Search
Close this search box.

رای شماره ۲۲۴۱۷۰۹ هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ رئیس دفتر رئیس جمهورابطال نشد

فهرست مطالب

رای شماره ۲۲۴۱۷۰۹ هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ رئیس دفتر رئیس جمهورابطال نشد

رای شماره ۲۲۴۱۷۰۹ هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:  ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ رئیس دفتر رئیس جمهورابطال نشد

تاریخ تصویب:
1402/10/19

QR

جزئیات متن قانون

رای شماره ۲۲۴۱۷۰۹ هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:  ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ رئیس دفتر رئیس جمهورابطال نشد

هیأت تخصصی اداری و امور عمومی

* شماره پــرونـــده: هـ ت/ ۰۲۰۰۳۳۸

*شماره دادنامه سیلور: ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۲۲۴۱۷۰۹ تاریخ:۱۴۰۲/۰۸/۲۸

* شاکی: آقای محمد کاویانی

*طرف شکایت: نهاد ریاست جمهوری

*موضوع شکایت و خواسته: ابطال ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت نهاد ریاست جمهوری به خواسته ابطال ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:

ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ نهاد ریاست جمهوری

گزارش هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا

الف ـ گزارش ها

۱ـ آخرین وضعیت شیوع کرونا

ـ ابتلای جهانی تا امروز به ۲۳۹،۰۰۷،۷۵۹ نفر و آمار مرگ به ۴/۸۷۱/۸۴۱ نفر رسیده است.

ـ با وجود پوشش بالای واکسیناسیون روند بیماری در آمریکا بسیار پرشتاب است. آمارهای ابتلا و مرگ در روسیه، مکزیک و برزیل نیز بالاست که دلیل آن عادی انگاری بعد از واکسیناسیون است. این مسئله حاکی از این است که علاوه بر واکسیناسیون، همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی باید در دستور کار قرار گیرد.

ـ ابتلا به بیماری در ایران تا امروز به ۵/۷۴۲/۰۸۳ نفر و آمار مرگ به ۱۲۳/۲۷۵ نفر رسیده است.

ـ در طول دو هفته گذشته تعداد بستری ها در کشور از ۱۳/۴۹۷ به ۱۱/۷۲۱ نفر، تعداد مرگ در اثر بیماری کرونا از ۱/۶۲۴ به ۱/۴۹۷ نفر و تعداد موارد مراجعه سرپایی از ۷۵/۹۹۹ به ۶۸/۰۰۴ نفر رسیده است.

ـ کاهش شمار بیماران سرپایی، نوید دهنده روند کاهشی بیماران بستری در هفته های آتی است.

ـ شمار بستری ها در تهران از ۲/۲۶۵ به ۱/۷۲۰ نفر و فوتی ها از ۲۳۴ به ۲۲۱ نفر کاهش یافت. تعداد بیماران سرپایی در این استان هم از ۵/۷۲۵ به ۴/۷۱۳ رسید.

ـ جهشی در کشور به لحاظ بیماری نداشته ایم و رصد بیماری نشان می دهد که بیماری در تمام نقاط کشور حالت نزولی پیدا کرده است. می توان گفت که دست کم فعلا پیک جدیدی در راه نیست.

ـ به ترتیب درباره وضعیت بیماری در ۷ استان ایلام، کردستان، لرستان، یزد، البرز، خراسان جنوبی و خراسان رضوی دغدغه داریم زیرا بر خلاف روند بیماری که در کل کشور نزولی است در این استان ها با روند افزایشی میزان مراجعین سرپایی، بستری ها و فوتی ها روبرو هستیم که لازم است مردم به مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی تشویق شوند.

ـ روند بیماری در استان تهران در هفته ای که گذشت به شدت پایین آمد و به متوسط کشوری رسید.

ـ در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ـ در حال حاضر میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به عدد نازل ۴۶ درصد رسیده است. این سطح از رعایت پروتکل ها می تواند منجر به خیزش مجدد بیماری در کشور شود. بر اساس گزارش ها، درصد رعایت بهداشت فردی ۵۱، تهویه مناسب ۴۹، استفاده از ماسک ۴۸ و رعایت فاصله گذاری ۲۶ درصد اعلام شده است.

ـ استانهایی که بیشترین بازدید و اعمال محدودیت و پلمپ را داشته اند؛ اصفهان (۲۰ درصد)، فارس (۱۴ درصد) تهران (۱۲درصد)، مرکزی (۶ درصد)، لرستان (۶ درصد) و کردستان (۶ درصد).

