرگاه و همچنین الزامات شبکه و ارتباطات مرکز ملی تبادل اطلاعات مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد تا جزییات آن در جلسه کارشناسی با میزبانی سازمان فناوری اطلاعات ایران و حضور اعضای کارگروه تشریح و سپس در جلسه آتی با حضور مدعوین، نهایی سازی صورت پذیرد.

مصوبه شماره شش

در اجرای قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی و همچنین تأکیدات مجلس شورای اسلامی در احکام مصوب برنامه هفتم توسعه کشور و برابر با چارچوب ابلاغی دبیرخانه کارگروه، متولیان پایگاه های اطلاعات پایه (موضوع ماده (۱۰) قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی) موظف اند ظرف مدت یک ماه برنامه اقدام پایگاه را به منظور به روزرسانی داده و اطلاعات و تکمیل پایگاه خود را به کارگروه ارائه نمایند.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON