Search
Close this search box.

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سند پهنه بندی حریم شهر کرج

فهرست مطالب

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سند پهنه بندی حریم شهر کرج

شماره ۱۵۵۳۳۶/۳۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲۸

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سند پهنه بندی حریم شهر کرج

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز

شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران درجلسه مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۷ مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۴/۳۰ شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز موضوع سند پهنه بندی حریم شهر کرج را بر اساس دستورالعمل مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ خود و با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۴۰۲/۶/۲۶ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر تصمیم گیری نمود:

الف: تداخلات تقسیماتی:

با عنایت به تداخلات گسترده در مرز تقسیمات استانی و به جهت اصلاح اسناد و مدارک طرح های توسعه و عمران ملاک عمل و تنسیق امور مقرر شد اقدامات زیر در خصوص حداکثر تطابق طرح های توسعه و عمران با نقشه های تقسیمات انجام پذیرد:

۱ـ در سمت غرب و شمال غرب شهر، خط حریم شهر بر اساس تفاهم ۱۴۰۱/۹/۲۰ حاصله بین فرمانداری های کرج، ساوجبلاغ و چهار باغ (مورد تائید استاندارمحترم و معاون محترم سیاسی استانداری) و با رعایت حریم کمالشهر بر مرز تقسیمات (بخش/ شهرستان) منطبق گردد.

۲ـ پیشنهاد می شود ضمن تعیین تکلیف هرچه سریع تر مرز بخش آسارا با بخش مرکزی، به جهت برخوداری کلانشهر کرج از حداقل حریم در سمت شمال شرقی، مرز فعلی و مصوب حریم شهر کرج به عنوان مرز بخش آسارا تدقیق گردد.(کاهش مساحت بخش آسارا و افزایش سطح بخش مرکزی در شمال شرقی)

۳ـ ضمن تائید مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مبنی بر وقوع منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام در حریم شهر کرج، لازم است مرز تقسیماتی در این سمت نیز بر اساس تصمیم مرجع استانی و با طی فرآیند قانونی لازم تدقیق شود. بدیهی است محدوده منطقه ویژه اقتصادی پیام و کاربری اراضی و ضوابط مترتب بر آن عینا بر اساس طرح مصوب در شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی ملاک عمل خواهد بود.

تبصره: تا تعیین تکلیف نهائی تداخلات تقسیماتی حریم شهر کرج، بر اساس ضوابط قانونی ملاک عمل، کلیه احکام و ضوابط سند پهنه بندی در خارج از مرز تقسیماتی مصوب فعلی به صورت مراعا خواهد بود.

ب: پهنه بندی حریم:

۴ـ روستاهای واقع در حریم در حد طرح هادی مصوب در حریم تدقیق گردد.

۵ ـ حریم و بستر رودخانه کرج متداخل با حریم شهر مجدداً از شرکت آب منطقه ای استان استعلام و نقشه رقومی اعلامی عیناً در سند پهنه بندی حریم منعکس شود.همچنین ضوابط حرایم کیفی رودخانه کرج در حریم و محدوده شهر تابع دستورالعمل ناحیه بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی (ضابطه۷۸۲) خواهد بود.

۶ ـ منطقه حفاظت شده البرز مرکزی به عناوین زیر پهنه حفاظت درجدول ضوابط استقرار فعالیت ها (مجاز ـ مشروط ـ ممنوع) اضافه شود.

۷ـ محدوده مربوط به پادگان ها و عرصه های نظامی در اختیار مرجع نظامی، با کنترل و تأیید اداره کل راه و شهرسازی در هماهنگی با اداره کل مهندسی منطقه ای ودجا در حریم تحت پهنه نظامی تثبیت شود.

۸ ـ حریم ایمنی و خطرزایی خط انتقال گاز بر اساس اعلام نظر منطقه۳ عملیات گاز و اداره کل پدافند غیر عامل استانداری در اسناد طرح منعکس شود.

۹ـ کلیه فعالیت های خطرزای غیرشهری (بر اساس دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوب مورخ ۱۳۹۶/۲/۱۱ شورای عالی) به عنوان عملکرد ممنوع در کلیه پهنه های حریم ذکر شود.

۱۰ـ بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و آئین نامه های مربوطه، استقرار کلیه فعالیت های غیر زراعی و باغی در عرصه های زراعی و باغی به عنوان پهنه مشروط (مشروط به اخذ مجور کمیسیون تبصره یک ماده یک) ذکر شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می شود. در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها و…خواهشمند است دستور فرمایید نقشه پهنه بندی حریم پس از اصلاح بر اساس مصوبه شورای عالی جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای عالی شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ خسرو دانشجو

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان
اینفومت

اینفومت تلاش می کند با تولید محتوای مناسب برای جامعه هدف، خدمت هر چند کوچک را عرضه نماید

FOLLOW US ON