۲ ـ واکسیناسیون

ـ در مجموع ۷۱ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده که ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار مورد دُز اول و ۲۳ میلیون و ۱۲۸ هزار نفر هر دو در را تزریق نموده اند. درصد واکسیناسیون در کل کشور به ۷۵ درصد در دُز اول و ۳۴ درصد در دُز دوم رسیده است. این میزان در تهران به ۷۵ درصد رسیده است.

ـ کمترین میزان واکسیناسیون در کشور مربوط به آبادان (۴۷ درصد)، زاهدان (۵۱ درصد)، بم (۵۵ درصد) قم (۵۷ درصد)، کردستان (۶۱ درصد) و اهواز (۶۵ درصد) می باشد. وضعیت واکسیناسیسون در مناطق مرزی اصلا خوب نیست و انتظار می رود استانداران در مناطق مرزی بیشتر در جهت فعالیت های تبلیغی اقدام کنند.

تاکنون ۹۷ میلیون دُز واکسن در کشور توزیع شده است. از نظر تامین واکسن مشکلی نداریم.

ـ اگرچه از نظر واکسیناسیون از متوسط جهانی بالاتر رفته ایم، اما باید توجه کرد که میزان آنتی بادی واکسن ها در طول زمان کاهش پیدا می کند و بعد از ۶ ماه کاهش چشمگیر پیدا می کند که نیاز به دُز یادآور خواهد بود.

ـ فعالیت های ضد واکسن در برخی نقاط دنیا جرم محسوب می شود اما متاسفانه در کشور ما آزادانه این کار انجام می شود. در بعضی موارد آمارهای غلطی در فضای مجازی درباره میزان تاثیر گذاری واکسنها مطرح می شود.

۳ـ عملکرد ناظران سلامت جمعیت هلال احمر در طرح شهید سلیمانی از تاریخ ۱۴۰۰/۷/۱۳ لغایت ۱۴۰۰/۷/۱۹

اعضای برادر

اعضای خواهر

جمع اعضاء

تیم های فعال

اماکن تحت پوشش

بهره وران

نفر/ ساعت فعالیتی

مشارکت با سایر تیم ها (مراقبتی)

مشارکت با سایر تیم ها (حمایتی)

نفر

نفر

نفر/روز

تعداد

تعداد

نفر

نفر ساعت

نفر ساعت

نفر ساعت

۱/۷۴۹

۱/۷۳۰

۳/۴۷۹

۱/۶۱۳

۸/۹۲۰

۵۶/۱۹۴

۷/۴۷۳

۱/۱۲۸

۱/۰۱۴

ب ـ بیانات ریاست جمهور

ـ لازم است از عزیزان نیروهای مسلح به دلیل همه خدمات نظامی، امنیتی، انتظامی و خصوصاً همکاری با ستاد ملی مبارزه با کرونا صمیمانه تشکر کنم. از عزیزان عضو کادر بهداشت و درمان و نیروی انتظامی و فعالان ستادهای استانی و دانشگاه های علوم پزشکی و استانداران نیز تشکر می کنم.

ـ از مسائل مهمی که باید به آن تاکید کنیم، مسئله توسعه واکسیناسیون است. واکسیناسیون باید با قوت ادامه پیدا کند تا دستاوردهایی که تا کنون حاصل شده مورد صیانت قرار بگیرد و حفظ شود. از همه کشورهایی که در زمینه تهیه واکسن با ما همکاری کردند، به ویژه کشور چین تشکر میکنم این همکاری ها انسان دوستانه است و باید ادامه پیدا کند.

ـ در زمینه (واکسن) علاوه بر تامین واکسن مورد نیاز باید به حمایت از تولید داخلی هم توجه و تاکید کنیم. در خصوص شرکتهایی که هنوز واکسن آنها به بازار نیامده است، انشاءالله با حمایت وزارت بهداشت، محصول آنها به بازار عرضه شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

ـ تاکید بعدی به استمرار رعایت اصول بهداشتی است. جلوگیری از عادی انگاری مسئله ای است که همه باید برای آن تلاش کنیم. واکسینه شدن یکی از راههای پیشگیری است اما همه راه نیست. متخصصان بارها تاکید کرده اند که به هیچ عنوان واکسیناسیون نباید سبب عادی انگاری شود و مردم همچنان باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

ـ درباره بازگشایی مدارس و دانشگاهها و شروع به کنار بعضی مراکز و گشایشی که در ارتباط با ورزشگاه ها و نمازهای جمعه انجام خواهد شد، موکدا لازم به ذکر است که باید همراه با رعایت اصول بهداشتی باشد.

ـ در مراکز جمعیتی بزرگ مثل ورزشگاه ها یا مصلی های نماز جمعه ورود مردم خیلی نگران کننده نیست چون تدریجی انجام می شود اما در خصوص خروج مردم از این مراکز حتما باید مراقبت و برنامه ریزی کنیم که ازدحام شکل نگیرد و از سلامت مردم صیانت شود با استقرار نیروها در محل برنامه ریزی و مدیریت خروج جمعیت باید طوری باشد که سلامت مردم به خطر نیفتد.

ـ با وجود همه گشایش هایی که ایجاد شده و کنترل نسبی بیماری در کشور به هیچ عنوان نباید در این قضیه دچار ساده اندیشی شویم. باید بدانیم که مسئله به هیچ وجه تمام نشده و ممکن است موج دیگری در کار باشد و مردم را به زحمت بیندازد.

ـ مسئله اقناع سازی همچنان یک نیاز مهم است. از صداوسیما و همه صاحبان سخن و نفوذ و صاحبان تریبون در سراسر کشور خواهش می کنم در این زمینه فعال باشند و آن را با جدیت دنبال کنند. ما اقناع سازی را به اجبار مقدم می دانیم.

ـ یعنی ترجیح می دهیم با سخن،گفتن، تبیین توجیه و اقناع سازی از طریق رسانه، مردم و افکار عمومی و نخبگان اقناع شوند. این امر یک مسئله ضروری است و سلامت مردم در گروی آن است.

ـ نظرات جدید افراد حتما باید در محافل علمی مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه در عرصه عمومی مطرح می شود حتما باید مورد اتقان علمی قرار گرفته باشد به هیچ عنوان مطالب و نظرات جدید بدون بررسی از سوی محافل علمی و دانشگاهی و تایید وزارت بهداشت نباید در عرصه عمومی طرح شود و برای مردم شبهه ایجاد کند.

ـ پاسخ به شبهات ضروری است. بخش خاصی در وزارت بهداشت باید مکلف به پاسخ به شبهات باشد. ممکن است عده ای پاسخ ها را نپذیرند، اشکالی ندارد. اما به هر حال کسانی اگر بخواهند پاسخ شبهات را به صورت علمی بشنوند، باید به این پاسخ ها دسترسی داشته باشند. اگر انتقادی هم به نحوه کار هست باید نقدپذیر باشیم و نسبت به اصلاح اقدام کنیم.

ـ مسئله کنترل مرزها همواره مورد تاکید بوده است؛ باز هم به استانداران و مسئولان محترم که در مرزها ماموریت و مسئولیت دارند، عرض می کنم که ورود و خروج همه افراد به کشور به ویژه ورود افراد باید همراه با واکسن باشد تا از این ناحیه دچار آسیب نشویم.

ـ کاهش محدودیت ها باید با شرایطی همراه باشد. اولا سیر نزولی بیماری حتما شرط است. شرط دوم هم اجرای طرح شهید سلیمانی است. کاهش محدودیت ها بدون این شروط به هیچ عنوان نباید انجام شود. در زمینه واکسیناسیون، مسئله مهم دیگری که وجود دارد پایش و سنجش میزان اثر بخشی و نتایج است. رصد علمی و پژوهشی علی الدوام نسبت به واکسن ضرورت دارد و باید دنبال شود.

ـ ما در ادامه کار نیازمند یک نقشه راه هستیم که واجد همه ساختهای مختلف باشد. این نقشه راه ما را از حرکت های انفعالی باز می دارد و می توانیم با اجرای آن فعال تر عمل کنیم شرایط بازگشایی مشاغل و کسب و کارها محدودیتهای کرونایی و مسائل مختلف دیگر همه در این نقشه راه است که باز تعریف خواهد شد. باید نوعی از زندگی را در این نقشه راه تعریف کنیم که هم کار و فعالیت های اجتماعی در آن باشد و هم اصول بهداشتی رعایت شود در همین راستا تهیه بخشنامه ای توسط سازمان اداری استخدامی در دستور کار باشد که این نگاه جدید را در بر گیرد.

ـ دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با کرونا که در وزارت بهداشت است، لازم است نسبت به مسائلی که در جلسه مطرح می شود فعالیت بیشتری داشته باشند.

ـ در خصوص رسانه هایی که مستمرا ایجاد نگرانی می کنند صرفا پاسخ به شبهه کافی نیست و باید برخورد قضایی شود. در عین حال نسبت به تولید محتوا و اقناع سازی در فضای مجازی هم باید برنامه ریزی ویژه داشته باشیم.

ج ـ مصوبات

۱ ـ مراسم گرامیداشت روز ۱۳ آبان

برگزاری مراسم روز ۱۳ آبان به صورت تجمع در فضای آزاد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی (فاصله گذاری و استفاده از ماسک) بلامانع است.

۲ـ برگزاری نماز جمعه تهران

با برگزاری نماز جمعه تهران با رعایت دستورالعملهای بهداشتی (فاصله گذاری و استفاده از ماسک) در ایامی که وضعیت رنگ بندی تهران غیر از وضعیت قرمز (نارنجی، زرد و آبی) باشد، موافقت می شود.

۳ـ حضور پرسنل و کارکنان اداری در محل خدمت

بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص نحوه حضور کارکنان و پرسنل ادارات و سازمان ها در محل خدمت با فوریت بازنگری و با همکاری وزارت بهداشت و درمان بخشنامه جدید تنظیم و ابلاغ گردد؛ به گونه ای که کارکنان دولت عموماً نسبت به تزریق واکسن اقدام و در محل کار خویش نیز حضور داشته باشند و برای متخلفین ضمانت اجرایی لازم پیش بینی گردد.

۴ـ رفع محدودیت از اصناف و گروههای شغلی

ـ در خصوص اصناف و مشاغل دارای مراجعات عمومی، رفع محدودیت ها و فعالیت آنها منوط به انجام واکسیناسیون توسط مدیران و پرسنل واحدهای صنفی است. نحوه برخورد با متخلفین به جلسات بعدی ستاد موکول گردید.

۵ ـ حمایت از تاسیسات و فعالان گردشگری

بازپرداخت کلیه تسهیلات بانکی اخذ شده توسط تاسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت گردشگری تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال و به انتهای دوره تقسیط منتقل می شود تا پس از آخرین قسط وصول گردد تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند می شود.

ـ موارد مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی که آخرین مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی آنان از تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱ تا ۱۴۰۰/۶/۳۱ باشد و نیز احکام اجرای ماده «۲۳۸» قانون مالیاتهای مستقیم و ماده «۲۹» قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت سه ماه تمدید می شود.

۶ ـ نحوه هزینه کرد اعتبارات ابلاغی سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت در موضوع مقابله با بیماری کووید ۱۹

ـ ابلاغ های سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ برای مقابله با بیماری کووید ۱۹، برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و واحدهای تابعه آن وزارت شامل تامین دارو و ملزومات پزشکی، پرداخت کارانه ها و مطالبات کارکنان حوزه سلامت، تهیه کیت های آزمایشگاهی تشخیصی و واکسن کووید ۱۹، تهیه وسایل حفاظت فردی و سایر هزینه های مرتبط مازاد بر اعتبارات ردیف ها و برنامه های پیش بینی شده آن وزارت منظور می شود.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

نامه رئیس دفتر رئیس جمهور جهت ابلاغ و اجرای مصوبات هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۴ قبل از تأیید مقام معظم رهبری بوده است لذا مغایر با اصل ۱۷۶ قانون اساسی و خارج از حدود اختیارات ابلاغ کننده است؛

* طرف شکایت به طور خلاصه پاسخ داده است که:

به موجب جزء (۲) بند «الف» مصوبات هفتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی امنیت ملی که پس از تأیید مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مصوبات ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در حکم مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و کلیه دستگاه ها و نهادها ملزم به اجرای مصوبات ستاد مذکور هستند بنابراین هرچند اعتبار و قابلیت اجرایی مصوبات مذکور در حد مصوبه شورای امنیت ملی است اما لزوماً نباید طبق ذیل اصل ۱۷۶ قانون اساسی به تأیید مقام معظم رهبری برسد؛

*پرونده کلاسه ۰۲۰۰۳۳۸ هـ ع با موضوع “ابطال ابلاغیه شماره ۷۸۵۸۱ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵” در جلسه هیأت تخصصی اداری و امور عمومی مطرح و به شرح آتی رأی صادر گردید:

رأی هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری

بر اساس جزء (۲) بند «الف» مصوبات هفتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی امنیت ملی که پس از تأیید مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مصوبات ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در حکم مصوبه شورای عالی امنیت ملی است؛ بر این اساس مصوبات ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کرونا از حیث اعتبار و نفوذ حقوقی و قانونی حکمی همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی دارد معذالک از حیث فرایند تصویب، نفوذ و اعتبار حقوقی، تابع تشریفات پیش بینی شده در اصل ۱۷۶ قانون اساسی نیست و با عنایت به اینکه اصل استقلال و اعتبار حقوقی مصوبات مذکور به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است نیازی به طی مجدد فرایند مذکور وجود ندارد. نظر به مراتب مذکور مقرره مورد شکایت مغایرتی با قانون ندارد در نتیجه مستنداً به بند «ب» ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری با آخرین اصلاحات و الحاقات بعدی مصوب سال ۱۴۰۲، رأی به رد شکایت صادر می شود؛ این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از سوی رئیس ارزشمند یا ده نفر از قضات گرانقدر دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

رئیس هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری ـ دکتر زین العابدین تقوی

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON